Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsettomat haluavat lomailla koululaisten loma-aikoina?

Vierailija
31.07.2025 |

Ymmärrän koulujen kesäloman, kun kestään 2,5 kuukautta ja Suomen parhaat kesäkelit yleensä osuvat tähän. Siinä saa kyllä lapsettomat ja lapsiperheelliset sumplittua lomansa niin, että kaikki saavat pidettyä lomaa ja nauttia kesästä. Ymmärrän myös joulunajan, että silloin on kiva pitää hieman vapaata, jos vaan lomapäiviä on. Mutta miksi esim. koulujen syyslomaviikkona tai koulujen hiihtolomaviikkona pitää lapsettomien vaatia lomaa? Meilläkin töissä eräs nainen perustelee asiaa sillä, että hänellä on oikeus lomailla silloin kun haluaa, vaikkei hänellä ole lapsia. Koen tämän jo kiusantekona. Hän ei edes lähde mihinkään reissuun, vaan lomailee kotona. Kukin saa viettää lomansa niin kuin haluaa, mutta jos olet vaan kotona, niin etkö voisi olla viikkoa myöhemmin?

Kommentit (267)

Vierailija
241/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä on ollut aina selkeä sääntö, yli 20 v ainakin. Viikon 8 saa pitää ensisjaisesti alakoululaisen vanhempi. Ja sinä vuonna, kun lapsi menee kouluun, saa olla sen vikon lomalla.

Laiton sääntö. Tasa-arvolaki kieltää syrjinnän perhestatuksen perusteella. Tehkää ilmoitus työsuojeluun niin firma joutuu syyniin. Ihme että tällaisia kehitysmaafirmoja vielä on jotka ei tiedä lakia.

Työnantajalla on oikeus määrätä loman ajankohta.

Vierailija
242/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä on ollut aina selkeä sääntö, yli 20 v ainakin. Viikon 8 saa pitää ensisjaisesti alakoululaisen vanhempi. Ja sinä vuonna, kun lapsi menee kouluun, saa olla sen vikon lomalla.

Laiton sääntö. Tasa-arvolaki kieltää syrjinnän perhestatuksen perusteella. Tehkää ilmoitus työsuojeluun niin firma joutuu syyniin. Ihme että tällaisia kehitysmaafirmoja vielä on jotka ei tiedä lakia.

Ei kukaan koe tarpeelliseksi. Kollega olisi halunnut pitää viikon 8 lomaa, häneltä oli kysytty mitä olet mieltä, kun Mirjan poika on 8 v ja joutuu viikon olemaan yksin kotona, jos annan sulle tämän viikon lomaa. Kollega oli tajunnut vasta siinä vaiheessa. Otetaan toiset huomioon, on ihan kiva juttu.

Siskoni mies oli VR llä töissä ja vuosia menivät laskettelemaan työsuhdemökille. Pitkään töissä, sai aina viikon 8 mökkivuokran. Kyllä minäkin olin siellä sinkkuna, silloin tiimissä kellään ei ollut koululaisen vanhempaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laumakäyttäytymistä. Hiihtolomaviikolla pitää päästä lomalle samasta syystä, kun nämä tuntee vappuna ja juhannuksena pakottavaa tarvetta ryypätä, vaikka ei ole mitään väliä ryyppäisikö viikkoa ennen vappua tai sen jälkeen.

Vierailija
244/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli valtiolla vuosikymmenet. Hänen esimiehensä halusi aina lomailla juhannuksesta heinäkuun loppuun. 

Äitini oli hänen sijaisensa, joten hän ei koskaan ollut tuona aikana lomalla. 

Miehellä ei ollut pieniä lapsia. Äidilläni oli. Äitini ei koko alaikäisyysaikanani pystynyt lomailemaan heinäkuussa. 

Vierailija
245/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotta koulun loma-aikoja riitti. Nyt ollaan taas kahdestaan miehen kanssa eikä lomailla minkään alueen hiihtoloma-aikaan emmekä syysloma viikolla. En muutenkaan tunnista omasta työorganisaatiosta tuollaista käytöstä vanhemmilla työntekijöillä. Enemmän ne koululaisten vanhammat jyräävät, jopa niiden lukioikäisten lasten vanhemmat.  Itsellä oli mahdollisuus aiemmin määritellä lomani, koska olin 0-sopimuksella. Riitti, kun vain ilmoitin, etten ole käytettävissä hiihtolomaviikolla. Syyslomaa en silloin pitänyt.

Kesällä kyllä haluaisin välillä lomani kesäkuukausina yhtenäisenä, mutta meillä tuntuvat jyräävän koululaisten vanhemmat. Maksavat lomamatkat ensin ja rupeavat vasta  sitten kyselemään muiden lomatoiveita. Ja pomot kiittelevät, kun saatiin taas kerran niin sopuisasti keskenämme.

Niin saatiin kun me kaksi vanhempaa rouvaa joustimme taas. Tänäkin vuonna lomani alkoi vasta ja jatkuu  syyskuulle. Viime vuonna jaoin lomani 2+2 vkoa kesä- ja elokuulle. Tuostakin elokuu muuttui sairauslomaksi ja siirtyi kerryttämään jo ennestään suurta lomapäiväkertymää. Toisen viikon pidin tammikuussa, toinen on vielä pitämättä.

Ehkä ilmoitan ensi kesänä pitäväni kaikki rästiin jääneet lomakertymät kerralla, silloin opettajien kesätauko on lyhyt. 

Vierailija
246/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Mutta luitko viestin? Loman määräytymisperusteeseen - kuten mihinkään erilaiseen kohteluun työpaikalla - ei saa vaikuttaa perhestatus. Se on tasa-arvolain vastaista.

Jos kaikilla muilla lapsiperheellisillä on kaikki viikot lomavaihtoehtoja, mutta lapsettomilla on yksi lomavaihtoehto vähemmän , se on suoraa syrjintää, ja tästä voisi tehdä casen työsuojelulle/AVI:lle ja tasa-arvovaltuutetulle. Sille ei ole mitään työhön liittyvää asiallista perustetta antaa lapsettomille vähemmän lomaviikkoja koska heillä ei ole lapsia.

Voiko oikeasti tällaisia taantumuksellisia firmoja olla edelleen vuonna 2025? Kai niitä näköjään on. :O

Vierailija
247/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun olin nuorena lapsettomana ekassa vakityöpaikassa. Samassa lomaryhmässä oli n 55v lapseton perushoitaja. Hän oli ihan vakavissaan kun sanoi, että hänen pitää saada vuorollaan viikko 10 eli koululaisten hiihtolomaviikko. Hänellä ei ollut tähän mitään varsinaista syytä. Jotenkin tällaisia periaatteita on vaikea ymmärtää. Jos mies on opettaja tai haluaa lomailla suvun kanssa, niin toki. Jos haluaa periaatteen vuoksi hiihtää juuri sillä viikolla kotiladulla ja sylkeä kotona kattoon, niin onhan tuollainen kyllä koko työyhteisön syöpä. 

Vierailija
248/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään hajua milloin lapsilla on syys- tai hiihtolomat. Mulla ei ole lapsia joten mun ei tarvitse mitenkään olla kartalla noista. Pyydän lomaa silloin kun mulle parhaiten sopii, on jotain menoja tai tapahtumia tms. En todellakaan selvitä mahtaako siihen ajankohtaan osua joku lapsiperheitä koskeva lomajuttu, ja muuta suunnitelmiani ja peru menojani lapsiperheellisten palvelemiseksi. Se on heidän asiansa ja minä elän omaa elämääni. 

Mukavuutesi vuoksi kannattaisi lomailla muina kuin koulujen ja päiväkotien lomaviikkoina. Silloin hinnat ovat pilvissä ja lomapaikat pilattu kakaroiden kiljunnalla ja juoksemisella ja naurun räkätyksellä. Ihan sinua ja rentouttavaa lomaasi ajattelen, jos sellaista lomaa kaipaat. 

Hmm, mä en tiedä milloin koululaisilla on lomaa. En ole ikinä huomannut sitä mite

Sama. Pyydän lomaa ihan oman kalenterini mukaan, hiihto- ja syyslomaviikot on mulle ihan vieraita juttuja. En mä tiedä milloin koululaisten kesälomakaan alkaa tai loppuu eikä se mielestäni ole mulle relevanttia tietoa.

Ärsytti suunnattomasti kun eräänä vuonna jälkikäteen joku mamma kuittaili siitä että minun, lapsettoman, lomapyyntö oli sattunut johonkin lasten loma-aikaan. Mistä minä olisin sen voinut tietää? Olisi vaikka sitten jakanut Google-kalenterinsa minulle niin voisin ottaa huomioon hänen lastensa lomat, neuvolat, harrastukset ja ties mitkä, sekin olisi ollut vähemmän ärsyttävää kuin olettaa että mä oma-aloitteisesti lomatoivetta esittäessäni ensin googlaisin miten hänen lapsillaan on lomaa, ja sen mukaan sitten suunnittelisin omat loma-aikani. Tuo on vaan sitä joidenkin kuplaantuneiden perheellisten loputonta itsekeskeisyyttä ja oletusta, että myös muiden elämä pyörii samassa kuplassa heidän kanssaan. 

Vierailija
249/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on muuttanut asenteeni täysin. Olen monta vuotta joustanut lomista ja tehnyt näiden ihmisten töitä, kun lapset ovat sairastelleet. Olen myös paikkaillut heidän vaatimattomia työsuorituksiaan, kun lapsen takia on valvottu eikä jaksa.

En jousta enää ja jos nään jotain suosimista, vien asiaa eteenpäin. Otan asian puheeksi myös kaikkien lapsettomien työkavereiden kesken. Yhteisrintamassa on voimaa.

Nämä röyhkeät, itsekkäät vaatijat eivät tarvi toisten myötätuntoa ja joustamista, vaan napakan kurinpalautuksen. Laiskoja muitten hyväksikäyttäjiä. 

Vierailija
250/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti oli valtiolla vuosikymmenet. Hänen esimiehensä halusi aina lomailla juhannuksesta heinäkuun loppuun. 

Äitini oli hänen sijaisensa, joten hän ei koskaan ollut tuona aikana lomalla. 

Miehellä ei ollut pieniä lapsia. Äidilläni oli. Äitini ei koko alaikäisyysaikanani pystynyt lomailemaan heinäkuussa. 

Osti sillä tuon paikkansa sijaisena. Olisi voinut ehdottaa toista sijaista ja pyytää lomaa haluamaansa aikaan. Kukaan ei ole korvaamaton.

Vierailija
251/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun olin nuorena lapsettomana ekassa vakityöpaikassa. Samassa lomaryhmässä oli n 55v lapseton perushoitaja. Hän oli ihan vakavissaan kun sanoi, että hänen pitää saada vuorollaan viikko 10 eli koululaisten hiihtolomaviikko. Hänellä ei ollut tähän mitään varsinaista syytä. Jotenkin tällaisia periaatteita on vaikea ymmärtää. Jos mies on opettaja tai haluaa lomailla suvun kanssa, niin toki. Jos haluaa periaatteen vuoksi hiihtää juuri sillä viikolla kotiladulla ja sylkeä kotona kattoon, niin onhan tuollainen kyllä koko työyhteisön syöpä. 

Tähän löytyy ihan pätevä syy: ketään ei saa syrjiä esim. perhetilanteen perusteella.

Vierailija
252/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei lainvastaisesti. Jos työnantaja ei tätä noudata, asia kannattaa viedä eteenpäin. Nykyään ollaan varovaisia imagohaitan kanssa. Mielummin muuttavat käytännön lainmukaiseksi.

Vierailija
253/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän löytyy ihan pätevä syy: ketään ei saa syrjiä esim. perhetilanteen perusteella.

Ei saa syrjiä, olen samaa mieltä. Mutta periaatetta, jossa halutaan kymppiviikko vain sen vuoksi, että kaikkien muiden elämä on vaikeampaa, on hyvin vaikea ymmärtää. Jos on meno tai vaikka opettajapuoliso, niin toki pitää koululaisten hiihtolomaviikon vuorollaan.

Esim itse aikanaan lapsettomana joustin mielelläni jouluaaton iltavuorosta ja ihan kollega teki mulle molemmat iltavuorot uutena vuotena.  Hyvällä saa hyvää, sen voi myös kovin periaatteellinen ihminen huomata pienellä joustolla.

Vierailija
254/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nössöporukkaa lasten vanhemmat oikein on? Vingutaan toisia joustamaan ja pidetään itseä jotenkin etuoikeutettuna ryhmänä.

Sitten ne huonosti kasvatetut kakarat remuaa ja sekoilee häiriköimässä joka paikassa. Ei osata käyttäytyä ravintolassa, ei lentokoneessa, ei konsertissa. Minä-minä vaan koko ajan. 

Nyt on selvää, mistä nämä opit tulee.

Vierailija
255/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä lapsettomalla on ihan yhtäläinen oikeus tiettyihin loma-aikoihin kuin lapsia hankkineilla työkavereilla. Lapseton varmasti on loman tarpeessa ihan siinä missä muutkin ja on väärin, että lapseton joustaa Minna-Marjatan vuoksi, koska Minna-Marjatta haluaa lomailla samaan aikaan lasten kanssa. Tuo pistää työntekijät eriarvoiseen asemaan. Nuo lomaviikot on myös sen verran yleiset, että samoja viikkoja pitävät lomalla myös monien muiden alojen ihmiset. Kenties lapsettomalla on puolisonsa kanssa lomalle sovittua tekemistä ja lomaviikon siirtäminen peruu nämä menot? Kenties lapsettomalla työntekijällä on halu viettää aikaa kummilasten tai vastaavien kanssa? 

Oikeasti tuolla perustelulla ei pitäisi olla mitään väliä. Kiertävät lomat on reilu peli kaikille, jokainen joutuu ottamaan niitä vähemmän haluttuja loma-aikoja silloin ja jokainen saa myös ajallaan ne hyvät loma-ajat. 

Vierailija
256/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan pitää silti kohdella työntekijöitä tasapuolisesti. Miten tuo toteutuu niiden osalta, joilla ei ole eikä tule lapsia?

Vierailija
257/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa syrjiä, olen samaa mieltä. Mutta periaatetta, jossa halutaan kymppiviikko vain sen vuoksi, että kaikkien muiden elämä on vaikeampaa, on hyvin vaikea ymmärt

Tässä on se ajatusvirhe että se lapseton perushoitaja ei ollut eikä ole ollenkaan tilivelvollinen työkavereilleen siitä miksi haluaa olla lomalla juuri sen viikon. Hyvin on mahdollista että siellä oli ihan pätevä syy jota ei vaan halunnut työkavereilleen jakaa. 

Laki takaa tasa-arvoisen oikeuden pyytää ja saada lomaa riippumatta mistään työkavereiden perheellisyydestä.

Vierailija
258/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsiperheiden pitäisi päästä määräämään toisten lomat?

Vierailija
259/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla särähti korvaan tuo "vuorollaan". Kenties tuo lapseton perushoitaja oli nuoruudessaan joustanut lomissa ja nyt tullut siihen tulokseen, että hänelläkin on oikeutensa sitten kun oma vuoro tulee. Sehän on oikeudenmukaista ja työnantajan näkökulmasta silloin tasa-arvo työntekijöiden kesken toteutuu. Sinua ehkä häiritsee tuollainen periaatteellisuus, mutta minusta se on se viimeinen tukiranka joka pitää pakan kasassa niin, että työyhteisöön ei synny kulttuuria missä ajetaan muiden yli ja oletetaan, että tietynlaiset ihmiset saavat tietynlaisia pikku myönnytyksiä. Oletan, että jos ne lapsia saaneet olisi saaneet päättää, niin tuo 55v perushoitaja ei olisi koskaan lomalla silloin kun on koululaisten hiihtolomaviikko, mikäli se tarkoittaa että joku jolla on lapsia ei voi pitää silloin lomaa.

Vierailija
260/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa syrjiä, olen samaa mieltä. Mutta periaatetta, jossa halutaan kymppiviikko vain sen vuoksi, että kaikkien muiden elämä on vaikeampaa, on hyvin vaikea ymmärtää. Jos on meno tai vaikka opettajapuoliso, niin toki pitää koululaisten hiihtolomaviikon vuorollaan.

Esim itse aikanaan lapsettomana joustin mielelläni jouluaaton iltavuorosta ja ihan kollega teki mulle molemmat iltavuorot uutena vuotena.  Hyvällä saa hyvää, sen voi myös kovin periaatteellinen ihminen huomata pienellä joustolla.

En jaksa uskoa, että kukaan haluaa sillä perusteella lomaa, että jonkun toisen elämä siitä vaikeutuu. Sellainen olisi varsin pikkumaista ja jos noin toimitaan, niin työyhteisössä on varmasti isompiakin ongelmia. Minulle työpaikka on yhteisö, missä tietysti joustetaan jonkin verran, mutta lopulta sinä olet siellä vain töissä ja työnantaja maksaa korvausta käytetystä ajasta ja tuotetusta hyödystä. Se kollegan yksityiselämä ei ole muiden työkavereiden henkilökohtainen ongelma ja kollega voi käydä juttelemassa esimiehen kanssa, jos hän ei pysty elämään annettujen loma-aikojen puitteissa. Minusta on kohtuutonta, että syyllistämällä ja kollegiaalisuuteen tai ties mihin tunteisiin vetoamalla joku tai jotkut aina saavat tahtonsa läpi ja muut joustavat. Sillä lapsettomalla on ihan yhtäläinen oikeus lomailla niillä viikoilla, mitkä on lomaviikoiksi annettu. 

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi