Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet keskipalkkainen, päivittäinen 13,70e lounas vie vuositasolla kokonaisen nettokuukausipalkan verran rahaa

Vierailija
02.08.2025 |

Ei ihme että lounaspaikkoja menee nurin.

Teet töitä jotta saat nauttia vain 11 kuukauden palkasta, maksat kokonaisen kuukauden elämässäsi siitä että saat yhden aterian puolen päivän maissa.

Meillä suht hyvätuloinen esimieskin syö ison eväsleivän ja perusduunarit syö rasiaan pakatun aterian. Ehkä jopa terveellisempää kuin lounaspaikan muona mutta annoshinta euron pari.

Kommentit (265)

Vierailija
81/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen säästänyt jo kymmeniä tuhansia, kun olen syönyt omia eväitä töissä. Se on silti jokaisen oma asia, mihin rahansa laittaa. Joku varmaan pitää minua tyhmänä, kun olen pistänyt rahojani matkusteluun. Kuka mistäkin tykkää.

Toimin samoin. Tosin ruokatunti on vain puoli tuntia, joten siinä ajassa ei edes ehdi muualle lounaalle. Näin toimittu jo parikymmentä vuotta, joten eväät mukana ja ruokarahat  muualle käyttöön. 

Vierailija
82/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka päivätyöläinen vetää huiviin lounaaksi täysaterian??? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai hese megatäysaterian?

Vierailija
84/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen vielä olut päälle niin avot!

Vierailija
85/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Sen takia onkin lounasetu, että ei tartte koko tuota summaa maksaa omasta pussista. 

Ei läheskään kaikilla työpaikoilla ole

No onhan, ei semmoista paskaduunia edes ole olemassa missä ei ole lounasetua.

No usko nyt ,ei ole kaikilla lounasetua. Kaikkien tuo pitäisi tietää. Muitten kuin sinun. Eri vastasi.

Vierailija
86/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

Ei ole kohtuullinen palvelu eikä ole pihtaamista. Ranskassa on KOVEMMAT työllistämisen sivukulut kuin Suomessa, hieman korkeammat palkat, mutta lounaan saa niin maaseudulla kuin kaupungissakin 6-9 eurolla.

Ja tuohon hintaan sisältyy ruuan lisäksi esim. yksi lasillinen beaujolais-viiniä tai muuta halpisviiniä kahvin ja jälkkärin lisäksi.

Mistäkö tiedän, kun olin Avignonissa ja Poitiersissa insinöörinä 2021-2024. Suomessa on oikeasti ryöstöhinnat yleiseen palkkatasoon nähden.

Jännä juttu että nuo lounaspaikat on "ryöstöhinnoista" huolimatta hädintuskin kannattavia. Mikähän sen selittää?

Demarisyöpä sen selittää. Siihen saatanan moolokin kitaan kaikkien rahat uppoaa, kun joudutaan demaritorakoiden vaalikarjan haalimisen takia työntämään kaikki rahat syöpäiseen sosiaalisyöpähäkkyrään että se jatkaisi pyörimistään ja demaripaskojen lihapata-paikat säilyisivät.

Vierailija
87/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

Ei ole kohtuullinen palvelu eikä ole pihtaamista. Ranskassa on KOVEMMAT työllistämisen sivukulut kuin Suomessa, hieman korkeammat palkat, mutta lounaan saa niin maaseudulla kuin kaupungissakin 6-9 eurolla.

Ja tuohon hintaan sisältyy ruuan lisäksi esim. yksi lasillinen beaujolais-viiniä tai muuta halpisviiniä kahvin ja jälkkärin lisäksi.

Mistäkö tiedän, kun olin Avignonissa ja Poitiersissa insinöörinä 2021-2024. Suomessa on oikeasti ryöstöhinnat yleiseen palkkatasoon nähden.

Jännä juttu että nuo lounaspaikat on "ryöstöhinnoista" huolimatta hädintuskin kannattavia.

et sitten kiinteistä kuluista kuullut. Mitä pienemmät kävijämäärät ovat, sitä suurempi osuus yksikköhinnasta on käytettävä kiinteiden kulujen kattamiseen. Eli pienellä volyymillä, vaikka kuinka korkeat hinnat,käyttökate jää onnettomaksi, vaikka myyntikate onkin "tolkuton". 

Vierailija
88/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Edellisen päivän jämäruoka, tai puuroa/ voileipää/ jugurttia/ hedelmiä/ smoothieta ym.

Nuoko ovat mielestäsi ilmaisia?"

No jos muutenkin syö suht edullisesti (esim. pasta bolognese vihanneksilla höystettynä ymv.) saa ison kattilallisen tehtyä niin. 10e, mikä olisi lounaan omavastuu, ja mistä syö kokonainen perhe +jämät töihin (tai yksinasuva monta kertaa)

Jos ostaa jugurtin, ja banaanin tai omenan, ja tekee pari (ruispalasta tm.) leipää esim. juustolla ja kurkkusiivuilla, niin 3e riittää ihan varmasti. Smoothieta usein 1e/kpl (tai norm. hinnalla n.2e) tuollainen ja (tuore)puuro, ja banaani tmv. eimaksa montaa euroa yht.

Vierailija
89/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia sitten juodaan tyylikkäinä 3-5€ kuppi.

Vierailija
90/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"et sitten kiinteistä kuluista kuullut. Mitä pienemmät kävijämäärät ovat, sitä suurempi osuus yksikköhinnasta on käytettävä kiinteiden kulujen kattamiseen. Eli pienellä volyymillä, vaikka kuinka korkeat hinnat,käyttökate jää onnettomaksi, vaikka myyntikate onkin "tolkuton". "

Eli mikä siitä hinnasta siis tekee ryöstöä jos se kerran hädintuskin riittää kulut kattamaan? Minusta ryöstöä on vaikka jotkut kojamot sun muut jotka vetää köyhien selknahasta 40% tuottoa.

Vierailija
91/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lounas työpaikalla 8€ ja risat. Koululla tais olla 3€, mut sinne pitäis ajaa 7km.

Vierailija
92/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alankomaissa kun käyn yhdellä asiakkaalla säännöllisesti niin ei siellä kukaan syö lounaaksi voileipiä kummempaa. Eikä ne ole mitään Subway-patonkeja vaan pari ohutta siivua leipää ja välissä vähän levitettä ja juustosiivu.  

Niin Suomessakin ennen tehtiin. Vielä 70-luvulla oli aivan tavallista, että evääksi oli voileivät, ja ihmiset oli paljon hoikempia. Voihan leivän väliin laittaa myös vihanneksiakin, tai ottaa lisäksi vaikka omenan. 

Täysjyväleipä ja omena on superhyvä eväs. Mutta ravintoloitsija ei sillä rikastu, eikä se työllistä ravintolahenkilökuntaa. 

Onko Suomessa muka rikkaita ravintoloitsijoita?

Vierailija
93/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt pitkäaikaistyöttömänä pari kertaa joka viikko 13,70e lounaalla.

Miettikää paljonko se tekee tuista. Olen ravintolassa yleensö ainoa asiakas, joka maksaa täyden hinnan.

Te työpaikkalaiset sekä eläkeläiset saatte alennusta.

Vierailija
94/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AikaVitun säälittävä täytyy olla jos ei ole varaa töistä käydä syömässä. Eväät on kuin jotain lasten päiväkotitouhua.

Vierailija
95/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi Alankomaat. Olen ollut töissä oppilaitoksessa Hollannissa. Lounaaksi oli tarjolla kupillinen lihalientä ja jokin leipä. Tsekissä syötiin tukevasti, mutta se oli kai vierailijoiden kestitsemistä. Koulussa lounas oli samaa luokkaa kuin Hollannissa.

Ihmiset saavat minun puolestani syödä vaikka sen monen ruokalajin lounaan tai perhepitsan päivittäin jossain raflassa. Tässä ketjussa kuitenkin on pointtina se, mitä haluaa maksaa siitä lounaastaan. Kaikilla ei ole lounasetua tai seteleitä käytettävissään. Meillä maksaa samassa rakennuksessa olevan ruokalan työpaikkalounaskin yli 10 € ja tarjolla voi olla esimerkiksi makkaraa tai korpuksi kuivahtaneita silakkafileitä.

Taukotilastamme löytyy mikroaaltouuni samoin kuin kahdesta kahvihuoneesta. Ei tarvitse kylmää kotiruokaa syödä ja kaikki tapahtuu varsin ripeästi. Lähimpään lounasravintolaan pitäisi ensin matkata vähintään 20 minuuttia, jonottaa safka, syödä ja käyttää paluuseen sama aika kuin menemiseen. Ei edes aika riitä.

Vierailija
96/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ensin olla varaa laittaa kiertoon.

Jos tienaat reippaasti alle mediaanipalkan, on tosi typerää rahankäyttöä laittaa iso osa vuoden raatamisen hedelmistäsi johonkin lounaaseen.

Kuten joku yllä sanoi niin asia ei toki kosketa rikkaita. Perusduunarille tuo on ylimääräinen 300 euron kuukausikulu muiden ruokailujen päälle jos ei saa minkäänlaista lounasetua töistä.

Tietenkään köyhien ei kannata ostaa lounaita ravintolassa.

Ei sinne niitä pummeja kaivatakaan, parempien ihmisten sekaan.

Vierailija
97/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"et sitten kiinteistä kuluista kuullut. Mitä pienemmät kävijämäärät ovat, sitä suurempi osuus yksikköhinnasta on käytettävä kiinteiden kulujen kattamiseen. Eli pienellä volyymillä, vaikka kuinka korkeat hinnat,käyttökate jää onnettomaksi, vaikka myyntikate onkin "tolkuton". "

Eli mikä siitä hinnasta siis tekee ryöstöä jos se kerran hädintuskin riittää kulut kattamaan? Minusta ryöstöä on vaikka jotkut kojamot sun muut jotka vetää köyhien selknahasta 40% tuottoa.

HYVIN harvalla alalla päästään 40% tuottoihin, siis tuloksessa tai käyttökatteessa, Myyntikatteessa voidaankin päästä, mutta sen jälkeen tulee juuri nuo kiinteät kulutkin maksettavaksi. Mitä enemmän volyymiä on, sitä pienemmällä siivulla per tuote kiinteät kulut saadaan käytettyä. 

Otetaan rautalankamalli. 

liiketilan vuokra on 1000 yksikköä 

pizzan valmistuskustannukset ovat 5 yksikköä. 

Paljonko liiketilan vuokrasta pitää veloittaa pizzan hinnassa, kun pizzoja myydään 

a)100 kpl. 

b)1000 kpl. 

Paljonko pizzan kokonaiskustannus yrittäjälle on vaihtoehdoissa 

A ja B. 

Vierailija
98/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt pitkäaikaistyöttömänä pari kertaa joka viikko 13,70e lounaalla.

Miettikää paljonko se tekee tuista. Olen ravintolassa yleensö ainoa asiakas, joka maksaa täyden hinnan.

Te työpaikkalaiset sekä eläkeläiset saatte alennusta.

MITEN työpaikkalaiset muka saavat alennusta? 

Vierailija
99/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tässä ketjussa syyllisti meitä, jotka emme halua laittaa rahojamme lounasravintoloihin. Siinäpähän kiukkuatte. Kotona tehdyt eväät tulevat huomattavasti halvemmaksi kuin että laittaisin joka päivä lounasbuffetiin 10-15€. 

Sanon ihan suoraan, että mua ei kiinnosta jonkun lounaspaikan konkurssi, kun kyseessä on mun oma talous josta haluan pitää huolta. En ole vastuussa yhdenkään yrittäjän yrityksen kannattavuudesta. Oma tupa on etusijalla.

Vierailija
100/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tässä ketjussa syyllisti meitä, jotka emme halua laittaa rahojamme lounasravintoloihin. Siinäpähän kiukkuatte. Kotona tehdyt eväät tulevat huomattavasti halvemmaksi kuin että laittaisin joka päivä lounasbuffetiin 10-15€. 

Sanon ihan suoraan, että mua ei kiinnosta jonkun lounaspaikan konkurssi, kun kyseessä on mun oma talous josta haluan pitää huolta. En ole vastuussa yhdenkään yrittäjän yrityksen kannattavuudesta. Oma tupa on etusijalla.

Ei meitä kiinnosta sun paskaeväät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä