Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet keskipalkkainen, päivittäinen 13,70e lounas vie vuositasolla kokonaisen nettokuukausipalkan verran rahaa

Vierailija
02.08.2025 |

Ei ihme että lounaspaikkoja menee nurin.

Teet töitä jotta saat nauttia vain 11 kuukauden palkasta, maksat kokonaisen kuukauden elämässäsi siitä että saat yhden aterian puolen päivän maissa.

Meillä suht hyvätuloinen esimieskin syö ison eväsleivän ja perusduunarit syö rasiaan pakatun aterian. Ehkä jopa terveellisempää kuin lounaspaikan muona mutta annoshinta euron pari.

Kommentit (265)

Vierailija
101/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

Pakko olla pihi koska kunnollista palkkaa ei makseta hintoihin nähden.

Vierailija
102/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasedulla itselle jää n. 10e per lounas maksettavaa, pidän kalliina jos n. 50e/vko menee rahaa lounaaseen.

Minulla on liki aina eväät, ei niihin mene juurikaan rahaa (edellisen päivän jämäruoka, tai puuroa/ voileipää/ jugurttia/ hedelmiä/ smoothieta ym.) 

Yksi tuttu syö joka päivä keiton töissä: kertonut että keittelee muutaman viikon välein kattilalliset erilaisia, ja pakastaa annosrasioissa, mistä sitten ottaa töihin useamman viikon ajan.

Edellisen päivän jämäruoka, tai puuroa/ voileipää/ jugurttia/ hedelmiä/ smoothieta ym.

Nuoko ovat mielestäsi ilmaisia?

Ainaski ei menee tuplasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AikaVitun säälittävä täytyy olla jos ei ole varaa töistä käydä syömässä. Eväät on kuin jotain lasten päiväkotitouhua.

Säälittävät ovat palkat. Sinä myös, kun ymmärrystä ja empatiaa muille ei ole olemassa. Vaan minä- minä. Säälittävä.

Vierailija
104/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

Pitää ensin olla varaa laittaa kiertoon.

Jos tienaat reippaasti alle mediaanipalkan, on tosi typerää rahankäyttöä laittaa iso osa vuoden raatamisen hedelmistäsi johonkin lounaaseen.

Kuten joku yllä sanoi niin asia ei toki kosketa rikkaita. Perusduunarille tuo on ylimääräinen 300 euron kuukausikulu muiden ruokailujen päälle jos ei saa minkäänlaista lounasetua töistä.

Tietenkään köyhien ei kannata ostaa lounaita ravintolassa.

Ei sinne niitä pummeja kaivatakaan, parempien ihmisten sekaan.

Rikkammat eivät välttämätä ole paremmat ihmiset. Älä luokittele.

Vierailija
105/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä jaksa enää mitään iltapäivällä jos syön lounasaikaan. Ei ole nälkä klo 11 ja silloin pitäisi mennä. Syön vain hedelmän ja leipäpalan tuolloin. 

Vierailija
106/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noin 50 v. ja jotakuinkin 10 kertaa elämässäni olen ostanut tuollaisen yrityslounaan, kun kaverit ovat saaneet houkuteltua ulos syömään. Ennemmin syön omia eväitä kuin maksan näistä. Ja joo, olisihan se kiva tukea yrityksiä ja käydä ulkona syömässä, mutta yksinhuoltajana kolmelle lapselle, jolla jää käteen kuukaudessa noin 2500-3000 € ei vain ole varaa sellaiseen. 

Omakotitalolaina, sähkölaskut ja muut kotiin menevät kulut, puhumattakaan aina vaan nousevista ruokakuluista (en ymmärrä näitä "ruokakulut laskusuunnassa") ei tulisi mieleenkään laittaa rahaa ns. ulkona syömiseen eikä etenkään duunilounaisiin.

Vierailija
107/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjälle tulevat maksut ovat varmaan suurempia Suomessa kuin Ranskassa. Ja onhan se niinkin, että jos haluaa palkata jonkun tekemään itselleen ruoan, pitää siitä maksaa. 

Vierailija
108/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljellä on 340 alaista. Syö eväitä toimistopäivinäkin. Paljon tekee kyllä etätöitä. 

Vierailija
109/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käydä töissä jos ei raha riitä lounaaseen, tupakkaan ja viikonloppukänniin?

Vierailija
110/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin puolen tunnin lounastauko. Lähimmät paikat 10 min kävelyn päässä. Pysyy myös hoikkana kun eväitä syöden pysyy paremmin kontrolli. Esimieskin syö meillä useimmiten eväät. 

Vierailija
111/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lounasetu nyt on ihan peestä, mitä iloa siitä on että saa muutaman euron halvemmalla 13euron aterian jota ei edes jaksa puoleta päivin syödä  Siihen tuhlaantuu myös se palkaton puolituntia  Surkeat liitot kun ei ole toimihenkilölle ruokataukoa onnistuneet palkalliseksi neuvottelemaan! 

Vierailija
112/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"et sitten kiinteistä kuluista kuullut. Mitä pienemmät kävijämäärät ovat, sitä suurempi osuus yksikköhinnasta on käytettävä kiinteiden kulujen kattamiseen. Eli pienellä volyymillä, vaikka kuinka korkeat hinnat,käyttökate jää onnettomaksi, vaikka myyntikate onkin "tolkuton". "

Eli mikä siitä hinnasta siis tekee ryöstöä jos se kerran hädintuskin riittää kulut kattamaan? Minusta ryöstöä on vaikka jotkut kojamot sun muut jotka vetää köyhien selknahasta 40% tuottoa.

HYVIN harvalla alalla päästään 40% tuottoihin, siis tuloksessa tai käyttökatteessa, Myyntikatteessa voidaankin päästä, mutta sen jälkeen tulee juuri nuo kiinteät kulutkin maksettavaksi. Mitä enemmän volyymiä on, sitä pienemmällä siivulla per tuote kiinteät kulut saadaan käytettyä. 

Otetaan rautalankamalli. 

liiketilan vuokra on 1000 yksikköä 

Mitähän ihmettä sinä nyt lässytät rautalankoinesi?

Käy katsomassa Kojamon 2024 tilinpäätös vaikka, siinä on malliesimerkki ryöstöstä. Valtion tuella vähävaraisten asuntoja rakennuttanut yhtiö ja oikaistu käyttökate melkein 60 pinnaa liikevaihdosta.

Joku muutaman prosentin käyttökatteella pyörivä lounasravintolako sinun mielestä on tuohon verrattuna ryöstöä?

Vierailija
113/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt pitkäaikaistyöttömänä pari kertaa joka viikko 13,70e lounaalla.

Miettikää paljonko se tekee tuista. Olen ravintolassa yleensö ainoa asiakas, joka maksaa täyden hinnan.

Te työpaikkalaiset sekä eläkeläiset saatte alennusta.

Eläkeläisalennus on jotain pari euroa ja ainakin täällä meillä päin on rajattu aika kun sen saa. Eli lounasajan lopussa, joten tulee harvoin käytyä "hävikkiä" syömässä. Ei tuota kannata kadehtia.

Vierailija
114/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuolla rahalla saa kunnollisia eväitäkään. Pieni juustonokare maksaa jo 7 euroa.

Vierailija
115/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn syömässä ulkona joka työpäivä. Se on mun henkireikäni, se asia arjessani, joka saa minut jaksamaan ruuhkavuosia. Työpaikkani lähellä on useita hyviä lounasravintoloita, ja usein seurana lounaalla on oma mies ja yhteisiä ystäviä. E-passilla työnantajan tukemana hinta on mielestäni kohtuullinen elämän laadun parannukseen suhteutettuna.

Vierailija
116/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä rahalla on jos sitä ei käytä?

Ihan sama mitä maksaa. Käyn lounaalla joka päivä ja otan myös lasillisen viiniä. 

Vierailija
117/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lounasetua. T. Suunnitteluinsinööri. Palkka on kyllä ok. En minä sitä lounasetua tarvitsekaan. 

Vierailija
118/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lounasetu nyt on ihan peestä, mitä iloa siitä on että saa muutaman euron halvemmalla 13euron aterian jota ei edes jaksa puoleta päivin syödä  Siihen tuhlaantuu myös se palkaton puolituntia  Surkeat liitot kun ei ole toimihenkilölle ruokataukoa onnistuneet palkalliseksi neuvottelemaan! 

Aina on jaksettu syödä 12 aikaan ja lounastauko venyy aina 45min-1h kun ei tarvi leimailla.

Vierailija
119/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen pannut merkille elämäni aikana, että monet ihmiset käyttävät rahaa melko huolettomasti. Keskituloiset ihmiset. Ehkä.heillä on sitten muitakin tuloja palkkatulojen lisäksi, ehkä ovat saaneet perintöjä tai lottovoiton. 

Mutta ihmettelen monesti esim sitä paljonko ihmiset laittavat rahaa alkoholiin, tupakkaan, harrastuksiin ja autolla ajetaan huvia, vaikka polttoaineiden hinnat pilvissä. Sitten siihen päälle ulkomaan matkat. 

Itse olen pienituloinen. Ehkä sitä hyvätuloisilla on sitten enemmän varaa törsätä. 

Vierailija
120/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on suhteettoman paljon rahaa pelkästä lounaasta suhteutettuna palkkaan, eli ostovoimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä