Miksi lapsettomat haluavat lomailla koululaisten loma-aikoina?
Ymmärrän koulujen kesäloman, kun kestään 2,5 kuukautta ja Suomen parhaat kesäkelit yleensä osuvat tähän. Siinä saa kyllä lapsettomat ja lapsiperheelliset sumplittua lomansa niin, että kaikki saavat pidettyä lomaa ja nauttia kesästä. Ymmärrän myös joulunajan, että silloin on kiva pitää hieman vapaata, jos vaan lomapäiviä on. Mutta miksi esim. koulujen syyslomaviikkona tai koulujen hiihtolomaviikkona pitää lapsettomien vaatia lomaa? Meilläkin töissä eräs nainen perustelee asiaa sillä, että hänellä on oikeus lomailla silloin kun haluaa, vaikkei hänellä ole lapsia. Koen tämän jo kiusantekona. Hän ei edes lähde mihinkään reissuun, vaan lomailee kotona. Kukin saa viettää lomansa niin kuin haluaa, mutta jos olet vaan kotona, niin etkö voisi olla viikkoa myöhemmin?
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistavatko kaikki edes lomia varatessaan, milloin syys- tai talviloma ovat? Tuskinpa.
Lapsettomat muistavat. He katsovat koulujen sivuilta loma- ajat koska voivat lomailla, äiti on käskenyt tarkistamaan ettei tule poissaoloja koulusta.
Äiti täällä. Sulje tietokone ja lopeta trollaaminen.
Ope täällä. Älä käytä vanhempiesi Wilma tunnuksia väärin. Lomaa voi anoa loma - aikojen ulkopuolella rehtorilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistavatko kaikki edes lomia varatessaan, milloin syys- tai talviloma ovat? Tuskinpa.
Lapsettomat muistavat. He katsovat koulujen sivuilta loma- ajat koska voivat lomailla, äiti on käskenyt tarkistamaan ettei tule poissaoloja koulusta.
Äiti täällä. Sulje tietokone ja lopeta trollaaminen.
Ope täällä. Älä käytä vanhempiesi Wilma tunnuksia väärin. Lomaa voi anoa loma - aikojen ulkopuolella rehtorilta.
Et ole mikään opettaja, kun et osaa edes kirjoittaa...
Voi että nämä lapsiin vetoavat emot on sitten ärsyttäviä. Kai se lapseton voi pitää lomansa myös kun haluaisi, kuten nämä lapsellisetkin. Ei se ,että on lapsi tai lapsia oikeastaan oikeuta mihinkään etuiluun missään . Tai muissakaan asioissa, vaikka luulevat niin. Sama kun haluavat heinäkuun lomailla, kyllä muutkin haluavat silloin lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Voi että nämä lapsiin vetoavat emot on sitten ärsyttäviä. Kai se lapseton voi pitää lomansa myös kun haluaisi, kuten nämä lapsellisetkin. Ei se ,että on lapsi tai lapsia oikeastaan oikeuta mihinkään etuiluun missään . Tai muissakaan asioissa, vaikka luulevat niin. Sama kun haluavat heinäkuun lomailla, kyllä muutkin haluavat silloin lomailla.
samat säännöt kaikille
Vierailija kirjoitti:
Tällaisista aloituksista kyllä aina huomaa, että ihmiset miettivät liikaa toisten elämiä.
No onhan se ikävää, kun lomat kiertää ja tämän vuoksi ei saa lomalla lasten kanssa
Mulla ei ole mitään hajua milloin lapsilla on syys- tai hiihtolomat. Mulla ei ole lapsia joten mun ei tarvitse mitenkään olla kartalla noista. Pyydän lomaa silloin kun mulle parhaiten sopii, on jotain menoja tai tapahtumia tms. En todellakaan selvitä mahtaako siihen ajankohtaan osua joku lapsiperheitä koskeva lomajuttu, ja muuta suunnitelmiani ja peru menojani lapsiperheellisten palvelemiseksi. Se on heidän asiansa ja minä elän omaa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu on niin absurdi, että ei voi kuin ihmetellä. Lapsettomatko leimaavat lapselliset itsekkäiksi, kun nämä toivovat voivansa viettää lomat jälkikasvunsa kanssa? Eikä siis päin vastoin, jos he ilman mitään syytä haluavat lomansa juuri näihin samoihin aikoihin. Jo on aikoihin eletty.
Eikä kukaan edes vastaa AP:n og kysymykseen, joka kuuluu näin:
"Kukin saa viettää lomansa niin kuin haluaa, mutta jos olet vaan kotona, niin etkö voisi olla viikkoa myöhemmin?"
Voisiko tähän saada yhdenkin tolkullisen vastauksen lapsettomilta?
Miksi pitäisi olla joku syy sille, milloin työntekijä pitää lomansa? Sinäkö sen päätät, mikä on hyväksyttävä syy? Miksi jankutat koko ajan samoista asioista? Harva ihminen on pelkästään koko lomaviikon kotona. Jokainen saa kuitenkin viettää koko lomansa vaikka kotona, jos haluaa tai ei jaksa muuta
Esihenkilönä, kyllä, minä olen se joka lomat viime kädessä priorisoi. Eli päätän, jos niin haluat ilmaista.
On selvää, että saat kököttää lomasi kotona, mutta teet sen viikolla 7 tai 9, jos koululaisen vanhempi toivoo lomansa viikolle 8. Minusta olet todella itsekäs, jos asetat tässä oman toiveesi etusijalle ilman minkäänlaista syytä. Jos sinulla on tietylle viikolle syy, silloin arvioidaan tilanne uudestaan.
Et oikeasti ole esihenkilö, mutta jos olisit, olisit pian vaikeuksissa.
Työntekijöitä tulee kohdella tasapuolisesti.
Jos ryhdyt suosimaan kuvaamallasi tavalla, lapsettomat eivät ehkä jatkossa pelastakaan tilannetta, kun lapset sairastaa ja äidit saikuttaa. Ei jäädä ylitöihin, ei jousteta ja sairasloma haetaan, kun sairastetaan eikä katsota työtilannetta.
Kun tehdään työtyytyväisyyskysely, toimintasi tulee julki. Jo aiemmin sinusta voidaan kannella eri paikkoihin. Kun kantelijat ovat tunnetusti ja mitatusti tunnollisia ja paljon työtä tekeviä, johto voi ruveta miettimään asemaasi tarkemmin.
Olen lapseton. Lomailen ulkomailla siskoni perheen kanssa. Heillä on kolme koululaista ja opettajaisä. Voivat lomailla vain koulujen loma-aikana. Olen kyllä pitänyt lomani koulaisten hiihto- ja syyslomilla omalla vuorollani. Olen saanut tästä kuraa niskaan muutamilta työkavereilta. Se on mulle ihan sama. Kesäloma kiertävä kesä, heinä ja elo.
Itselläni lapset ovat jo aikuisia. Kun aikoinaan olivat päiväkoti ikäisiä ongelmaa ei ollut koska aina joku pk oli auki
koko kesän ja sinne sai lapset hoitoon työpäivän ajaksi kun olin töissä.
Ekaluokan alkaessa ja se ensimmainen kesä oli toki hankalampi tilanne, silloin otin palkatonta ennen ja jälkeen kesäloman. Lomat pitää jakaa reilusti ja se että vedotaan siihen että heinäkuussa se pk on kiinni ei pidä paikkansa
aina on varapäiväkoti joka on koko kesän auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu on niin absurdi, että ei voi kuin ihmetellä. Lapsettomatko leimaavat lapselliset itsekkäiksi, kun nämä toivovat voivansa viettää lomat jälkikasvunsa kanssa? Eikä siis päin vastoin, jos he ilman mitään syytä haluavat lomansa juuri näihin samoihin aikoihin. Jo on aikoihin eletty.
"Kukin saa viettää lomansa niin kuin haluaa, mutta jos olet vaan kotona, niin etkö voisi olla viikkoa myöhemmin?"
Miksi pitäisi olla joku syy sille, milloin työntekijä pitää lomansa? Sinäkö sen päätät, mikä on hyväksyttävä syy? Miksi jankutat koko ajan samoista asioista? Harva ihminen on pelkästään koko lomaviikon kotona. Jokainen saa kuitenkin viettää koko
Näin kolmen lapsen äitinä toivon, ettet ole kenenkään esihenkilö.
Odotan aikaa, jolloin ei tarvitse lomailla koulujen lomien aikaan. Täytyy olla täysin tollo, jos on lapseton ja haluaa lomailla koulun lomien aikaan.
Suurin osa lapsettomista ei halua lomailla syys-tai hiihtoloman aikana, joten en usko tämän oleva kovinkaan suuri ongelma. Itselläni on kerran vahingossa lipsahtanut toive hiihtoloman ajaksi (onneksi esihenkilö tunsi alaisensa ja varmisti haluanko todellakin lomailla siihen ajankohtaan...en halunnut ). Nykyään katson kalenterista tarkkaan ettei vahingossakaan lomaa noilla viikoilla. Kesäloman ajoitan elokuun lopulle ja syyskuun alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, taasko mamma itkee kun ei voi jyrätä parhaimpiin lomaikkunoihin vaan sillä syyllä kun on mennyt haavin aukaisemaan väärässä hetkessä ja katiskasta on tullut 18 vuoden saalis.
Kehtaa vielä haukkua muita itsekkäiksi kun kehtaavat haluta samaan aikaan lomalle kuin muutkin ihmiset ...
Mielenkiintoinen ajatusmaailma lapsista ja perheistä! Huohhuoh! Ehdottomasti kiertävät lomat, niin ei tarvitse huokailla.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit ovat heinäkuussa suljettuina. Lapselle on iso stressi joutua varapäiväkotiin kuukaudeksi vieraiden hoitajien ja lasten joukkoon. Mutta eihän sitä kenenkään tarvitse ajatella muuta kuin itseään. Ihan ykshailee toisten hankaluudet ja toisten lapset. Mitäpähän menivät niitä tekemään. Minäminäminä olen tärkein itselleni ja ympäristölleni ja teen just niinkuin haluan varsinkin jos sillä pääsen kiusaamaan jotakuta.
Itselläni ei ole enää pieniä lapsia, mutta hyvin on nämä kokemukset muistissa ja pidän lomani muina kuin koulujen loma-aikoina. Ihan vapaaehtoisesti. Ovatkohan nuo tyypit vielä olleet perheidensä ainokaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit ovat heinäkuussa suljettuina. Lapselle on iso stressi joutua varapäiväkotiin kuukaudeksi vieraiden hoitajien ja lasten joukkoon. Mutta eihän sitä kenenkään tarvitse ajatella muuta kuin itseään. Ihan ykshailee toisten hankaluudet ja toisten lapset. Mitäpähän menivät niitä tekemään. Minäminäminä olen tärkein itselleni ja ympäristölleni ja teen just niinkuin haluan varsinkin jos sillä pääsen kiusaamaan jotakuta.
Itselläni ei ole enää pieniä lapsia, mutta hyvin on nämä kokemukset muistissa j
Lomia voi vuorotella myös puolison kanssa. Minusta on kohtuutonta odottaa, että mun työkaveri antaa mulle joka vuosi heinäkuun 6 kesää peräkkäin. Vuorottelin työparini kanssa ja samoin teki mieheni. Yhteinen loma oli monta vuotta vähissä. Ihana työparini jousti usein omasta heinäkuustaan, niin että saatiin viikko yhteistä lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla joku syy sille, milloin työntekijä pitää lomansa? Sinäkö sen päätät, mikä on hyväksyttävä syy? Miksi jankutat koko ajan samoista asioista? Harva ihminen on pelkästään koko lomaviikon kotona. Jokainen saa kuitenkin viettää koko lomansa vaikka kotona, jos haluaa tai ei jaksa muuta
Terveellä ihmisellä on syy tekemiselleen. Ja oikeudenmukainen esimies päättää loma-ajat tarpeen mukaan. Jos yksi toivoo lomaa hiihtolomaviikolle koska lapset tarvitsevat hoitoa ja toinen koska haluaa olla kusipää työkaveriaan kohtaan, on aika no brainer miten asia ihmisten maailmassa ratkaistaan.
Eri asia sitten, jos toiveelle on joku oikea perustelu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä työkaveri on vastannut, kun olet kysynyt asiaa häneltä?
Mitä selitettävää hänellä pitäisi olla? Ei mitään. Kiertävät lomat kaikille, ainoa oikeudenmukainen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla joku syy sille, milloin työntekijä pitää lomansa? Sinäkö sen päätät, mikä on hyväksyttävä syy? Miksi jankutat koko ajan samoista asioista? Harva ihminen on pelkästään koko lomaviikon kotona. Jokainen saa kuitenkin viettää koko
Toki näin. Meillä on töissä samassa lomakierrossa 5 äiti-ihmistä. Kesällä voi olla 2 lomalla yhtä aikaa, muina aikoina vain yksi. Minusta on todella itsekästä edes toivoa 4 kertaa hiihtolomaa peräkkäin. Myös äitinä tulisi olla jotenkin kollegiaalinen. Sitten pomo on paska, kun toive ei mene läpi...
Wilma aukeaa kohta ja näet lukkarin. Jännittääkö koulun alkaminen loman jälkeen? Nopeasti se syysloma tulee, tsemppiä!