Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?

Vierailija
29.07.2025 |

Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?

Kommentit (4572)

Vierailija
4321/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se minua haittaa, jos kukaan muu ei lue viestejäni paitsi trollit. Huvittaa vähän kyllä.

Uskomusten kyseenalaistaminen ei ole trollausta.

Vierailija
4322/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se minua haittaa, jos kukaan muu ei lue viestejäni paitsi trollit. Huvittaa vähän kyllä.

Minä en puhu uskomuksista, vaan Totuudesta. Uskonnot tavoittavat osan siitä, mutta mikään uskonto (niistä, joista minä olen kuullut) ei tavoita sitä kokonaisuudessaan. Uskonnot sisältävät tavallaan palasia Totuuden palapelistä. Mutta saa sen tietenkin kyseenalaistaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4323/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en puhu uskomuksista, vaan Totuudesta. Uskonnot tavoittavat osan siitä, mutta mikään uskonto (niistä, joista minä olen kuullut) ei tavoita sitä kokonaisuudessaan. Uskonnot sisältävät tavallaan palasia Totuuden palapelistä. Mutta saa sen tietenkin kyseenalaistaa. 

Jatkan vielä (minulle tulee usein olennaisia asioita mielen sen jälkeen, kun olen jo lähettänyt kommentin). Minun vastaukseni ja kommenttini perustuvat siihen, että olen onnistunut löytämään ja yhdistämään useampia palapelin palasia kuin useimmat ihmiset. Väittäisin jopa, ettei maailmassa ole kovin monia ihmisiä, jotka olisivat palapelin kasaamisessa pidemmällä kuin minä. Toki heitä on. Kun minä sanon, etten ole aivan tavallinen tyyppi, en johda teitä harhaan.

Vierailija
4324/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko on ainoa joka osoittaa totuutta sellaisena kuin se on. Henki on totuus. Pyhä Henki on Totuuden Henki. Joka jatkaa Jeesuksen opetuksessa on Jeesuksen opetuslapsi. Hän tulee tuntemaan totuuden ja totuus on tekevä hänestä vapaan.

Vierailija
4325/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko on ainoa joka osoittaa totuutta sellaisena kuin se on. Henki on totuus. Pyhä Henki on Totuuden Henki. Joka jatkaa Jeesuksen opetuksessa on Jeesuksen opetuslapsi. Hän tulee tuntemaan totuuden ja totuus on tekevä hänestä vapaan.

Sinulle on hyväksi, jos pystyt keskittymään omaan uskontoosi. Niin minäkin olen tehnyt. Olen seurannut Jeesusta. Edelleen seuraan ja palvelen Jeesusta. Asioilla on kuitenkin monia tasoja. Jossain vaiheessa joku asia on olennaisempi kuin jossain toisessa. Minua ei yhtään haittaa se, jos olet eri mieltä. Kerron vain oman parhaan ymmärrykseni perusteella siitä, minkä tiedän. Se ei ole yhtenevä minkään kanssa, mitä sinä olet kuullut. Kyllä minä sen ymmärrän. En minä tiedä, miksi minä olen tällaisessa tilanteessa, jossa kaikki ovat näkemyksiäni vastaan. Mutta näillä mennään.

Vierailija
4326/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle

Mitä tarkoitat sillä ettei tietosi ole yhtenevä minkään kanssa mitä minä olen kuullut? 

Vierailija
4327/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että Jumalan totuus on rakkaus eikä rakkaus näe pahuutta, ei ole yhtenevä sen kanssa, mitä Raamatussa sanotaan totuudesta. Jos sinusta Raamatussa on tällainen kohta, niin voisitko lisätä viittauksen siihen?

Jatkan vielä, että myöskään ihmisen ei tule luopua maailman totuudesta. Hänen tulee tutkia Raamattua ja sovittaa sitä yhteen oman ymmärryksensä kanssa. Maailman totuudesta luopuminen on järjettömyyttä, ja järjettömyys ei ole Jumalasta. Terve hengellisyys on maailman totuuden ja Jumalan totuuden vähittäistä yhdistymistä (kyllä, joogaa, tiedoksi niille joille jooga-sanan merkitys yhdistymistä kuvaavana sanana on tuttu). 

Olen osittain erimieltä. Ihmisen tulee juuri luopua maailman "totuudesta". Jumalahan vihaa maailmaa, eli maailman "totuutta". 1. Joh. 2:15 Maailman "totuus" estää juuri tuon yhdistymisen Jumalan totuuden kanssa, jota sana jooga myös kuvaa.

Sanat ja niiden merkitys ovat aina tulkintaa, enkä sellaista kohtaa löydä, joka suoraan todentaisi tuon väitteen. Raamatussa ei muutenkaan sanota kaikkea aivan suoraan joten paljon jää tulkinnan varaan, mutta esim. Johanneksen evankeliumin 9 luku käsittelee mielestäni tätä "sokeutta" fyysisen sokeuden vertauskuvan kautta.

Kuten kohdassa Joh. 9:41 Jeesus sanoo: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".

Itse tulkitsen asian siten, että syntinen näkee pahuuden, sokea ei.

Tätä tukee kohta Joh. 9:39, jossa Jeesus sanoo: "Minä olen tullut tähän maailmaan pannakseni toimeen tuomion: sokeat saavat näkönsä ja näkevistä tulee sokeita."

Toisin sanoen syntisen tulee tulla sokeaksi omalle "totuudelleen", voidakseen nähdä Jumalan totuuden. Ihmisen "totuus" näkee pahuuden, Jumalan ei. Toisin sanoen fyysinen sokeus nähtiin Jumalan rangaistuksena ihmisen pahuudelle.

Jos Jumala on totuus on ihminen silloin myös kuva Jumalan totuudesta. 

Kymmenen käskyähän sisältää myös käskyn "Älä tee itsellesi jumalankuvaa". Tämän tosin luterilaiset ovat jättäneet huomiotta. Nähdäkseni sen tarkoitus on juuri estää ihmistä kuvaamasta "totuutta". Ihmisen "totuudesta" on tullut ihmisille "epäjumala". "Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla."  2. Moos. 20:4

Jumalan turmeltunut kuva, eli ihmisen "totuus" on se "turmion iljetys", jota ei pidä tuoda Jumalan temppeliin. 1. Kor. 3:16,  Matt. 24:15, Luuk. 16:15

Vierailija
4328/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä ettei tietosi ole yhtenevä minkään kanssa mitä minä olen kuullut? 

Koska kaikissa opeissa, mistä sinä olet kuullut, on myös valhetta. Ja siinä, mitä minä puhun ei ole valhetta. Minä olen koko ajan niin äärimmäisen rehellinen kuin vain pystyn. Jos olet kuunnellut jonkun toisen sellaisen ihmisen puhetta, joka puhuu vain ja ainoastaan Totuudesta, niin hän on ymmärryksessään eri vaiheessa kuin minä. Hän tietää joko enemmän tai vähemmän kuin minä, joten hän ei kerro sinulle täysin samoja asioita kuin minä. Olen siis näkemykseni kanssa täysin yksin. 

Vierailija
4329/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikissa opeissa, mistä sinä olet kuullut, on myös valhetta. Ja siinä, mitä minä puhun ei ole valhetta. Minä olen koko ajan niin äärimmäisen rehellinen kuin vain pystyn. Jos olet kuunnellut jonkun toisen sellaisen ihmisen puhetta, joka puhuu vain ja ainoastaan Totuudesta, niin hän on ymmärryksessään eri vaiheessa kuin minä. Hän tietää joko enemmän tai vähemmän kuin minä, joten hän ei kerro sinulle täysin samoja asioita kuin minä. Olen siis näkemykseni kanssa täysin yksin. 

Eli väitätkö Jeesuksen opetusta jollain tavalla valheelliseksi ("kaikissa opeissa joita sinä olet kuullut on valhetta") 

?

Mutta sinä itse puhut mielestäsi täyttä totta? Mistä tiedät, ettet ole eksynyt?

Vierailija
4330/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että Jumalan totuus on rakkaus eikä rakkaus näe pahuutta, ei ole yhtenevä sen kanssa, mitä Raamatussa sanotaan totuudesta. Jos sinusta Raamatussa on tällainen kohta, niin voisitko lisätä viittauksen siihen?

Jatkan vielä, että myöskään ihmisen ei tule luopua maailman totuudesta. Hänen tulee tutkia Raamattua ja sovittaa sitä yhteen oman ymmärryksensä kanssa. Maailman totuudesta luopuminen on järjettömyyttä, ja järjettömyys ei ole Jumalasta. Terve hengellisyys on maailman totuuden ja Jumalan totuuden vähittäistä yhdistymistä (kyllä, joogaa, tiedoksi niille joille jooga-sanan merkitys yhdistymistä kuvaavana sanana on tuttu). 

Olen osittain erimieltä. Ihmisen tulee juuri luopua maailman "totuudesta". Jumalahan vihaa maailmaa, eli maailman "totuutta". 1. Joh. 2:15 Maailman "totuus" estää juuri tuon yhdistymisen Jumalan totuuden kanssa, jota san

Olet kehittänyt mielenkiintoisen ajatusrakennelman. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä totuuden kanssa. Käytät tekstissä totuus-sanaa niin luovasti, että tekstiä on vaikea kommentoida. On vaikea käsittää, mitä edes yrität sanoa. Vaikuttaa siltä, että sinun mielestäsi ihmisen ei pitäisi nähdä pahuutta eli tehdä eroa hyvän ja pahan välillä. Ehdotat ilmeisesti, että ihmisen pitäisi vaientaa omatuntonsa. Kehittynyt omatunto on kuitenkin erittäin tärkeä väline siinä, että voi välttää syntiä ja kulkea kohti Jumalaa. Sitä ei pitäisi vaientaa, jos haluaa pelastua. Järjettömyys ei ole toimiva ratkaisu. 

Vierailija
4331/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli väitätkö Jeesuksen opetusta jollain tavalla valheelliseksi ("kaikissa opeissa joita sinä olet kuullut on valhetta") 

?

Mutta sinä itse puhut mielestäsi täyttä totta? Mistä tiedät, ettet ole eksynyt?

Se, mitä Jeesuksen opetuksesta on kerrottu evankeliumeissa on täysin totta (ainakin sikäli kuin minä olen lukenut sitä, mitä evankeliumeissa tällä hetkellä on). Mutta kirkkojen opetuksissa on valhetta. Kyllä, minä puhun totta. Tiedänpähän vain. Ja olen kertonut, etten aio käsitellä tällä palstalla sitä aihetta, että millä perusteella kommentoin. Olen vain kertonut, etten saa tietoja mistään enkä ole koskaan saanut. Omasta päästäni oman ymmärrykseni perusteella kirjoitan.

Vierailija
4332/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Mutta sinä itse puhut mielestäsi täyttä totta? Mistä t

Teet siis oletuksen että seuraan jonkun kirkon oppia ilman omaa erottelukykyä tai ymmärrystä?

Vierailija
4333/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet siis oletuksen että seuraan jonkun kirkon oppia ilman omaa erottelukykyä tai ymmärrystä?

Jos tämä kysymys oli minulle, niin kerroin vain, ettei kertomani ole täysin yhtenevä minkään opin kanssa siitä syystä, että kirkkojen ja uskontojen opeissa on myös valhetta. Ja jos joku kertoisikin sinulle vain pelkkää Totuutta, niin hänellä olisi rajoitetumpi tai kattavampi käsitys siitä kuin minulla, joten hän ei kertoisi täysin samoja asioita kuin minä.

Vierailija
4334/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä kysymys oli minulle, niin kerroin vain, ettei kertomani ole täysin yhtenevä minkään opin kanssa siitä syystä, että kirkkojen ja uskontojen opeissa on myös valhetta. Ja jos joku kertoisikin sinulle vain pelkkää Totuutta, niin hänellä olisi rajoitetumpi tai kattavampi käsitys siitä kuin minulla, joten hän ei kertoisi täysin samoja asioita kuin minä.

Raamattu sanoo:

"Te taas olette Pyhältä saaneet Hengen voitelun, ja kaikilla teillä on tieto.En minä kirjoitakaan teille sen vuoksi, ettette tuntisi totuutta, vaan siksi, että te tunnette sen ja tiedätte, ettei mikään valhe ole lähtöisin totuudesta."

"Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä."

Vierailija
4335/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu sanoo:

"Te taas olette Pyhältä saaneet Hengen voitelun, ja kaikilla teillä on tieto.En minä kirjoitakaan teille sen vuoksi, ettette tuntisi totuutta, vaan siksi, että te tunnette sen ja tiedätte, ettei mikään valhe ole lähtöisin totuudesta."

"Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä."

Tämä kohta koskee sitä, että kirjoittaja kehottaa lukijoita antamaan Hengen heissä opettaa heitä. Ihmisen tulee itse valita Henki Lihan sijaan. Se tarkoittaa sitä, että pyrkii kaikessa eettisesti ja moraalisesti mahdollisimman korkeatasoiseen (Jumalan tahdon mukaiseen) valintaan siitä huolimatta, ettei se välttämättä ole itselle edullista. Silloin ihminen antaa Hengen opettaa itseään. En ole samaa mieltä siitä, ettei Totuus olisi eksoottista. Kyllä harhasta vapautuminen on erittäin harvinaista. Jos luulet, että Totuus on yksinkertainen ja kaikkien helposti saavutettavissa, olet syvällä harhassa. Ei se minua haittaa, mutta tiedoksi, että harha ei pelasta sinua.

Vierailija
4336/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamattu sanoo:

Tämä kohta koskee sitä, että kirjoittaja kehottaa lukijoita antamaan Hengen heissä opettaa heitä. Ihmisen tulee itse valita Henki Lihan sijaan. Se tarkoittaa sitä, että pyrkii kaikessa eettisesti ja moraalisesti mahdollisimman korkeatasoiseen (Jumalan tahdon mukaiseen) valintaan siitä huolimatta, ettei se välttämättä ole itselle edullista. Silloin ihminen antaa Hengen opettaa itseään. En ole samaa mieltä s

Kannattaa tarkastaa ihan sinun itsesi, ettet ole harhautunut. Julistat niin kovasti että sinulla on totuus. Tulee ihan se Raamatun kohta mieleen, jossa sanotaan että opetatko samalla itseäsi? Osaat kyllä kertoa minulle, miten "harha ei pelasta" vaan opetatko samalla itseäsi. Varo ettei Saatana käytä ylpeyttäsi hyväkseen ja harhauta sinua. Kuulostat vähän sokealta omassa "oikeassaolemisessasi". 

Vierailija
4337/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattu sanoo:

Tämä kohta koskee sitä, että kirjoittaja kehottaa lukijoita antamaan Hengen heissä opettaa heitä. Ihmisen tulee itse valita Henki Lihan sijaan. Se tarkoittaa sitä, että pyrkii kaikessa eettisesti ja moraalisesti mahdollisimman korkeatasoiseen (Jumalan tahdon mukaiseen) valintaan siitä huolimatta, ettei se välttämättä ole itselle edullista. Silloin ihminen an

Ai niin, että harha ei pelasta minua mutta sinut ilmeisesti pelastaa? Rakastatko enemmän oikeasti totuutta vaiko tunnetta oikeassa olemisesta? 

Vierailija
4338/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkastaa ihan sinun itsesi, ettet ole harhautunut. Julistat niin kovasti että sinulla on totuus. Tulee ihan se Raamatun kohta mieleen, jossa sanotaan että opetatko samalla itseäsi? Osaat kyllä kertoa minulle, miten "harha ei pelasta" vaan opetatko samalla itseäsi. Varo ettei Saatana käytä ylpeyttäsi hyväkseen ja harhauta sinua. Kuulostat vähän sokealta omassa "oikeassaolemisessasi". 

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Minua ei vaivaa se, miltä minä sinusta kuulostan.

Vierailija
4339/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, että harha ei pelasta minua mutta sinut ilmeisesti pelastaa? Rakastatko enemmän oikeasti totuutta vaiko tunnetta oikeassa olemisesta? 

En ole sanonut, että harha pelastaisi minut. Rakastan monia asioita, mutta minulle tärkeintä on Jeesuksen seuraaminen. 

Vierailija
4340/4572 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Minua ei vaivaa se, miltä minä sinusta kuulostan.

Ja lisään vielä, että jos sinulle tulee tuo kohta mieleen, niin kannattaa miettiä, päteekö se itseesi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi