Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vastustaa äpsejä viimeiseen asti?

Vierailija
01.08.2025 |

Nehän käteviä

Kommentit (220)

Vierailija
121/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee vähän aiheen sivusta.. Minullahan niitä appeja onkin, mutta tasaisin väliajoin puhelimeni muistuttaa, etten käytä niitä. Tulee ilmoitus että sovellukset siirretään syvään lepotilaan. Turhia siis ovat.

Ei mulla olisi mitään sitä vastaan, että joku Lindexin (pelkkä esimerkki, ei takerruta tähän) appi olisi se pelkkä kortti digitaalisessa muodossa. Mutta ei. Pitää olla kaikki tiedot, alekupongit, mitkä kaikki. Käyttäisin noita ehkä kahdesti vuodessa ja tietysti juuri silloin se on kirjannut minut ulos enkä ala kassajonossa salasanoja vaihtamaan.

Hyvää tässä on ostokäyttäytymiseni muuttuminen. En välitä alennuksista tai kanta-asiakaseduista. Ostan vain tarpeeseen ja maksaa minkä maksaa.

Salasanojen hallintaohjelma on ihan kätevä, ei tarvitse muistaa kuin sen salasana. Etenkin näiden harvoin käytettävien juttujen kanssa. 

Vierailija
122/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esim. on tällä hetkellä puhelin kroonisesti täynnä ja vaikka mitä poistelen & päivittelen ym., niin ei juuri auta. Puhelin on vain kolme vuotta vanha, mutta taitanee vedellä viimeisiään. Koko kesän herjannut "muisti vaarallisen täynnä". Eikä mulla edes ole siinä mitään sovelluksia, ellei nyt fb:tä lasketa, kun joku kuitenkin tarttuu siihen. En ole niin rikas, ettäkö voisin aina joka vuosi olla ostamassa uuden hienon puhelimen. Enkä edes halua. Ehkä sitten olen vanhanaikainen ja sitä sukupolvea, jonka aikana tekniikka vielä kesti ja olen tottunut siihen & tietyllä tavalla vaadin yhä mielessäni sitä. Mun mikrokin on vuodelta 2003, jääkaappi vuodelta 2006, pesukone vuodelta 2013, läppäri 2016, viimeisin "vanhan ajan nokialainen" oli mulla 2005-2017 (joo, ekan älypuhelimeni hommasin aika myöhään), meidän perheet autot on vm. 1998, 1999 ja 2000. Järjetöntä olla ostamassa koko ajan uutta, kun vanhakin olisi periaatteessa muuten toimiva. Joku tietty varmaan ajattelee, että tää on joku mielensairaus / pakkomielteistä yrittää käyttää kaikki ihan loppuun asti ja ehkä onkin.

Mua periaatesyistä ärsyttää sovellukset, jos niitä aletaan suorastaan pakottaa ihmisille. Ja siltä se tällä hetkellä tuntuu. Ne varmasti on käteviä joissain asioissa, mutta silti pitäisi olla kaikissa asioissa vaihtoehtoja niille, jotka ei voi tai ei halua niitä käyttää. Jos aletaan vaikeuttaa asioita ja poistaa muita vaihtoehtoja, niin vastarinta lisääntyy. Lisäksi kaikenhuippuna se, että aletaan yksinkertaisiakin asioita laittaa sovelluksen taakse kuten esimerkkinä se asuntomessualueen jätteenlajittelu. Okei, se on vasta sellainen messukohdejuttu, mutta just se jos tollainen hölmöily leviää. Ihan älyttömäksi menee, jos joka ikiseen elämän asiaan tarvii jonkinlaisen sovelluksen?

Esteettömyyttä kun nykyään vaaditaan yhteiskunnalta, niin mun mielestä tämä olisi tärkeä osa sitä esteettömyyttä. Sillä meitä on erilaisia ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa ja olemme erilaisilla toimintakyvyillä varustettuja. 

Sitten on vielä se kauhuskenaario, josta saa foliohattusyyttelyt, mutta siis valtion lisääntyvä kontrolli tavallisistakin ihmisistä. Sellainen terve epäily ja epäluottamus kannattaisi kaikilla olla, ettei liikaa luovuta vapauttaan vapaaehtoisesti pois. Nyt olemme eläneet hyvinvointivaltioaikoja toistaiseksi, mutta se ei ehkä aina tule olemaan niin. Jo nyt on näkyvissä kehityssuunta huonompaan. En ole rikollinen, eikä minulla ole salattavaa, ajattelee moni. "Ei se minua haittaa, jos kontrolloidaan". Mutta kyllä se voi tavallista ihmistäkin alkaa haittaamaan, jos asiat menee tarpeeksi pitkälle. Silloin niitä on enää vaikea vastustaa. Siksi se kannattaa aloittaa jo nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla joku esimerkiksi kirjoitti Lindexin appistä. Miksei noille kaupoille muuten riitä ihan sellainen kanta-asiakasohjelma kuin vaikka Ruohonjuurella tai Suomalaisella kirjakaupalla on? Ruohonjuureen riittää, kun esimerkiksi näyttää uutiskirjesähköpostissa olevaa viivakoodia ja Suomalaisessa voi kertoa vaikka puhelinnumeron kassalla ja sillä löytyy asiakastiedot. Kätevää, ei tarvi sovellusta eikä niitä kortteja, mitä moni sovellusfani inhoaa.

Vierailija
124/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua säälittää nää vastustajat ja ärsyyntyjät, jotka tekevät hallaa vain itselleen menettämällä hermonsa. Ja vielä kuvittelevat, että heidän kiukkunsa ja vastarintansa saa maailman perumaan sovellukset ja älypuhelimet :D 

Valtaosa normaaliälyisistä ihmisistä ei koe sovelluksia yhtään hankaliksi. Minusta olisi tyhmyyden huipentuma palata takaisin johonkin turhien muoviläpysköiden aikaan. Itselläni ainakin oli parin sentin nippu erilaisia kortteja, joita ei todellakaan voinut kaikkia kantaa mukana.

Valtaosa onkin tyhmiä lampaita ja sopuleita jotka kulkee pillipiiparin perässä vaikka jyrkänteen reunalta alas...

Vierailija
125/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla esim. on tällä hetkellä puhelin kroonisesti täynnä ja vaikka mitä poistelen & päivittelen ym., niin ei juuri auta. Puhelin on vain kolme vuotta vanha, mutta taitanee vedellä viimeisiään. Koko kesän herjannut "muisti vaarallisen täynnä". Eikä mulla edes ole siinä mitään sovelluksia, ellei nyt fb:tä lasketa, kun joku kuitenkin tarttuu siihen. En ole niin rikas, ettäkö voisin aina joka vuosi olla ostamassa uuden hienon puhelimen. Enkä edes halua. Ehkä sitten olen vanhanaikainen ja sitä sukupolvea, jonka aikana tekniikka vielä kesti ja olen tottunut siihen & tietyllä tavalla vaadin yhä mielessäni sitä. Mun mikrokin on vuodelta 2003, jääkaappi vuodelta 2006, pesukone vuodelta 2013, läppäri 2016, viimeisin "vanhan ajan nokialainen" oli mulla 2005-2017 (joo, ekan älypuhelimeni hommasin aika myöhään), meidän perheet autot on vm. 1998, 1999 ja 2000. Järjetöntä olla ostamassa koko ajan uutta, kun vanhakin olisi periaatteessa muuten toimiva

Puhelimen merkki ja malli, kiitos

Vierailija
126/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liioittelematta VIHAAN sanoja äpsi ja äpsejä. Ihan kamala eikä minkään kielen kielioppien mukainen. Englanniksi se on application, lyhennettynä app, monikossa applications/apps. Suomeksi voi käyttää sanoja sovellus, ohjelmisto, ohjelma jne. tai jopa lainasanaa applikaatio, puhekielessä jopa äppi (yhdestä sovelluksesta puhuttaessa) koska englannin a kuullostaa sanassa ä:ltä. "Äpsi" sanassa on tuo i joka tekee englannin lyhennyksen monikosta suomalaisen yksikön ja "äpsejä" sanassa on tuplana monikko. Käyttäkää mieluummin meidän oman suomenkielemme sanaa sovellus, jooko.

Ehtotan apin uudeksi suomalaiseksi nimeksi Tuuraa, koska appiukko... hehehehe (uunomaista naurua).

Vierailija
127/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua eniten ärsyttää se, että on niin paljon eri applikaatioita samoihin toimintoihin. Mulla on kolme eri parkkisovellusta, kolme eri taksifirmaa, kaksi eri sähkölautafirmaa, on S-mobiili, S-kaupat, S-ostoslista ja ABC-mobiili. Talouteen tulevan sähköauton myötä on varmaan kolme eri sähköauton latausfirmaa.... Tämä päällekkäisyys ärsyttää, toisaalta myös ymmärrän, että jokaisella toimijalla on tottakai omat applikaationsa. Parkkiaplikaatioissa ehkä eniten ärsyttää se, että joka kerta joutuu miettimään, millä hemmetillä tässäkin hallissa maksetaan ja se tieto on jossain kauimmaisessa taulussa postimerkin kokoisella lapulla.

Vierailija
128/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla esim. on tällä hetkellä puhelin kroonisesti täynnä ja vaikka mitä poistelen & päivittelen ym., niin ei juuri auta. Puhelin on vain kolme vuotta vanha, mutta taitanee vedellä viimeisiään. Koko kesän herjannut "muisti vaarallisen täynnä". Eikä mulla edes ole siinä mitään sovelluksia, ellei nyt fb:tä lasketa, kun joku kuitenkin tarttuu siihen. En ole niin rikas, ettäkö voisin aina joka vuosi olla ostamassa uuden hienon puhelimen. Enkä edes halua. Ehkä sitten olen vanhanaikainen ja sitä sukupolvea, jonka aikana tekniikka vielä kesti ja olen tottunut siihen & tietyllä tavalla vaadin yhä mielessäni sitä. Mun mikrokin on vuodelta 2003, jääkaappi vuodelta 2006, pesukone vuodelta 2013, läppäri 2016, viimeisin "vanhan ajan nokialainen" oli mulla 2005-2017 (joo, ekan älypuhelimeni hommasin aika myöhään), meidän perheet autot on vm. 1998, 1999 ja 2000. Järjetöntä olla ostamassa koko ajan uu

Samsung Galaxy A52s

Mutta vaikka tuohon nyt saisikin taiottua lisää tilaa jollain, niin silti vastustan sovelluksia, koska on tilanteita, kun puhelin ei ole aina mukana tai ei edes aina voi olla mukana. :)

Elämä ei saa mennä liian puhelinriippuvaiseksi. 

Vierailija
129/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä edes on äppi? Käytän vaan puhelimessa nettiä ja soitan ja sit on whatsupp

Vierailija
130/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kätevää ajaa töihin parkkiin, näytti puomilla vain kulkulätkää ja homma ok. Ei koskaan sakkoja. Nyt ei ole enää puomeja vaan vammainen parkkisovellus, jos et muista aamulla  räplätä sovellusta on iltapäivällä sakkolappu ikkunassa. Ja jos unohdat vaihtaa sovelluksen ärsyttävistä valikoista oikean auton rekisteritunnuksen, saat myös sakot. Jos valitat tästä on vastaus vain Tämän olisi voinut välttää normaalilla huolellisuudella. Ei vee.. Sitten vielä väitetään kuinka muka käteviä sovellukset on. Aaaaaaaaarggghhhgh

t. Oman elämänsä adhd mies

Vierailija
131/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee vähän aiheen sivusta.. Minullahan niitä appeja onkin, mutta tasaisin väliajoin puhelimeni muistuttaa, etten käytä niitä. Tulee ilmoitus että sovellukset siirretään syvään lepotilaan. Turhia siis ovat.

Ei mulla olisi mitään sitä vastaan, että joku Lindexin (pelkkä esimerkki, ei takerruta tähän) appi olisi se pelkkä kortti digitaalisessa muodossa. Mutta ei. Pitää olla kaikki tiedot, alekupongit, mitkä kaikki. Käyttäisin noita ehkä kahdesti vuodessa ja tietysti juuri silloin se on kirjannut minut ulos enkä ala kassajonossa salasanoja vaihtamaan.

Hyvää tässä on ostokäyttäytymiseni muuttuminen. En välitä alennuksista tai kanta-asiakaseduista. Ostan vain tarpeeseen ja maksaa minkä maksaa.

Salasanojen hallintaohjelma on ihan kätevä, ei tarvitse muistaa kuin sen salasana. Etenkin näiden harvoin käytettävien juttujen kanssa. 

Joo. Applella esim 1Password on ollut pelastus, täyttää salasanat automaattisesti face id:n jälkeen

Vierailija
132/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äpit ovat hyvin epäkäytännöllisiä, ellei ole kännykkä riippuvainen, jolla on puhelin koko ajan kädessä auki.

En ole samaa mieltä. Minulle niistä ainakin on hyötyä ja käytän jotain niistä joka päivä. Löytyy monien kauppojen omat, Posti, Suomi.fi, Föli, pankit, ePassi, Mehiläinen, Here WeGo YouTube ym. Nopeaa ja helppoa.

Vierailija
133/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miksi yritykset kehittää noita appejä ja yrittää pakottaa asiakkaat käyttämään niitä on se että ne apit ei toimi ellet anna niille lupaa tutkia puhelintasi josta ne tallentaa viesteistä lähtien kaiken keiden servereille jotka ne myy sitten eteenpäin. Apit on vain naamioituja asiakkaan tietojenkalastus sovelluksia. Viestit, kuvat, yhteystiedot ja kaikki mitä puhelimestasi irtoaa on kallisarvoista tietoa yrityksille mitä yritykset myy eteenpäin. Kokeilepa itse toimiiko apit kun omistat niiltä oikeudet tutkia puhelintasi Esimerkiksi fortumin sovellu joka on tarkoitettu laskujen hallintaan ei toimi ellet anna sille lupaa seurata jatkuvasti sijaintisi sekä se ei toimi ellet anna sille lupaa tutkia galleriaasi, viestejäsi ja yhteystietojasi

Vierailija
134/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on nämä, jotka eivät käytä Mobile Payta. Maksetaan porukalla kuluja ja aina on se yksi vastarannan kiiski, joka pakottaa muut kyselemään tilinumeroa. 

Vierailija
135/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan kaivaa puhelimen esiin joka tilanteessa ja vielä enemmän ärsyttää se rekisteröityminen kaikkiin pilipalipaskoihin. Inho menee niin pitkälle, että vaihdoin lähikauppaa Lidlistä ässään, mihin on normaali kortti äpin sijaan :D Suututti liikaa myös ajatus siitä, että jää se joku parin sentin alennus saamatta ilman sovellusta.

Vierailija
136/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siemensin astianpesukoneessakin oli oma sovellus, saahan sillä tilattua varaosia ja ladattua uusia ohjelmia sekä seurattua pesuohjelmien etenemistä mutta entä sitten? Aivan turhaa teknokakkia. Olen siis ICT insinööri, enkä ymmärrä mihin tätäkin muka tarvitaan

Vierailija
137/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta että joku mielummin kantaa mukanaan kortteja tms, ei mene jakeluun. 

Mulla on henkkarit, luottokortti ja kirjastokortti. Kyllä ne jaksaa lompakossa kantaa. 

Kirjastokortti ja luottokortti voidaan laittaa puhelimeen

Varmasti voidaan, mutta minä en sitä tee. Mutta kerro sinä uudestaan, kuinka ne painavat lompakossasi vähintään viisi kiloa. 

Minulla ei ole enää lompakko, pelkkä kännykkä

Todennäköisesti sinun iso älykännykkäsi painaa enemmän kuin minun pieni vanha kännykkäni, joten miten ihmeessä jaksat kantaa sitä?

Oletko niin huonossa kunnossa että n. 200 grammaa on liikaa kantaa mukana? Miten pystyt kaupassa käymään vai tuotko sieltä yhden banaanin kerrallaan? Ei se eri kortteja täynnä oleva lompakkokaan ole yhtään kevyempi mukanaan kantaa.

Vierailija
138/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eivät ole. Ärsyttää että suunnilleen joka ikiselle asialle pitäisi olla ihan oma äppinsä, pahimmillaan 3-4 eri äppiä samalta palveluntarjoajalta. 

Mikä niissä ärsyttää? Eihän niistä ole varsinaisesti mitään haittaa tai vaivaa. Siellä ne odottavat puhelimessa käyttöä eivätkä vaadi mitään.

Mahtaa elämä olla vaikeaa, jos ärsyyntyy tämän tason asioista.

Minulla on wanhanaikainen perus puhelin.. En edes saa mitään kirottuja äppejä. ( Onneksi )

Vierailija
139/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on erikseen puhelin appeille ja muulle tietojenkalastelulle ja roskalla, se puhelin pääsee nettiin vain silloin, kun jaan yhteyden oikealta puhelimelta. Vähän kuin vastine muutaman vuoden takaiselle epäviralliselle sähköpostiosoitteelle, jota jaettiin paskafirmoille :)

Vierailija
140/220 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä ole edes pakko asentaa ja/tai käyttää. Mieluummin äppi kuin joku muovikortti 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi