Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet keskipalkkainen, päivittäinen 13,70e lounas vie vuositasolla kokonaisen nettokuukausipalkan verran rahaa

Vierailija
02.08.2025 |

Ei ihme että lounaspaikkoja menee nurin.

Teet töitä jotta saat nauttia vain 11 kuukauden palkasta, maksat kokonaisen kuukauden elämässäsi siitä että saat yhden aterian puolen päivän maissa.

Meillä suht hyvätuloinen esimieskin syö ison eväsleivän ja perusduunarit syö rasiaan pakatun aterian. Ehkä jopa terveellisempää kuin lounaspaikan muona mutta annoshinta euron pari.

Kommentit (265)

Vierailija
241/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä ihmettelen miten huonoa ruokaa ihmiset oikein syövät, kun omaan makuun lounasruuat ovat yleensä aika mauttomia ja keskinkertaisia. Osa ei halvasta kouluruuasta edes eroa. Itse syön pääasiassa kasvisruokaa ja vaikka asun pk-seudulla niin harvasta paikasta saa oikeasti hyvää kasvisruokaa. Kasvisruuan valmistaminen on helppoa ja halpaa, 

Jos lounasruoka oikeasti on huonoa (kaikissa paikoissa ei suinkaan ole), ja jos joku siitä kuitenkin tykkää, niin luuletko tosissasi, että sellainen ihminen tekee ihan hirveän paljon parempaa ruokaa evääksi itselleen? Tuskin, vaan ehkä syö jonkun reissumiehen juustolla ja kinkulla tms. 

Kasvisruuan valmistus voi olla helppoa (niin on muuten moni liharuokakin), mutta vaatii usein lukuisia työvaiheita ja erilaisia mausteita. Pelkkä helppous ei ole aina etu, jos aikaa menee tuplasti enemmän kuin jonkun toisen ruuan kanssa. &n

Ethän sinä voi toisten eväistä tietää, kun syöt muualla. Jotkut ovat hyvin tarkkoja monipuolisen ruuan suhteen. Ei se eväät mukaan kaikilla tarkoita kaalisopan keittoa sunnuntaina 10l kattilassa, jota sitten lapataan ääntä kohen lounaalla ja päivällisellä viikon! 

Vierailija
242/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tästä eri ketjussa maininnut, mutta jos käy kaupasta juoman, salaattia, leipää ja jotain mikroonpantavaa, on se sen 8e ainakin ja olo ei ole kylläinen kovin kauaa. Kunnon monipuolinen lounas kantaa pitkälle. 

Jotkut hallitsevat monipuolisen ruuanlaittotaidon kotona!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns kotiruokapaikat todella hyviä ja laatukotiruokaa saapi. Onhan heidän elettävä, raaka-ainet, liiketilat, verot,palkat, sos maksut jne jne. Ilmaiseksiko pitää jakaa ja odotetaan laadukkaita sesonkiraaka-aineita ja laatua.

Joo joku voisi laskea palajonko menee fyrkkaa röökiin ja alkoholiin, moneko kk palkka. Eli ravinto on sentäs ok ,että jaksaa. Mutta voisihan sitä välillä olla omissa eväissä ja käydä silloin tällöin herkkupöydäss kun on suosikkiruokapäivä. Meneehän sitä fyrkkaa muihinkin ravintoilin, pitseriat, raxit jne illallispaikkoihin, snägäreihin, joten kunnon lounaspaikka onkin hyvä juttu, eikä krääsää.

Mutta joo ymmärän pointtisi.

Vierailija
244/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti lounaspaikoista saa monipuolisen ja ravitsevan annoksen, joka riittää koko päiväksi. Aamulla kun syö puuron ja illalla jonkun voileivän, niin siinä se.

Istumatyö? Yksinäinen?

Kaksi aikuista toimistotyötä tekevää ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä. Töiden jälkeen vähän voileipää yms. riittää.

No sitähän minä kysyin. En vit-tuillut.

Vierailija
245/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

En tajua tätä orjaluonnettasi, että pitäisi tyytyä naurettavan matalaan palkkaan/kalliiseen syömiseen. Eipä sitä rahaa halua laittaa kiertoon KUN SITÄ EI OLE.

Emme laita, vaikka olisikin! Oma napa tässä asiassa. Emme koe velvollisuudeksemme tukea toisten yrittäjyyttä, vastaavat siitä itse. Tänä päivänä kaikki kallista. Kuka takaa oikeasti ravintolaruuan laadun?

Vierailija
246/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä ollessani söin lounasruokalassa joka päivä alle 11 euron lounaan seisovasta pöydästä. 

Vierailija
247/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ollessani saan verotonta päivärahaa, ja koen että verottomuuden takia se on tarkoitettu laitettavaksi kiertoon. Parin kympin osapäivärahasta jää vielä lounaan jälkeen säästöönkin. 

Vierailija
248/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi yliopiston työntekijänä saan kasvislounaan alle 5 €/pv! Tosin oon toimistolla ehkä kerran tai pari viikossa.

Mulla muuten sama, mutta meidän yliopistossa henkilökunnan lounas on himpun verran alle 6€. Toimistolla olen 2-3 päivää viikossa, muuten kotitoimistolla.

Aikaisemmassa työssäni, jossa palkka oli matalampi ja tein vielä 75% työaikaa, mulla oli lähes aina eväät mukana. Joskus harvoin kävin keittolounaalla, maksoi muistaakseni tuolloin 6€.

Vierailija
249/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä ollessani saan verotonta päivärahaa, ja koen että verottomuuden takia se on tarkoitettu laitettavaksi kiertoon. Parin kympin osapäivärahasta jää vielä lounaan jälkeen säästöönkin. 

Kun itse reissaa niin päiväraha on 52e. Aamupala hotellissa olisi sen19-29e, lounas n. 13 e sitten illallinen vielä 20-30 e. Ei päiväraha riitä. Haen kaupasta halpaa, ja syön huoneessa. Säästän loput.

Vierailija
250/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä 16,90€ maksavaa lounasta kalliina. On kuitenkin 3 eri pääruokaa, jälkiruoka, 4-5 eri salaattia (lohta ja kanaa lisukkeeksi).

Harva noin paljoa syö lounaalla.

Vierailija
251/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla bruttopalkka minimissään 6k€ kuukaudessa, toisinaan tuplaantuu. En ikinä tuhlaa rahojani lounaspaikkoihin koska osaan itse kokata ruokani. 

Ei ihme jos joillain on vaikeaa säästää kun rahat menee turhuuksiin.

Vierailija
252/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla bruttopalkka minimissään 6k€ kuukaudessa, toisinaan tuplaantuu. En ikinä tuhlaa rahojani lounaspaikkoihin koska osaan itse kokata ruokani. 

Saan joka kuukausi 800-1000 euroa säästöön työpaikkalounaista huolimatta.

Mielestäni ei ole paha, jos käytän kuukaudessa omaa rahaa 100-150 euroa lounasruokailuun ja ruokakauppaan joku 150-200 euroa. Ottaen huomioon, että ruokakauppakuluihin sisältyy myös muuta kuin ruokaa syön suunnilleen toimeentulotuen perusosan viitebudjetin mukaan. Toimeentulotuessa yhden hengen talouden ravintomenot ovat laskennallisesti 290,84 euroa kuukaudessa tai 9,69 euroa päivässä.

Vierailija
253/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani KAIKKI johtajat ja ylemmät toimihenkilöt syövät lounaan lounasravintolassa. Ainoastaan puolet alemmista toimihenkilöistä syövät omia eväitä. 

Yksi Suomen isoimpia yrityksiä. 

Edellisellä työpaikallani kaikki söivät lounasravintolassa. Omia eväitä syöneet jäivät ulkopuolisiksi ja liittyivät itsekin seuraan. 

Ei se lopulta niin kalliiksi tule. Mielummin syön monipuolisen lounaan kun vedän ThaiCuben tai mikroruoan. Terveys ennen kaikkea. 

Vierailija
254/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muutenkaan haluaa istua työpaikan kahvihuoneessa kun joku laittaa mikroon kala-aterian tai kananmunan. Hyi h*lvetti. 

Vierailija
255/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole lounasetua? Silloin maksaa 8.60€

Vierailija
256/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

Ei ole kohtuullinen palvelu eikä ole pihtaamista. Ranskassa on KOVEMMAT työllistämisen sivukulut kuin Suomessa, hieman korkeammat palkat, mutta lounaan saa niin maaseudulla kuin kaupungissakin 6-9 eurolla.

Ja tuohon hintaan sisältyy ruuan lisäksi esim. yksi lasillinen beaujolais-viiniä tai muuta halpisviiniä kahvin ja jälkkärin lisäksi.

Mistäkö tiedän, kun olin Avignonissa ja Poitiersissa insinöörinä 2021-2024. Suomessa on oikeasti ryöstöhinnat yleiseen palkkatasoon nähden.

En kyllä usko. Pariisissa on ainakin ihan eri hinnat, ja ylipäätään, myös Ranskassa on ruuan hinta noussut. Kävin pari kk sitten maaseudulla pikku paikkakunnan Lidlissä, ja siellä oli moni asia kalliimpaa kuin Suomessa. 

Vierailija
257/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan joka kuukausi 800-1000 euroa säästöön työpaikkalounaista huolimatta.

Mielestäni ei ole paha, jos käytän kuukaudessa omaa rahaa 100-150 euroa lounasruokailuun ja ruokakauppaan joku 150-200 euroa. Ottaen huomioon, että ruokakauppakuluihin sisältyy myös muuta kuin ruokaa syön suunnilleen toimeentulotuen perusosan viitebudjetin mukaan. Toimeentulotuessa yhden hengen talouden ravintomenot ovat laskennallisesti 290,84 euroa kuukaudessa tai 9,69 euroa päivässä.

Käytät omaa rahaa? Eli siis käytät myös jonkun muun rahaa ruokaan, kyllä se pitää laskea tuohon mukaan myös, sinä syöt enemmän kuin mitä omalla rahalla maksat.

Kuukaudessa on 20-23 työpäivää, ja jos syöt kympin lounaan joka päivä, se tekee jo 200-230€. Jos sulla menisi vain satanen, se tarkoittaisi vitosen lounaita. Eikä missään saa niin halvalla näillä ruuan hinnoilla, marketista saa jonkun mikroaterian, niistäkin niitä halvimpia merkkejä.

Vierailija
258/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toimistolla yleensä kaksi päivää viikossa ja käyn kyllä aina lounaalla jossain. Epassin lounasetu käytössä. Ei se kaupasta ostettu tai itse tehtykään ilmaista ole ja minulle lounas on päivän pääateria, joten mielelläni syön silloin hyvin.

Vierailija
259/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuotta sitten lounaan sai 13 markalla, vieläkin on lounareita tallessa tuolta ajalta.

Mitä on tapahtunut!

Vierailija
260/265 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounas on ravintoloissa hinnoiteltu aina sen mukaan miten verottaja päättää lounassetelin "max-arvoksi" veroedun kautta. 

Kannattaa muistaa, että kaikki työnantajat eivät lounasetuja tarjoa, joten osalle päivittäinen lounas ravintolassa on vain liian kallis vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän