Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmalämpöpumppu vuokra-asuntoon omakustanteena?

Vierailija
31.07.2025 |

Niin. Tottakai pitää tiedustella omistajalta ja isännöitsijältä ennen kuin aloittaa mitään, mutta onko kenelläkään edes summittaista tietoa kustannuksista? 2021 valmistunut kerrostalo, joka tietysti nyt kuuma, mutta talvisin kylmä. Olen ymmärtänyt, että pumppu maksaisi noin 2000, mutta entä sen asennus? Kauanko menee? Lasitettu parveke on. Onko noin 3000 kokonaiskustannus edes lähellä?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitin kuumuutta, mies raahasi joltain työmaalta vähän käytetyn vaihtoon menneen  Ilpin ja asensi sen itse kun on sähköasentaja, Ilmaiseksi. ( Mies ei ollut ilmainen, huom)

Vierailija
62/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

350e saa hyvänlaatuisen ja tarpeeksi tehokkaan siirrettävän ilmastointilaitteen.

sillä loppusummalla maksaa pitkän aikaa sähkölaskuja ja voit ottaa sen muuttaessa mukaan. Niissä on myös kosteudenpoistotoiminto.

Pistätkö linkkiä tähän? En ole koskaan törmännyt noin halpaan toimivaan ja hiljaiseen laitteeseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun ilppi asennettu niin vuokranantajalle tuleekin pakottava tarve myydä kämppä. Siinä sitten riitelette kenelle ilppi kuuluu. 

Sinuna en omia rahoja tuohon laittaisi. 

Vierailija
64/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et osta viilenninä, helpompi eikä varmaan tarvi lupia kysellä. Poikani osti ja on tyytyväinen. 

Vierailija
65/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vuokranantajana antanut asentaa ilmalämpöpumppua asuntoon, koska siinä tulee liikaa potentiaalisia ongelmia ja uhkakuvia. Pitäisi olla todella hyvä vuokralainen, johon voisi 100 % luottaa, että sitä hoidetaan kunnolla ja sitten vielä pitäisi tietää, että seuraavatkin vuokralaiset olisivat samaa tasoa. Ja ajatus siitä, että 1. vuokralainen poraa ilppiä verten reän seinään ja poislähtiessään korjauttaa reiän ja ottaa laitteen mukaan ja sitten toinen vuokralainen tekee ehkä saman ja niin edelleen, niin kohta on koko seinä kerrostalosta porattu täyteen reikiä ja korjattu ties millä aineilla ja systeemeilä. joista ei jää mitään dokumenttia esittää esim. taloyhtiön hallitukselle. Pahimmillaan sitten jonain päivänä koko seinä tipahtaa alas (joo, liioiteltu uhkakuva toki, mutta silti pitää vuokranantajana miettiä tuollaisiakin skenaarioita). 

Olen kyllä kaikille sanonut, että ilmanviilentimen toki voi asentaa, kunhan huolehtii siitä ettei tule kosteusvaurioita. 

Fiksua.. Se ilmanviilennin on se kosteuttava tuuletin ja voit arvata, kuinka hyvää se tekee jo valmiiksi kosteassa ilmassa. Ja tuo sinun skenaariosi on aika kaukaa haettu. Hyvin voisit sopia asiasta tai vaikka itse hommata sen pumpun. 

Vierailija
66/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vuokranantajana antanut asentaa ilmalämpöpumppua asuntoon, koska siinä tulee liikaa potentiaalisia ongelmia ja uhkakuvia. Pitäisi olla todella hyvä vuokralainen, johon voisi 100 % luottaa, että sitä hoidetaan kunnolla ja sitten vielä pitäisi tietää, että seuraavatkin vuokralaiset olisivat samaa tasoa. Ja ajatus siitä, että 1. vuokralainen poraa ilppiä verten reän seinään ja poislähtiessään korjauttaa reiän ja ottaa laitteen mukaan ja sitten toinen vuokralainen tekee ehkä saman ja niin edelleen, niin kohta on koko seinä kerrostalosta porattu täyteen reikiä ja korjattu ties millä aineilla ja systeemeilä. joista ei jää mitään dokumenttia esittää esim. taloyhtiön hallitukselle. Pahimmillaan sitten jonain päivänä koko seinä tipahtaa alas (joo, liioiteltu uhkakuva toki, mutta silti pitää vuokranantajana miettiä tuollaisiakin skenaarioita). 

Olen kyllä kaikille sanon

niin, siksi olenkin velvoittanut, että "kunhan huolehtii siitä ettei tule kosteusvaurioita."  Ilpit ovat, etenkin nykyaikaiset nykyaikaisilla jähdytysaineilla helposti syttyviä. Näistä oli juur juttuakin mediassa. eipä olisi vuokranantajana kiva olla tilanteessa, jossa ilppi syttynyt tuleen ja tuhonnut asunnon. Vuokranantajahan siinä olisi vastuussa sitten lopulta, jos sen olisi antanut asennuttaa.  Vaikka vuokralainen olisi luvannut huolehtia siitä. Enkä usko, että kukaan vuokralainen haluaa olla tilanteessa, jossa vuokranantaja käy vaikka joka toinen kuukausi tarksitamassa ilppia. Tähän asiaan liittyy paljon muitakin asioita, jona vuoksi monet vuokranantajat sanoo ilpeille ei. Mieluummin sitten vaikutetaan taloyhtiötasolla ja koitetaan saada taloyhtiö asennuttamaan niitä, tai siirtymään vaikka kaukojäähdytykseen (kun suurin osa taloyhtiöistä on kuitenkin kaukolämpöverkossa, niin tuohon olisi helppo siirtyä)

Vierailija
67/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me asutaan vuokralla kerrostalossa ja meni yhteensä 3000 eur asennuksen kanssa. Sitä voi tietysti maksaa korottomasti takaisin vuoden ja asennuksesta saatiin kotitalousvähennystä. 

Miksi laitoit vuokra-asuntoon ilpin? Oletan että maksoitte itse. 

Kauanko olette asunnossa asuneet? Mitä, kun muutatte pois.

Vierailija
68/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka idiootti täytyy olla että parantaa toisen kämppää omaan laskuunsa. Vuokranantaja takuulla korottaa vuokraa sen jälkeen koska ilppi ja sä et saa siitä mitään.

No jotkut ovat valmiit ja kykeneviä panostamaan omaan asumismukavuuteensa jopa vuokra-asunnossa. Tätä on tietysti kaiken rahassa mittaavan jköyhän ja ahneen va jakin tajuta.

Entä jos vuokranantaja tarvitsee asunnon omaan käyttöönsä tai myy sen? Otatko laitteen mukaasi ja miten korjaat seinässä olevan reiän? Entä jos asennuksessa tapahtuu virhe ja aiheutat vahinkoa toisen omistamaan asuntoon? 

Ehkä me olemme köyhiä, mutta sentään harkitsevia. 

Mä en ymmärrä sunkaltaisia ihmisiä. Meille sanottiin, että voi ottaa laitteen mukaan, kun reikä korjataan ja reiän korjaavat tietysti alan ammattilaiset. 

Paljonko tällainen reiän korjaus maksaa? 

En asunnon omistajana suostuisi moiseen järjestelyyn. Joko laitattaisin ilpin itse, tai sitten sitä ei olisi, mutten hyväksyisi ulkoseinän rei'itystä

Vierailija
69/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin otettiin yhteyttä ilppi firmaan - sieltä tuli joku tyyppi ja teki suunnitelma. Se suunnitelma lähetettiin isännöitsijälle ja saatiin asennuslupa parissa päivässä. Meilä tosiaan ei ole mitään yksittäistä omistajaa asunnolla. Sitten tuli joku todella tyyppi asentamaan jja sitten oli vielä yksi tyyppi, joka teki sen timanttiporauksen. 

Kenen se asunto on, kun se ei ole teidän, muttei kenenkään "yksittäisen" omistajan.

Vierailija
70/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vuokralaisen markkinat, kannattaa vuokraloordit ostaa se ilppi sinne luukkuunne, suuri kilpailuetu.

Vierailija
71/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on vuokralaisen markkinat, kannattaa vuokraloordit ostaa se ilppi sinne luukkuunne, suuri kilpailuetu.

Ei kiinnosta, mulla on oma okt, ja olen miettinyt ilpiä. Tämä kesä on ollut niin kuuma, että kyllähän se täytyy hankkia. 

Ne halvat ilpit tässäkin ketjussa on siis pelkkään viilennykseen. Itse tarvin sellaisen, jolla voi sekä viilentää, että lämmittää. Lisäksi sen täytyy olla hieman liian suuri jotta on hyödyllisin. Ja mikään halpis ei käy. 

Sellaista ei alle 3000e saa, kuten joku jo sanoikin

Vierailija
72/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuokranantajana pelaisin ja antaisin vuokralaisen maksaa, kun se kuitenkin muuttaa pois. Ehdoksi laittaisin, että pumppu jää siihen jos lähtee. Turha siitä on maksaa, kun vanha pumppu ei tuo juurikaan lisäarvoa."

Hauat, että vuokralainen maksaa pumpusta ja ei voi ottaa mukaan? Mitä hittoa? Kyllä sen voi ottaa mukaan, jos entisöi seinän niin kuin mitään pumppua ei olisi ollut. 

Eihän kerrostalon seinää nyt mitenkään, sori vaan, saa entisöityä niin kuin mitään pumppua ei olisi ollut. Visuaalisesti saattaa olla mahdollista, rakennusteknisten ominaisuuksien osalta ei. 

Vierailija
73/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vuokranantajana antanut asentaa ilmalämpöpumppua asuntoon, koska siinä tulee liikaa potentiaalisia ongelmia ja uhkakuvia. Pitäisi olla todella hyvä vuokralainen, johon voisi 100 % luottaa, että sitä hoidetaan kunnolla ja sitten vielä pitäisi tietää, että seuraavatkin vuokralaiset olisivat samaa tasoa. Ja ajatus siitä, että 1. vuokralainen poraa ilppiä verten reän seinään ja poislähtiessään korjauttaa reiän ja ottaa laitteen mukaan ja sitten toinen vuokralainen tekee ehkä saman ja niin edelleen, niin kohta on koko seinä kerrostalosta porattu täyteen reikiä ja korjattu ties millä aineilla ja systeemeilä. joista ei jää mitään dokumenttia esittää esim. taloyhtiön hallitukselle. Pahimmillaan sitten jonain päivänä koko seinä tipahtaa alas (joo, liioiteltu uhkakuva toki, mutta silti pitää vuokranantajana miettiä tuollaisiakin skenaarioita)

Anteeksi, mutta miten kaukolämmöstä tehtävään viilennyseen on kerrostalossa helppo siirtyä? Joo, siellä lämmönjakohuoneessa voi ollakin suhteellisen helppoa, kustannuksista en tiedä. Mutta mites se viileä jaetaan asuntoihin? 

Patteriverkostolla jakaminen ei tule kyseeseen, koska viileän veden kiertäessä patteriverkostossa kosteutta tiivistyy putkiin. Liian riskialtista, ei missään nimessä hyvä. 

Mitä muita vaihtoehtoja on? Oikeasti kiinnostaa, helpointahan tuo olisi. 

Vierailija
74/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

350e saa hyvänlaatuisen ja tarpeeksi tehokkaan siirrettävän ilmastointilaitteen.

sillä loppusummalla maksaa pitkän aikaa sähkölaskuja ja voit ottaa sen muuttaessa mukaan. Niissä on myös kosteudenpoistotoiminto.

Pistätkö linkkiä tähän? En ole koskaan törmännyt noin halpaan toimivaan ja hiljaiseen laitteeseen

Niin eikä sellaiseen, jossa on tulo- ja poistoilmalle oma rööri. Se pelkkä poisto näet sotkee kämpän ilmanvaihdon, ellei tuloilmaa ota tilalle jostakin muualta. 

Vierailija
75/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eikä sellaiseen, jossa on tulo- ja poistoilmalle oma rööri. Se pelkkä poisto näet sotkee kämpän ilmanvaihdon, ellei tuloilmaa ota tilalle jostakin muualta. 

Ja se ilmanvaihdon sotkeutuminen taas pilaa rakenteet, kun alipaine imee korvausilmaa mistä saa, rakenteiden välistä. Ja sitä mukaa ulkoilman kosteutta päätyy sinne rakenteisiin. 

Keskitetyt taloyhtiöratkaisut olisi kieltämättä hyviä siitä, että nämä markkinamiesten ja tee se itse -vuokralaisten ja omistajienkin vaaralliset viritykset jäisi pois. 

Vierailija
76/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me asutaan vuokralla kerrostalossa ja meni yhteensä 3000 eur asennuksen kanssa. Sitä voi tietysti maksaa korottomasti takaisin vuoden ja asennuksesta saatiin kotitalousvähennystä. 

Miksi laitoit vuokra-asuntoon ilpin? Oletan että maksoitte itse. 

Kauanko olette asunnossa asuneet? Mitä, kun muutatte pois.

Me ollaan asuttu täällä 15 vuotta ja asutaan vielä vuosia. On sen verran hyvä asunto ja sijainti on erinomainen. Kun muutamme pois joskus, ilppi jää tänne tai otetaan mukaan, mutta sitten täytyy seinä entisöidä. Kaduttaa, ettei laitettu aikaisemmin. Kaikille vuokra- asunto ei ole väliaikainen ratkaisu. Meille se on koti. 

Vierailija
77/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun vuokralaiseni ehdottaisi, että kustantaa itse ilmalämpöpumpun omistamaani asuntoon, se kuulostaisi mielestäni kyllä todella oudolta. Miksi hän haluaisi antaa minulle parin tonnin arvoisen lahjan? Vai olisiko suunnitelmissaan sitten viedä se pois, kun joskus muuttaa pois? Se taas kuulostaisi huonolta, koska asennusta varten olisi pitänyt porata reikiä betoniin yms.

Asunnon omistajana olisit vastuussa ilmalämpöpumpusta. Vaikka vuokralainen maksaisi sen itse (en edes tiedä voiko maksaa itse, kun ei omista asuntoasi), hän ei tietenkään pysty ottamaan sitä mukaansa kun lähtee asunnostasi. Siksi pumpun hallinta (josta tehdään oma paperi) on varmaankin koko ajan sinulla. Täten vastaat myös kaikista pumppuun liittyvistä kustannuksista (vuosihuolto, jota ei tosin tarvitse tehdä joka vuosi, sekä muut mahdolliset kustannukset). Kuitenkaan et saa pumpusta mitään hyötyä, koska et asu kyseisessä asunnossa. 

Itse asun omistusasunnossa ja jos myyn tämän asunnon, minun täytyy erikseen siirtää ilmalömpöpumpun hallinta uudelle asukkaalle, koska se on omaan piikkiin asennettu ja vastaan täten kaikista siihen liittyvistä kustannuksista. Jollen siirrä pumpun hallintaa uudelle asukkaalle muuttaessani pois, olen edelleen siitä vastuussa vaikken enää kyseisessä asunnossa asu. Joutuisin siis edelleen maksamaan vuosihuollot yms.

Vierailija
78/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka idiootti täytyy olla että parantaa toisen kämppää omaan laskuunsa. Vuokranantaja takuulla korottaa vuokraa sen jälkeen koska ilppi ja sä et saa siitä mitään.

No jotkut ovat valmiit ja kykeneviä panostamaan omaan asumismukavuuteensa jopa vuokra-asunnossa. Tätä on tietysti kaiken rahassa mittaavan jköyhän ja ahneen va jakin tajuta.

Ei ole kauaa rikas jos käyttää rahansa hölmösti

Vierailija
79/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta, mulla on oma okt, ja olen miettinyt ilpiä. Tämä kesä on ollut niin kuuma, että kyllähän se täytyy hankkia. 

Ne halvat ilpit tässäkin ketjussa on siis pelkkään viilennykseen. Itse tarvin sellaisen, jolla voi sekä viilentää, että lämmittää. Lisäksi sen täytyy olla hieman liian suuri jotta on hyödyllisin. Ja mikään halpis ei käy. 

Sellaista ei alle 3000e saa, kuten joku jo sanoikin

Kyllä näitä viilentäviä on kalliimpiakin. Sulla on nyt vähän faktat sekaisin, kun väität, että lämmittävä olisi jotenkin parempi tai laadukkaampi. 

Vierailija
80/83 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin otettiin yhteyttä ilppi firmaan - sieltä tuli joku tyyppi ja teki suunnitelma. Se suunnitelma lähetettiin isännöitsijälle ja saatiin asennuslupa parissa päivässä. Meilä tosiaan ei ole mitään yksittäistä omistajaa asunnolla. Sitten tuli joku todella tyyppi asentamaan jja sitten oli vielä yksi tyyppi, joka teki sen timanttiporauksen. 

Kenen se asunto on, kun se ei ole teidän, muttei kenenkään "yksittäisen" omistajan.

Meidän asunnon omistaa eräs vakuutusyhtiö. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi