Tuttavapiirin kaikki tytöt menneet lukioon ja pojat amikseen
Sukulaisten, työkavereiden ja muiden tuttavien lapsilla näin. Myös omat lapseni. Vain 2 poikkeusta, 1 poika lukiossa ja 1 tyttö amiksessa. Ihan hätkähdyttävää kun aloin kelata läpi perheitä, joita tunnen. Herää kysymys, miksi.
Kommentit (78)
Minkälainen tuttavapiirisi on? En tunne ketään, jonka lapsi olisi mennyt amikseen.
Vierailija kirjoitti:
59 tässä uudelleen. Kyisyin asiaa myös kotona pojaltani kertomatta omista ajatuksistani. Hänen mielipiteensä oli samakaltainen. Vaikka asumme yliopistokaupungssa on hänellä sukulaisia ja kavereita muuallakin päin. Kertoi minulle esimerkin pikkupaikkakuntalaisesta kaveristaan, joka ei mennyt lukioon, "Koska ei siellä pojat semmoista tee. Pojat menee siellä aina amikseen. Olisi varmasti mennyt lukioon, jos asuisi täällä." totesi hän.
No niinpä. Ympäristö ja ympäristön malli vaikuttaa tosi paljon. Itä-Suomessa on paikkoja jossa pojista lukioon menee joku 15% ja sitten Helsingin Lauttasaaressa 95%.
"Paitsi että miehissä on enemmän huippuälykkäitä ja luovia yksilöitä. Naiset -kuten sanoit- uskovat kaiken kyseenalaistamatta."
No miehissä on enemmän huippuälykkäitä mutta myös niitä tyhmimpiä. Ja tyhmimmät ovat niitä jotka uskovat joko kyseenalaistamatta tai sitten uskovat kaikenlaisiin salaliittoteorioihin.
Naisista on miehiä isompi osuus siellä keskivälillä eli niitä normaaliälyisiä.
Kyllä mun lukiossa oli aikoinaan ihan reilusti poikia, varmaan enemmän kuin tyttöjä.
Youtube se onkin erinomainen lähde
Vierailija kirjoitti:
Pojilta puuttuu pitkäjänteisyys, mihin ei ole yhtä selitystä vaan se on monen eri tekijän summa. Suojellakseen lapsiaan, länsimaiset lapset eivät kasva enää pihapiirin lapsijoukossa. Lasten kasvaessa neljän seinän sisällä vanhempien kanssa, tylsistymiseen isketään Youtube-video tabletista pyörimään jo parivuotiaana. Ennen lapset pistettiin aamusella ulos leikkimään muiden lasten kanssa ja heitä vain ruokittiin sisällä pitkin päivää. Lasten mielikuvitus kehittyi ja he kasvoivat toisten kanssa sekä kokivat jatkuvasti kommunikaatiossa syntyviä pieniä kompromisseja ja pettymyksiä. Nykyään pojat näkevät toisia lapsia vain vanhempien ohjatessa toimintaa erilaisten joukkuelajien parissa.
Somevideoiden dopamiinipalkinto seuraa muutamissa sekunneissa ja kärsivällisyys ei kestä edes elokuvien parin tunnin kestoa, puhumattakaan kirjan lukemisesta tai usean vuoden opiskelun tuomasta paremmasta elintasosta. Lukion yleissivistävyys ei tuo työpaikkaa j
Ei kai tässä voi kun nauraa sun tyhmyydelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme vuotta lukiossa kilpailee turhuudesssaan tasapäisesti vuoden inttipalveluksen kanssa. Kummankin hyöty tulevan elämäni kannalta tasan nolla.
Sanoopi insAMK-DI-sähköarska
Jokseenkin sama polku minulla. Sähkärikin olen.
Mutta jos uudelleen voisin valita, kävisin kuitenkin lukion. Ihan yleissivistyksen vuoksi. Nyt sen hankintaan on joutunut panostamaan erikseen.
Mutta en valita, oikein hyvin on mennyt tältäkin pohjalta. Omat lapsen kävivät lukion. Kannustin siihen.
Katso vaikka naisia. Ei se lukio takaa sisvistystä.
t. ylioppilas + insinööri -mies
Ei näköjään insinööriyskään takaa sivystystä.
No se ei varsinkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun ovat aikuisia ja töissä, niin pojat tienaavat kuitenkin enemmän kuin tytöt
Niin, jonkun pitää tehdä sitä oikeaa ja kansantaloudellisesti tuottavaa työtä. Tytöt kun pääsääntöisesti rekrytoivat itsensä kynsiteknikoiksi.
😅
"tasa-arvoa" eli naisten ylivaltaa
Lukiosta ei valmistu mihinkään, amiksesta on samantien vakituinen työpaikka. Yliopistoroskaa on maa täynnä, työttömiä suurin osa. Nämä luulevat että ovat ns tasokkaita sillä että pääsevät yliopistoon vs se joka ei edes halua yliopistoon, tekee töitä ja tienaa hyvin.
Kaffebulla kirjoitti:
Peruskoulussa kun ei vaadita mitään, niin poikien opppmistulokset romahtavat. Kun eivät itse välitä eikä perheissäkään painosteta opiskelemaan. Tytöt ovat tunnollisempia ja heiltä odotetaan enemmän. Myös kaveripiiri vaikuttaa paljon.
Meillä poika aloittaa lukio kolmannen ensviikolla. Kaverit myös lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
59 tässä uudelleen. Kyisyin asiaa myös kotona pojaltani kertomatta omista ajatuksistani. Hänen mielipiteensä oli samakaltainen. Vaikka asumme yliopistokaupungssa on hänellä sukulaisia ja kavereita muuallakin päin. Kertoi minulle esimerkin pikkupaikkakuntalaisesta kaveristaan, joka ei mennyt lukioon, "Koska ei siellä pojat semmoista tee. Pojat menee siellä aina amikseen. Olisi varmasti mennyt lukioon, jos asuisi täällä." totesi hän.
Miksi ihmeessä pitäisi mennä lukioon? A Sieltä ei ensinnäkään valmistu kuin tyhmäksi ja B amiksesta voi samalla tavalla jatko-opiskella ja on lisäksi ammattipätevyys. C harva esim yliopiston mahdollistama ammatti on sillä tavalla mukava ja viihtyisä että sen eteen on kannattanut opiskella. Yleensä ne nimenomaan paskahommat ovat niitä mihin eniten opiskellaan, esim suostuisitko olemaan ison firman toimitusjohtaja 100 000€ vuosituloilla jos vaihtoehtona olisi perus amis duunari 40 000€ tuloillaan. Minä en alkaisi mistään hinnasta toimitusjohtajan virkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pojat ei halua istua oppitunnilla. Vaan ajaa kaivinkonetta
Mun pojasta tulee DI, että ei istu kaivinkoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Peruskoulussa kun ei vaadita mitään, niin poikien opppmistulokset romahtavat. Kun eivät itse välitä eikä perheissäkään painosteta opiskelemaan. Tytöt ovat tunnollisempia ja heiltä odotetaan enemmän. Myös kaveripiiri vaikuttaa paljon.
Niin tai sitten tytöt pyytävät enemmän palautetta ja vastaanottavat sitä paremmin. He ovat miellyttämisenhaluisia muutenkin. Pojat ovat itse yleensä sellaisia, ettei kiinnota kenenkään mielipide paitsi isojen poikien ja oman pipulin. Sitä niittää mitä kylvää.
Mulla neljä poikaa ja nuorin lukiossa, kolmas vuosi. En tiedä mitä muualla tekevät, mutta kotona ja kavereiden kans ihan muut intressit ku mistä mainitsit.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme 50km:n päässä yliopistosta, tuppukylässä ja n.25 poikaa lähti lukioon. Osa hakee ammattikorkeaan ja siitä yliopistoon, osa hakee suoraan yliopistoon. Oma poika yksi noista.
Mun tuttavapiiristä kaikki menee lukioon. Taitaa olla erilaiset piirit.