Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmalämpöpumppu vuokra-asuntoon omakustanteena?

Vierailija
31.07.2025 |

Niin. Tottakai pitää tiedustella omistajalta ja isännöitsijältä ennen kuin aloittaa mitään, mutta onko kenelläkään edes summittaista tietoa kustannuksista? 2021 valmistunut kerrostalo, joka tietysti nyt kuuma, mutta talvisin kylmä. Olen ymmärtänyt, että pumppu maksaisi noin 2000, mutta entä sen asennus? Kauanko menee? Lasitettu parveke on. Onko noin 3000 kokonaiskustannus edes lähellä?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko sen mukaasi, kun vuokrasopimus päättyy?

Vierailija
2/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä ne saa asennettunna alle 2500€. Halvemmallakin. Mutta kerrostalossa voi reiän poraus betoniin tuoda lisäkulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka idiootti täytyy olla että parantaa toisen kämppää omaan laskuunsa. Vuokranantaja takuulla korottaa vuokraa sen jälkeen koska ilppi ja sä et saa siitä mitään.

Vierailija
4/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö patterit lämmitä tarpeeksi?

Vierailija
5/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun vuokralaiseni ehdottaisi, että kustantaa itse ilmalämpöpumpun omistamaani asuntoon, se kuulostaisi mielestäni kyllä todella oudolta. Miksi hän haluaisi antaa minulle parin tonnin arvoisen lahjan? Vai olisiko suunnitelmissaan sitten viedä se pois, kun joskus muuttaa pois? Se taas kuulostaisi huonolta, koska asennusta varten olisi pitänyt porata reikiä betoniin yms.

Vierailija
6/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka idiootti täytyy olla että parantaa toisen kämppää omaan laskuunsa. Vuokranantaja takuulla korottaa vuokraa sen jälkeen koska ilppi ja sä et saa siitä mitään.

No jotkut ovat valmiit ja kykeneviä panostamaan omaan asumismukavuuteensa jopa vuokra-asunnossa. Tätä on tietysti kaiken rahassa mittaavan jköyhän ja ahneen va jakin tajuta.

Vierailija
7/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat vähän halventuneet. Katuhinta asennettuna apaut 2000. Sisältää betonkiseinän timanttiporauksen. Neuvottelukysymys, molempien etu.

Vierailija
8/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se kyllä paranna, saattaa pilata kokonaan ja tulla todella kalliiksi. 

Ja vielä vuokra-asunnossa. Mikä takaa, että vuokralainen ei innostu käyttämään sitä liian kovalla? Ei mikään, vaan ennemmin on todennäköistä, että siellä vedetään lämpötila johonkin 19 asteeseen, ja sitten alkaakin rakenteet mädäntyä. 

Oikeasti saisi olla vain pari - kolme astetta eroa ulkolämpötilaan. Mikä on saavutettavissa ilmankin. 

Vierailija
9/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli just asennettuna 1600e. Eikä mikään pienitehoisin malli, keskikokoiseen omakotitaloon. Panasonic.

Vierailija
10/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omistaja" maksaa, vuokraan 50 eur korotus voisi olla sopiva riili.

Vierailija
11/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä vuokra-asunnossa. Mikä takaa, että vuokralainen ei innostu käyttämään sitä liian kovalla? Ei mikään, vaan ennemmin on todennäköistä, että siellä vedetään lämpötila johonkin 19 asteeseen, ja sitten alkaakin rakenteet mädäntyä. 

Oikeasti saisi olla vain pari - kolme astetta eroa ulkolämpötilaan. Mikä on saavutettavissa ilmankin. 

Jos pelkää, ettei vuokralainen käyty ilppiä oikein, voi asentamisen kieltää.

Vierailija
12/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun vuokralaiseni ehdottaisi, että kustantaa itse ilmalämpöpumpun omistamaani asuntoon, se kuulostaisi mielestäni kyllä todella oudolta. Miksi hän haluaisi antaa minulle parin tonnin arvoisen lahjan? Vai olisiko suunnitelmissaan sitten viedä se pois, kun joskus muuttaa pois? Se taas kuulostaisi huonolta, koska asennusta varten olisi pitänyt porata reikiä betoniin yms.

No kaipa tämä tehdään oletuksella, että vuokrasuhteen oletetaan kestävän ainakin muutamia vuosia.

Usein vuokranantajakin on sen verran fiksu, että tahjuaa vuokralaisen lisäävän hänen asuntonsa arvoa. Ja voi ehkä jopa suostua hyvittämään jotain mikäli vuokra suhde päättyy hänestä itsestään johtuen aiemmin. 

Vierailija
13/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yleensä ne saa asennettunna alle 2500€. Halvemmallakin. Mutta kerrostalossa voi reiän poraus betoniin tuoda lisäkulua.

Kaikki kerrostalot ei betonia. Sivuhuomautus.

Vierailija
14/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaipa tämä tehdään oletuksella, että vuokrasuhteen oletetaan kestävän ainakin muutamia vuosia.

Usein vuokranantajakin on sen verran fiksu, että tahjuaa vuokralaisen lisäävän hänen asuntonsa arvoa. Ja voi ehkä jopa suostua hyvittämään jotain mikäli vuokra suhde päättyy hänestä itsestään johtuen aiemmin. 

Ehdottaisin, että minä asennutan pumpun, koska kasvattaahan se asunnon arvoa, mutta vastineeksi sitten nostan vuokraa.

Vierailija
15/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottaisin, että minä asennutan pumpun, koska kasvattaahan se asunnon arvoa, mutta vastinee

Joo sama, en kyllä antaisi vuokralaisen tehdä omin päin mitään ilppihankintoja omistamaani asuntoon. 

Vierailija
16/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harva vuokralainen haluaa palella asinnossaan, etenkään helteillä. Mukavaan lämpötilaan he pyrkivät.

Sen sijaan moni vuokranantaja haluaa vuokralaisen palelevan ja puhistelee talvella lämmityksessä. 

Vierailija
17/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotkut ovat valmiit ja kykeneviä panostamaan omaan asumismukavuuteensa jopa vuokra-asunnossa. Tätä on tietysti kaiken rahassa mittaavan jköyhän ja ahneen va jakin tajuta.

Alku hyvä mutta lopputeksti ilkeä. Köyhä olen minäkin, mutten ahne enkä va jakki.

Vierailija
18/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kerrostalot ei betonia. Sivuhuomautus.

Siksi sana "voi".

Sivuhuomautus.

Vierailija
19/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa jäähdytyksellä voi pilata asunnon. Mutta käytännössä se on Suomessa hyvin harvinaista. Googlettamalla löytyi vain yksi tapaus. Koskee lähinnä muovitettuja puuelementtiirakenteita, ei hirsi- ja betonitaloja. Niissä kastepiste voi teoriassa muodostua höyrysulkumuovin villojen puolelle.

Suomessa jäähdytyksen tarve on niin lyhytaikainen että tuo on lähinnä teoreettinen riski. Ja monikaan ei vedä helteillä lämpöjä -18 ja alle, koska omaa terveyttä siinä vaan rassaa. Tuskin nuo peruspumput edes pystyy siihen.

Vierailija
20/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tein kaupat Jyväskylässä. Pumppu tulee perjantaina 15 päivä elokuuta. Hinta 1890€ timanttiporauksella. Doshiba-merkkinen pumppu.