Jos olet keskipalkkainen, päivittäinen 13,70e lounas vie vuositasolla kokonaisen nettokuukausipalkan verran rahaa
Ei ihme että lounaspaikkoja menee nurin.
Teet töitä jotta saat nauttia vain 11 kuukauden palkasta, maksat kokonaisen kuukauden elämässäsi siitä että saat yhden aterian puolen päivän maissa.
Meillä suht hyvätuloinen esimieskin syö ison eväsleivän ja perusduunarit syö rasiaan pakatun aterian. Ehkä jopa terveellisempää kuin lounaspaikan muona mutta annoshinta euron pari.
Kommentit (265)
Ihme sniidareita palsta pullollaan. Mikään ei saisi maksaa mitään. Maksan itse mielelläni lounaasta tuon normihinnan, saanhan sillä monipuolisen ruuan jonka joku valmistaa ja hoitaa mun puolesta tiskitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.
Vatut. Helsingissä saa jostain kusisesta kebabrullastakin maksaa nykyään joku 14 euroa, kun vastaava on Berliinissä luokkaa 5 euroa.
Väki alkaa herätä tuohon ryöstön yritykseen eikä enää tue näitä yrittäjiä.
Todellakin!
Korona-kusetuksiensa jälkeen hinnat on pidetty ostovoimaan nähden ja palveluiden/tuotteiden laatuun nähden liian korkeana, ja nyt sitten ulistaan kun ihmiset ei hyväksy hintatasoa joka ei korreloi ostovoiman kanssa. Joutaa kaikki tuollaiset paskapuljut mennäkin nurin, niin loppuu se demarointi ja juutalointi. Raha on ihmisiä varten eikä yrittäjiä varten olemassa.
Tienaan alle keskiansion eikä tällä palkalla olisi järkevää laittaa lounaaseen yli kymppiä per päivä. Laitan sen rahan mieluummin johonkin muuhun. Ja lisäksi olen pieniruokainen, niin tulee paljon halvemmaksi tehdä omat eväät.
Yksi asia mikä toimistotyöläisiä lihottaa on juurikin nuo lounaspaikkojen ruoat. Niissähän ei säästellä kermaa, suolaa eikä rasvaa. Siksi ne ihmisten mielestä niin maukkailta maistuvatkin. Ja buffasta sitä ruokaa kahmitaan yli tarpeen. Jossain tutkimuksessa oli, että jotkut syövät jopa kilon ruokaa kerralla! Tuo on aivan järkyttävä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.
Ei ole kohtuullinen palvelu eikä ole pihtaamista. Ranskassa on KOVEMMAT työllistämisen sivukulut kuin Suomessa, hieman korkeammat palkat, mutta lounaan saa niin maaseudulla kuin kaupungissakin 6-9 eurolla.
Ja tuohon hintaan sisältyy ruuan lisäksi esim. yksi lasillinen beaujolais-viiniä tai muuta halpisviiniä kahvin ja jälkkärin lisäksi.
Mistäkö tiedän, kun olin Avignonissa ja Poitiersissa insinöörinä 2021-2024. Suomessa on oikeasti ryöstöhinnat yleiseen palkkatasoon nähden.
Jännä juttu että nuo lounaspaikat on "ryöstöhinnoista" huolimatta hädintuskin kannattavia. Mikähän sen selittää?
Ihan järjetöntä rahanhaaskausta. 1-2 kertaa kuukaudessa käyn syömässä mutta muuten valmisruuilla mennään. 2-5€ eväsbudjetti.
Alankomaissa kun käyn yhdellä asiakkaalla säännöllisesti niin ei siellä kukaan syö lounaaksi voileipiä kummempaa. Eikä ne ole mitään Subway-patonkeja vaan pari ohutta siivua leipää ja välissä vähän levitettä ja juustosiivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatut. Helsingissä saa jostain kusisesta kebabrullastakin maksaa nykyään joku 14 euroa, kun vastaava on Berliinissä luokkaa 5 euroa.
Väki alkaa herätä tuohon ryöstön yritykseen eikä enää tue näitä yrittäjiä.
Todellakin!
Korona-kusetuksiensa jälkeen hinnat on pidetty ostovoimaan nähden ja palveluiden/tuotteiden laatuun nähden liian korkeana, ja nyt sitten ulistaan kun ihmiset ei hyväksy hintatasoa joka ei korreloi ostovoiman kanssa. Joutaa kaikki tuollaiset paskapuljut mennäkin nurin, niin loppuu se demarointi ja juutalointi. Raha on ihmisiä varten eikä yrittäjiä v
Kenelle se raha menee kun ei näy sikarikkaita ravintoloitsijoita, henkilökunta saa edelleen aivan paskaa palkkaa jne.?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa palvelut on järjettömän kalliita.
Jos mietit sellaisen kohtuu hyvätuloisen ihmisen tuntipalkkaa nettona (18€/h) ja suhteutat sen palvelun ostohintaan, esim:
20min parturissa (36€), teet 2h töitä tienataksesi sen.
1h autokorjaamolla (117€), teet 6,5h töitä tienataksesi sen.
Lounas (13,5€), teet 45min töitä tienataksesi sen.
Lääkärikäynti (180€), teet 10h töitä tienataksesi sen.
Onko ihme ettei ihmiset käytä palveluita, kun hintataso on sitä luokkaa että joudut tekemään päiväkausia töitä tienataksesi sen?
Kämänen autoverstas,vuokra alkaen 5000e,siihen sähkö ja vesi,kaukolämpö asialliset vermeet työkalut ja jotakin osaava seppä niin yhtälö on karu
Vierailija kirjoitti:
Ihme sniidareita palsta pullollaan. Mikään ei saisi maksaa mitään. Maksan itse mielelläni lounaasta tuon normihinnan, saanhan sillä monipuolisen ruuan jonka joku valmistaa ja hoitaa mun puolesta tiskitkin.
Juurikin näin. Itsekin lähden mieluusti ravintolaan viettämään sen ruokatunnin hyvän lounaan ja oluen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On se ehkä monipuolista jostain näkökulmasta, ja ehkä se nuorella ja paljon kaloreita kuluttavalle sopii. Mutta useimmiten lounasbuffat ovat kevyttä istumatyötä tekevälle liian kaloripitoisia. Toki nuo kovaa rasvaa sisältävät lihat ja valkoiset höttöhiilarit on usein mahdollista skipata, jos salaattipöytä ja keitto on annetttu vaihtoehdoksi, mutta sekään ei usein ole hyvä vaihtoehto, kun siitä puuttuu hyvät proteiinit ja rasvat eikä se pidä nälkää koko päivää. Kun lopetin syömästä lounasravintoloissa, painonhallinta helpottui huomattavasti. Siksi pidän edelleenkin omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Mun lounasbudjetti on 6 € / työpäivä. Mitä jää yli, ne laitan erilliselle tilille joilla ostan sitten jotain kivaa jolla voi tehdä lisää rahaa kuten arpoja tms.
"...tehdä lisää rahaa, kuten arpoja". Olet kuule ymmärtänyt täysin väärin. Näiden kaikkien uhkapelien tarkoitus on VIEDÄ rahat, eikä TEHDÄ sitä. Kannattaisi ennemminkin sijoittaa ne rahat, jolloin saisit ihan oikeaa tuloa.
Viimeksi eilen ostin osakkeita ihan 20 eurolla, ja tämän oston ansiosta saan vielä tänä vuonna 2 kertaa osinkoina ihan oikeaa rahaa. Ensi vuodesta lähtien saankin tämän ostonksen ansiosta vähän enemmän tuloja 4 kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Alankomaissa kun käyn yhdellä asiakkaalla säännöllisesti niin ei siellä kukaan syö lounaaksi voileipiä kummempaa. Eikä ne ole mitään Subway-patonkeja vaan pari ohutta siivua leipää ja välissä vähän levitettä ja juustosiivu.
Niin Suomessakin ennen tehtiin. Vielä 70-luvulla oli aivan tavallista, että evääksi oli voileivät, ja ihmiset oli paljon hoikempia. Voihan leivän väliin laittaa myös vihanneksiakin, tai ottaa lisäksi vaikka omenan.
Vierailija kirjoitti:
Oon "aina" ihmetellyt Suomessa olevaa mentaliteettia ruokaa kohtaan. Täytyy syödä napa kireäksi, tai muuten kuolee nälkään eikä saa tarpeeksi ravintoaineita. Ja välipalojakin on syötävä, vaikka ei ole nälkä, koska se muka on terveellistä. No ei ole! Ei jokainen tämän maan kansalainen ole mikään diabeetikko.
En yhtään ihmettele, että ollaan nykyään Euroopan kolmanneksi lihavin kansa. Täällä on niin hyvin lobattu ylensyöminen. Ihmiset ei kestä yhtään nälän tunnetta, vaikka se on kehon normaali tila ilmoittaa, että nyt voi syödä. Ja edelleen opetetaan, että täytyy syödä maha täyteen, kun tulisi opettaa syömään nälkä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ehkä monipuolista jostain näkökulmasta, ja ehkä se nuorella ja paljon kaloreita kuluttavalle sopii. Mutta useimmiten lounasbuffat ovat kevyttä istumatyötä tekevälle liian kaloripitoisia. Toki nuo kovaa rasvaa sisältävät lihat ja valkoiset höttöhiilarit on usein mahdollista skipata, jos salaattipöytä ja keitto on annetttu vaihtoehdoksi, mutta sekään ei usein ole hyvä vaihtoehto, kun siitä puuttuu hyvät proteiinit ja rasvat eikä se pidä nälkää koko päivää. Kun lopetin syömästä lounasravintoloissa, painonhallinta helpottui huomattavasti. Siksi pidän edelleenkin omat eväät.
Samaa mieltä. Monet syövät nykyään kulutukseen nähden aivan liian raskasti ja se näkyy painon nousuna. Sekin on väärin, että jos syö vähemmän, joutuu maksamaan saman kuin suursyömäri. Ehkä jokin sellainen systeemi olisi parempi, missä annoksen hintaan vaikuttaisi mitä se sisältää ja kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei saa maksaa mitään kun ei kerran tulojakan saa saada.
Minusta se puolen tunnin lounastauko on se verran lyhyt, että mielummin syön omat eväät kuin käytän aikaa ravintolaan siirtymiseen. (Eikä tarvii tulla tähän kehumaan, jos on pitemmät lounastauot)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Monet syövät nykyään kulutukseen nähden aivan liian raskasti ja se näkyy painon nousuna. Sekin on väärin, että jos syö vähemmän, joutuu maksamaan saman kuin suursyömäri. Ehkä jokin sellainen systeemi olisi parempi, missä annoksen hintaan vaikuttaisi mitä se sisältää ja kuinka paljon.
Joku varmaan tätäkin alapeukuttaa, mutta en viitsisi maksaa kevyestä lounaasta 5-6 euroa enempää.
Ei minulla koulunkäynnin ohjaajalla ole rahaa maksaa 200 euroa /kk paskasta kouluruoasta. Säästän 2000 euroa vuodessa kun tuon kotoa tekemääni kotiruokaa evääksi. Samoin kun kuljen työmatkat pyörällä säästän 700 euroa vuodessa lisää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin Suomessakin ennen tehtiin. Vielä 70-luvulla oli aivan tavallista, että evääksi oli voileivät, ja ihmiset oli paljon hoikempia. Voihan leivän väliin laittaa myös vihanneksiakin, tai ottaa lisäksi vaikka omenan.
Täysjyväleipä ja omena on superhyvä eväs. Mutta ravintoloitsija ei sillä rikastu, eikä se työllistä ravintolahenkilökuntaa.
Alle 4500€/kk palkalla työnteko on turhaa Suomessa.