Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea/olematon sisarussuhde

Vierailija
31.07.2025 |

Minulla on muutaman vuoden nuorempi sisarus ja välimme ovat lähes olemattomat. Meillä on taustalla vaikea lapsuus (hyvin väkivaltainen koti, vanhempien mt- ja päihdeongelmet, laitoskierrettä jne.) ja tiedän hänen syyttävän minua monista noista tapahtumista.

Olemme nähneet toisemme viimeksi kymmenen vuotta sitten, juuri ennen kuin hän muutti ulkomaille. Hän ei ole ollut tuon jälkeen minuun yhteydessä, mutta itse seuraan häntä somessa. Laitan hänelle joka syntymäpäivä ja joulu viestiä ja joskus onnittelen tai vastaavaa, kun näen somessa hänelle tapahtuneen jotain hyvää. Hän ei koskaan vastaa minulle mitään, mutta pari kertaa on reagoinut viestiini sydämellä.

Olen ajatellut, että tämä on tapani näyttää hänelle, että olen täällä olemassa jos hän joskus haluaa ottaa yhteyttä. Välillä kuitenkin mietin, että olisiko vain parempi antaa olla? Jos täällä on ihmisiä, jotka ovat joskus aloittaneet puhtaalta pöydältä, olisi kiinnostava kuulla näkemyksiänne. Kokisitteko vain ahdistavana jos joku taakse jättämänne menneisyyden haamu ottaa välillä yhteyttä vai hyvänä, että pitää ovea auki?

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muut sisarukset olivat vanhempien suosikkeja ja halveksivat sitä syrjittyä ja epäkelpoa sisarusta, miksi tämän pitäisi velvollisuudesta edes pitää yhteyksiä.

Mutta tällainenhan on täysin vanhempien syytä, ei se tilanteessa oleva toinen lapsi tilanteelle mitään voi ja todennäköisesti myös kärsii tietosesti tai tiedostamattaan siitä, että lapsia on kohdeltu eriarvoisesti perheessä. 

Vierailija
102/102 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mistä ap on saanut päähänsä, että vain hän on kokenut väkivaltaa? Kuulostaa oudolta, että väkivaltaisessa kodissa vain toinen lapsista kokisi väkivaltaa.

Ottamatta kantaa ap:n tapaukseen niin kyllä sekin on mahdollista. Jos yksi lapsi on ns syntipukki ja toinen kultainen lapsi, niin toiseen voidaan kohdistaa väkivaltaa ja toiseen ei. Tai sitten jostain muista syistä. Joskus väkivalta on myös sisarusten välistä ja yksi tai useampi sisarus kohdistaa sitä vaikka yhteen tiettyyn sisarukseen. Vinksahtaneissa perheissä kaikki on mahdollista. Koska ap:lla on ilmeisesti iso ikäero sisarukseensa, on täysin mahdollista että sisarus ei olekaan saanut samaa kohtelua kuin ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan