Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsettomat haluavat lomailla koululaisten loma-aikoina?

Vierailija
31.07.2025 |

Ymmärrän koulujen kesäloman, kun kestään 2,5 kuukautta ja Suomen parhaat kesäkelit yleensä osuvat tähän. Siinä saa kyllä lapsettomat ja lapsiperheelliset sumplittua lomansa niin, että kaikki saavat pidettyä lomaa ja nauttia kesästä. Ymmärrän myös joulunajan, että silloin on kiva pitää hieman vapaata, jos vaan lomapäiviä on. Mutta miksi esim. koulujen syyslomaviikkona tai koulujen hiihtolomaviikkona pitää lapsettomien vaatia lomaa? Meilläkin töissä eräs nainen perustelee asiaa sillä, että hänellä on oikeus lomailla silloin kun haluaa, vaikkei hänellä ole lapsia. Koen tämän jo kiusantekona. Hän ei edes lähde mihinkään reissuun, vaan lomailee kotona. Kukin saa viettää lomansa niin kuin haluaa, mutta jos olet vaan kotona, niin etkö voisi olla viikkoa myöhemmin?

Kommentit (267)

Vierailija
221/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu on niin absurdi, että ei voi kuin ihmetellä. Lapsettomatko leimaavat lapselliset itsekkäiksi, kun nämä toivovat voivansa viettää lomat jälkikasvunsa kanssa? Eikä siis päin vastoin, jos he ilman mitään syytä haluavat lomansa juuri näihin samoihin aikoihin. Jo on aikoihin eletty.

Eikä kukaan edes vastaa AP:n og kysymykseen, joka kuuluu näin:

"Kukin saa viettää lomansa niin kuin haluaa, mutta jos olet vaan kotona, niin etkö voisi olla viikkoa myöhemmin?"

Voisiko tähän saada yhdenkin tolkullisen vastauksen lapsettomilta?

Miksi pitäisi olla joku syy sille, milloin työntekijä pitää lomansa? Sinäkö sen päätät, mikä on hyväksyttävä syy? Miksi jankutat koko ajan samoista asioista? Harva ihminen on pelkästään koko lomaviikon kotona. Jokainen saa kuitenkin viettää koko

Jos lomien määräytymiseen vaikuttaa perhestatus/vanhemmuus, syyllistyt syrjintään. Tasa-arvolaki on tässä yksiselitteinen. Suosittelen lukemaan ennen kuin joku työntekijä tekee sinusta ilmoituksen.

Vierailija
222/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yläastelaiset ja yksi lukiolainen. Eivät tarvitse hoitopaikkaa hiihtolomalla, mutta eivät voi myöskään olla pois koulusta enää loma-aikojen ulkopuolella. Kyllä olen niin itsekäs, että pidän hiihtolomavuoroni joka toinen vuosi, vaikka työparini joutuu etsimään hoitopaikan lapsilleen tuona viikkona. Niin olen itsekin tehnyt ja mulla on viimeiset vuodet, kun teinit minun kanssa reissaa. Sen jälkeen lupaan, etten halua viikkoa 9 enää kertaakaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomakierto sun työpaikalle niin loppuu ulinat! Lomakausi on toukokuu - syyskuu. Ei samat ihmiset voi joka kesä olla samaan aikaan lomalla.

Kyllä mulla on ainakin kesäloma silloin kun on shortsikelit  haalari keleissä sitten kelkkaillaan ja jos ei passaa niin oon sitten toisessa firmassa kesälomilla.

Vierailija
224/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että nämä lapsiin vetoavat emot on sitten ärsyttäviä. Kai se lapseton voi pitää lomansa myös kun haluaisi, kuten nämä lapsellisetkin. Ei se ,että on lapsi tai lapsia oikeastaan oikeuta mihinkään etuiluun missään . Tai muissakaan asioissa, vaikka luulevat niin. Sama kun haluavat heinäkuun lomailla, kyllä muutkin haluavat silloin lomailla. 

Päiväkodit ovat heinäkuussa suljettuina. Lapselle on iso stressi joutua varapäiväkotiin kuukaudeksi vieraiden hoitajien ja lasten joukkoon. Mutta eihän sitä kenenkään tarvitse ajatella muuta kuin itseään. Ihan ykshailee toisten hankaluudet ja toisten lapset. Mitäpähän menivät niitä tekemään. Minäminäminä olen tärkein itselleni ja ympäristölleni ja teen just  niinkuin haluan varsinkin jos sillä pääsen kiusaamaan jotakuta.

Itselläni ei ole enää pieniä lapsia, mutta hyvin on nämä kokemukset muistissa j

Ei meillä ollut mitään ongelmia varapäikyn kanssa. Oikein mukava paikka ja lapsi viihtyi. 

Vierailija
225/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä työkaveri on vastannut, kun olet kysynyt asiaa häneltä?

Mitä selitettävää hänellä pitäisi olla? Ei mitään. Kiertävät lomat kaikille, ainoa oikeudenmukainen ratkaisu.

Kiertävät lomat on kyllä lastentarhatasolle jääneiden ratkaisu. Onneksi oma kapasiteetti on riittänyt aikuisten työpaikkaan, missä asiat osataan ratkaista fiksummin ja sun kaltaisia ei ole erehdytty palkkaamaan. 

Vierailija
226/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään hajua milloin lapsilla on syys- tai hiihtolomat. Mulla ei ole lapsia joten mun ei tarvitse mitenkään olla kartalla noista. Pyydän lomaa silloin kun mulle parhaiten sopii, on jotain menoja tai tapahtumia tms. En todellakaan selvitä mahtaako siihen ajankohtaan osua joku lapsiperheitä koskeva lomajuttu, ja muuta suunnitelmiani ja peru menojani lapsiperheellisten palvelemiseksi. Se on heidän asiansa ja minä elän omaa elämääni. 

Mukavuutesi vuoksi kannattaisi lomailla muina kuin koulujen ja päiväkotien lomaviikkoina. Silloin hinnat ovat pilvissä ja lomapaikat pilattu kakaroiden kiljunnalla ja juoksemisella ja naurun räkätyksellä. Ihan sinua ja rentouttavaa lomaasi ajattelen, jos sellaista lomaa kaipaat. 

Vierailija
227/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva edes kerran historiassa nähdä kun suomalainen lapsellinen tekee jotain muuta lapsellisella kuin vaatii ja valittaa kun lapseton ei pidä lomiaan silloin kun lapsellinen vaatii. Töissäkin lapseton saa vähän väliä lapsellisen töitä kun "janne-petterillä on pieni nuha niin kyllä minä joudun saikuttamaan viikon ja sinun pitää tehdä minun työt" kuitenkin lapsellinen kehtaa vaatia samaa palkkaa kuin lapseton joka ei saikuta vähän väliä

Olisi kiva, jos edes yritettäisiin nähdä vähän vaivaa ja käyttää oikeata suomen kieltä. Lapsellinen tarkoittaa lapsenomaista, ei ihmistä, jolla on lapsia. Jos siis et tiennyt.

Vierailija
228/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton. Lomailen ulkomailla siskoni perheen kanssa. Heillä on kolme koululaista ja opettajaisä. Voivat lomailla vain koulujen loma-aikana. Olen kyllä pitänyt lomani koulaisten hiihto- ja syyslomilla omalla vuorollani. Olen saanut tästä kuraa niskaan muutamilta työkavereilta. Se on mulle ihan sama. Kesäloma kiertävä kesä, heinä ja elo. 

Varmaan mahtava teidän firmassa koululais vanhemmilla pitää kesälomaa elokuussa, kun kersat koulussa päivät.

Mutta hienoa, kun pietät puolia syys ja kevät lomissa.

Vierailija
229/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on opettaja. Lapset on isoja, mutta miehen lomat koulujen loma- aikana eikä saa virkavapaata sillon kun haluaisi. Olen itse joustanut 30 v aina ja joka paikassa ja mitään kruunua en siitä saanut. Nyt ajattelenkin vain itseäni ja omia lomia. Jos en saa lomaa ku haluan ni en saa, mutta yritän joka kerta.cei kiinnosta enää mitä kukaan ajattelee.

Hienoa näin se pitää ollakin.

Vierailija
230/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä on ollut aina selkeä sääntö, yli 20 v ainakin. Viikon 8 saa pitää ensisjaisesti alakoululaisen vanhempi. Ja sinä vuonna, kun lapsi menee kouluun, saa olla sen vikon lomalla.

Vierailija
231/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomakierto sun työpaikalle niin loppuu ulinat! Lomakausi on toukokuu - syyskuu. Ei samat ihmiset voi joka kesä olla samaan aikaan lomalla.

Kyllä mulla on ainakin kesäloma silloin kun on shortsikelit  haalari keleissä sitten kelkkaillaan ja jos ei passaa niin oon sitten toisessa firmassa kesälomilla.

Lapsia syntyy jo vähemmän kuin nälkävuosina ja syntyvyys vähenee koko ajan. Sitten saavat kaikki lomailla heinäkuun, syys- ja hiihtolomaviikot. Päästään nauttimaan täydellisestä maailmasta, eikä tarvitse olla töissä syyslomaviikolla. Jesss!

Vierailija
232/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kettuilun vuoksi

Vierailija
233/267 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja minusta on itsestäänselvää, että työkaverit, joilla on varsinkin pieniä lapsia, voivat lomailla lasten päiväkoti- tai koululomien aikaan. Ihan mielelläni joustan tässä, lapsien hyväksi. Minunkin työkaverini joustavat sitäpaitsi joskus minunkin hyväkseni. Mielestäni tämä on vain normaalia hyvässä työyhteisössä.

Vierailija
234/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen halunnut syys tai hiijtolomalla lähteä kummilapsen kanssa reissuun, esimerkiksi laskettelemaan, vaikkei omia lapsia olekaan. Yleensä kyllä pyrin välttämään viimeiseen asti koulujen loma-aikoja. Esimerkiksi valtaosan kesälomasta pidän vasta elokuussa koulujen alettua.

Vierailija
235/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitähän helvettiä... nyt menee yli mun ymmärryksen miksi tämä asia sinua askarruttaa?

Vierailija
236/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä selitettävää hänellä pitäisi olla? Ei mitään. Kiertävät lomat kaikille, ainoa oikeudenmukainen ratkaisu.

Kiertävät lomat on kyllä lastentarhatasolle jääneiden ratkaisu. Onneksi oma kapasiteetti on riittänyt aikuisten työpaikkaan, missä asiat osataan ratkaista fiksummin ja sun kaltaisia ei ole erehdytty palkkaamaan. 

Itse työskentelen hoitoalalla, jossa 20 vakituista työntekijää. Ehdottomasti kannatan kiertäviä lomia, toki näitä voi keskenään vaihdella. Kaikki, kun ei voi lomailla heinäkuussa. Mutta kaikilla on siihen oikeus. Ei tarvitse tapella keväällä lomista, kun tietää että loma on tänä vuonna kesäkuussa ja sillä mennään.

Vierailija
237/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä on ollut aina selkeä sääntö, yli 20 v ainakin. Viikon 8 saa pitää ensisjaisesti alakoululaisen vanhempi. Ja sinä vuonna, kun lapsi menee kouluun, saa olla sen vikon lomalla.

Laiton sääntö. Tasa-arvolaki kieltää syrjinnän perhestatuksen perusteella. Tehkää ilmoitus työsuojeluun niin firma joutuu syyniin. Ihme että tällaisia kehitysmaafirmoja vielä on jotka ei tiedä lakia.

Vierailija
238/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen hoitoalalla, jossa 20 vakituista työntekijää. Ehdottomasti kannatan kiertäviä lomia, toki näitä voi keskenään vaihdella. Kaikki, kun ei voi lomailla heinäkuussa. Mutta kaikilla on siihen oikeus. Ei tarvitse tapella keväällä lomista, kun tietää että loma on tänä vuonna kesäkuussa ja sillä mennään.

Samaa mieltä, meillä myös katsotaan joulut, juhannukset. Jos halukkaita ei löydy, niin nakki napsahtaa edellisvuoden lomailijoille. Reilu peli.

Vierailija
239/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä kukin lomailee milloin haluaa (plus heinäkuu on melko pakollinen päiväkodin ollessa kiinni), mutta en itsekään ymmärrä noita talviloma- ja syyslomaviikkoja. Kuka haluaa varta vasten lomailla kaikista ruuhkaisimpina viikkoina, vielä kun töissäkin olisi hiljaista? 

Vierailija
240/267 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään hajua milloin lapsilla on syys- tai hiihtolomat. Mulla ei ole lapsia joten mun ei tarvitse mitenkään olla kartalla noista. Pyydän lomaa silloin kun mulle parhaiten sopii, on jotain menoja tai tapahtumia tms. En todellakaan selvitä mahtaako siihen ajankohtaan osua joku lapsiperheitä koskeva lomajuttu, ja muuta suunnitelmiani ja peru menojani lapsiperheellisten palvelemiseksi. Se on heidän asiansa ja minä elän omaa elämääni. 

Mukavuutesi vuoksi kannattaisi lomailla muina kuin koulujen ja päiväkotien lomaviikkoina. Silloin hinnat ovat pilvissä ja lomapaikat pilattu kakaroiden kiljunnalla ja juoksemisella ja naurun räkätyksellä. Ihan sinua ja rentouttavaa lomaasi ajattelen, jos sellaista lomaa kaipaat. 

Hmm, mä en tiedä milloin koululaisilla on lomaa. En ole ikinä huomannut sitä mitenkään, vaikka olisinkin pitänyt lomani esim jonkun syys- tai hiihtoloman aikaan. Ehkä mä sitten en vietä aikaani samoissa paikoissa kuin lapsiperheet. Lomalla olen usein matkustanut ulkomaille tai mökille. Tai vietän vaan kotona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi