Valaiskaa junttia, mikä on asiantuntijatehtävä
Kommentit (46)
Kirjanpitäjä on kirjanpidon asiantuntija.
Työvoimatoimiston tylntekijökin on KUULEMMA asiantuntijatyössä. Tiedä sitten mitä se asiantuntijuus koskee...
Mitä on asiantuntijatehtävä?
"Asiantuntijatehtävä" tarkoittaa työtä, jossa henkilön pääasiallinen rooli on käyttää omaa erityisosaamistaan jonkin asian ratkaisemiseen, kehittämiseen tai neuvomiseen. Asiantuntija ei siis välttämättä johda muita (toisin kuin esimies), vaan hän on se tyyppi, joka tietää paljon jostain tietystä asiasta.
Esimerkkejä asiantuntijatehtävistä:
IT-asiantuntija: kehittää ohjelmistoja, ylläpitää järjestelmiä tai ratkoo teknisiä ongelmia.
Talouden asiantuntija: tekee budjetteja, analysoi talouslukuja ja neuvoo johdon päätöksiä.
Ympäristöasiantuntija: selvittää ympäristövaikutuksia ja auttaa tekemään kestäviä valintoja.
HR-asiantuntija: keskittyy rekrytointiin, henkilöstöasioihin ja työhyvinvointiin.
Mitä he tekevät käytännössä?
Laativat raportteja, analyyseja tai suunnitelmia
Osallistuvat projekteihin omalla osaamisalueellaan
Neuvovat muita työntekijöitä tai johtoa
Pysyvät ajan tasalla oman alansa kehityksestä
Autoasentaja on asiantuntija, rakennusmestari on asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Työ, jossa päivä kuluu pääosin tietokoneella.
Eli esim. OF-mallit?
Mielestäni se kun minä kommentoin näitä keskusteluita täällä.
Asiantuntija on kokenut aikamoisen inflaation, joka ikinen toimistossa töissä oleva kertoo nykyään olevansa asiantuntija tai sitten klassikko "vaativaa asiantuntijatyötä". Sandwich artist -tason titteli nykyään, ei kerro mitään.
Olen minäkin kai luokitukseltani asiantuntija, teen konsultointityötä ja minulla on itsenäinen vastuu ja vapaus hoitaa asiakasportfoliotani. Mutta en kyllä ikinä kysyttäessä vastaa olevani asiantuntija vaan sanon tekeväni taloushallinnon alalla töitä.