Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet keskipalkkainen, päivittäinen 13,70e lounas vie vuositasolla kokonaisen nettokuukausipalkan verran rahaa

Vierailija
02.08.2025 |

Ei ihme että lounaspaikkoja menee nurin.

Teet töitä jotta saat nauttia vain 11 kuukauden palkasta, maksat kokonaisen kuukauden elämässäsi siitä että saat yhden aterian puolen päivän maissa.

Meillä suht hyvätuloinen esimieskin syö ison eväsleivän ja perusduunarit syö rasiaan pakatun aterian. Ehkä jopa terveellisempää kuin lounaspaikan muona mutta annoshinta euron pari.

Kommentit (265)

Vierailija
221/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

Pitää ensin olla varaa laittaa kiertoon.

Jos tienaat reippaasti alle mediaanipalkan, on tosi typerää rahankäyttöä laittaa iso osa vuoden raatamisen hedelmistäsi johonkin lounaaseen.

Kuten joku yllä sanoi niin asia ei toki kosketa rikkaita. Perusduunarille tuo on ylimääräinen 300 euron kuukausikulu muiden ruokailujen päälle jos ei saa minkäänlaista lounasetua töistä.

Näitä sun mielestä tuperiä riittää.Olen itse tälläisessä paikassa töissä ja syöjiä on todella paljon.Useimmat käyvät joka päivä ja suurin osa on juuri duunareita.Jokainen saa kuluttaa rahansa mihin haluaa.

Vierailija
222/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn kahdesti kuussa toimistolla ja syön silloin lounaan ulkona. Joskus maksaa tuon ja joskus enemmän. 

muuten ihan kotiruualla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti lounaspaikoista saa monipuolisen ja ravitsevan annoksen, joka riittää koko päiväksi. Aamulla kun syö puuron ja illalla jonkun voileivän, niin siinä se.

Istumatyö? Yksinäinen?

Kaksi aikuista toimistotyötä tekevää ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä. Töiden jälkeen vähän voileipää yms. riittää.

Vierailija
224/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki ihmiset saavat laittaa rahansa mihin haluavat, mutta yksi asia mitä en käsitä on se, että laadukas ruoka ei sais maksaa mitään olipa kyseessä itse tehty tai ostettu lounas. Kehuskellaan sillä että kuinka halvalla saadaan syötyä, hyvä ruoka ei saisi maksaa mitään. Sitten ostetaan alkoholia, karkkia, suklaata, sipsiä jne. ja nehän ei maksa mitään.

Eiku kaikki ylimääräinen sijoituksiin jotta voidaan joskus elää pääomatuloilla - ja jatkaa samaa penninvenytystä hamaan kuolemaan asti jotta seuraava sukupolvi saa jatkaa samaa kituuttavaa eläntyyliä.

Vierailija
225/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Sen takia onkin lounasetu, että ei tartte koko tuota summaa maksaa omasta pussista. 

Ei läheskään kaikilla työpaikoilla ole

No onhan, ei semmoista paskaduunia edes ole olemassa missä ei ole lounasetua.

No usko nyt ,ei ole kaikilla lounasetua. Kaikkien tuo pitäisi tietää. Muitten kuin sinun. Eri vastasi.

Esim opettajat. Kun ei ole edes lounastuntiakaan luokanopettajilla se kuuluu osaksi kasvatustyötä ja valvoa ruokala, joten heillä on ainoastaan 30 minuutin taukoja, jollei esim pihavalvontaa päällä. Aineenopettajilla on käytännössä usein vain 15 minuutin tauot. Siinä ajassa ei paljon löhde lounastamaan kuin vetää huiviin äkkiä mikroateria, oli se sitten kaupan tai kotona tehty. 

Vierailija
226/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

En tajua tätä orjaluonnettasi, että pitäisi tyytyä naurettavan matalaan palkkaan/kalliiseen syömiseen. Eipä sitä rahaa halua laittaa kiertoon KUN SITÄ EI OLE.

Vierailija
227/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AikaVitun säälittävä täytyy olla jos ei ole varaa töistä käydä syömässä. Eväät on kuin jotain lasten päiväkotitouhua.

Päiväkodissa töissä?

Vierailija
228/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ensin olla varaa laittaa kiertoon.

Jos tienaat reippaasti alle mediaanipalkan, on tosi typerää rahankäyttöä laittaa iso osa vuoden raatamisen hedelmistäsi johonkin lounaaseen.

Kuten joku yllä sanoi niin asia ei toki kosketa rikkaita. Perusduunarille tuo on ylimääräinen 300 euron kuukausikulu muiden ruokailujen päälle jos ei saa minkäänlaista lounasetua töistä.

Tietenkään köyhien ei kannata ostaa lounaita ravintolassa.

Ei sinne niitä pummeja kaivatakaan, parempien ihmisten sekaan.

Nosta ny ihmeessä itsellesi hattua ja taputus selkään. Olet sen parempana ihmisenä ansainnut. 

Vierailija
229/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tässä ketjussa syyllisti meitä, jotka emme halua laittaa rahojamme lounasravintoloihin. Siinäpähän kiukkuatte. Kotona tehdyt eväät tulevat huomattavasti halvemmaksi kuin että laittaisin joka päivä lounasbuffetiin 10-15€. 

Sanon ihan suoraan, että mua ei kiinnosta jonkun lounaspaikan konkurssi, kun kyseessä on mun oma talous josta haluan pitää huolta. En ole vastuussa yhdenkään yrittäjän yrityksen kannattavuudesta. Oma tupa on etusijalla.

Ei meitä kiinnosta sun paskaeväät.

Oletko ravintoloitsija? Meinaan ku niin ittees otit 😂

Vierailija
230/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käydä töissä jos ei raha riitä lounaaseen, tupakkaan ja viikonloppukänniin?

Miksi palkkaa noihin käyttäisi?

Vierailija
231/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mieluummin erilaisia leikkeleitä😂😂😂ja makaroonin keittovettä päälle.

Vierailija
232/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lounasetu nyt on ihan peestä, mitä iloa siitä on että saa muutaman euron halvemmalla 13euron aterian jota ei edes jaksa puoleta päivin syödä  Siihen tuhlaantuu myös se palkaton puolituntia  Surkeat liitot kun ei ole toimihenkilölle ruokataukoa onnistuneet palkalliseksi neuvottelemaan! 

Mun työaika 7.40 tuntia pv ja 20min ruokatauko kuuluu tuohon sekä kaksi 10min kahvitaukoa. Yksityisellä, sote. Eli työajanlyhennys joka päivälle.

Vierailija
233/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti lounaspaikoista saa monipuolisen ja ravitsevan annoksen, joka riittää koko päiväksi. Aamulla kun syö puuron ja illalla jonkun voileivän, niin siinä se.

Istumatyö? Yksinäinen?

Kaksi aikuista toimistotyötä tekevää ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä. Töiden jälkeen vähän voileipää yms. riittää.

No en todellakaan ala mussuttaa mitään leipää vaan mieluummin syön esim. salaattia ja siihen pieni kanafilee tai kasviksia ja kalaa. Todellakin syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä, mutta se on hyvin kasvispitoinen ja proteiinia kohtuudella. Leipää en syö laisinkaan. Eri

Vierailija
234/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lounasetu nyt on ihan peestä, mitä iloa siitä on että saa muutaman euron halvemmalla 13euron aterian jota ei edes jaksa puoleta päivin syödä  Siihen tuhlaantuu myös se palkaton puolituntia  Surkeat liitot kun ei ole toimihenkilölle ruokataukoa onnistuneet palkalliseksi neuvottelemaan! 

Aina on jaksettu syödä 12 aikaan ja lounastauko venyy aina 45min-1h kun ei tarvi leimailla.

Onneksi meitä kelpokansalaisia huonoine palkkoineen työaikalakia noudattavia vielä löytyy.

Vierailija
235/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eväillä mennään , ei ole varaa käydä lounailla.

Rahat menee talo ja mökkilainojen lyhentämiseen.

Itse en ole ottanut lainoja (asun vuokralla eikä ole kesämökkiä), niin on varaa käydä lounailla. Elämä on valintoja.

Ennemmin olisin nyt omalla mökillä juomassa kaljaa kuin vuokraneukkukuutiossa makoillen masu täynnä lounasruokaa.

Samaa mietin siitä omasta rauhasta kun asun oktssa. Ennemmin maksan asumisesta sen 300€ kuukaudessa ku laitan lounaaseen. Kaupassa on käytävä ja ruokaa laitettava. Miksi en laittaisi isompia annoksia ja evääksi minulle ja miehelleni töihin. Ja todellakin tiedän, mistä raaka-aineista tehty. Valintoja nämä on.

Vierailija
236/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muilla muka ole lounasetua esim e passilla tvs? Minä maksan itse siitä 13, 70 lounaasta 10.28, vuodessa se tekisi 2200, mikä on toki alle nettopalkkani. En tosin syö lounasta joka päivä, mutta ei tuo niin paha ole.

Kaikki ei piittaa siitä mistä aineet on peräisin, miten säilytetään, mistä maasta tulee! Minä piittaan. 

Vierailija
237/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yleensä kerran viikossa hyppytunti. Silloin lähden lounaalle jonnekin missä tarjotaan hyvää lounasruokaa. Ei mene vuositasolla sietämätöntä summaa, kun kerran viikkoon humputtelee. Muun ajan haukkaan pikaisesti joko eväät tai kaupan valmisruuan. Lounaan hinta on kieltämättä kova.

Vierailija
238/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kaupasta ostetut ruokatarvikkeetkaan ilmaisia ole. Syöminen on kallista.

Mieti mitä saat tuohon lounashintaan ja kuinka monelle? En usko, että kenelläkään ruokavarastot niin tyhjät, että jumalattomia summia viikon ruuat esim. nelihenkiselle perheelle maksaa. Siitä ruuasta kyllä irtoaa eväitäkin riittää kahdelle töihin. Me ei syödä halvinta ja varmaan 200€ viikoksi riittää kolmelle. Riippuu tieten mitä ruokaa laitetaan. Jauheliha ei kuulu jokaviikkoiseen ruokaan. Eineksiä ei juurikaan syödä, joka meillä kalapuikot, verilätyt, nakit. 

Vierailija
239/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muilla muka ole lounasetua esim e passilla tvs? Minä maksan itse siitä 13, 70 lounaasta 10.28, vuodessa se tekisi 2200, mikä on toki alle nettopalkkani. En tosin syö lounasta joka päivä, mutta ei tuo niin paha ole.

Tarkistin paljonko olen vuoden aikana ladannut lounassaldoa sekä syönyt työpaikkamme ruokalassa, ja sain vuoden lounaiden omavastuuosuudeksi 1244 euroa. Tuohon päälle tietysti joitain euroja niistä kerroista, kun lounaan hinta on ollut yli 13,70e. Toimistolla olen keskimäärin kolmesti viikossa, etäpäivinä syön useimmiten kotona.

Tuo summa on alle puolet nettokuukausipalkastani enkä pidä sitä korkeana hintana siitä, että tuen ravintoloitsijoita, sosialisoin kollegoideni kanssa ja syön monipuolisemmin kuin jos söisin pelkkiä eväitä. Yksinasuvana en laita ruokaa päivittäin ja tuhti työpaikkalounas on monesti päivän pääateriani. Tuohon summaan sisältyy myös vapaa-ajan ruokailuja sekä puolisolle tarjottuja lounaita. Käyn sen verran harvoin ulkona illastamassa, että mielelläni maksan muiden laittamasta ruoasta työpäivän aikana - se on itselleni arjen luksusta.

Eväitä syömällä selviäisin varmaan jollain 400-500 eurolla vuodessa, mutta samalla ruokakauppaan menisi huomattavasti enemmän rahaa jos haluaisin syödä yhtä monipuolisesti kuin mitä nyt tulee syötyä työpaikkalounaiden ansiosta - puhumattakaan siitä ajasta, joka menisi ruoanlaittoon.

Vierailija
240/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasseteliruokailu.

Avasin ketjun vain sanoakseni tämän. Ainoa syy miksi käyn ulkona lounaalla. Nuo loputkin lafkat menisivät varmaan ilman sitä konkurssiin.

Oot liian hyväsydäminen. Et voi omalla panoksellasi kaikkia, edes yhtä pelastaa. Mieti, mitä saisit itsellesi tuolla rahalla?! 

Minäpä mietin.... Nyt keksin: monipuolista ruokaa toisten valmistamana!

Hups, no niin saankin, kun syön työpaikkaruokalassa. 

Toiset osaa sitä valmistaa itse, eivätkä pelkää siivota jälkiä. Meidän perheelle on tärkeää tietää raaka-aineet, mitä ruuanvalmistukseen käytetään. Tästä vastaa tuottaja mm. Joutsenmerkillä, se ei voi muuta olla kuin puhtaasti suomalaista. Muita eu maiden lihoja en suuhuni pistä. Kasvikset ym. Nämä nyt vain on meille tärkeitä asioita. Tiedän rasvan ja suolan ym. mausteiden määrän, ei tuu yllätyksiä. Hups! Meidän perhe!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän