Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olet keskipalkkainen, päivittäinen 13,70e lounas vie vuositasolla kokonaisen nettokuukausipalkan verran rahaa

Vierailija
02.08.2025 |

Ei ihme että lounaspaikkoja menee nurin.

Teet töitä jotta saat nauttia vain 11 kuukauden palkasta, maksat kokonaisen kuukauden elämässäsi siitä että saat yhden aterian puolen päivän maissa.

Meillä suht hyvätuloinen esimieskin syö ison eväsleivän ja perusduunarit syö rasiaan pakatun aterian. Ehkä jopa terveellisempää kuin lounaspaikan muona mutta annoshinta euron pari.

Kommentit (265)

Vierailija
121/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin syönyt eväiden sijaan  aina 10 euroa maksavan lounaan, olisin käyttänyt lounaisiin yli 70000 euroa! Kannatti syödä eväitä

Vierailija
122/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä sinä nyt lässytät rautalankoinesi?

Käy katsomassa Kojamon 2024 tilinpäätös vaikka, siinä on malliesimerkki ryöstöstä. Valtion tuella vähävaraisten asuntoja rakennuttanut yhtiö ja oikaistu käyttökate melkein 60 pinnaa liikevaihdosta.

Joku muutaman prosentin käyttökatteella pyörivä lounasravintolako sinun mielestä on tuohon verrattuna ryöstöä?

Kai nyt kojamon luvut tiedän kun OLEN OLLUT OMISTAJANAKIN. Luovuin juurikin PASKAN TULOKSENTEKOKYVYN VUOKSI. 

Et näköjään ymmärrä että mikä arvo tunnusluvussa on hyvä MILLÄKIN TOIMIALALLA. Esim Kojamon tapauksessa käyttökate EI OLE hyvä mittari kannattavuudelle, koska iso osa kustannuksista tulee  rahoituseristä. Rahoituserät ovat käyttökatteen ulkopuolella. 

Kojamo on tehnyt TAPPIOTA viimeaikoina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eväillä mennään , ei ole varaa käydä lounailla.

Rahat menee talo ja mökkilainojen lyhentämiseen.

Itse en ole ottanut lainoja (asun vuokralla eikä ole kesämökkiä), niin on varaa käydä lounailla. Elämä on valintoja.

Vierailija
124/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä jaksa enää mitään iltapäivällä jos syön lounasaikaan. Ei ole nälkä klo 11 ja silloin pitäisi mennä. Syön vain hedelmän ja leipäpalan tuolloin. 

Olet siis nainen.

Vierailija
125/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tän takia turha etu itelle

Vierailija
126/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy katsomassa Kojamon 2024 tilinpäätös vaikka, siinä on malliesimerkki ryöstöstä. Valtion tuella vähävaraisten asuntoja rakennuttanut yhtiö ja oikaistu käyttökate melkein 60 pinnaa liikevaihdosta.

Joku muutaman prosentin käyttökatteella pyörivä lounasravintolako sinun mielestä on tuohon verrattuna ryöstöä?

Kai nyt kojamon luvut tiedän kun OLEN OLLUT OMISTAJANAKIN. Luovuin juurikin PASKAN TULOKSENTEKOKYVYN VUOKSI. 

Et näköjään ymmärrä että mikä arvo tunnusluvussa on hyvä MILLÄKIN TOIMIALALLA. Esim Kojamon tapauksessa käyttökate EI OLE hyvä mittari kannattavuudelle, koska iso osa kustannuksista tulee  rahoituseristä. Rahoituserät ovat käyttökatteen ulkopuolella. 

Kojamo on tehnyt TAPPIOTA viimeaikoina. 

Ehkä ei kannattaisi leikkiä sijoittajaa jos on noin  pihalla. Ainakaan omalla rahalla.

Vierailija
127/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko laskeneet, kuinka paljon säästäisitte, jos ette söisi mitään kotonakaan?

Vierailija
128/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounasseteliruokailu.

Toi lounasseteli+ Epassi olivat se viho viimeinen. Nostivat heti lounaiden hinnat törkeesti. Nyt väki maksaa epassilla ja pikkasen pitää euro pari vielä laittaa. Tuntuu halvalta mutta ei sitä ole!

Vierailija
129/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

Ei ole kohtuullinen palvelu eikä ole pihtaamista. Ranskassa on KOVEMMAT työllistämisen sivukulut kuin Suomessa, hieman korkeammat palkat, mutta lounaan saa niin maaseudulla kuin kaupungissakin 6-9 eurolla.

Ja tuohon hintaan sisältyy ruuan lisäksi esim. yksi lasillinen beaujolais-viiniä tai muuta halpisviiniä kahvin ja jälkkärin lisäksi.

Mistäkö tiedän, kun olin Avignonissa ja Poitiersissa insinöörinä 2021-2024. Suomessa on oikeasti ryöstöhinnat yleiseen palkkatasoon nähden.

Jännä juttu että nuo lounaspaikat on "ryöstöhinnoista" huolimatta hädintuskin kannattavia.

Valtaosalla yrittäjistä ei ole minkäänlaisia taloudellisia taitoja.

Vierailija
130/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa palvelut on järjettömän kalliita.

Jos mietit sellaisen kohtuu hyvätuloisen ihmisen tuntipalkkaa nettona (18€/h) ja suhteutat sen palvelun ostohintaan, esim:

20min parturissa (36€), teet 2h töitä tienataksesi sen.

1h autokorjaamolla (117€), teet 6,5h töitä tienataksesi sen.

Lounas (13,5€), teet 45min töitä tienataksesi sen.

Lääkärikäynti (180€), teet 10h töitä tienataksesi sen.

Onko ihme ettei ihmiset käytä palveluita, kun hintataso on sitä luokkaa että joudut tekemään päiväkausia töitä tienataksesi sen?

Mulla menee noihin puolet vähemmän työaikaa kun sulla.

Minulla taas menee kolminkertainen työaika tai enemmän. T. lounaskokki

Vierailija
131/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat persaukista porukkaa ja pihejä vaikka olisi rahaa käytettävissä. 

Vierailija
132/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eväillä mennään , ei ole varaa käydä lounailla.

Rahat menee talo ja mökkilainojen lyhentämiseen.

Itse en ole ottanut lainoja (asun vuokralla eikä ole kesämökkiä), niin on varaa käydä lounailla. Elämä on valintoja.

Ennemmin olisin nyt omalla mökillä juomassa kaljaa kuin vuokraneukkukuutiossa makoillen masu täynnä lounasruokaa.

Vierailija
133/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kojamo on tehnyt

Mäkin omistan Skanskan ja YIT:n osakkeita yhteensä 200 eurolla ja aina baarissa huudan kovaan ääneen kuinka olen useamman pörssiyhtiön omistaja!

Vierailija
134/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muilla muka ole lounasetua esim e passilla tvs? Minä maksan itse siitä 13, 70 lounaasta 10.28, vuodessa se tekisi 2200, mikä on toki alle nettopalkkani. En tosin syö lounasta joka päivä, mutta ei tuo niin paha ole.

Vierailija
135/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lounasetu tulee palkan päälle, joten toki käytän sen. Lounaalla käyminen on muutenkin arjen luksusta, olis ankeeta syödä yksin eväitä

Vierailija
136/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siellä olekaan tarkoitus muoden käydä kuin ne joilla lounasetu tai jos rahat riittää. Köyhät vikisee. 

Vierailija
137/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muilla muka ole lounasetua esim e passilla tvs? Minä maksan itse siitä 13, 70 lounaasta 10.28, vuodessa se tekisi 2200, mikä on toki alle nettopalkkani. En tosin syö lounasta joka päivä, mutta ei tuo niin paha ole.

Kaikilla ei ole. Esim mulla ei. Tai on kai, jos käy talon omassa lounasravintolassa

Vierailija
138/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä mitä pienempi palkka, niin sen vähemmän etujakin.

Vierailija
139/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kaupasta ostetut ruokatarvikkeetkaan ilmaisia ole. Syöminen on kallista.

Vierailija
140/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käydä töissä jos ei raha riitä lounaaseen, tupakkaan ja viikonloppukänniin?

Siksi että rahaa riittäisi pakollisiin remontteihin, perintöveroon ja vanhuusajan rahoittamiseen...