Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet keskipalkkainen, päivittäinen 13,70e lounas vie vuositasolla kokonaisen nettokuukausipalkan verran rahaa

Vierailija
02.08.2025 |

Ei ihme että lounaspaikkoja menee nurin.

Teet töitä jotta saat nauttia vain 11 kuukauden palkasta, maksat kokonaisen kuukauden elämässäsi siitä että saat yhden aterian puolen päivän maissa.

Meillä suht hyvätuloinen esimieskin syö ison eväsleivän ja perusduunarit syö rasiaan pakatun aterian. Ehkä jopa terveellisempää kuin lounaspaikan muona mutta annoshinta euron pari.

Kommentit (265)

Vierailija
201/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lounas tulee palkan päälle siten, että maksan siitä verotusarvon. Eli saan palkkaa 4000 e ja jos otan lounasedun niin sitten saan 4000 + n. 280 e. Jos en ota lounasetua, niin en saa sitä rahana. Tiedostan kyllä, että maksan korkeampaa veroprosenttia, mutta toisaalta eläkkeeseen tai työttömyysturvaan lasketaan kokonaisansio. Olen kyllä vuosia raahannut niitä eväsrasiota, ja omasta viitseliäisyydestähän se on kiinni kuinka monipuolisen evään jaksaa koostaa. Nykyisessä työssäni lounaan salaattipöytä on niin monipuolinen, että usein syön vain sen ja keiton, ja saan helposti 800 G kasviksia päivä. 

Vierailija
202/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapanani on tehdä edellisenä päivänä ruokaa sen verran, että sitä jää evääksikin seuraavan päivän lounasateriaan. Olkoot sitten vaikka makaronilaatikkoa salaatin kera. On sille vuodessa kasautuvalle lounaskululle muutakin käyttöä. Samasta syystä pyöräilen töihin aina, kun se sään puolesta on mahdollista. Työmatkaa on tosin vain 3 kilometriä hyviä pyöräteitä pitkin, mutta ajavat jotkut autollaan lyhyemmätkin välit. 

Minä samoin, mutta kuljen kävellen, mies autolla ku matkaa 45km suuntaansa. Kaikille ei peruskotiruoka maistu, meille maistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten pitää ostaa vielä illaksikin ruokaa, koko perheelle, eikä se rahan meno siihenkään lopu.

Vierailija
204/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasedulla itselle jää n. 10e per lounas maksettavaa, pidän kalliina jos n. 50e/vko menee rahaa lounaaseen.

Minulla on liki aina eväät, ei niihin mene juurikaan rahaa (edellisen päivän jämäruoka, tai puuroa/ voileipää/ jugurttia/ hedelmiä/ smoothieta ym.) 

Yksi tuttu syö joka päivä keiton töissä: kertonut että keittelee muutaman viikon välein kattilalliset erilaisia, ja pakastaa annosrasioissa, mistä sitten ottaa töihin useamman viikon ajan.

Edellisen päivän jämäruoka, tai puuroa/ voileipää/ jugurttia/ hedelmiä/ smoothieta ym.

Nuoko ovat mielestäsi ilmaisia?

Maksaa vähemmän kuin tuo 10€

Vierailija
205/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä 16,90€ maksavaa lounasta kalliina. On kuitenkin 3 eri pääruokaa, jälkiruoka, 4-5 eri salaattia (lohta ja kanaa lisukkeeksi).

Ostan lohta, toki maksaa enemmän ku 16.90, mutta valmistan siitä perheelle ruuan, josta otamme myös mieheni kanssa evääksi töihin. Salaatti pakataan myös mukaan. Pelkkä lounashan ei 8 tunnin työpäivään riitä, joten lähtee muutakin mukaan. Mikäli mieheni kanssa kävisimme lounaalla, maksaisi se tuplasti. Meidän molempien työ on kuluttavaa, minä liikun paljon ja koko keho käytössä työpäivän aikana. Miehelläni raskas ja kuluttava työ. 

Vierailija
206/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

13,70e lounaasta on kyllä sen verran paljon nykyiseen 7.50e että kyllä ruokalassa käynnit päättyisi nopeasti.

Vierailija
207/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti lounaspaikoista saa monipuolisen ja ravitsevan annoksen, joka riittää koko päiväksi. Aamulla kun syö puuron ja illalla jonkun voileivän, niin siinä se.

Istumatyö? Yksinäinen?

Vierailija
208/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri koskaan käynyt lounaalla kun olin työelämässä juuri kalliiden Lounsidek vuoksi

,omat eväät aina .,..

Vierailija
209/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se rasiaan pakattu ravitseva ja monipuolinen lounas on, joka maksaa euron pari?

Kylmä makaroonilaatikko (sikanaudalla, ei juustoa päällä)

😂 kait oikeesti ymmärsit, että tekee isomman satsin ja uunissa?! Toki pitää eväänä lämmittää. Minä teen munamaitoon, joskus juustoa joukossa, täysjyvämakarooni ja 10% rasvaa naudanjauheliha. Makaroonia 400g, jauhelihaa 500g, maitoa litra, 5kananmunaa. Korkeintaan 12€ koko satsi. Ruoka koko perheelle+eväät ja annokset myös pakkaseen. Syödään työpäivän aikana muutakin, kuin ruoka salaatteineen. Mikään ei ole ilmaista, mutta laadusta kannattaa maksaa. Tuo nyt vain esimerkkinä tuohon laatikkoon. Syödään muutakin mm. lohta. -eri

Vierailija
210/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounaallani minä tarjoan muillekin ihmisille töitä ja kaikki voivat paremmin.

Olet enkeli 😇

Vierailija
211/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntipalkka on 11,94e, joten ei paljoa 14e lounaita syödä :D

Mulla paljon isompi ja syödään eväitä.

Vierailija
212/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

Suomessa on vain liian kallista. Teen aina lounasrasian töihin. Enää en käy ravintoloissa illallisellakaan, vaan kokkailemme kotona ystäväporukalla. Ennen kävimme. Työmatkoilla ennen söin ravintoloissa, enää ei ole varaa, vaan syön kylmiä eineksiä hotellihuoneessa. Laskimme miehen kanssa keväällä, että meidän on järkevämpää ottaa 4 viikkoa palkatonta vapaata töistä remonttiin, kuin palkata ammattilainen, joka tekisi sen viikossa joten otimme molemmat 2 viikkoa palkatonta ja teimme remontin itse. Meillä meni viikko pitkää päivää yhdessä. Ammattimies olisi ollut huomattavasti nopeampi, mutta suomen järjetön verotus ajaa tekemään itse - rahallisesti kannattaa vaikka palkatonta vapaata pitäis ottaa nelinkertainen aika. Ja me olemme yliopistokoulutettuja asiantuntija töissä työskenteleviä.

Vierailija
213/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut lounasseteleistä/kortista?

Oletko kuullut verottajasta ja siitä, että lounassetelit kattavan vain muutaman euron tai lounas muuttuu verotuksellisesksi etuudeksi?

Vierailija
214/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa palvelut on järjettömän kalliita.

Jos mietit sellaisen kohtuu hyvätuloisen ihmisen tuntipalkkaa nettona (18€/h) ja suhteutat sen palvelun ostohintaan, esim:

20min parturissa (36€), teet 2h töitä tienataksesi sen.

1h autokorjaamolla (117€), teet 6,5h töitä tienataksesi sen.

Lounas (13,5€), teet 45min töitä tienataksesi sen.

Lääkärikäynti (180€), teet 10h töitä tienataksesi sen.

Onko ihme ettei ihmiset käytä palveluita, kun hintataso on sitä luokkaa että joudut tekemään päiväkausia töitä tienataksesi sen?

Mulla menee noihin puolet vähemmän työaikaa kun sulla.

Ja sinä tiedät mun palkan, mistä?

Ei ihme että tienaat niin våhän🤣 s

Tuo palkka+menot oli esimerkki 18€ nettotuntipalkasta yleisesti, ei hän omastaan puhunut 😂 minä tienaan tuon bruttona, ja ymmärsin 😅

Vierailija
215/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntipalkka on 11,94e, joten ei paljoa 14e lounaita syödä :D

Mun 16v poika tienas kesätöissä 16,90€/h.

Ei tässä tuntipalkkoja vertailla, vasn tuntipalkkaa suhteutettuna lounasruokaan. Laittoiko poikasi tuntipalkkansa lounasruokaan joka päivä?

Vierailija
216/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasedulla itselle jää n. 10e per lounas maksettavaa, pidän kalliina jos n. 50e/vko menee rahaa lounaaseen.

Minulla on liki aina eväät, ei niihin mene juurikaan rahaa (edellisen päivän jämäruoka, tai puuroa/ voileipää/ jugurttia/ hedelmiä/ smoothieta ym.) 

Yksi tuttu syö joka päivä keiton töissä: kertonut että keittelee muutaman viikon välein kattilalliset erilaisia, ja pakastaa annosrasioissa, mistä sitten ottaa töihin useamman viikon ajan.

Edellisen päivän jämäruoka, tai puuroa/ voileipää/ jugurttia/ hedelmiä/ smoothieta ym.

Nuoko ovat mielestäsi ilmaisia?

Joko se jämäruoka ahdetaan täyteen napaan väkisin aterian päälle  tai heitetään pois tai syödään seuraavana päivänä. Valitse mieleisesi. Valitsisin lounaaksi itse. 

Vierailija
217/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä 16,90€ maksavaa lounasta kalliina. On kuitenkin 3 eri pääruokaa, jälkiruoka, 4-5 eri salaattia (lohta ja kanaa lisukkeeksi).

Onhan se aivan järkyttävän kallis. Enkä voi syödä yhtään enempää vaikka olis viittä pääruokaa.

Ei mun mielestä ole kallis. Valinnanvaraa on.

Mun lautasmalli on puolilautasta salaattia/kasviksia, yksi peruna ja lohipala, ehkä jaksan jälkkärin syödä ja pulittaisin tuosta 16,90. Mieti ny? eri

Vierailija
218/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Sen takia onkin lounasetu, että ei tartte koko tuota summaa maksaa omasta pussista. 

Ei läheskään kaikilla työpaikoilla ole

No onhan, ei semmoista paskaduunia edes ole olemassa missä ei ole lounasetua.

Sote

Vierailija
219/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ihmiset saavat laittaa rahansa mihin haluavat, mutta yksi asia mitä en käsitä on se, että laadukas ruoka ei sais maksaa mitään olipa kyseessä itse tehty tai ostettu lounas. Kehuskellaan sillä että kuinka halvalla saadaan syötyä, hyvä ruoka ei saisi maksaa mitään. Sitten ostetaan alkoholia, karkkia, suklaata, sipsiä jne. ja nehän ei maksa mitään.

Vierailija
220/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisenä keskituloisena tunnistan asian. Etätöissä säästyi itsestään hurjasti rahaa, kun työpaikkalounaat ja työmatkabensat jäivät tilille. Työmatkat noin 50 kilometriä/päivä. Nyt eläkkeellä en tarvitse juurikaan edes uusia vaatteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi