Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?

Vierailija
29.07.2025 |

Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?

Kommentit (5574)

Vierailija
421/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsikaste, raamatullinen. Mirhalla voitelu, raamatullinen. Kasteen ja Pyhän Hengen liittäminen toisiinsa, raamatullinen. Pröystäily ei ole ihmisiä varten vaan sillä kunnioitetaan Jumalaa. VT:n puolella oli aika tarkat määräykset miten pyhäkköteltta, myöhemmin temppeli piti koristella, tähän käytettiin myös kultaa. Jopa pappien puvut oli tarkasti säädelty. Ei ihmisiä varten, vaan Jumalaa varten. "

Missä kohin Raamattua on esim kastettu lapsia? Missä näin sanotaan, siis ihan kohta tai lainaus, koska en usko. Eikä Jumala halua mitään hienostelua ja prameilua. Tuo ei ole lainkaan Jeesuksen opetusten mukaista. Missä Jeesus itse opetti opetuslapsiaan ja seuraajiaan? Ihmisten kodeissa, ulkona järven rannoilla, vuorien juurilla. Sitä Jumala haluaa, ei mitään kullalla valeltuja ökyrakennuksia tai pukuja. Mitä Jeesus sanoi vaatteista? Vuorisaarnassakin:

"Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. 29Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä. 30Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!"

Mitä Jeesus sanoi fariseuksista? Mm näin:

"He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi 6ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa, 7ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi'. 8Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä. 9Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa. 10Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus. "

Tuossa tuli muuten yksi ortodoksisuuden räikeä epäkohta esille: papin kutsuminen isäksi. Kuka niistä ortodoksikirkon apostoleiden jatkajista keksi poiketa Jeesuksen opetuksista? Itse Jumalan opetuksista?

Vierailija
422/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri uskontoihin perehtyneenä pidän raamattua ennemminkin kasvutarinana.

Pimeys-valo akselilla ovat kaikki parhaat kasvutarinat.

Kuten taru sormusten herrasta, joka sisältää monta ihmistyyppiä  naamioituina eri kuosiin.

Frodo oli luonnonlapsi. viaton, tietämätön pahasta.

valkoinen velho taas periaatteessa puhdas joka tiesi pahuudesta muttei halunnut sukeltaa siihen koska tiesi seuraukset.

Klonkku oli tekojensa sekoittama ja liikaa viehättynyt suojasta ja voimasta minkä sormus (pimeys) sille tarjosi.

Sauron edusti ihmisen varjoisinta puolta vallanhimosta ja oli valmis siihen mm. luonnon kustannuksella.

Örkit taas olivat pelkkää sotaa ja tappamista varten muokattuja sekä kasvatettuja sotilaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, miksi Jumala ei anna uskon lahjaa kaikille? Miksi kaikki eivät vain usko vaikka kuinka haluaisivat, rukoilisivat ja lukisivat Raamattua? 

En tiedä yhtäkään, joka ei kykenisi uskomaan Jumalaan jos aidosti haluaa. 

Noh, minä olen tällainen. Ihan oikeasti olen halunnut uskoa, olen rukoillut, tutkinut Raamattua, käynyt seurakunnassa, pyytänyt lukuisia kertoja Jumalalta, että saisin uskon lahjan. Epäusko ja epäilyt eivät vaan poistu.

Kaikkeen on olemassa selitys, vaikkeime useinkaan tiedä mikä se selitys on.

Tulee mieleen Seppo Jokinen. Hänellä ei tosin ollut uskon ongelmaa, tuli uskoon jo 4v. Mutta alkoholista ei päässyt. Kunnes tuli yksi päivä jolloin hän sai kokea että Jumala sanoi hänelle - Nyt sinun ei tarvitse enää juoda. Sittemmin hänellä oli antaa terapeuttina ja pappina sellaista lohdutusta, mitä vain se, joka on itse kokenut samaa, voi antaa.

Vierailija
424/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ON pakko lisätä selvitys tuohon jossa kerroin miksi Jumala valitsi juutalaiset, kaikkein pimeimmän kansan, ettei sitä tulkittaisi väärin.

Jumala ilmoitti jo alunkinperin Abrahamille juuri hänelle koko ihmiskunnasta että ota ja lähde maastasi ja niin edelleen. Minä teen sinusta ison kansan johdatan sinua.

Koska hän näki Abrahamissa potentiaalin tehdä sen kaiken. Joku piti valita. Mutta samalla hän jo tiesi miten se kansa tulee tekemään kaikki inhimilliset virheet, mutta samalla oli orjuutettuna oppinut sitkeäksi, nälässä, Egyptissa ja autiomaassa. Jumala niinkuin polki viinikuurnaa väkevämmäksi. 

Hän johdatti heitä siihen pisteeseen ja kesti ihmisen vääryyttä ja heikkoutta heissä koska heillä oli valittuudensa takia tehtävä: osoittaa miten ihminen räpeltää kaiken ihan vituralleen omin voimin, luullen ylpeästi tuntevansa JUmalan (Tosi heitäkin oli) . 

Heidät valittiin kuitenkin Kristuksen tulemisen

Juutalaiset edustavat niinkuin kaikkia ihmisiä joissa Jumala tunsi missä meni ihmisen omassa luomisessa pieleen ikinä. Siksi VT ssä kuvataan KAIKKI inhimilliset tyrimiset ikinä mitä iljettävimmin rikoksin ja toisaalta myös kirkkaita helmiä. Mutta kirkkaimmatkin helmet eksyivät joka kerran. Tarvittiin täydellisen ihmisen esikuva osoittamaan se kaikki. 

Näin Jeesus kumosi vanhan liiton lain ja TÄYTTI oikean Jumalan lain ARMON avulla.  Vaikka he kieltäytyivät ottamasta Kristusta ja tappoivatkin, kuten muutkin olisivat ihmiskunnasta tehneet, he saivat armon että tuli keskelleen , vaikka pakanat ensin tulivat tunnistamaan hänet. Lopulta juutalainenkin uskoo ja silloin

se lamppu joka oli pimeä vasta loistaakin kirkkaana! Täydestä pimeydestä tulee valon paikka. Näin tapahtuu ihmisen sielussa kun ottaa Kristuksen vastaan.

Vierailija
425/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa on monessa kohtaa miten ihmiset kastettiin perhekunnittain, siis koko talossa asuva väki, palvelijat ja orjat myös. Tämä oli yleinen käytäntö hyvin ilmeisesti. Totta kai näissä perheissä on ollut myös lapsia ja sylivauvoja. Jeesus antoi käskyn kastaa,  olisi ollut suorastaan tottelemattomuutta kastaa vain aikuiset mutta olla kastamatta lapsia. Jeesushan sanoi, että nimenomaan lasten kaltaisten on taivasten valtakunta. Lapset pitäisi kastaa ihan ensimmäisenä. Lapsikasteen kieltäminen on ihmistekoista järkeilyä. "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkää estäkö heitä, heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."

Vierailija
426/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, miksi Jumala ei anna uskon lahjaa kaikille? Miksi kaikki eivät vain usko vaikka kuinka haluaisivat, rukoilisivat ja lukisivat Raamattua? 

Noh, minä olen tällainen. Ihan oikeasti olen halunnut uskoa, olen rukoillut, tutkinut Raamattua, käynyt seurakunnassa, pyytänyt lukuisia kertoja Jumalalta, että saisin uskon lahjan. Epäusko ja epäilyt eivät vaan poistu.

Et usko ollenkaan vai onko siitä kyse, että pystyt uskomaan vain "vähän"? Se vähäinenkin usko riittää. Uskominenhan on lopulta asian totena pitämistä. Uskotko rakkauden olemassaoloon? Silloin uskot jo Jumalaan, Raamattu sanoo Jumala on rakkaus. Siis ei rakkaudellinen vaan rakkaus. Olemukse

Pidän mahdollisena, että on olemassa joku voima, energia tai jumala. Mutta en kykene uskomaan, että Raamattu on totta tai muihinkaan kristinuskon asioihin.

Vierailija
427/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu olla aikuinen ja uskoa mielikuvitusolentoihin?

Vaatisi huomattavasti enemmän uskoa olla ateisti. Jos löydät metsästä rannekellon, onko sinusta loogista, että molekyylit ovat itsestään yhdistyneet ja osanneet kasautua kelloksi? Tuskin. Tiedät, että joku on rakentanut kellon. Maailmankaikkeus ja pelkästään jo vaikka ihmisen fysiologinen rakenne on huomattavasti monimutkaisempia juttuja.

Entä sitten? Ateistit eivät tietääkseni luule että kellot syntyvät itsestään.

Ei, kello ei voi syntyä itsestään, tämä on ateistille selvää. Kokonainen maapallo sen sijaan voi? Ihminen? Silmän rakenne? Aivot? Tietoisuus? Rakkaus? Ilmakehä? Tässä on niin suurta äl

Kyllä maapallon syntyminen tiedetään. Ja ihmisen silmineen aivoineen.

Ei tiedetä. Tiede arvailee. Jännä kun tieteen käsitykset muuttuu vähän väliä. Aina on se uusin totuus. Joka taas kymmenen vuoden päästä osoittautuu epätotuudeksi. Sama toistuu aina vaan.

Vierailija
428/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalaan uskominen on eri asia kuin se usko mitä Raamatussa puhutaan uskosta Jeesukseen.

Eri

Miksi ei pysty uskomaan Jeesukseen, tähän on hyvin yksinkertainen vastaus. Se ottaa omatuntoon kiinni ja vaatii muuttumaan, eikä ihminen halua aina nörtyä.

"Maailma ei voi vihata teitä, mutta minua se vihaa, koska minä todistan, että sen teot ovat pahat. "

"Tuomio on tämä: valo on tullut maailmaan, mutta ihmiset rakastivat enemmän pimeyttä. Heidän tekonsa olivat näet pahoja. Pahante

Tuo ei vastannut lainkaan esitettyyn kysymykseen. Luehan se kysymys uudelleen, ja ota sitten alusta. 

Vierailija
429/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen rukoilee, eikö ihminen silloin usko jo Jumalaan? En minä ainakaan rukoile esim. joulupukkia.

Vierailija
430/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIettikääpä tiedeihmiset mitä on valo? 

Kaikkine kvanttilomittumisineen. Niin. 

Kristus oli kuin kavanttilomittumisella tuotu valo joka heijastaaa täydellisesti samaa lähdettä kuin Jumala ja edustaa samaa kvanttia. Yhtä aikaa. 

Ilmiö jota hyödynnetään kvanttiteitokone mallissa. Se tapahtuu samointein kahdessa paikassa kaikki. Jeesus ja Jumala ovat tällainen valo. Kaikkialla yhtäaikaa. Tieto siirtyy yhtöaikaa ja sekuntien miljardisosissa. 

Kun suostuu ottamaan tuon valon. liityt lomittumisperiaatteella mukaan. Tiedät sekunnin miljardisosassa asioita joita et muuten tietäisi Jumalasta. Ken on kirkkaimmassa valossaan hän elää jo Jumalan luona vaikka ruumis on yhä täällä. 

Näin tätä voisi kuvata tieteellisesti.

Vierailija
431/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sama. En varsinaisesti epäile, mutta en vaan aidosti osaa uskoa siihen syntien sovitukseen ym mitä liittyy Kristukseen. En ole koskaan onnistunut omaamaan henkilökohtaista uskoa. Eikä tämä ole mikään sellainen vaan kausiluontoinen juttu, että olisin kokeillut muutaman kuukauden tai vuoden, ja heittänyt sitten hanskat tiskiin. 

Vierailija
432/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen rukoilee, eikö ihminen silloin usko jo Jumalaan? En minä ainakaan rukoile esim. joulupukkia.

Kyllä jos Jumala näkee vilpittömyytesi. Häntä ei kuitenkaan voi huijata vaan muodollisella rukouksella ja hokemilla. Hän näkee sydämeen suoraan kuin kvanttitietokone. Jos rukous on näyrä vaikka vajavainen hän ei estä sinua saamasta yhteyttä. Siksi pitää olla vilpitön. Uskoa sokeastikin. Ellei muuten pysty. Jättää Hänelle asiat. Tietämättä kuultiinko ja vastataaanko. 

Vierailija
433/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sama. En varsinaisesti epäile, mutta en vaan aidosti osaa uskoa siihen syntien sovitukseen ym mitä liittyy Kristukseen. En ole koskaan onnistunut omaamaan henkilökohtaista uskoa. Eikä tämä ole mikään sellainen vaan kausiluontoinen juttu, että olisin kokeillut muutaman kuukaude

Jumala vetää sinua puolensa koska ajattelet häntä. Älä tuomitse itse itseäsi ettet muka usko oikein ja tarpeeksi. Sinä kelpaat ja uskot jos pohdit jo noin. Jätä asia Hänelle kokonaa ja sano: enempään en Jumala pysty, sina kuitenkin pystyt. Jätä asia nöyrästi tähän. Usko ei ole tunne vaan kerran Kristuksella läpiajettu tosiasia. Luota siihen. Sokeastikin.

Vierailija
434/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri uskontoihin perehtyneenä pidän raamattua ennemminkin kasvutarinana.

Pimeys-valo akselilla ovat kaikki parhaat kasvutarinat.

Kuten taru sormusten herrasta, joka sisältää monta ihmistyyppiä  naamioituina eri kuosiin.

Frodo oli luonnonlapsi. viaton, tietämätön pahasta.

valkoinen velho taas periaatteessa puhdas joka tiesi pahuudesta muttei halunnut sukeltaa siihen koska tiesi seuraukset.

Klonkku oli tekojensa sekoittama ja liikaa viehättynyt suojasta ja voimasta minkä sormus (pimeys) sille tarjosi.

Sauron edusti ihmisen varjoisinta puolta vallanhimosta ja oli valmis siihen mm. luonnon kustannuksella.

Örkit taas olivat pelkkää sotaa ja tappamista varten muokattuja sekä kasvatettuja sotilaita.

NUo ovatkin hyviä ihmistarinoita! :)

Mutta Raamattu poikkeaaa siinä että se sisältää isomman asian: IHmiskunnan tarinan lisäki ihmiskunnan Syntien aidon sovituksen Kristuksen avulla. Joka oli viaton ja jolla oli Ihmiseksi tulleena tämä tehtävä. Hän on historiallisesti totta , ei satu.

Vierailija
435/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttö,niin isänsä ja jos poika,niin äitinsä.

Vierailija
436/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa on monessa kohtaa miten ihmiset kastettiin perhekunnittain, siis koko talossa asuva väki, palvelijat ja orjat myös. Tämä oli yleinen käytäntö hyvin ilmeisesti. Totta kai näissä perheissä on ollut myös lapsia ja sylivauvoja. Jeesus antoi käskyn kastaa,  olisi ollut suorastaan tottelemattomuutta kastaa vain aikuiset mutta olla kastamatta lapsia. Jeesushan sanoi, että nimenomaan lasten kaltaisten on taivasten valtakunta. Lapset pitäisi kastaa ihan ensimmäisenä. Lapsikasteen kieltäminen on ihmistekoista järkeilyä. "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkää estäkö heitä, heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."

Näissä tapauksissa he ovat olleet uskossa. Ei sylivauva voi ottaa Jumalan sanaa vastaan niin, että ymmärtää mitä puhutaan, ja tulla uskoon. Se on mahdotonta. Raamatussa puhutaan lasten siunaamisesta, naisten ja miesten kastamisesta. Nämä ovat eri asioita. Sitä paitsi tuon ajan kulttuurissa tuolla päin perhekunta tosiaan käsitti enemmän kuin meidän ajatuksemme perheestä. Mutta perhekunnalla tarkoitettiin oikeuskelpoisia jäseniä, ei vauvoja. 

Tuo lausahdus ei todellakaan tarkoita, että sylivauvat pitäisi kastaa. Raamatussa kaste on ollut tietoinen valinta. 

Vierailija
437/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa tätä syvällisesti.

"Me olemme oppineet tuntemaan Jumalan rakkauden kaikkia meitä kohtaan ja uskomme siihen. Jumala on rakkaus. Se, joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä."

Joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa. Siis rakkaudessa pysyminen  on pysymistä Jumalan yhteydessä. Jeesus käski kerta toisensa jälkeen rakastaa, Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuten itseä. Rakkaus on siis todellinen tapa osoittaa uskovansa.

Vierailija
438/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos Jumala näkee vilpittömyytesi. Häntä ei kuitenkaan voi huijata vaan muodollisella rukouksella ja hokemilla. Hän näkee sydämeen suoraan kuin kvanttitietokone. Jos rukous on näyrä vaikka vajavainen hän ei estä sinua saamasta yhteyttä. Siksi pitää olla vilpitön. Uskoa sokeastikin. Ellei muuten pysty. Jättää Hänelle asiat. Tietämättä kuultiinko ja vastataaanko. 

Eli pitää jo rukoillessaan uskoa, jotta olisi vilpitön? Mitäs jos ei vain kykene uskomaan, mutta yrittää lähestyä Jumalaa sillä ajatuksella, että jos olet olemassa pyydän että kuulet? Minä olen yrittänyt tätä, mutta en vain kaikkien aikojenkaan jälkeen pysty uskomaan häneen tai Raamattuun. 

Vierailija
439/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä tapauksissa he ovat olleet uskossa. Ei sylivauva voi ottaa Jumalan sanaa vastaan niin, että ymmärtää mitä puhutaan, ja tulla uskoon. Se on mahdotonta. Raamatussa puhutaan lasten siunaamisesta, naisten ja miesten kastamisesta. Nämä ovat eri as

Olet väärässä. Lapsikaste oli vakiintunut jo 150 vuoden tienoilla. Mikä kertoo vahvasti siitä, että se oli muodostunut tavaksi jo alkukirkon aikana. Ennen raamattua oli traditio, siis ennen uutta testamenttia, siksi on oikein luottaa siihen traditioon, joka on kulkenut alkukirkon ajoista asti. 

Vierailija
440/5574 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että Ilmestyskirjassa puhutaan Tsernobylista. Tsernobyl on kännettynä Koiruoho. Sen jälkeen kolmasosa vedestä muuttui kitkeräksi. Tämäkin on totta - vedet saastuivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä