Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?
Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?
Kommentit (5886)
Vierailija kirjoitti:
No pari juttua kyllä!
Kun en osaa sisäistää että mikä tolkku oli siinä että kun me (ihmiset) rääkättiin Jeesus hengiltä kauhean raakalaismaisesti, niin hänen isänsä siitä hyvästä antoi meille synnit anteeksi.
Eikö isän reaktion olisi pitänyt olla päinvastainen?
Ethän sinäkään antaisi lapsesi murhaajalle palkintoa!
Raamattu toteaakin että Jumala katsoi hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat. Sanoma on yksinkertainen, mutta melko lailla järjenvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että se on vain maininta ettei ulkonäön laittaminen ole tärkeää
Tai oleellista tietyssä tilanteessa? En osaa sanoa yhtään mitään muuta asiaan.
Hiusten laittaminen oli siihenaikaan protituodun merkki , ehkä ,muistelen kuulleeni.Tai hajallaan olevat hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on vaan surullista että joku luulee jo saavuttaneensa kaiken tiedon, miten sellainen pääsisi oikeasti eteenpäin
"Mutta jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä mitään tiedä, kuin hänen tulis tietää."
Sinä et hyväksy sitä että on todella fiksuja viisaita ihmisiä, olen itse sellainen ja tunnen sellaisia.
Eihän tuo raamatunkohta sitä tarkoita. Sitä paitsi veikkaan etteivät lahjani varsinaisesti kalpene sinulle.
"Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet, että heidän sydämensä, yhteen liittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä." (2 Kol. 2:1-3)
Täysi ymmärrys, viisauden ja tiedot aarteet ovat tämän mukaan kätkettynä Jeesukseen. Joten Jumalan pelko on viisauden alku. Tänäkin päivänä ihminen kurottautuu tiedon puuhun, etsii tiedeviisautta ja arvostaa lukeneisuutta. Jumalan tunteminen avaa näkökyvyn hengelliseen ulottuvuuteen ja sitä kautta kaikkeen muuhun, mitä maailmassamme on tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Jumalan ääni (tai Pyhän Hengen ääni) on se totuus, mikä nousee Raamatusta. Me ihmiset kuulemme sanottavan tärkeissä päätöksissä ja asioissa "kuuntele sydäntäsi." Mutta ihmissydän ja omasta minästä nousevat ajatukset eivät aina sittenkään ole paras opas päätöksille. Mitä enemmän tunnemme Raamatun sanaa ja sitä totuutta, mikä Raamatusta nousee, sitä varmemmin voimme kuulla ja tunnistaa sen, milloin Pyhä Henki puhuu. Se puhe nousee usein suoraan Raamatusta, on kehottavaa, rohkaisevaa, lohduttavaa, osoittaa synnin mutta ei jätä ihmistä lohduttomaksi vaan osoittaa aina Jeesuksen ristintyöhön.
Jos on vaikeuksia ottaa vastuuta, tehdä päätöksiä tai muuta sellaista niin joskus täytyy kuunnella tarkemmin. Joillakin voi olla myös omia mielihaluja tai toiveita jotka tahtovat tulla totuuden tielle ja silloin vaatii itsekuria unohtaa välillä itsensä vaikka kokonaan hetkeksi.
Lisäksi on se narsismi joka vie kyllä helposti mennessään eikä välttämättä edes kiinnosta kuunnella sitä mikä olisi toivottua ja oikein.
Kaikki sisäiset ristiriidat, pelot ja epävarmuudetkin saattavat vaikuttaa totuuden etsimisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on vaan surullista että joku luulee jo saavuttaneensa kaiken tiedon, miten sellainen pääsisi oikeasti eteenpäin
"Mutta jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä mitään tiedä, kuin hänen tulis tietää."
Sinä et hyväksy sitä että on todella fiksuja viisaita ihmisiä, olen itse sellainen ja tunnen sellaisia.
Eihän tuo raamatunkohta sitä tarkoita. Sitä paitsi veikkaan etteivät lahjani varsinaisesti kalpene sinulle.
Mutta sinä kalpenet minulle jo lähtöruudussa. Kunhan heitin kommentin, olemme kuitenkin keskustelupalstalla. Voit aina yrittää antaa jotakin, jos siis pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa Pyhän Hengen ääni lähinnä tällä hetkellä :)
Pyhä Henki vaikuttaa siten, että valitset elämässäsi sen, mikä on Jumalan tahdon mukaista. Se edellyttää tietoista arviointia ja punnintaa. Tarkoitus on, että oma tahto ja Jumalan tahto hitaasti yhdistyvät. Se ei ole helppoa, koska se edellyttää taistelua Lihaa vastaan eli alempia haluja vastaan.Ei se kaikille ole vaikeaa, vaikeaa se on jos on epäaito ihminen joka on lisäksi valheellinen ja tekee väärin tietoisesti koska haluaa. Lopuksi oma tahto tekee tästä mahdotonta.
Jokaisella on mahdollisuus valita, mitä tekee. Evankeliumeissa Jeesus opettaa, miten voi pelastua.
Vierailija kirjoitti:
1. Joh 2:27 Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.
Kyllä. Pysykää hänessä.
Raamatusta:
Siitä me tiedämme tuntevamme hänet, että pidämme hänen käskynsä. Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä. Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme hänen yhteydessään. Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä, tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinä kalpenet minulle jo lähtöruudussa. Kunhan heitin kommentin, olemme kuitenkin keskustelupalstalla. Voit aina yrittää antaa jotakin, jos siis pystyt.
Kerroin jo aiemmin etten väittele kanssasi mikä ei johdu kalpenemisesta, vaan siitä miten rasittavaa se on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Joh 2:27 Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.
Kyllä. Pysykää hänessä.
Raamatusta:
Siitä me tiedämme tuntevamme hänet, että pidämme hänen käskynsä. Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä. Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme hänen yhteydessään. Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä, tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli.
Ongelma on tämä pesunkestävä skeptisminne, ette tunnista aitoja ihmisiä, ette tunnusta heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole minun kanssani tuollaisia puhellut. Älä käy syyttä päälle, muista arvosi.
Jos et ole uudestisyntynyt, et voi olla taivastenvaltakunnan kansalainen.Minä olen viinipuu, te olette oksat. Oksa ei voi itsessään ,yksinmitään tehdä.
Se, mitä Raamatussa tarkoitetaan uudestisyntymisellä on eri asia kuin uskoon tuleminen, Jeesuksen seuraaminen, kääntyminen, pyhittyminen, johdatus tai mikään sellainen. Se ei ole varsinkaan sitä, että uskottelee itselleen olevansa uudestisyntynyt tai sitä että on yhteydessä sellaisiin tahoihin, jotka eivät ole Jumalasta ja alkaa kuuntelemaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Jumalan ääni (tai Pyhän Hengen ääni) on se totuus, mikä nousee Raamatusta. Me ihmiset kuulemme sanottavan tärkeissä päätöksissä ja asioissa "kuuntele sydäntäsi." Mutta ihmissydän ja omasta minästä nousevat ajatukset eivät aina sittenkään ole paras opas päätöksille. Mitä enemmän tunnemme Raamatun sanaa ja sitä totuutta, mikä Raamatusta nousee, sitä varmemmin voimme kuulla ja tunnistaa sen, milloin Pyhä Henki puhuu. Se puhe nousee usein suoraan Raamatusta, on kehottavaa, rohkaisevaa, lohduttavaa, osoittaa synnin mutta ei jätä ihmistä lohduttomaksi vaan osoittaa aina Jeesuksen ristintyöhön.
Jumalan sana löytyy Raamatusta. Raamatusta voi lukea siitä, mikä on Jumalan tahto. Pyhän Hengen johdatus on sitä, mikä saa valitsemaan Jumalan tahdon mukaan toimimisen.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta hiusten letittämisestä. Letit ja hiusten koristaminen on liittynyt näyttäviin kampauksiin, laittautumiseen, tukkalaitteisiin noissa kulttuureissa aikanaan. Nähdään vastakohtana vaatimattomalle olemukselle. Suomessahan letit lapsilla ja työläisnaisilla on ollut mitä vaatimattomin tapa laittaa hiuksensa, jotta on käytännöllisempi tehdä työtä.
Ei siis mikään pelastuskysymys, vaan pikemminkin kehotus olla ylenpalttisesti koristautumatta ja laittautumatta huomiohakuisesti.
Kaikki kysymykset ovat pelastuskysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kuka tahansa. Raamatun mukaan oikeaa tietoa on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole uudestisyntynyt, et voi olla taivastenvaltakunnan kansalainen.Minä olen viinipuu, te olette oksat. Oksa ei voi itsessään ,yksinmitään tehdä.
Se, mitä Raamatussa tarkoitetaan uudestisyntymisellä on eri asia kuin uskoon tuleminen, Jeesuksen seuraaminen, kääntyminen, pyhittyminen, johdatus tai mikään sellainen. Se ei ole varsinkaan sitä, että uskottelee itselleen olevansa uudestisyntynyt tai sitä että on yhteydessä sellaisiin tahoihin, jotka eivät ole Jumalasta ja alkaa kuuntelemaan niitä.
Mitä sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
otan popparit esiin, besserwisser vs. joku luultavasti uudestisyntynyt kristitty, itse en jaksa ensin mainitun kanssa enää väitellä, siksi en vastaakaan hänelle enää
Jumalanvaltakunta on syyttömyyttä, iloa ja rauhaa. Jumalattomalla ei ole rauhaa.
Syyttömyyttä? Aika yllättävä veto. Mihin raamatunkohtaan tuo perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pari juttua kyllä!
Kun en osaa sisäistää että mikä tolkku oli siinä että kun me (ihmiset) rääkättiin Jeesus hengiltä kauhean raakalaismaisesti, niin hänen isänsä siitä hyvästä antoi meille synnit anteeksi.
Eikö isän reaktion olisi pitänyt olla päinvastainen?
Ethän sinäkään antaisi lapsesi murhaajalle palkintoa!
Raamattu toteaakin että Jumala katsoi hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat. Sanoma on yksinkertainen, mutta melko lailla järjenvastainen.
Uskovat, että Jeesus on Jumalan Poika eli uskovat, mitä hän sanoo eli pyrkivät noudattamaan hänen opetuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
"Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet, että heidän sydämensä, yhteen liittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä." (2 Kol. 2:1-3)
Täysi ymmärrys, viisauden ja tiedot aarteet ovat tämän mukaan kätkettynä Jeesukseen. Joten Jumalan pelko on viisauden alku. Tänäkin päivänä ihminen kurottautuu tiedon puuhun, etsii tiedeviisautta ja arvostaa lukeneisuutta. Jumalan tunteminen avaa näkökyvyn hengelliseen ulottuvuuteen ja sitä kautta kaikkeen muuhun, mitä maailmassamme on tapahtuu.
Raamatun mukaan myös oikeaa tietoa on olemassa.