Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katkeruus lapsettomia kohtaan tuntuu kummalliselta

Vierailija
31.07.2025 |

Koska ei ketään ole (toivottavasti?) pakotettu vanhemmaksi vasten tahtoaan vaan ihan itse on valittu se rooli. Niin miksi pitää purkaa paha mieli lapsettomiin?

En ole koskaan ymmärtänyt.

Mistä on kyse , ellei katkeruudesta (kadutaan päätöstä kun tehtiin päätös nuoruuden hölmöydessä tms) ?

Kommentit (265)

Vierailija
241/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletetaan että lapseton on itsekäs? Lapseton voi olla hyvin lämmin muita kohtaan vaikkei halua omia lapsia. Mahdollisesti voi olla töissä missä autetaan muita tai tehdä vapaaehtoistyötä muiden ihmisten, tai eläinten, hyväksi. Tietysti näitä voi tehdä myös perheellinen, mutta enemmän veloille sanotaan että he ovat itsekkäitä.

Velat itse mainostavat ihannoivansa huoletonta arkea, jossa rahat ja vapaa-ajan saa käyttää itseensä; eikä tarvitse ottaa vastuuta toisista.

Ketä kohtaan vela on itsekäs? Ei ole omaa lasta jota kohtaan olla itsekäs.

Jos sen sijaan tekee lapsen, sitä kohtaan voi olla itsekäs.

Vierailija
242/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän kohta kuusikymmentä, olen vela ja ikinä ei ole kenellekkään tarvinnut selitellä tästä valinnasta yhtään mitään.

Samoin siskoni, serkkuni, työkaverini, hyvä naapuri ja lapsuudenystäväni. Kukaan heistä ei ole joutunut selittelemään yhtään mitään. Olen itse kahden äiti ja kolmen mummi, enkä tunne KETÄÄN samanlaisessa tilanteessa olevaa, joka jotenkin vihoittelisi tai olisi kateellinen yhdellekään lapsettomalle! Ap ei tiedä mitä puhuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän kohta kuusikymmentä, olen vela ja ikinä ei ole kenellekkään tarvinnut selitellä tästä valinnasta yhtään mitään.

Samoin siskoni, serkkuni, työkaverini, hyvä naapuri ja lapsuudenystäväni. Kukaan heistä ei ole joutunut selittelemään yhtään mitään. Olen itse kahden äiti ja kolmen mummi, enkä tunne KETÄÄN samanlaisessa tilanteessa olevaa, joka jotenkin vihoittelisi tai olisi kateellinen yhdellekään lapsettomalle! Ap ei tiedä mitä puhuu. 

Ja sinä taantunut mummo et ymmärrä nykypäivästä mitään. Et tiedä mitä puhut.

Vierailija
244/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En toki väitä olevani mikään lapsiekspertti lapsettomana, mutta pistäähän se ihmetyttämään kun toisella menee mielenterveys jo yhden lapsen kanssa niin miksi niitä pitää tehdä lisää. Omaan silmääni järjetöntä ja vastuutonta toimintaa.

Ihmetyttää tuo mt:n pettäminen lapsen takia minuakin. Olen kolmen äiti, kolmella siskollani on useampi lapsi kullakin, työkavereilla ja ystävilläkin. Ei meistä kenelläkään ole erikoisia mt-ongelmia.

Vierailija
245/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä mua vituttaa noi vapaamatkustajat. Sitähän ne on. Odottaako ne, että mun lapset hoitaa ja maksaa niiden vanhuuden? Meillä ei ole tulevaisuutta, jos ei ole lapsia. Lyhytnäköinen valinta minusta. Yleensä yhdistyy jonkunlaisen sossuvaltion kannattamiseen. 

Vierailija
246/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tosiaan ymmärrä jos oletat noin, ne lapsettomat ovat niitä katkeria nääs.

Todellisuudessa ne lapsettomien vanhemmat ovat kaikista katkerampia. Kaikki se energia ja taloudellinen sijoitus lapseen/lapsiin, joka päättääkiin olla lisääntymättä on vanhemmille pahinta petturuutta. Tämän riskin välttämiseksi lapsia hankitaan useampi.

Vierailija
247/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koska on meillä on muotia pelastaa maapallo sillä että juuri suomalainen jättää lisääntymättä. Ja meillä on muotia käyttää aika ja rahat omaan itsen etsimiseen ja henkistymiseen ja diagnoosien hankkimiseen. Tämä kattaa nykyään jo kaikki naiset nuorista vanhoihin. Ennen oli vain Eetee-lehti joka rummutti että mummun pitää saada lastenlasten kanssa olemisesta sama maksu kuin lastenhoitajallekin maksetaan"

Jos nyt joku olisikin tehnyt päätöksensä muodin vuoksi, entä sitten? Se ei poista tosiasiaa että jokaisella on oikeus itse päättää oma lapsiluku. Sinä et sitä päätä kuten ei kukaan muukaan.

Tietenkään en päätä. Kommentoin vain siihen edelliseen ja taisin ikävästi tökkäistä sillä.

Vierailija
248/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tällaista tapahtuu? Itse en ole ollut kenellekään katkera, mutta niin päin kyllä, että lapsettomaksi jääneet tai vaikeimman kautta lopulta lapsia saaneet, ovat heittäneet mulle aika tylyä kommenttia. 

Vierailija
249/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä mua vituttaa noi vapaamatkustajat. Sitähän ne on. Odottaako ne, että mun lapset hoitaa ja maksaa niiden vanhuuden? Meillä ei ole tulevaisuutta, jos ei ole lapsia. Lyhytnäköinen valinta minusta. Yleensä yhdistyy jonkunlaisen sossuvaltion kannattamiseen. 

Sun lapsesikin saattaa valita lapsettomuuden etkä voi määrätä niiden elämää. Kukaa ei ei hoida ketään ilmatteeksi ja maksa kenenkään vanhuutta. Oletko hieman yksinkertainen. En tiedä ketään ikääntynyttä jota omat lapset hoitaisi. Joutuu ulkopuoliseen maksulliseen apuun turvautumaan. 

Vierailija
250/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa ne lapsettomien vanhemmat ovat kaikista katkerampia. Kaikki se energia ja taloudellinen sijoitus lapseen/lapsiin, joka päättääkiin olla lisääntymättä on vanhemmille pahinta petturuutta. Tämän riskin välttämiseksi lapsia hankitaan useampi.

Voi hyvinkin olla totta. Kyllä mua harmittaisi jos lapseni rupeaisi velailemaan ja vielä oikein saarnaamaan siitä, miten suomalainen tuhoaa maapallon. Onneksi lapset ovat itsekin päätyneet siihen, että perhe on hieno asia ja että lapset kuuluu elämään ja serkut on mainioita kamuja.

Vierailija
251/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainaki oon pikkuisen katkera. Lapseton, mutta ei vapaaehtoisesti.

Vierailija
252/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsia kuuluu hankkia yksinomaan työvoimaksi sinulle ja muille? Aikamoista. 

Vierailija
253/265 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lapsettomat ovat niitä, jotka eivät saaneet parasta mallia omasta lapsuudestaan ja vanhemmistaan. Pienestä pitäen on saattanut tulla signaalia, että perhe ei ole kovin tärkeä, että lasten hankkiminen oli pakkopullaa yms. 

Vierailija
254/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs ihmeen aivopieru tämäkin nyt on? Oletko kuullut sellaisesta ajatuksesta että jokainen säästäisi ensin oman vanhuutensa hoivan ennen kuin hankkii lapset? On nimittäin todella itsekästä kaataa vastuu omista laskuista muille ihmisille jotka eivät ole sitä pyytäneet. Tällä ei ole tekemistä "sossuvaltion" kanssa koska sehän se vasta "sossua" onkin että ei itse hoideta omia talousasioita kuntoon vaan ulkoistetaan vastuu lapsille. 

Vierailija
255/265 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsia kuuluu hankkia yksinomaan työvoimaksi sinulle ja muille? Aikamoista. 

AIka monella tämä tulee rivien välistä että lapsesta halutaan ilmainen kotipiika ja terapeutti kun aikuisena pelottaa olla yksin. Nämä ongelmat pitäisi ratkaista ammattiauttajalla ja fiksulla taloussuunnittelulla eikä lapsen kautta. Varmaan se lapsikin haluaa elää omaa elämää eikä vamhempiensa elämää.

Vierailija
256/265 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan havainnut tuollaista katkeruutta. Minusta tuntuu, että aika moni tämän palstan tyypeistä liikkuu oudossa seurassa, kun koko ajan on valitettavaa kanssaihmisten asenteista.

Vierailija
257/265 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapsettomuus on ihanaa! Ei ole huollettavia tai pakollisia lasten menoja, on omaa aikaa ja rahaa tehdä mitä haluaa.. Tulisipa kaikkiin liikennevälineisiinkin sellainen lapseton ja hiljainen tila.

Mikään ei ole kamalamman kuuloista kuin lapsen rääkyminen. Opettakaa ne rääpäleenne pitämään se turpa kiinni!

Vierailija
258/265 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lapsettomuus on ihanaa! Ei ole huollettavia tai pakollisia lasten menoja, on omaa aikaa ja rahaa tehdä mitä haluaa.. Tulisipa kaikkiin liikennevälineisiinkin sellainen lapseton ja hiljainen tila.

Mikään ei ole kamalamman kuuloista kuin lapsen rääkyminen. Opettakaa ne rääpäleenne pitämään se turpa kiinni!

Ihan pelkkä "hiljainen tila" olisi hyvä juttu junissa, busseissa, ravintoloissa, kirjastoissa ja kaupoissa esim "hiljainen tunti". Koskee kaikkia ikään katsomatta.

Vierailija
259/265 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, kylläpäs meni lisääntyneillä tunteiSIIIIIIIN! Eli AP on oikeassa.

Vierailija
260/265 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylevä periaate tuo yhteinen etu, mutta et sinä siitä syystä ulisee.