G: Mitä olisit valmis tekemään ilmastonmuutoksen estämiseksi?
Kaikki vanhemmat varmaan pohtivat, millaisessa maailmassa heidän lapsensa tulevaisuudessa elävät. Ilmastonmuutos tulee vaikuttamaan lastemme arkeen. Mistä olisit henkilökohtaisella tasolla valmis tinkimään ilmastonmuutoksen estämiseksi/hidastamiseksi?
Kommentit (68)
-olen luopunut omakotitalohaaveista täysin ja elän tyytyväisenä kerrostalossa hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä kaupungin keskustasta. Näin emme tarvitse koskaan autoa.
-Kierrätämme kaiken, emmekä osta mitään turhaa tai epäekologista.
-emme syö lihaa (lihantuotanto kuluttaa valtavasti energiaa ja näin ollen fossiilisia polttoaineita)
-ostamme tuulisähköä ja säästämme sitäkin
-autamme köyhissä maissa eläviä eli niitä, jotka kärsivät muutoksesta eniten jo nyt
-otan kaikessa toimissani huomioon sen ekologisuuden ja eettisyyden
Meillä ei ole autoja. Pyrimme myös tulevaisuudessa löytämään asunnon hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrelta. Välttelemme myös lentomatkailua (ei yhtään lomalentoa kuuteen vuoteen) ja turhien tavaroiden ostelemista.
Sinänsä olet aivan oikeassa, mutta parempi silti, että ihmiset edes nyt heräisivät tekemään jotain. Kerrankin järkevä kysely täällä ainaisten Reitec-juttujen sijasta.
3
paljon käytetään julkisia kulkuneuvoja, kestovaippoja, kierrätetään vaatteita ja muuta tavaraa, lajitellaan jätteet.
Syödään mahdollisimman paljon suomalaista ja luomuruokaa. Kestovaipat on käytössä. Mietin tarkkaan mitä esim. vaatteita ostetaan ei osteta turhaa. autoa ei ole, käytetään julkisia ja kävellään paljon. Sähköä yritetään säästää. Enemmänkin oisin valmis tekemään, jos tietäis mitä.
Eli onko faktatietoa mitä keräykseen meneville pahveille tapahtuu? Poltetaanko ne kuitenkin? Mietin tätä kun pöntössä polttamisestakin toki tulee savuhaittoja.
Molemmat tavat tietenkin hyviä, mutta kumpi olisi se parempi??? Nyt poltetaan itse pahvit, maitotölkit jne. palavaksi kelpaavat.
Muitakin yksinkertaisia vinkkejä kiertoon! Jotkut todella yksinkertaiset ovat toiselle uutta tietoa, kuten tuo, että kakat ja muut kosteat jätteet aiheuttaa kaatopaikalla kaasuja eli märät jätteet bioon, kompostiin tai pyttyyn!
Pitäisi olla enemmän tietoa mitä tehdä.
No, suurimman osan vaatteista ostan kirpputoreilta ja annan sitten eteenpäin kun jää lapsilta pieneksi.
En omista ajokorttia enkä autoa.
Kierrätän parhaani mukaan. Tosin tarvisin enemmän tietoa miten tehdä se. Löytyisikö netistä sivuja?
minulla ei ole autoa, kuljen työmatkat pyörällä (paitsi n. 4 kk vuodessa, ns. rospuuttokeliä) tai bussilla, junalla. Lomamatkoilla saamma usein kimppakyydin tai sitten käytän junaa. Yritän välttää turhan tavaran ja vaatteiden ostoa, esim. ostan ja myyn huutonetissä ja paljon olen saanut vaatteita lapselle. En heitä ruokaa roskiin, pakastan ja jätän turhat ostamatta....Sen jälkeen, kun meille tuli kartonkikeräysroskikset, ovat sekaroskien määrä pudonnut roimasti.
ja pyrin ostamaan kaikki kasvikset kotimaista alkuperää olevia, tosin hedelmissä täytyy välillä poiketa linjasta....appelsiinit kun on niin hyviä.
Meilläkin kestoillaan ja kierrätetään ja piperretään kaikkea mutta välillä sen tuntuu niin turhalta kun teollisuus kuitenkin saastuttaa ihan hirveästi. Ja varmaan monissa maissa tapahtuu niin hirveitä ympäristörikoksia että vaikka me tehtäisiin mitä niin tämä pallo on pilalla. Ahdistun suunnattomasti kun ajattelen sitä pitempään.
Itse yritän olla kuluttamatta liikaa, elämme aika rauhallista elämää emmekä ostele mitään uusimpia taulutelkkariviritelmiä tms. Enemmänkin pitäisi tehdä, tiedän sen.
Yksityisautoilun suosion kasvu mietityttää. Miksi kaavoitetaan omakotitaloja ja muita pientaloja jonnekin hornan kuuseen, minne julkinen liikenne ei kulje? Esim Nurmijärvi ja Kirkkonummi ovat täynnä tämmöisiä asuinalueita. Aivan sairasta touhua, kai päättäjilläkin on joku vastuu?
oleellista olisi, että todella suurten massojen asenteissa ja käytöksessä tapahtuisi muutosta maailmanlaajuisesti. Luulen, että tähän päästään vasta, kun on jo liian myöhäistä :( Nyt tuntuu, että kaikki elävät kuin viimeistä päivää, esim. lentomatkailu sen kuin lisääntyy. Pistää miettimään, mihin maailmaan sitä on tullut lapsia hankittua. Anteeksi pessimismi.
Vaikka heti olisin valmis tuohon. JOS bussien ja junien hinnat olisi vaikka puolet nykyisestä. Näillä hinnoilla, ei kiitti.
Eikös auton pitäminenkin ole aika kallista (hankintahinta, bensa, vakuutukset, huollot)? En tiedä, koska itselläni ei ole autoa.
Olet kyllä oikeassa, että julkista liikennettä pitäisi tukea enemmän verovaroista.
Kyllä Suomi jossain vaiheessa seuraa muiden länsimaiden viitoittamaa tietä ja kohdistaa autoverotuksen painopisteen niiden aiheuttamiin päästöihin ja sitä kautta auton käyttökin tulee kalliimmaksi. Ja pulassa ovat ne perheet, jotka asuvat keskellä korpea mattivanhastyyppisessa talossa.
Laitan biojätteet kompostoriin. Käymme ulkomailla n. kerran viidessä vuodessa. Ostan kaupasta mieluummin läheltä tuotuja ruokia. Ostan silloin tällöin luomuruokaa. Imetän vauvaa. Käytän osittain kestovaippoja.
Ja minua rasittaa kaupassa käyminen, siispä en harrasta shoppailua ollenkaan.
Nämä edellämainitut eivät vaadi ponnisteluja.
-kierrätys, kirpparit
-autottomuus
-veden ja sähkön säästäminen
-omien lasten kasvatus siihen, ettei aina voi saada lisää ja lisää
-sellaisten ehdokkaiden ja puolueiden äänestäminen, joille ympäristökysymykset ovat tärkeitä
Kun todellinen ongelma on kuitenkin isot tehtaat ja maatalous?
Ylitse pääsemätön pröystäily tavaralla kun ei onnistu tavallisen ihmisen tuloilla kuitenkaan. En siis tingi lomamatkoista, enkä ruoasta, enkä sen enempää ostoksistanikaan, eli jos jotain haluan ostaa niin ostan.
Olen valmis maksamaan vaikkapa haittaveroa tai vaikka kalliimpaa bensan hintaa tai haittaveroa jostain isommista ja kuluttavammista autoista.
Pikemmin pyrkisin, että kaikki ihmiset voisivat ajaa edelleen autolla, mutta että autokanta uudistuisi. Ja panostaisin sitten vaan kierrätykseen. Tuuli-, aurinko- ja vesivoimaa lisää. Vesivoimakin on sellainen, että se on pois sitten taas jokien ekologiasta. Laitteet ja kodinkoneet voisi olla aina entistä parempia energian säästävyydeltään. Kierrätyskin nykyisin voi olla tehotonta, sitä pitäisi jalostaa paremmaksi.
- yritän vähentää sähkön kulutusta ja siirrymme norppasähköön ensi kuussa
- harkinnassa toisesta autosta luopuminen, tämä riippuu siitä, pääsemmekö muuttamaan toivomaamme paikkaan
- olen vähentänyt kerskakulutusta, en osta eää mitään turhaa tai osta mitään pelkän ostamisen ilosta (kuten ennen)