Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä olen hyvä vanhempi, mun lapsi oli kotona koko kesän

Vierailija
02.08.2025 |

Mun lapsi ei mennyt kesähoitoon, vaan pidin hänet kotona koko kesän. Ollaan tehty paljon tosi kivoja asioita.

Hoidan lapsen yksin, ja mulla on ollut taukoa nolla sekuntia koko kesänä. En ole pystynyt tekemään yhtään mitään, mikä olisi ladannut mun omia akkuja. Roskat vein kerran lapsen nukkuessa yksin.

Olen niin uupunut, etten tiedä, miten selviän töihinpaluusta ensi viikolla. Päässä surisee, ja haluaisin istua viikon hiljaa ilman, että kukaan vaatii multa mitään.

Mutta hei, olenpahan loistava vanhempi, kun en vienyt poikaa kesällä päiväkotiin, ja otin oikein extravapaatakin, ettei tartte kesähoitoon mennä!

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en päässyt gynekologille koko kesänä, koska olin lapsen kanssa 24/7. Nyt mun pitää ottaa palkaton vapaa töistä, että pääsen. Mutta mites mä nyt voin viedä lapseni päiväkotiin, kun kerran olen vapaalla? Eihän se voi olla oikein??

Eikö sinulla ole ketään, siis tosiaankaan ketään, joka voi auttaa? Sukulaiset, naapurit, työ/opiskelukaverit, joka voi viettää hetken lapsen kanssa? Joku 4H kerho  välittää lastenhoitaja, varmaan ei ole kallis keikka tunniksi sellainen hommata?

Kiitos ratkaisuehdotuksista, luuletko todella, etten tässä tilanteessa olisi itse aivan hyvin selvillä siitä, onko mulla ketään apuna vai ei? Voin ottaa kolmeksi tunniksi (minimi) maksullisen tuntemattoman lastenhoitajan, joka maksaa monta kymppiä tunti, tai voin viedä lapsen tuttuun ja turvalliseen päiväkotiin, jossa hän viihtyy.

Vierailija
42/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa muuten tosiaan olla niin, että vieraan maksullisen lastenhoitajan käyttöä katsotaan paljon vähemmän kieroon kuin lapsen viemistä omaan päiväkotiinsa.

Ja tukiverkottomille on aika väsyttävää kuunnella jatkuvasti, että "eikö sinulla tosiaankaan ole ketään?" Eiku hitto joo, onhan mulla, mä vaan unohdin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli normaalia pitää lapset kotona aina, kun vanhempi/vanhemmat olivat kotona. Milloin siitä on tullut epänormaalia? Itselläni ei olisi tullut mieleenikään viedä vanhempia lapsiani hoitoon esim. ollessani äitiyslomalla.

Vierailija
44/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli normaalia pitää lapset kotona aina, kun vanhempi/vanhemmat olivat kotona. Milloin siitä on tullut epänormaalia? Itselläni ei olisi tullut mieleenikään viedä vanhempia lapsiani hoitoon esim. ollessani äitiyslomalla.

Millainen elämäntilanne sulla oli? Hoiditko kaiken yksin? Pääsitkö vaikka lääkäriin tai saitko joskus vartin tauon?

Vierailija
45/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein lapsia niin vanhana että olin jo ehtinyt viettää omaa aikaa. Ei tarvinnut lapsia muilla hoidattaa

Vierailija
46/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa muuten tosiaan olla niin, että vieraan maksullisen lastenhoitajan käyttöä katsotaan paljon vähemmän kieroon kuin lapsen viemistä omaan päiväkotiinsa.

Ja tukiverkottomille on aika väsyttävää kuunnella jatkuvasti, että "eikö sinulla tosiaankaan ole ketään?" Eiku hitto joo, onhan mulla, mä vaan unohdin!

Se on myös ihan hyväksyttävää, että lapsi on 70% ajastaan isovanhemmilla. Mutta jos vie kerran lapsen päivähoitovuosien aikana vapaillaan hoitoon, on vanhemmaksi kelpaamaton.

Vierailija
47/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellasta se elämä on kun ei  ole kavereita,edes yhtä ainoaa.

Mahdat olla aikamoinen "persoona".

Vierailija
48/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon kavereita, mutta ei yhtäkään, joka voisi tai haluaisi hoitaa mun lasta. Ja monet asuvat kaukana. Meitä arjessa tukiverkottomia on paljon. Me vaan ollaan yleensä sun kaltaisten ihmisten takia hiljaa. Ap

Vierailija
49/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein lapsia niin vanhana että olin jo ehtinyt viettää omaa aikaa. Ei tarvinnut lapsia muilla hoidattaa

Joo, toki tietyn ikäisenä ihmisellä ei ole enää normaaleja tarpeita, voi olla 100 % olemassa vain lasta varten. Ei tarvitse taukoa ollenkaan, jaksaa vuosia vetää tukka putkella istumatta alas, syömättä koskaan kokonaista lämmintä ateriaa tai pääsemättä lääkäriin tai edes roskikselle ilman lasta.

Vierailija
50/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks täällä nyt oikeasti joku ajatus, että olisin teiniäiti? En todellakaan ole. Mutta eihän sillä ole mitään väliä, aina olet väärän ikäinen.

Niin, ja mulla on myös 2 korkeakoulututkintoa, joten nyt voidaan sit puhua vaikka siitä, että olen liian vanha ja kouluttautunut, ja siksi en ymmärrä, ettei mun kuulu koskaan levätä.

Ap

Vierailija
51/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi oli 2 päivää hoidossa mun loman aikana. Yhtenä päivänä kävin lääkärissä ja kampaajalla, toisena päivänä siivosin ja nukuin.

Mistä tää ihme jankki tulee, että lapsen vieminen kesällä hoitoon tarkoittaa itsekkäitä vanhempia, tai vanhempia, jotka ryyppäävät? Joka ikinen, jonka tiedän vievän, vie ihan pakottavasta syystä tai uupumuksen vuoksi, että saa edes hetken itse levätä ennen kuin ei enää pysty olemaan vanhempi ollenkaan.

Suurin osa, joka näitä jaksaa jeesustella, ei tajua yhtään, millaista on hoitaa kaikki yksin. Kun sulla ei ole KOSKAAN omaa aikaa, eikä kukaan toinen hoida ikinä yhtäkään pikku juttua sun puolesta.

Sä lienet ainut ja ensimmäinen yksin lapsensa kanssa elävä? Kukaan ei koskaan aiemmin ole joutunut huolehtimaan yksin kaikesta. 

Vierailija
52/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi oli 2 päivää hoidossa mun loman aikana. Yhtenä päivänä kävin lääkärissä ja kampaajalla, toisena päivänä siivosin ja nukuin.

Mistä tää ihme jankki tulee, että lapsen vieminen kesällä hoitoon tarkoittaa itsekkäitä vanhempia, tai vanhempia, jotka ryyppäävät? Joka ikinen, jonka tiedän vievän, vie ihan pakottavasta syystä tai uupumuksen vuoksi, että saa edes hetken itse levätä ennen kuin ei enää pysty olemaan vanhempi ollenkaan.

Suurin osa, joka näitä jaksaa jeesustella, ei tajua yhtään, millaista on hoitaa kaikki yksin. Kun sulla ei ole KOSKAAN omaa aikaa, eikä kukaan toinen hoida ikinä yhtäkään pikku juttua sun puolesta.

Sä lienet ainut ja ensimmäinen yksin lapsensa kanssa elävä? Kukaan ei koskaan aiemmin ole joutunut huolehtimaan yksin kaikesta. 

Ei kai kukaan sellaista väittänyt? Mikä sun pointti on?

Vierailija
53/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet totaaliyksinhuoltaja, kannattaa kyllä ehdottomasti hakea apua ja tukea. Ei kenenkään ole tarkoitus jaksaa yksin lapsen kanssa. On se yhdessä puolisonkin kanssa joskus rankkaa. 

Keskituloinen totaali yh ei saa mitään apua ja tukea. Tämä on se porukka, jota pitäisi tukea jos ketä. Veronmaksuhalu alkaa rapautua, kun samaan aikaan kun itse maksaa kaiken täysimääräisesti ja yksin, toiset saavat palveluja, etuja sekä hinnanalennuksia, koska eivät tee töitä. Hip hei!

Vierailija
54/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai

Pointti, oma kirjoittamasi:

"Suurin osa, joka näitä jaksaa jeesustella, ei tajua yhtään, millaista on hoitaa kaikki yksin. Kun sulla ei ole KOSKAAN omaa aikaa, eikä kukaan toinen hoida ikinä yhtäkään pikku juttua sun puolesta". Kyllä se tuosta pitäisi kahden korkeakoulututkinnon suorittaneen ymmärtää itsekin. 

Vierailija
55/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en päässyt gynekologille koko kesänä, koska olin lapsen kanssa 24/7. Nyt mun pitää ottaa palkaton vapaa töistä, että pääsen. Mutta mites mä nyt voin viedä lapseni päiväkotiin, kun kerran olen vapaalla? Eihän se voi olla oikein??

Eikö sinulla ole ketään, siis tosiaankaan ketään, joka voi auttaa? Sukulaiset, naapurit, työ/opiskelukaverit, joka voi viettää hetken lapsen kanssa? Joku 4H kerho  välittää lastenhoitaja, varmaan ei ole kallis keikka tunniksi sellainen hommata?

Tätä mä en ymmärrä: Miksi tuttu päiväkoti on pahempi kuin jokin nuori 4H-hoitaja? Kaikki kunnia aktiivisille nuorille, .mutta helpompihan on viedä muksu päiväkotiin, kuin tutustuttaa muksua uuteen hoitaan, kertoa hoitajalle kaikki lapsen tarpeet ja tiedot paria tuntia varten. Se kunnallinen varhaiskasvatus toimii myös ennakoivana lastensuojeluna, vaikka mitään kontaktia lastensuojeluun ei ole. Miksi pitää tehdä asiat hankalaksi?

Vierailija
56/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet totaaliyksinhuoltaja, kannattaa kyllä ehdottomasti hakea apua ja tukea. Ei kenenkään ole tarkoitus jaksaa yksin lapsen kanssa. On se yhdessä puolisonkin kanssa joskus rankkaa. 

Keskituloinen totaali yh ei saa mitään apua ja tukea. Tämä on se porukka, jota pitäisi tukea jos ketä. Veronmaksuhalu alkaa rapautua, kun samaan aikaan kun itse maksaa kaiken täysimääräisesti ja yksin, toiset saavat palveluja, etuja sekä hinnanalennuksia, koska eivät tee töitä. Hip hei!

Joo, ei todellakaan ole apua saatavilla kaikille. Pitää olla aika pahassa jamassa tilanne, ennen kuin pääsee avun piiriin. Jos pystyy edes näennäisesti perusasioista huolehtimaan, ei yhteiskunta auta. Ne, jotka ei oo itse apua tarvinneet, luulee aina, että kaikki saa, kun vaan pyytää.

Vierailija
57/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulleko lapsiaan voi hoitoon tuoda? Eivät ystävät ole mikään hoitoautomaatti.

Vierailija
58/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että se hirveä keuhkoaminen päiväkodin vaaroista loppuis. Jokainen perhe tietää parhaiten, mikä on heille parasta. On tosi harvinaista, että vanhemmat vievät lapsensa vapaallaan päiväkotiin päästäkseen ryyppäämään tai ihan vaan, koska ei huvita olla lapsen kanssa. Jos vanhemman jaksaminen tai arki vaatii sitä, että joku toinen on vastuussa lapsesta hetken, paras paikka on oma tuttu päiväkoti, ellei läheisverkostoa ole saatavilla.

Vierailija
59/59 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulleko lapsiaan voi hoitoon tuoda? Eivät ystävät ole mikään hoitoautomaatti.

Ei oo Suomessa kovinkaan yleistä, että hoidetaan ystävän lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän