Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet keskipalkkainen, päivittäinen 13,70e lounas vie vuositasolla kokonaisen nettokuukausipalkan verran rahaa

Vierailija
02.08.2025 |

Ei ihme että lounaspaikkoja menee nurin.

Teet töitä jotta saat nauttia vain 11 kuukauden palkasta, maksat kokonaisen kuukauden elämässäsi siitä että saat yhden aterian puolen päivän maissa.

Meillä suht hyvätuloinen esimieskin syö ison eväsleivän ja perusduunarit syö rasiaan pakatun aterian. Ehkä jopa terveellisempää kuin lounaspaikan muona mutta annoshinta euron pari.

Kommentit (265)

Vierailija
161/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei kannattaisi leikkiä sijoittajaa jos on noin  pihalla. Ainakaan omalla rahalla.

Ai pihalla. 

1) elän pääomatuloilla. 

2) sijoitusomaisuuteni 6 numeroinen ja 7 numeoiseenkin voin päästä pian. 

3) kojamon tuloskunto on paska. 

"Tulos ennen veroja oli -11,0 (39,3) miljoonaa euroa. Tulokseen sisältyy -37,4 (11,1) mil-

joonan euron nettotulos sijoituskiinteistöjen käypään arvoon arvostamisesta sekä sijoitus-

kiinteistöjen luovutusvoittoja ja -tappioita -0,8 (-0,9) miljoonaa euroa. Osakekohtainen tu-

los oli -0,04 (0,13) euroa.

Kassavirta ennen käyttöpääoman muutosta (FFO) laski 8,6 prosenttia ja oli 23,3 (25,5)

miljoonaa euroa

Yhtiökokous 13.3.2025 päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että yhtiö ei maksa tilikaudelta

2024 osinkoa."

Kojamoon kannattaa sijoittaa näillä tunnusluvuilla aikaisintaan 2026 loppupuolella, JOS saavat taloutensa kuosiin. Tällä vauhdilla pääsevät tavoitteisiinsa velkaantumisen osalta 4 vuoden kuluessa, joka on todella pitkä aika. Eli vaatii todella voimakkaan muutoksen positiiviseen suuntaan markkinoihin, jolloin voivat päästä tavoitteisiinsa aikaisemmin. 

Vierailija
162/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasseteliruokailu.

Avasin ketjun vain sanoakseni tämän. Ainoa syy miksi käyn ulkona lounaalla. Nuo loputkin lafkat menisivät varmaan ilman sitä konkurssiin.

Oot liian hyväsydäminen. Et voi omalla panoksellasi kaikkia, edes yhtä pelastaa. Mieti, mitä saisit itsellesi tuolla rahalla?! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy kahviloissa, lounaalla muutaman kerran vuodessa, yleensä seisova pöytä. Ulkomailla ala carte.

Vierailija
164/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön eri tavalla. Syön sen lounaan ja mättään niin paljon kuin mahtuu.

Mutta en syö illalla enää liiemmin. Hyvin kevyesti. Tällä menolla olen pudottanut 10 kiloa painoa.

Yksin asuvana iltaeväät maksaa alle 10 euroa. 

Iltapala esim jukurtti, leipä, puuro, pähkinät, viili, banaani, kaikkea ei tarvi samaan aikaan ahtaa

Vierailija
165/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateriaetu. Haen lounasta lisukkeineen sen verran, että syön siitä kahdesti. Ei tule myöskään ruokahävikkiä ja säästän pitkän pennin kun en tee ruokaa itse. 

Vierailija
166/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasseteliruokailu.

Avasin ketjun vain sanoakseni tämän. Ainoa syy miksi käyn ulkona lounaalla. Nuo loputkin lafkat menisivät varmaan ilman sitä konkurssiin.

274€/kk, silläkö ylläpidät? Toki on muitakin, mutta. . Saisit itsellesi säästöön 3011€/vuosi, kun lasketaan 11kk tuohon. Toki joillakin, kuten minulla on lomapäiviä 33/vuosi, joillakin 38/vuosi. Kun tuon rahan pistää säästöön, ei tarvi miettiä ja odottaa niitä kerran vuodessa tulevia lomarahoja!

Vierailija
167/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ostaa uudehkon käytetyn auton tai uuden auton ja 15 euroa päivässä pelkkää arvonalenemaa ei tunnu missään.

Helposti tippuu auton arvo sen 5500 vuodessa eikä työllistä yhtään ketään. Ajan siksi vanhalla autolla ja sijoitan ylimäärät.

Oma tilanne sikäli helppo että saan vuokratuloa asunnoista ja minulla on osinkoa maksava REIT-salkku. Syön lounaan joka päivä ja käytän nykyisin palveluja. Mutta olennaisinta on silti, että saa ostettua osakkeita, tällöin suomeen virtaa rahaa.

Vierailija
168/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lounasetu tulee palkan päälle, joten toki käytän sen. Lounaalla käyminen on muutenkin arjen luksusta, olis ankeeta syödä yksin eväitä

EI TULE. Verottajalla on YKSISELITTEISET ja KAIKKIA koskevat säännöt luontoiseduista. Luontoisedut ovat OSA PALKKAA ja lounasetu sisältyy AINA BRUTTOPALKAAN. 

eli SINULLAKIN kuten kaikilla muillakin se menee niin että 

Bruttopalkka

- luontoisetujen verotusarvo

= rahapalkka (palkan osa joka maksetaan rahana, ei luontoisetuina)

- bruttopalkasta lasketut verot

- bruttopalkasta lasketut veroluonteiset maksut

= nettopalkka 

-  muut maksut palkasta (esim ostot työnantajalta luotolta, liittojen jäsen maksut jne)

= MAKSETAAN (summa joka ilmestyy palkkapäivänä tilille) 

Vierailija
169/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasseteliruokailu.

Oot liian hyväsydäminen. Et voi omalla panoksellasi kaikkia, edes yhtä pelastaa. Mieti, mitä saisit itsellesi tuolla rahalla?! 

Omien eväiden syöminen omalla ajalla on kurjuuden maksimointia, eli käytän tuon rahan itseeni.

- eri 

Vierailija
170/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se rasiaan pakattu ravitseva ja monipuolinen lounas on, joka maksaa euron pari?

Se ruoka, minkä teet, kun kotonakin pitää syödä ja otat evääksi. Siihen toki salaatit, leivät, nuitahan kuitenki ostetaan perustarpeina. Ei tule kerta-annoksena suuria maksamaan. Toki meillä tulee, kun on muutakin kuin lounas eväänä. Ei kuitenkaan yli 6€/pv. En osta halpistuotteita.

Vierailija
171/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lounasetu nyt on ihan peestä, mitä iloa siitä on että saa muutaman euron halvemmalla 13euron aterian jota ei edes jaksa puoleta päivin syödä  Siihen tuhlaantuu myös se palkaton puolituntia  Surkeat liitot kun ei ole toimihenkilölle ruokataukoa onnistuneet palkalliseksi neuvottelemaan! 

En kadehtisi palkallista ruokataukoa. Minulla on, mutta en saa poistua työpaikalta ja on velvollisuus vastata puhelimeen. Eli lounas keskeytyy lähes joka päivä. 

Meillä ei kaikki syö yhtäaikaa, yksi vastaa puhelimeen.

Vierailija
172/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä (81v) laski, että tulee halvemmaksi käydä syömässä joka päivä kunnon lounas kuin hankkia kaikkia raaka-aineita kotiin.

Tänään on käymässään ravintolassa alkuun porkkanasosekeittoa ja itse leivottua leipää, pääruokana joko haudutettua porsaan niskaa tai uunilohta, on muusia, erilaisia salaatteja ja jälkiruokana mustikkarahka ja kahvi.

Aamulla syö puuroa marjoilla ja illalla paistaa munan ja tekee voileivän. Välipalana muutama hedelmä päivässä.

Vierailija
173/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lounaspaikan työntekijäkin ansaitsee saada työstään palkkaa. Joka ei edes kovin kummoinen ole. Yrittäjänkin pitää elää ja mielellään saada hieman voittoakin yritystoiminnasta. Eli ei tuo lounaan hinta paha ole.

Minä ajattelen itsekkäästi itseäni ja perhettäni. Toki laiskuuttaan käydään ulkona syömässä, siinäkin perheen napa kyseessä, ei yritystoiminta. 

Vierailija
174/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounasravintoloiden taso on laskenut parissa vuodessa, yrittävät säästää kaikessa. Ennen oli turskafileitä, nyt seitä ja kalapuikkoja. 13,70e kalapuikkoateriasta on vähän liikaa, kun ravintolan kuuluisi olla aina jotain enemmän kuin ne Lidlin einekset. Kanaa tarjotaan aivan liikaa, jotkut lounasravintolat tarjoavat kanaa viitenä päivänä viikossa, aina kanaa. 

Vierailija
175/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienistä puroista kasvaa iso virta. Mieti omia, päivittäisiä kulujasi!

Minä söin töissä useimmiten kotiruokaa rasiasta.  Halpaa, hyvää ja helppo ottaa mukaan!

Lounaalle menin, jos ruokalistalla oli esim. paistettuja silakoita. Lisäksi työkaverit olivat hyvää, nauravaista seuraa.

Meillä syödään yhdessä työpaikalla eväitä ja nauretaan.

Vierailija
176/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä (81v) laski, että tulee halvemmaksi käydä syömässä joka päivä kunnon lounas kuin hankkia kaikkia raaka-aineita kotiin.

Tänään on käymässään ravintolassa alkuun porkkanasosekeittoa ja itse leivottua leipää, pääruokana joko haudutettua porsaan niskaa tai uunilohta, on muusia, erilaisia salaatteja ja jälkiruokana mustikkarahka ja kahvi.

Aamulla syö puuroa marjoilla ja illalla paistaa munan ja tekee voileivän. Välipalana muutama hedelmä päivässä.

Jatkan vielä, että eläkeläisille hinta on 11,90€ klo 13 jälkeen.

Vierailija
177/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle lounasetu tulee palkan päälle, joten toki käytän sen. Lounaalla käyminen on muutenkin arjen luksusta, olis ankeeta syödä yksin eväitä

EI TULE. Verottajalla on YKSISELITTEISET ja KAIKKIA koskevat säännöt luontoiseduista. Luontoisedut ovat OSA PALKKAA ja lounasetu sisältyy AINA BRUTTOPALKAAN. 

eli SINULLAKIN kuten kaikilla muillakin se menee niin että 

Bruttopalkka

- luontoisetujen verotusarvo

= rahapalkka (palkan osa joka maksetaan rahana, ei luontoisetuina)

- bruttopalkasta lasketut verot

- bruttopalkasta lasketut veroluonteiset maksut

= nettopalkka 

-  muut maksut palkasta (esim ostot työnantajalta luotolta, liittojen jäsen maksut jne)

= MAKSETAAN (summa joka ilmestyy palkkapäivänä tilille) 

Niin, kaupassa käyminen ja ruuan heittäminen roskiin ei maksa mitään. Ja eihän sitä omalle ajalle kannata laskea hintaa, kaupassa käyminen, ruuan laittaminen, tiskaus, muu siivoaminen, jne. Ja ei missään nimessä kannata kuluttaa vaan kaikkien pitää säästää ja purra sitä eilistä kuivunutta lenkkimakkaraa työpaikan taukohuoneessa. 

Vierailija
178/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AikaVitun säälittävä täytyy olla jos ei ole varaa töistä käydä syömässä. Eväät on kuin jotain lasten päiväkotitouhua.

Ei kuule ollenkaan ole, meidän työpaikkaruokalassa ei lounaissa ole suolan ja rasvankäyttöä säästelty! työkaverit vähentänyt käymistään myös samoista syistä, valittavat kun syöty ruokalautaselle näkyy miten paljon öljyä/rasvaa on käytetty

Vierailija
179/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin joka päivä työpaikkaruokalassa vaikka palkka oli alle 2000 (brutto) ja lounas 10 euroa. Yksinelävälle se kannatti ainakin tuolloin. Olisin voinut ajatella eri tavalla, jos kotona olisi odottanut nälkäisiä lapsia.

Vierailija
180/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä ihmettelen miten huonoa ruokaa ihmiset oikein syövät, kun omaan makuun lounasruuat ovat yleensä aika mauttomia ja keskinkertaisia. Osa ei halvasta kouluruuasta edes eroa. Itse syön pääasiassa kasvisruokaa ja vaikka asun pk-seudulla niin harvasta paikasta saa oikeasti hyvää kasvisruokaa. Kasvisruuan valmistaminen on helppoa ja halpaa, joten huonosta ruuasta kympin maksaminen on vain tyhmää. Monissa lounaspaikoissa on hyvät salaatit, mutta eipä niitäkään jaksa niin montaa sorttia syödä. Ennemmin teen kotona pari kertaa viikossa jotain salaattia ja otan mukaan lisukkeeksi. Säästän aika paljon rahaa tässä kollegoihin verrattuna. Sitten he ihmettelevät, kun reissaan lasteni kanssa vähän joka puolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi