Valaiskaa junttia, mikä on asiantuntijatehtävä
Kommentit (46)
Pitääkö tämä joka viikko selittää.
No hän tuntee asiaa. Käytännössä työ on monesti ohjeistamista, kouluttamista, neuvomista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ, jossa päivä kuluu pääosin tietokoneella.
Ja mitä siellä tietokoneella tehdään?
Painellaan eri nappeja.
Vierailija kirjoitti:
No hän tuntee asiaa. Käytännössä työ on monesti ohjeistamista, kouluttamista, neuvomista jne.
Meillä kävi joku asian tuntija konsultti neuvomassa. Äijällä oli käsitys asioista niin perseellään että jouduin 30 minuutin kohdalla viheltämään pelin poikki ja käskin alaiseni työhuoneisiinsa jatkamaan töitään.
Olen asiantuntijatehtävissä ja päiväni kuluvat etupäässä metsissä myös näin helteillä. Arvioin, luokittelen, määritän. Yksin työskentelen ja itse suunnittelen päiväni
Asiantuntija eli ennen toimihenkilö
Sossu sossu ei riitä mihinkään
varsinkin jos ei sitä ole ollenkaan
kuka vei porstuasta taikaseinän?
voi siansorkat!
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Tekee työtä aivoillaan, ei käsillään.
Ei nyt ihan. Monessa suunnittelutyössä ei istuta vaan perse koneella, vaan tehdään myös fyysisesti käsillä. Ja onhan kirurgikin käsityöläinen. Vaiko asiantuntija?
Kokemusasiantuntijat ovat laidastaan entisiä juoppoja
ja narkkareita Onhan kuitenkin hieno titteli
Minä olen kemisti ja asiantuntijatehtävässä. Suunnittelen tutkimuksia, ohjeistan niiden tekemistä, katson tuloksia, teen niistä päätelmiä ja sen pohjalta kirjoitan raportteja ja suunnittelen uusia tutkimuksia. Tarkastan myös muiden kirjoittamia raportteja ja kommentoin tutkimustuloksia oman asiantuntijuuteni pohjalta. Tähän lisänä monet yrtyksen henkilöt kysyvät neuvoa ongelmiin ja minä otan selvää asioista sekä suosittelen ratkaisuja. Seuraan myös alan kirjallisuutta, koulutan muita organisaatiossa ja perehdytän tarpeen vaatiessa muita asiantuntijatyötehtäviin. Tuossa ne tärkeimmät.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija eli ennen toimihenkilö
Ei kai nyt sentään. Meillä rakennusliikkeessä on toimihenkilöitä vaikka millä mitalla, mutta ei ne kaikki kyllä asiantuntijoita ole.
Tittelinsä perusteella ainoat asiantuntijat meillä taitaa olla talotekniikka-asiantuntijoita, eli siis meidän leipälajiin kuulumattoman mutta sitä olennaisesti sivuavan alan eksperttejä, jotka palvelee projekteja omalla asiantuntemuksellaan.
Tukitoiminnoissa ehkä on jotain softapuolen ja järjestelmien asiantuntijoita myös, jos ei tittelillisesti, niin ainakin toimenkuvan puolesta.
Mä oon omalla kohdallani määritellyt sen niin, että silloin kun teen työtä, missä mun tehtävä on tietää ja ratkaista neuvoa, eikä mulla ole oikeastaan ketään jonka puoleen voi kääntyä pyytämään apua, sillä olen itse se jonka kuuluu tietää parhaiten.
Työ, joka vaatii jonkin alan erityisosaamista. Painosanalla sitä erityisosaamista, joka on pitkästi kouluttautumalla saavutettu
Vierailija kirjoitti:
Työ, joka vaatii jonkin alan erityisosaamista. Painosanalla sitä erityisosaamista, joka on pitkästi kouluttautumalla saavutettu
Ei se aina ihan koulutuksen kauttakaan tule, mä itse olen johtava asiantuntija-nimikkeellä alalla, jolle ei ole suoraa koulutusta, toki monella, kuten itsellänikin on jonkun alan korkeakoulututkinto. Varsinainen alan tieto ja taito on kuitenkin kerätty työvuosien aikana ja työssä kouluttautumalla erilaisilla kursseilla ja vähän laajemmmillakin kokonaisuuksilla. Korkeakoulututkinto ehkä auttaa siinä että on valmiuksia kouluttautua lisää ja mm. Etsiä tietoa ja käsitellä sitä. Itse koulutan, teen erilaisia ohjeistuksia ym.
Vierailija kirjoitti:
Idiootille selittäminen on ajanhukkaa.
Et vain kykene🤣🤣
Asiantuntija kertoo, oletko aina syönyt tomaatin väärin😁
Esimerkiksi tutkija, lääkäri, sosiaalityöntekijä, insinööri. Tutkintotaso maisteri, tohtori tai y-amk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi joku asian tuntija konsultti neuvomassa. Äijällä oli käsitys asioista niin perseellään että jouduin 30 minuutin kohdalla viheltämään pelin poikki ja käskin alaiseni työhuoneisiinsa jatkamaan töitään.
Tuttua. Firmassa menee hommat perseelleen, ja kun talon sisältä ei parempaakaan osaamista löydy, niin palkataan konsultti joka oikeasti osaa hommat. Firman äijäkerho "viheltää pelin poikki" ja hommat jatkuu niin kuin ennenkin.
Hommahan voi olla mitä vaan, alasta, työpaikasta ja toimenkuvasta riippuen.
Asiantuntija vastaa usein itse tekemisistään. Ei kyttää kellokalle olkapään takana eikä pomo sano miten homma hoidetaan ja että mitä tehdään tänään. Kun olet pois töistä, niin kukaan ei tee töitäsi sillä aikaa, siellä ne odottavat pöydällä paluutasi.
Itsenäistä työtä tulosvastuulla.
Tietysti mikä tahansa duuni, jota palstamammojen lapset tekevät.
Kaikkien palstailijoiden kersat ovat "vaativissa asiantuntijatehtävissä ulkomailla".