Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?
Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?
Kommentit (7227)
Vierailija kirjoitti:
Totuus on loogisuuden ja epäloogisuuden tuolla puolen. Sitä ei voi tavoittaa loogisuudella, mutta ei epäloogisuudellakaan.
Mistä tiedät tämän?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nämä tieteen ja tutkimuksen kieltäjät ovat edes loogisia ajattelussaan. Keittävät yrteistä omat lääkkeet ja etsivät koivunvarvulla kaivon paikan. Hevoskiesit kuljettavat.
Mut hetkinen, hehän ovat täällä...🤭
Ei täällä kukaan kiellä tieteellisiä tutkimuksia. Päinvastoin, Jumalan luomaa maailmaa on hyvä tutkia tieteellisin keinoin. Itseasiassa uskova tutkija on parempi kuin ateisti, sillä ateisti sulkee tutkinnassa pois Jumalan luomistyön. Onneksi on paljon uskovia tiedemiehiä ja -naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nämä tieteen ja tutkimuksen kieltäjät ovat edes loogisia ajattelussaan. Keittävät yrteistä omat lääkkeet ja etsivät koivunvarvulla kaivon paikan. Hevoskiesit kuljettavat.
Mut hetkinen, hehän ovat täällä...🤭
Itseasiassa uskova tutkija on parempi kuin ateisti, sillä ateisti sulkee tutkinnassa pois Jumalan luomistyön.
Eikö kukaan ole selittänyt sinulle, miten tämä homma menee vai valehteletko tarkoituksella?
Jesaja 59
Teidän rikkomuksenne erottavat teidät Herrasta
1 Ei Herran käsi ole lyhyt pelastamaan eikä hänen korvansa kuuro kuulemaan. [Jes. 50:2]
2 Ei, vaan teidän rikkomuksenne erottavat teidät Jumalastanne. Teidän syntinne ovat saaneet hänet kääntymään pois, niin ettei hän teitä kuule, [Jes. 57:17; Miika 3:4]
3 sillä teidän kätenne ovat veren tahrimat, teidän sormenne vääryyden saastuttamat, teidän huulenne puhuvat valheita ja kielenne kuiskii petosta. [Sananl. 6:16-19; Jes. 1:15]
4 Kukaan ei käy oikeutta rehellisesti, kukaan ei esitä totuudenmukaista syytettä. Kaikki luottavat olemattomaan ja puhuvat perättömiä, kaikki kantavat kohdussaan pahaa ja synnyttävät turmion. [Job 15:35; Ps. 7:15]
5 Myrkkykäärmeen munia he hautovat, hämähäkinseittejä kutovat. Jos niitä munia joku syö, hän kuolee. Jos niistä jokin särkyy, siitä kuoriutuu kyy.
6 Ei tule vaatetta heidän seiteistään, eivät he voi pukeutua kättensä töihin. Heidän työnsä ovat turmion töitä, heidän kätensä ovat väkivaltaa täynnä. [Job 8:14]
7 Heidän jalkansa rientävät pahoihin tekoihin, he kiiruhtavat vuodattamaan viatonta verta. Heidän ajatuksensa ovat turmion ajatuksia, he jättävät jälkeensä tuhoa ja hävitystä. [Sananl. 1:16; Room. 3:15]
8 Rauhan tietä he eivät tunne, oikeus ei johda heidän askeliaan. He astelevat mutkaisia polkuja -- joka niitä kulkee, ei saavuta rauhaa. [Room. 3:17]
Kansa tunnustaa syntinsä
9 Nyt oikeus on meistä kaukana eikä vanhurskaus meihin yllä. Me kaipaamme valoa, mutta täällä on pimeys, me kaipaamme kirkkautta, mutta vaellamme yön varjoissa.
10 Kuin sokeat me haparoimme seinänvieriä pitkin, tunnustelemme tietä kuin ne, jotka ovat silmiä vailla, keskellä päivää me kompastelemme niin kuin hämärissä, parhaassa iässämme olemme jo kuolleitten kaltaisia, [5. Moos. 28:29]
11 me murisemme kuin karhut, valitamme ja vaikerramme kuin kyyhkyset. Me kaipaamme oikeutta, eikä sitä ole, kaipaamme pelastusta, mutta se on meistä kaukana. [Jes. 38:14]
12 Paljon olemme rikkoneet sinua vastaan, alati syntimme syyttävät meitä ja rikkomuksemme seuraavat meitä kaikkialle. Me tunnemme pahat tekomme: [Ps. 51:5]
13 olemme luopuneet Herrasta, kieltäneet hänet, pakoilleet Jumalaamme, puhuneet sorron sanoja, kapinan sanoja, hautoneet valheita sydämessämme, lausuneet ne julki.
14 Näin oikeus on työnnetty syrjään ja vanhurskaus on jäänyt kauas, näin totuus poljetaan tomuun torilla eikä rehellisyydelle ole täällä sijaa.
15 Totuus on kaikonnut kauas. Joka varoo tekemästä pahaa, joutuu itse ryöstäjän uhriksi. Kaiken tämän Herra näki, ja se oli hänen silmissään paha: maassa ei vallinnut oikeus. [Hoos. 4:1]
Jesaja 59
Herra puuttuu asiaan
16 Hän näki, ettei siellä ollut ketään, joka olisi puuttunut asiaan, ja hän ihmetteli sitä. Niin hän päätti ryhtyä siihen itse, omin käsin, ja oikeus oli hänen tukenaan. [Jes. 63:5]
17 Vanhurskauden hän puki haarniskaksi ylleen, pelastuksen kypärän hän pani päähänsä, hän pukeutui koston vaatteisiin, kuin viittaan hän verhoutui kiivauteensa. [Viis. 5:18-20; Ef. 6:14-17; 1. Tess. 5:8]
18 Hän maksaa kaikille heidän tekojensa mukaan, vihastuu vastustajilleen, kostaa vihollisilleen ja kostaa myös kaukaisille rannoille,
19 niin että lännen äärillä pelätään Herran nimeä ja auringon nousun puolella hänen kunniansa kirkkautta. Se, mikä tulee, tulee kuin patonsa murtanut virta, jonka Herran tuuli on ajanut liikkeelle. [Jes. 45:6; Mal. 1:11]
20 Mutta Siioniin Herra tulee vapauttajana, Jaakobin jälkeläisten luo lunastajana, kun he luopuvat rikkomuksistaan, sanoo Herra. [Jes. 1:27; Room. 11:26]
21 Herra sanoo heille: "Tämä on minun lupaukseni: ei väisty minun henkeni sinun yltäsi eikä katoa minun sanani, jonka olen suuhusi antanut, ei sinun suustasi, ei jälkeläistesi eikä sinun jälkeläistesi jälkeläisten suusta", sanoo Herra, "ei nyt eikä milloinkaan." [Jes. 51:16; Jer. 31:33]
Vierailija kirjoitti:
Totuus on loogisuuden ja epäloogisuuden tuolla puolen. Sitä ei voi tavoittaa loogisuudella, mutta ei epäloogisuudellakaan. Lähtökohtaisesti suosittelen loogista ajattelua. Totuutta etsiessä jossain vaiheessa sen käyttökelpoisuus kuitenkin päättyy.
"Looginen" tulee sanasta Logos, sana. Jeesus on Logos. Sen lähemmäs loogisuutta ei pääsekkään kuin Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Jesaja 59
Miksi minun pitäisi kiinnittää mitään huomiota siihen, mitä Raamattu sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaukset ovat sinussa itsessäsi. En voi kertoa niitä sinulle.
Ahaa, kristinusko siis onkin epätotta. No, mikäpäs sitten siinä.
Tulen varmuuden vuoksi jatkossakin kyllä kysymään todisteita ja näyttöä palstan uskis-ketjuissa, eli jos luulit, että tällä pysyn poissa niin erehdyit.
Erikoinen ilmaisu tuo "kristinusko onkin epätotta". Ensinnäkin usko on aina henkilökohtainen, ja ainakin kun on kyseessä usko Jeesukseen, niin kukaan toinen ihminen ei voi määritellä uskooko joku vai ei. Jeesus näkee sydämen tilan. Raamatussa toki kehotetaan jokaista ihmistä tutkimaan omaa tilaa että inko uskossa.
Ja sitten jos puhutaan uskonnosta, kristinuskosta, niin miten meillä voisi olla kirkkoja ja pappeja jos tätä uskontoa ei olisi o
Oon eri, sori.
Ei taas tuota Raamatun lauseiden spämmäämistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jesaja 59
14 Näin oikeus on työnnetty syrjään ja vanhurskaus on jäänyt kauas, näin totuus poljetaan tomuun torilla eikä rehellisyydelle ole täällä sijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on loogisuuden ja epäloogisuuden tuolla puolen. Sitä ei voi tavoittaa loogisuudella, mutta ei epäloogisuudellakaan. Lähtökohtaisesti suosittelen loogista ajattelua. Totuutta etsiessä jossain vaiheessa sen käyttökelpoisuus kuitenkin päättyy.
"Looginen" tulee sanasta Logos, sana. Jeesus on Logos. Sen lähemmäs loogisuutta ei pääsekkään kuin Jeesus.
Höpö höpö. Käsitteiden merkitys ei määräydy niiden etymologian vaan niiden käytön kautta. Kukaan logiikasta jotain tajuava ei puhu Jeesuksesta puhuessaan logiikasta, joten määritelmäsi on järjetön. Vaikka määritelmäsi ei olisikaan järjetön, se ei tarkoittaisi sitä, että millään kristinuskon elementillä on mitään tekemistä sen kanssa, mitä formaalissa logiikassa käytännössä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jesaja 59
Sähän olet ihan toivoton tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jesaja 59
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen varmuuden vuoksi jatkossakin kyllä kysymään todisteita ja näyttöä palstan uskis-ketjuissa, eli jos luulit, että tällä pysyn poissa niin erehdyit.
Erikoinen ilmaisu tuo "kristinusko onkin epätotta". Ensinnäkin usko on aina henkilökohtainen, ja ainakin kun on kyseessä usko Jeesukseen, niin kukaan toinen ihminen ei voi määritellä uskooko joku vai ei. Jeesus näkee sydämen tilan. Raamatussa toki kehotetaan jokaista ihmistä tutkimaan omaa tilaa että inko uskossa.
Ja sitten jos puhutaan uskonnosta, kristinuskosta, niin miten meillä voisi olla kirkkoja ja pappeja jos tätä uskontoa ei olisi olemassa.
Näissä kristinuskoa käsittelev
Ei se ole edes vaikeaa.
Uskovan sydän on niin lujasti jumalan syleilyssä, että jokainen uskovaista kiusaava ja tätä kohtaan hyökkäävä näyttäytyy vain huomiota epätoivoisesti kerjäävänä lapsena, joka ei osaa avata itse jääkaapin ovea ja laittaa snacksia suuhun.
Tietysti sitä toivoisi, että nämä yksilöt oppisivat avaamaan sen jääkaapin oven itse (eli rukoilemaan), mutta kaikki kehittyvät omassa tahdissaan. Siihen asti heitä pitää auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jos puhutaan uskonnosta, kristinuskosta, niin miten meillä voisi olla kirkkoja ja pappeja jos tätä uskontoa ei olisi o
Jos kanssasi keskustellaan ja mielipiteitäsi haastetaan ja pyydetään perustelemaan, niin se on "kiusaamista" ja "hyökkäämistä". Koska et osaa vastata etkä perustella. Sen sijaan ryhdyt haukkumaan muita keskustelijoita ja pilkkaat heitä kutsumalla heitä "epätoivoisesti kerjääviksi lapsiksi".
Olet kristityn irvikuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse olet portti niihin vastauksiin, ne eivät ole sinussa per se. Vähän niinkuin sinun jalkasi ovat väline millä siirryt paikasta toiseen: pystyt pääsemään käsiksi vastauksiin itsesi kautta, rukoilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jesaja 59
Sähän olet ihan toivoton tapaus.
Meinasin kommentoida noihin raamatunkohtiin, että itku tuli, ja oma elämä todistaa nuo sanat tosiksi. Mutta kommentoinkin tähän.
Kyllä, me olemme kaikki toivottomia tapauksia, olemme kaikki kykenemättömiä pelastamaan itseämme, ja tarvitsemme kaikki Jeesusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on loogisuuden ja epäloogisuuden tuolla puolen. Sitä ei voi tavoittaa loogisuudella, mutta ei epäloogisuudellakaan.
Mistä tiedät tämän?
Oletko koskaan käynyt Ruotsissa? Jos olet, niin mistä tiedät, että olet käynyt Ruotsissa? Mistä tiedät, ettei se ollut sittenkin Norja? Näitkö kyltin, jossa luki Ruotsi? Mistä tiedät, ettei se ollut väärennetty, tai ehkä itse luit väärin?
Entä jos joku, joka ei olisi koskaan käynyt Ruotsissa pyytäisi sinua todistamaan, että olet käynyt Ruotsissa, miten todistaisit? Jos hän ei pitäisi todisteitasi vakuuttavina eikä uskoisi sinun käyneen Ruotsissa, mitä tekisit?
Ehkäpä toteaisit, että voit hyvin antaa hänen pitää käsityksensä. Ehkä ajattelisit, ettei sinun oikeastaan tarvitse todistella jollekin tuntemattomalle sitä, että olet käynyt Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole edes vaikeaa.
Uskovan sydän on niin lujasti jumalan syleilyssä, että jokainen uskovaista kiusaava ja tätä kohtaan hyökkäävä näyttäytyy vain huomiota epätoivoisesti kerjäävänä lapsena, joka ei osaa avata itse jääkaapin ovea ja laittaa snacksia suuhun.
Tietysti sitä toivoisi, että nämä yksilöt oppisivat avaamaan sen jääkaapin oven itse (eli rukoilemaan), mutta kaikki kehittyvät omassa tahdissaan. Siihen asti heitä pitää auttaa.
Tajuatko edes, miten vainoharhaiselta kuulostat? Jos joku pöjäke väittää netissä, että Jenkkilän hallinnolla on hallussaan ufoja ja avaruusolioiden ruumiita, ja kysyn häneltä, mistä hän tietää tämän tai mitä todisteita hänellä on väitteidensä puolesta, onko tämä kiusaamista tai hyökkäämistä? Sitten kun tulen teidän jumalanpalveluksiinne tai ovikelloanne pimpottamaan ja kysymään perusteita väitteillenne, sitten voitte puhua kiusanteosta. Avoimella keskustelufoorumilla perusteluiden kysyminen on vähän niin kuin koko homman idea.
Keskustelupalstan perustaminen ei ole vaikeaa. Perustakaa oma foorumi, jossa on rekisteröitymispakko, niin voitte välittömästi bännätä jokaisen käyttäjän, joka ei julista uskoa juuri teidän tavallanne. Siellä sopii sitten nuuhkia keskinäisiä pieruja ilman vastaväitteitä.