Lähtisitkö matkaoppaaksi noin 1000 palkalla?
Asumisen maksaa työnantaja, joten kyllähän tuolla ainakin itse pärjäisi, kun omat kulut on netti, puhelinlasku ja ruoka pitäisi ostaa itse.
Entä sinä, lähtisitkö?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikimaailmassa. Olen ollut matkaoppaana ja se on koiran virka.
Tästä on vuosia, kun olin itse matkaoppaana niin Kreikassa, Italiassa kuin Espanjassakin. Nuorelle tytölle työ oli kiinnostavaa; tykkäsin todella paljon. Sillä tiellä olen edelleen vielä vuosien, vuosien jälkeen. Kohtasin ihanan paikallisen miehen, ihastuimme, rakastuimme, avioiduimme ja perustimme perheen. Terv 🌴
Mihin maahan arvioiduit?
Kuka katsoo vanhempiesi perään Suomessa, kun heillä alkaa olla avun tarvetta, mutta eivät saa ilman vaativaa omaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjat on Suomessa, nämä ovat ulkomaan komennuksella mielestäni. Verot Suomeen.
///
Ei tämä ole mielipideasia. Jokainen saa laittaa kirjansa sinne minne haluaa. Monihan on paikallisen kanssa aviossa ja perhettäkin löytyy. Ei ole mikään keikkatyö kaikille.
No jos on ulkomaan komennuksella, niin lkyllä siinä tietyt säännöt on miten tulee toimia, eikä itse lähteä sooloilemaan
Mistä olet saanut päähäsi, että matkaoppaat olisivat komennuksella? Voin kertoa, että eivät ole yhtään sen enempää kuin vaikka lentoemännätkään. Ei kannata jankuttaa, kun et tiedä ko. työstä mitään
Finnairin lentoemäntien tulee asua Pääkaupunkiseudulla, lukee heidän sivuillaankin jos jaksaa vierailla heidän sivuil
Työnantaja ei voi päättää työntekijän asuinpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun perustella ei ainakaan sellaisten kannata lähteä, jotka ei osaa säästää ja tuhlaa jossain Rodoksella 900 euroa viinaan. Kauheeta haaskareita jotkut, ei yhtään osata budjetoida.
Joo, mutta nykyään Suomessa ei pärjätä edes 5000 palkalla vaan ruikutetaan siitäkin. Kun ei osata säästää, niin ei vaan rahat menee 300 000 velkoihin, kun pitää näyttää hyvältä. Voi morjens!
Suomessa 5 000€ palkasta jää käteen alle 3 000€. Ei sillä kummoista elämää esim. pk-seudulla elä, kun asuminen on niin törkeän kallista.
Elämä täynnä valintoja.
Jotkut haluaa lähteä maailmalle 900 euron palkalla näkemään maailmaa ja kerryttämään kokemuk
Jos sitä on enää elossa silloin.
Jos työaika on n. 10 tuntia viikossa niin joo
///
Sitä voi kuolla vaikka 10-vuotiaana. Mutta ei sen takia kannata tulevaisuutta jättää suunnittelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikimaailmassa. Olen ollut matkaoppaana ja se on koiran virka.
Tästä on vuosia, kun olin itse matkaoppaana niin Kreikassa, Italiassa kuin Espanjassakin. Nuorelle tytölle työ oli kiinnostavaa; tykkäsin todella paljon. Sillä tiellä olen edelleen vielä vuosien, vuosien jälkeen. Kohtasin ihanan paikallisen miehen, ihastuimme, rakastuimme, avioiduimme ja perustimme perheen. Terv 🌴
Mihin maahan arvioiduit?
Kuka katsoo vanhempiesi perään Suomessa, kun heillä alkaa olla avun tarvetta, mutta eivät saa ilman vaativaa omaista.
Miksi pitäisi katsoa vanhempien perään?
t. eri
Paska palkka joka estää normaalin elämän. En todellakaan myisi taloa ja irtaimistoa ja antaisi pois kissaani että pääsen nälkäpalkalla antamaan kaikki oikeuteni (esim. vapaa asumispaikan+muodon valinta) pois.
Vierailija kirjoitti:
///
Sitä voi kuolla vaikka 10-vuotiaana. Mutta ei sen takia kannata tulevaisuutta jättää suunnittelematta.
Ei sitä kannata myöskään jättää elämättä ja tuudittautua siihen että sitten 50 vuotiaana minäkin..
Varmaan hieno työ missä ihmiset ottaa sinuun yhteyttä 90% vain valittaakseen jostain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Ei sitä kannata myöskään jättää elämättä ja tuudittautua siihen että sitten 50 vuotiaana minäkin..
Sinulle ainut tapa elää on juosta matkaoppaana turistirysissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Kuka nyt on jättänyt elämättä eli kuollut ennen syntymäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hieno työ missä ihmiset ottaa sinuun yhteyttä 90% vain valittaakseen jostain
Jokainen aspahomma on tuota samaa.
En ikinä! Ei se palkka mutta se että känniset turistit on koko ajan pulassa ja soittelee öisin. Olen määkin juonut etelässä mutta mulla on myöskin sellanen viikon loma takana että en juonut pisaraakaan alkoholia. Tuli muuten kalliimmaks nauttia muita nesteitä;)
Kammottaa ajatuskin, että joutuisi kännisten suomalaisturistien kanssa bussimatkalle johonkin delfiinien katseluun tms. Seksuaalinen ahdistelu 100% varmaa ja "hauskoihin" vitseihin kyllästyisi alle 2 minuutissa. Ehkä 10 000€/kk palkalla voisin harkita.
Ei tunnu oikein uskottavalta, että palkka olisi noin pieni. Vähintään 2 tonttua luulisi tuostakin työstä kuussa maksettavan...
Tuelvatko ilta- ja viikonloppulisät pikkupalkan päälle? Se voisi selittää alhaisen peruspalkan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu oikein uskottavalta, että palkka olisi noin pieni. Vähintään 2 tonttua luulisi tuostakin työstä kuussa maksettavan...
Kyllä se on. Ota huomioon, että palkkaan sisältyy asuminen. Siitä tulee yhteensä jo lähes 2 tonttua, vaikka sen toisen tontun osuus ei tulekaan euroina tilille.
Vierailija kirjoitti:
Tuelvatko ilta- ja viikonloppulisät pikkupalkan päälle? Se voisi selittää alhaisen peruspalkan.
Ei tuolla alalla ole mitään lisiä? Asuntoetu on, mikä selittää euromääräisen palkan pienuuden. Tuo tonni on siis vain ruokaan, vaatteisiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lue linkattu juttua?
Töitä on kuutena päivänä viikossa. Joskus harvemmin poikkeuksena viikkoon saattaa tulla kaksi vapaapäivää. Työtunteja kertyy kuitenkin suunnilleen saman verran kuin Suomessa viisipäiväisessä viikossa.
Meillä on usein vähän lyhyempiä työpäiviä, joten päivässä ehtii tehdä paljon muutakin kuin töitä.
Kaikki työtehtävät ovat Inkalle mieleisiä ja hänestä vapaa-aikaa on tarpeeksi, jotta työstä ehtii palautua.
Esimerkiksi Aurinkomatkoilla oppaan työstä maksetaan kuukausipalkkaa ja tällä hetkellä oppaan alkupalkka on 1130 euroa kuukaudessa.
Mulla jää melkein saman verran täällä käteen mitä Suomessa kaikkien asumiskustannusten, laskujen ja muiden jälkeen. Kyllä täällä hyvin pärjää.
Toki riippuu kohteesta eli esimerkiksi Aasiassa edullisemmassa kohteessa palkalla saa enemmän kuin kalliimmassa kohteessa.
Lisäksi työnantaja maksaa asumisen palkan päälle. Vaikka kohteessa asuttaisiin oppaiden kesken kimppakämpässä, on kaikilla kuitenkin aina omat huoneet.
Tai sitten voi tehdä nuoresta saakka töitä kunnollisella palkalla. Saavuttaa taloudellisen vapauden 50v mennessä ja lähteä seikkailemaan ilman tarvetta pomppia työnantajan ja asiakkaiden pillin mukaan.