Koko ajan on huollettava pyörää, monta kertaa kesässä!
Vaihteet löystyy, on jarrupalan vaihtoa, käsijarru löysä, rämisee ja nitisee. Enkä edes pyöräile päivittäin näin kesällä, viikottain viidesti varmastikin. Ja ihan muutaman kilsan matkoja.
Onko muilla yhtä surkeita pyöriä? ( 2017 ostettu naisten Tunturi.)
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Crescent minulla ollut jo 20 vuotta. Huollettu neljä kertaa. Ajan satoja kilometrejä kesässä.
Minullakin kesti crescent yli kymmnen vuotta, kunnes erhdyin viemään sen kierrätyspyöräliikkeeseen huoltoon. Sen jälkeen on ollut vikoja joka vuosi.
Huoltoliikkeiden osaamisessa ja työmoraalista on valtavat erot. Isommista kaupungeista onneksi löytyy useampia ja nykyajan puskaradio eli Googlen arvostelut kannattaa katsoa ennenkuin huoltamon valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne noissa pyörähuolloissa tekee? Vuosihuolto kustansi 150€. Jarrut ulisee kuten ennenkin ja takajarrun käsikahva painuu melkein kiinni tankoon eikä pidä kunnolla. Pidin itsestään selvänä että nuo laitetaan kuntoon sanomatta. Itseasiassa luulin että noista töistä johtui suurin osa hintaa. Mitä vielä. Niin mitähän siihen on tehty 150€ edestä? Mitään uusia osia ei ole. Paperissa lukee huolto. Viimenen kerta tuossa paikassa. Tuolla hinnalla saa jo käytetyn hyvän pyörän. Mitä v...a!
Itellä käynyt myös näin että huollon jälkeen tyyliin pumpattu ilmaa renkaisiin ja satanen selällään.
Itsellä on nyt kolmas oikean puolen poljin menossa tänä kesänä. Kaksi poljinta halkesi.
Tunturi vuosimallia 1985 (noin). Ei ole montaa alkuperäisosaa enää jäljellä.
Ostin vuonna 2008 Max-Makasiinista (nyk. Tokmanni) Columbic Michigan merkkisen 21-vaihteisen pyörän ja sillä olen ajellut ne muutamat kerrat kesässä vieläkin, mitään ei ole vielä uusittu, ei edes renkaita vaikka kyljissä onkin jo aika halkeamia. Etunavan muttereita piti kerran kiristää kun olivat löystyneet, vaihdevaijeria piti kiristää myös kun alkoi vaihteet sekoilla ja ehkä kohtapuoliin voisi säädellä ainakin etujarrupalojen asentoa kun on tainneet hiipiä vähän virheasentoon. Takajarrupalojen asennon voisi tarkistaa samalla.
Missään huoltoliikkeessä tämä ei ole käynyt koskaan, itse olen näperrellyt nuo pikkuviat kuntoon.
Yllättävän kestävä halvahkoksi markettipyöräksi, maksoi keväällä 2008 siellä Maxi-Makasiinissa 189 euroa.
Toki ei sillä kovin paljon ole ajettukaan loppujen lopuksi.On tässäkin kumminkin Shimanon vaihteet ja jarrutkin taisi olla ihan jotain merkkiosia, en nyt tähän hätään kyllä muista mitä ne oli.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama. Luulin ostaneeni hyvän pyörän kun maksoin trex pyörästäni yli 1000€
Merkin nimi on Trek.
Omistan neljä pyörää. Yksi on rikki mutta aion korjata. Yksi on koma maantiepyörä jolla poljin tromssasta suomeen 1800 km. Toimii hyvin mutta kyllä sitäkin pitää huoltaa kuten vaihtaa rattaat ja renkaat ja jarrupalat. Kaksi pyörää on retkipyöriä kaupunki ajoon. Cresent merkkisiä hyviä ja tukevia pyöriä. Pyöriä pitää huoltaa jos niillä ajaa paljon. Öljyä pitää lisätä ketjuihin 2 kk välein Sitten pitää putsata ketjut ja rattaat 2-3 kk välein jotta niissä ei ole soraa tai santaa koska ne kuluu muuten nopeammin. Kumeja pitää kans vaihtaa. Ostan laadukkaita ulkokumeja jotta sisäkumi ei puhkee. Kevlar suojus ulkokumissa pitää mielestäni olla koska talvella on paljon sotaa pyörätiellä.
Vierailija kirjoitti:
Omistan neljä pyörää. Yksi on rikki mutta aion korjata. Yksi on koma maantiepyörä jolla poljin tromssasta suomeen 1800 km. Toimii hyvin mutta kyllä sitäkin pitää huoltaa kuten vaihtaa rattaat ja renkaat ja jarrupalat. Kaksi pyörää on retkipyöriä kaupunki ajoon. Cresent merkkisiä hyviä ja tukevia pyöriä. Pyöriä pitää huoltaa jos niillä ajaa paljon. Öljyä pitää lisätä ketjuihin 2 kk välein Sitten pitää putsata ketjut ja rattaat 2-3 kk välein jotta niissä ei ole soraa tai santaa koska ne kuluu muuten nopeammin. Kumeja pitää kans vaihtaa. Ostan laadukkaita ulkokumeja jotta sisäkumi ei puhkee. Kevlar suojus ulkokumissa pitää mielestäni olla koska talvella on paljon sotaa pyörätiellä.
Siis kona pyörä yksi pyöristäni.
Fillarit ovat ongelmallisia siinä suhteessa että esim. uudelle fillarille pitäisi tehdä se ensihuolto moneen kertaan. Erityisesti kampien kiristys (ellei ole perinteinen Fauber-keskiö) pitää yleensä tehdä moneen kertaan ensimmäisen parin kolmen sadan kilsan aikana. Jos ei tee, lopulta poljinkammet voivat löystyä ja irrota jopa kokonaan kuten kävi eräälle naishenkilölle jota jouduin taannoin auttamaan kun kampi oli pudonnut kokonaan tielle. Samoin ohjaustankokin voi löystyä, mikä aiheuttaa hyvin vaarallisen tilanteen.
Ensiasennusketjut ovat halvoissa pyörissä usein halvat ja huonot, ja jos ne venyvät kun pyörällä tulee vähänkin enemmän kilometrejä, venyneet ketjut pilaavat sekä keskiön että takapään rattaan tai rataspakan. Jne.
Polkupyörän osat likaantuvat ja pölyyntyvät todella paljon ihan kuivalla asfaltillakin ajaessa, ja erityisesti hiekkateillä, joten tsykkelin huollolle ja putsaamiselle ei tule ikinä loppua.
Töissä kaikki kalliilla pyörillä ajavat joutuvat huoltamaan sitä joka kesä jollain muutamalla satasella?
Tämä lisäksi he tulevat sillä pyörällä töihin ehkä 5-15 kertaa koko kesäkautena.
Itse ajan vaihteettomalla pyörällä ympäri vuoden (ostin torista kauan sitten 60e) ja ainoa huolto on 3-4 kertaa vuodessa vähän crc suihketta ketjuihin.
Enkä tosiaan vaihda talveksi mitään talvirenkaita, joskus vähän satulaa lasken, että saa jalat paremmin maahan.
Sisäkumin olen joutunut rikkoumisen takia paikkaamaan keskimäärin joka toinen vuosi, joskus jopa vaihtamaan.
Vierailija kirjoitti:
perusfillari paras
Mummonpyörää ei mikään voita. "Tallista" löytyy Husqvarna v. 1955, Husqvarna v.1962, Monark v. 1985. Kaikki loistokuntoisia ja ajoasento kuin Harrikassa. Pelaavat pienellä huollolla kesät talvet. Ei jäätyviä/hankalia vaijereita ja jarrupaloja. Idioottivarmoja. Rakastan näitä pyöriä, vähintään 20km päivässä munamankelointia.
ratin takan se vasta aika kuluukin..
Mulla on ollut jo 9 vuotta mummonpyörä, ei ole kuin kerran vaihdettu renkaat. Aina pelittää. Ajelen puolet vuodesta sillä, joskus enemmänkin eikä ole ikinä jättänyt tielle. En ees huolis mitään vaihdepyörää tms. Kukaan ei halua ees varastaa kun on köyhän näköinen.
Itsellä 20 vuotta vanha Tunturi 7 vaihdetta ja jalkajarrut. Ajan ympäri vuoden, talvella lähinnä kauppareissut kolmisen kertaa viikossa ja kesällä päivittäin keskimäärin ehkä 10km/pv. Hyvin on kestänyt, taisin silloin oston jälkeen käyttää jossain kilometrihuollossa ja nyt nelisen vuotta sitten jotain perushuoltoa tehtiin ( en muista tarkkaan, oli ainakin renkaitten vaihdot ja sit perussäätöjä). Muuten olen keväisin putsaillut ja rasvaillut. Ketjuja rasvannut tarpeen mukaan. Seuraava pyöräkin tulee olemaan todennäköisesti Tunturi, vaikka eikös sen valmistus joskus 2000 luvun alussa siirtynyt pois Suomesta? Että onkohan sitten kestävyys huonompi? Ensimmäisen Tunturin ostin 15v, toisen 25 v ja tämän nykyisen 35 vuotiaana. Niin ja runko on ollut kovilla kyseisissä pyörissä kun on rahdattu lasta ja kauppakasseja ja paljon muutakin.
Kannattaa hakea krijastosta lainaan pyörän huolto-opas.
Uudessa pyörässä pitää olla hydrauliset levyjarrut . Ei mitään vaijereita.
Pistosuojatut renkaat. Ketjut kuumavahataan.noin aluksi
Halpispyörä ei kestä, kaikessa tekniikassa ainkin säästetty. Tiedä sitten kiinalaisista suoraan tilatuista?
Crescent minulla ollut jo 20 vuotta. Huollettu neljä kertaa. Ajan satoja kilometrejä kesässä.