Ilmalämpöpumppu vuokra-asuntoon omakustanteena?
Niin. Tottakai pitää tiedustella omistajalta ja isännöitsijältä ennen kuin aloittaa mitään, mutta onko kenelläkään edes summittaista tietoa kustannuksista? 2021 valmistunut kerrostalo, joka tietysti nyt kuuma, mutta talvisin kylmä. Olen ymmärtänyt, että pumppu maksaisi noin 2000, mutta entä sen asennus? Kauanko menee? Lasitettu parveke on. Onko noin 3000 kokonaiskustannus edes lähellä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
350e saa hyvänlaatuisen ja tarpeeksi tehokkaan siirrettävän ilmastointilaitteen.
sillä loppusummalla maksaa pitkän aikaa sähkölaskuja ja voit ottaa sen muuttaessa mukaan. Niissä on myös kosteudenpoistotoiminto.
Älä jaksa. Ensinnäkin se meteli ja toiseksi se ei viilennä 75 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yleensä ne saa asennettunna alle 2500€. Halvemmallakin. Mutta kerrostalossa voi reiän poraus betoniin tuoda lisäkulua.
Miltä vuodelta tietosi on? Nykypäivänä ei saa tuohon hintaan. Kyllä se hinta alkaa kolmosella
Helsingissä halvimmat ovat asennettuna 1290€. Timanttiporaus on 200-400 euroa siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yleensä ne saa asennettunna alle 2500€. Halvemmallakin. Mutta kerrostalossa voi reiän poraus betoniin tuoda lisäkulua.
Miltä vuodelta tietosi on? Nykypäivänä ei saa tuohon hintaan. Kyllä se hinta alkaa kolmosella
Jos pelkkään jäähdytyskäyttöön, niin Toshibab listahinnat lähtevät 1100 € ylöspäin. Asunnon koosta riippuen riippuen voi hankkia enemmän jäähdytystehoa. Kalleinkaan malli ei maksa 1500 € enempää. Päälle sitten asennuskulut.
Vierailija kirjoitti:
"Vuokranantajana pelaisin ja antaisin vuokralaisen maksaa, kun se kuitenkin muuttaa pois. Ehdoksi laittaisin, että pumppu jää siihen jos lähtee. Turha siitä on maksaa, kun vanha pumppu ei tuo juurikaan lisäarvoa."
Hauat, että vuokralainen maksaa pumpusta ja ei voi ottaa mukaan? Mitä hittoa? Kyllä sen voi ottaa mukaan, jos entisöi seinän niin kuin mitään pumppua ei olisi ollut.
jokainen reikä seinään heikentää seinän rakennetta, kun ei sitä reikää voi paikata millään samanlaisella rakenteella mitä se seinä alkuperäisesti oli. Entä sitten, jos korjaus tehdäänkin väärin ja vuosien kuluessa todetaan, että siitä tuli rakenteellisia ongelmia, niin korvausvastuista voi tulla ongelmallisia.
olisi parempi, jos vuokranantaja asennuttaisi laitteen, mutta koska vuokra-asunnot usein ovat kerrostaloissa ja siellä usein kaukolämpö, niin ilmalämpäpumppua ei oikeastaan tarvitse käyttä kuin viilentämiseen. Silloin olisi parempi valita ihan vain ilmanviilennyslaite. EI tarvi tehä reikiä seiniin. riittää, että on tuuletusikkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuokranantajana pelaisin ja antaisin vuokralaisen maksaa, kun se kuitenkin muuttaa pois. Ehdoksi laittaisin, että pumppu jää siihen jos lähtee. Turha siitä on maksaa, kun vanha pumppu ei tuo juurikaan lisäarvoa."
Hauat, että vuokralainen maksaa pumpusta ja ei voi ottaa mukaan? Mitä hittoa? Kyllä sen voi ottaa mukaan, jos entisöi seinän niin kuin mitään pumppua ei olisi ollut.
jokainen reikä seinään heikentää seinän rakennetta, kun ei sitä reikää voi paikata millään samanlaisella rakenteella mitä se seinä alkuperäisesti oli. Entä sitten, jos korjaus tehdäänkin väärin ja vuosien kuluessa todetaan, että siitä tuli rakenteellisia ongelmia, niin korvausvastuista voi tulla ongelmallisia.
olisi parempi, jos vuokranantaja asennuttaisi laitteen, mutta koska vuokra-asunnot usein ovat kerrostaloissa ja siellä usein kaukolämpö, niin
ainiin, olin eri kirjoittaja, kuin taho, jolle kysymyksesi esitit.
Taloyhtiö voi kieltää asennuksen, mikäli pumpun kondensiovesiä ei johdeta fiksusti pois tai pumppu pilaa talon ulkokuorta. Lasitetulla parvekkeella on omat niksit saada pumppu toimimaan.
HUUTAVA yksiputkinen sähkösyöppö helvetinkone ei ole mikään vaihtoehto ILPille.
En ole vuokranantajana antanut asentaa ilmalämpöpumppua asuntoon, koska siinä tulee liikaa potentiaalisia ongelmia ja uhkakuvia. Pitäisi olla todella hyvä vuokralainen, johon voisi 100 % luottaa, että sitä hoidetaan kunnolla ja sitten vielä pitäisi tietää, että seuraavatkin vuokralaiset olisivat samaa tasoa. Ja ajatus siitä, että 1. vuokralainen poraa ilppiä verten reän seinään ja poislähtiessään korjauttaa reiän ja ottaa laitteen mukaan ja sitten toinen vuokralainen tekee ehkä saman ja niin edelleen, niin kohta on koko seinä kerrostalosta porattu täyteen reikiä ja korjattu ties millä aineilla ja systeemeilä. joista ei jää mitään dokumenttia esittää esim. taloyhtiön hallitukselle. Pahimmillaan sitten jonain päivänä koko seinä tipahtaa alas (joo, liioiteltu uhkakuva toki, mutta silti pitää vuokranantajana miettiä tuollaisiakin skenaarioita).
Olen kyllä kaikille sanonut, että ilmanviilentimen toki voi asentaa, kunhan huolehtii siitä ettei tule kosteusvaurioita.
Mikä jottei jos aiotte pidempään siinä asua. Minä en tähän laittais, kohta nostaisivat vuokraa kun asumismukavuus nousisi minun rahoilla, tämä on sellainen firma että riittää kun pystyy asumaan, mukavaa ei tarvitse kotona ollakaan, eikä viihtyä jos firman rahoista aletaan jotain vaatimaan.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö voi kieltää asennuksen, mikäli pumpun kondensiovesiä ei johdeta fiksusti pois tai pumppu pilaa talon ulkokuorta. Lasitetulla parvekkeella on omat niksit saada pumppu toimimaan.
Ei voi kieltää, jos haluaa pumpun. Lasitetun parvekkeen lasit saa auki. Yhtiö voi yrittää kieltää ulkoyksikön seinaan asennuksen, mutta esimerkiksi lakitoimisto, tai kynsistudio saa asentaa sellaisen työlain perusteella, eikä taloyhtiö inise yhtään. Sama oikeus on jokaisella, mutta se vaatii vähän kovempaa otetta kuin isännöitsijällä tai naapurin mummon perikunnalla on. Laki ei kiellä asentamasta julkisivuun tai katolle.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tuossa voi vaikuttaa vielä julkisivusäännötkin. Vähän riippuen siitä mihin se ilpin ulko-osa laitetaan. Itse asun kerrostalokohteessa, jossa ei saa asentaa parvekelasiteisiin verhoja tai sälekaihtimia, koska julkisivusäännöt. Olen itse kiertänyt sitä siten, että verhot on asennettu 20 senttiä parvekkeen sisäpuolelle: se tila ei enää ole julkisivua.
Kaverin vuokranantaja antoi asentaa ilppiperiaatteella toimivan jäähdyttimen. Asennettiin samalla tavalla kuin naapureiden omistusasuntoihin. Eli taloyhtiössä hyväksytty asennustapa. Sopivat, että jää vuokranantajalle, kun kaveri muuttaa pois,
Ilmalämpöpumppu asiassa kannattaa kysyä vuokraisännältä josko hän asentaisi sen ja sinä maksaisit korkeampaa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun vuokralaiseni ehdottaisi, että kustantaa itse ilmalämpöpumpun omistamaani asuntoon, se kuulostaisi mielestäni kyllä todella oudolta. Miksi hän haluaisi antaa minulle parin tonnin arvoisen lahjan? Vai olisiko suunnitelmissaan sitten viedä se pois, kun joskus muuttaa pois? Se taas kuulostaisi huonolta, koska asennusta varten olisi pitänyt porata reikiä betoniin yms.
No kaipa tämä tehdään oletuksella, että vuokrasuhteen oletetaan kestävän ainakin muutamia vuosia.
Usein vuokranantajakin on sen verran fiksu, että tahjuaa vuokralaisen lisäävän hänen asuntonsa arvoa. Ja voi ehkä jopa suostua hyvittämään jotain mikäli vuokra suhde päättyy hänestä itsestään johtuen aiemmin.
Ehdottaisin, että minä asennutan pumpun,
Ei vuokralainen niitä voikaan tehdä, koska pitää tehdä huoneiston muutostyö ilmoitus jonka voi tehdä vain osakkeen omistaja.
Tai siis voi jos haluaa ilman lupia tehdä.
Sitten kun Ilppi asennetaan, kannattaa myös sopia vuokranantajan kanssa se, kenellä on kunnossapitovastuu.
Eli kuka maksaa jos vehje hajoaa tai kun tarvitaan huoltoa.
Noin uusi talo ja kesällä kuuma ja talvella kylmä? Miten noita ei ole huomioitu jo rakennusvaiheessa?
juuri pari päivää sitten luin jostain, että markkinoilla on nyt myös sellaisia ilppejä, joita varten ei tarvi tehdä reikää seinään. Riittää, että on tuuletusikkuna. Suomen markkinoilla niitä ei (ainaaan vielä ole), mutta amerikassa jo on.
sellaista odotellessa!
On myös siirrettäviä ilmalämpöpumppuja, joita ei tarvitse asentaa. Sisäyksikkö huoneeseen ja ulkoyksikkö ulos parvekkeelle ja putki tuuletusikkunasta ulos ja kytketään väliin. Eivät edellytä siis rakenteisiin puuttumista.
Tuuletusikkunaan myydään vetoketjullisia isoja läppähärpäkkeitä, joten ikkuna ei ole auki ilman suojaa. Kannattaa etsiä ja katsoa netistä.
Ovat tehokkaampia kuin siirrettävät muut viilennyslaitteet.
Vierailija kirjoitti:
Otatko sen mukaasi, kun vuokrasopimus päättyy?
Siinä onkin operaatio omaan laskuun rempata huoneisto takaisin alkuperäiseksi.