Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä olen hyvä vanhempi, mun lapsi oli kotona koko kesän

Vierailija
02.08.2025 |

Mun lapsi ei mennyt kesähoitoon, vaan pidin hänet kotona koko kesän. Ollaan tehty paljon tosi kivoja asioita.

Hoidan lapsen yksin, ja mulla on ollut taukoa nolla sekuntia koko kesänä. En ole pystynyt tekemään yhtään mitään, mikä olisi ladannut mun omia akkuja. Roskat vein kerran lapsen nukkuessa yksin.

Olen niin uupunut, etten tiedä, miten selviän töihinpaluusta ensi viikolla. Päässä surisee, ja haluaisin istua viikon hiljaa ilman, että kukaan vaatii multa mitään.

Mutta hei, olenpahan loistava vanhempi, kun en vienyt poikaa kesällä päiväkotiin, ja otin oikein extravapaatakin, ettei tartte kesähoitoon mennä!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kesä hoidosta tehdään joka vuosi negatiivinen asia, vain siksi että voidaan vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin, koska sitä palvelua silloin ei tarvitse tuottaa siinä määrin missä todellisuudessa olisi tarve, saa valtio säästöjä, kun ihmiset viimeisillä voimilla kesän lasta itse hoitaen...

Vierailija
22/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuutta on se että paheksutaan sitä että lapsi viedään lomalla hoitoon ja jos joku kehuu että ollut koko loman lapsen kanssa kotona niin sitten itsekehu haisee! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet totaaliyksinhuoltaja, kannattaa kyllä ehdottomasti hakea apua ja tukea. Ei kenenkään ole tarkoitus jaksaa yksin lapsen kanssa. On se yhdessä puolisonkin kanssa joskus rankkaa. 

Tähän mennessä haettu neuvola, kotipalvelu, sosiaalitoimi, mll, pelastakaa lapset, pari pienempää paikallista järjestöä... Lopputulos= 0

Ne, jotka ei ehkä oo joutuneet hakemaan apua, kuvittelevat, että sellaista on tarjolla kaikille, kun vaan hakee. Ei ole mitään apua.

Vierailija
24/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisuutta on se että paheksutaan sitä että lapsi viedään lomalla hoitoon ja jos joku kehuu että ollut koko loman lapsen kanssa kotona niin sitten itsekehu haisee! 

Kyllä täällä on ihan olettamus että lapset ovat kesällä kotona. Hoidosta syyllistetään ja pienille koululaisille ei sellaista edes järjestetä, vaan lapsen pitää olla itsenäinen ja pärjätä yksin jos vanhemmat käy työssä.

Vierailija
25/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskasti tulee esiin stereotypiat: Koska ap on yh, hänen täytyy olle kouluja käymätön teiniäiti. Jos joku vie lapsensa kesällä hoitoon, kyseessä on vanhemman alkoholiongelma.

Vierailija
26/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä on ihan olettamus että lapset ovat kesällä kotona. Hoidosta syyllistetään ja pienille koululaisille ei sellaista edes järjestetä, vaan lapsen pitää olla itsenäinen ja pärjätä yksin jos vanhemmat käy työssä.

Kesäkoulu toimi työpaikallani juhannukseen asti. 

Vierailija
27/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi alunperinkin miettiä enne lapseutumista, jaksaako hoitaa lapsiaan, vai pitäkö ne lykätä jonnekin laitokseen?

Tietysi puolison kuuluu  hoitaa oma osansa lasten hoidosta..

Vierailija
28/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä kesä hoidosta tehdään joka vuosi negatiivinen asia, vain siksi että voidaan vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin, koska sitä palvelua silloin ei tarvitse tuottaa siinä määrin missä todellisuudessa olisi tarve, saa valtio säästöjä, kun ihmiset viimeisillä voimilla kesän lasta itse hoitaen...

Se on just näin. Tosin se kostautuu sitten yhteiskunnalle vanhempien uupumuksen vuoksi pitäminä sairauslomina vuoden mittaan.

Vierailija
29/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskasti tulee esiin stereotypiat: Koska ap on yh, hänen täytyy olle kouluja käymätön teiniäiti. Jos joku vie lapsensa kesällä hoitoon, kyseessä on vanhemman alkoholiongelma.

No mikä on se ongelma miksei voi lasta hoitaa kotona? Lapsen hoito on toki rankkaa mutta selviäähän siitä. Olen diagnosoitu keskivaikeaa masennusta sairastavaksi silti päätin olla lapsen kanssa kotona ja mukavaa oli. 

Vierailija
30/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi alunperinkin miettiä enne lapseutumista, jaksaako hoitaa lapsiaan, vai pitäkö ne lykätä jonnekin laitokseen?

Tietysi puolison kuuluu  hoitaa oma osansa lasten hoidosta..

Tämmönen "oma vika, mitäs teit" -ajattelu on niin turhaa. Meistä kukaan ei voi tietää eikä päättää etukäteen millaista lapsen kanssa tulee olemaan. Pettääkö tukiverkosto, onko lapsi terve, vilkas, rauhallinen, tuleeko vanhemalle sairautta, ero, työttömyyttä, rahahuolia...

Vierailija
31/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä on se ongelma miksei voi lasta hoitaa kotona? Lapsen hoito on toki rankkaa mutta selviäähän siitä. Olen diagnosoitu keskivaikeaa masennusta sairastavaksi silti päätin olla lapsen kanssa kotona ja mukavaa oli. 

No ongelma on se, että monia uuvuttaa, jos ei saa koskaan taukoa tai lepoa, ja se on normaalia. Ja se nyt ei liity ikään eikä koulutustasoon mitenkään, niitä käytetään tässä vain kiusaamistarkoituksessa ikään kuin nuoren tai kouluttamattoman ihmisen uupumus olisi vähemmän oikeaa kuin vanhemman ja koulutetun.

Olisko niin, että kaikkien ihmisten kokemus ja elämä ei ola sama kuin sun?

Vierailija
32/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja montas vanhempaa teillä on ja millainen tukiverkko?

Vierailija
33/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vaikea samaistua, kun kolmella lapsellemme ei ole ollut tuossa iässä uni ongelmia. Kaikilla oli vauvasta asti oma huone. Kun oppivat puolitoistavuotiaana puhumaan, niin huusivat sängystään, jonne heidät oli peitelty "valot pois ja ovi kiinni". Olisin nimittäin halunnut jättää oven aina raolleen. 

Noin 6- vuotiaana lapset saattoivat nähdä painajaisia, jolloin tulivat hetkeksi viereen nukkumaan, mutta halusivat rauhoituttuaan piankin omaan sänkyyn.

Vierailija
34/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että kyllä siellä kesähoidossa työntekijät hoitaa lapsia henkihieverissä. Tänä kesänä kun itse siellä työskentelin, oli työntekijöitä mitoitettu niin vähän, että välillä olin yksin ryhmässä 7 alle kolmevuotiasta ja näistä kaksi alle vuoden ikäistä. Ulos oli pakko mennä heti välipalan jälkeen eli 14.30. jotta muiden talojen aikuisista sai jonkinlaista turvaa. Päiväkodin piha paahteinen, ei varjoa oikeastaan missään. Aivan kauhukokemus!

Ymmärrän, että yksinhuoltajaäiti tarvitsee hengähdyshetken hänkin. Vie ensi vuonna päivystykseen vaikka viikoksi, niin että lepäät itse kotona. Pidä lapsen päivät kuitenkin lyhyinä, ei sitä sinne viiteen asti tarvitse lasta siellä pitää. Mitään mukavaa kesäkerhoa se ei kyllä todellakaan ole....

Vierailija
35/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että kyllä siellä kesähoidossa työntekijät hoitaa lapsia henkihieverissä. Tänä kesänä kun itse siellä työskentelin, oli työntekijöitä mitoitettu niin vähän, että välillä olin yksin ryhmässä 7 alle kolmevuotiasta ja näistä kaksi alle vuoden ikäistä. Ulos oli pakko mennä heti välipalan jälkeen eli 14.30. jotta muiden talojen aikuisista sai jonkinlaista turvaa. Päiväkodin piha paahteinen, ei varjoa oikeastaan missään. Aivan kauhukokemus!

Ymmärrän, että yksinhuoltajaäiti tarvitsee hengähdyshetken hänkin. Vie ensi vuonna päivystykseen vaikka viikoksi, niin että lepäät itse kotona. Pidä lapsen päivät kuitenkin lyhyinä, ei sitä sinne viiteen asti tarvitse lasta siellä pitää. Mitään mukavaa kesäkerhoa se ei kyllä todellakaan ole....

Tiedän tämän, ja siksi lapseni olikin kotona. Meillä vaan päiväkoti oli todella pitkään kiinni, ei van kuukautta. Ap

Vierailija
36/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa ap olla teiniäiti, tai muuten kouluja käymätön, kirjoitus kömpelöä.

Älä moiti teiniäitejä äläkä kouluja käymättömiä.  Aloitus on pelkkä onneton provo. 

Vierailija
37/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä? Moni on töissä myös kesällä. Ei ne työt lopu kesän ajaksi.

Vierailija
38/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin vaikeaa lapsen kanssa kotona että ei edes roskia saa ulos, niin lapsi huostaan. Ne roskat kulkee ulos päivittäin samalla kun viet lapsen ulos. Myös pienen lapsen kanssa tehdään yhdessä ruokaa ja siivotaan.

Joku pelle incel opettaa yksinhuoltajaa? Olet noloista noloin.

Ohis

Vierailija
39/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päässyt gynekologille koko kesänä, koska olin lapsen kanssa 24/7. Nyt mun pitää ottaa palkaton vapaa töistä, että pääsen. Mutta mites mä nyt voin viedä lapseni päiväkotiin, kun kerran olen vapaalla? Eihän se voi olla oikein??

Vierailija
40/59 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en päässyt gynekologille koko kesänä, koska olin lapsen kanssa 24/7. Nyt mun pitää ottaa palkaton vapaa töistä, että pääsen. Mutta mites mä nyt voin viedä lapseni päiväkotiin, kun kerran olen vapaalla? Eihän se voi olla oikein??

Eikö sinulla ole ketään, siis tosiaankaan ketään, joka voi auttaa? Sukulaiset, naapurit, työ/opiskelukaverit, joka voi viettää hetken lapsen kanssa? Joku 4H kerho  välittää lastenhoitaja, varmaan ei ole kallis keikka tunniksi sellainen hommata?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi