Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsettomat haluavat lomailla koululaisten loma-aikoina?

Vierailija
31.07.2025 |

Ymmärrän koulujen kesäloman, kun kestään 2,5 kuukautta ja Suomen parhaat kesäkelit yleensä osuvat tähän. Siinä saa kyllä lapsettomat ja lapsiperheelliset sumplittua lomansa niin, että kaikki saavat pidettyä lomaa ja nauttia kesästä. Ymmärrän myös joulunajan, että silloin on kiva pitää hieman vapaata, jos vaan lomapäiviä on. Mutta miksi esim. koulujen syyslomaviikkona tai koulujen hiihtolomaviikkona pitää lapsettomien vaatia lomaa? Meilläkin töissä eräs nainen perustelee asiaa sillä, että hänellä on oikeus lomailla silloin kun haluaa, vaikkei hänellä ole lapsia. Koen tämän jo kiusantekona. Hän ei edes lähde mihinkään reissuun, vaan lomailee kotona. Kukin saa viettää lomansa niin kuin haluaa, mutta jos olet vaan kotona, niin etkö voisi olla viikkoa myöhemmin?

Kommentit (267)

Vierailija
261/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsiperheiden pitäisi päästä määräämään toisten lomat?

Ei tietenkään pidä. Röyhkimykset yrittää. Asialliset lapsiperheet ei.

Vierailija
262/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on kesä. Voin mä kyllä lomailla talvellakin jos saan tuplalomat.

Silloin vingut siitä, että eräät lomailee ruuhka-aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lapsettomalla on lapsellisia sukulaisia, joiden kanssa haluaa olla samaan aikaan lomalla.

Lomaosakeviikko hiihtolomalla.

Hän vahtii hiihtolomalla olevia lapsia, jos vanhemmat joutuvat olemaan töissä.

Mistä näitä tietää.

Juuri näin. Lähtökohtaisesti ei luulisi kenenkään lapsettoman ilman syytä lomailevan koulujen syys-/talvilomaviikoilla, koska kaikki matkat & majoitukset on silloin huomattavasti kalliimpia. 

Vierailija
264/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun olin nuorena lapsettomana ekassa vakityöpaikassa. Samassa lomaryhmässä oli n 55v lapseton perushoitaja. Hän oli ihan vakavissaan kun sanoi, että hänen pitää saada vuorollaan viikko 10 eli koululaisten hiihtolomaviikko. Hänellä ei ollut tähän mitään varsinaista syytä. Jotenkin tällaisia periaatteita on vaikea ymmärtää. Jos mies on opettaja tai haluaa lomailla suvun kanssa, niin toki. Jos haluaa periaatteen vuoksi hiihtää juuri sillä viikolla kotiladulla ja sylkeä kotona kattoon, niin onhan tuollainen kyllä koko työyhteisön syöpä. 

Ei ole. On vaan ihan oikeudenmukaista tämän ihmisen halu lomailla, myös silloin kun haluaa. Työyhteisön pilaajat ovat nämä jotka itsestäänselvyytenä haluavat lapsiin vedoten lomansa silloin kun kouluissa on lomat. Eri

Vierailija
265/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat kiertää kaikilla, oli lapsia tai ei. Meillä joutuu sattuneista syistä lomailemaan koulujen loma-aikojen mukaisesti vaikka en haluaisi, oli lapsia tai ei

Vierailija
266/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään hajua milloin lapsilla on syys- tai hiihtolomat. Mulla ei ole lapsia joten mun ei tarvitse mitenkään olla kartalla noista. Pyydän lomaa silloin kun mulle parhaiten sopii, on jotain menoja tai tapahtumia tms. En todellakaan selvitä mahtaako siihen ajankohtaan osua joku lapsiperheitä koskeva lomajuttu, ja muuta suunnitelmiani ja peru menojani lapsiperheellisten palvelemiseksi. Se on heidän asiansa ja minä elän omaa elämääni. 

Mukavuutesi vuoksi kannattaisi lomailla muina kuin koulujen ja päiväkotien lomaviikkoina. Silloin hinnat ovat pilvissä ja lomapaikat pilattu kakaroiden kiljunnalla ja juoksemisella ja naurun räkätyksellä. Ihan sinua ja rentouttavaa lomaasi ajattelen, jos sellaista lomaa kaipaat. 

Hmm, mä en tiedä milloin koulul

Sama. Pyydän lomaa ihan oman kalenterini mukaan, hiihto- ja syyslomaviikot on mulle ihan vieraita juttuja. En mä tiedä milloin koululaisten kesälomakaan alkaa tai loppuu eikä se mielestäni ole mulle relevanttia tietoa.

Eli et ole käynyt koulua koskaan (ainakaan Suomessa), jos kyseiset lomat ovat sulle täysin vieraita

Vierailija
267/267 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomat kiertää kaikilla, oli lapsia tai ei. Meillä joutuu sattuneista syistä lomailemaan koulujen loma-aikojen mukaisesti vaikka en haluaisi, oli lapsia tai ei

Reiluinta on että ketään ei suosita.