Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?

Vierailija
29.07.2025 |

Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?

Kommentit (4605)

Vierailija
3601/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä mietityttää yksi kysymys.

Jos olet uskovainen ja tunnustat kuuluvasi kristinuskoon, onko sinulla kotona Raamattu? Onko Raamattusi vanha, esim. 1700-luvulla kirjoitettu? Kuinka tärkeänä pidät sitä että Raamattu kirjana on mahdollisimman vanha? Onko sillä sinulle merkitystä? 

Hyvä kysymys. Minulla ei ole Raamattua kotona. Käytän Piplia-sovellusta. Raamattu fyysisenä kirjana ei siis ole minulle erityisen tärkeä.

Vierailija
3602/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet uskovainen ja tunnustat kuuluvasi kristinuskoon, onko sinulla kotona Raamattu? Onko Raamattusi vanha, esim. 1700-luvulla kirjoitettu? Kuinka tärkeänä pidät sitä että Raamattu kirjana on mahdollisimman vanha? Onko sillä sinulle merkitystä? 

Käännökset ovat erilaisia. Pidän jossain määrin enemmän 33/38 käännöksestä, 1992 on sovellettu enemmän nykykieleen se voi olla hyvä tai huono asia, 2020 käännöstä en ole viitsinyt lukea, tuntuu että jos sanoja aletaan vääntämään liikaa niiden merkitykset katoaa, mielestäni joitain kohtia on ehkä ajan kanssa väännetty enemmän ihmiselle mieleiseen tai järjellä ymmärrettävämpään suuntaan ja tulee oikeita väärinkäsityksiä jos vertaa vaikka johonkin ihan vanhaan Raamattuun.. itseä ainakin kiinnostaa tietää totuus, ei kääntäjän mielestä jotenkin "coolimmaksi" tai mukavammaksi väännetty teksti 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3603/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ymmärtänyt minua ja toisinaan on hyvin fiksua alistua, se saattaa olla niin suojeleva teko että jää henkiin. Voit jatkaa paistatteluasi rauhassa, olen huomannut että vastaaminen kysymyksiinne ei auta teitä millään tavalla. Hyvää jatkoa myös sinulle.

Tietysti vaarallisten ihmisten kanssa kannattaa olla varovainen ja myötäilevä. Vietätkö sinä aikaa sellaisten ihmisten seurassa, jotka uhkaavat henkeäsi? Jos asia on näin, niin toivon, että saat voimia lähtemiseen. Luulen, että apua on myös saatavilla, jos etsit sitä.

Siis mitä helvettiä sinä selität ja esität? Kiitos, pidän kyllä huolen itsestäni enkä ole koskaan tarvinnut keneltäkään ohjeita. Lisäksi, jos tietäisit kenen kanssa yrität keskustella, saattaisit hävetä silmät päästäsi. Ole ystävällinen ja auta itseäsi jotenkin ongelmissasi jotka ovat täysin ja yksinomaan sinu

Sivusta totean, ettei egoilusi tee oikein vaikutusta, etenkään, kun et osaa edes kirjoittaa oikein. Minä en ole niin sanotusti kukaan, mutta useampi läheiseni on. Heidän kauttaa tunnen vielä useamman. Yksi keskeinen asia on minulle aina ollut selvää: jokainen olemme samanlaisia tallukoita, eivätkä edes fiksuimmat ole lähelläkään erehtymätöntä. Sinä olet heistä kaukana, sen nyt huomaa välittömästi teksteistäsi, vaikka kuinka olisit paisuttanut egoasi.

Vierailija
3604/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että klassinen "Et sä tiedä kuka mä oon?" 😂😂

Jos jotakin voi sanoa elämästä oppineensa, niin tuollaiset eivät ole ikinä mitään. Taso on bb-julkkis eli vertautuu vastaavalla tavalla omassa viiteryhmässään.

Vierailija
3605/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onhan tuollainen noloa. Eihän totuuden kannalta ole väliä sillä, kuka sanoo, vaan mitä sanoo. Uskonnosta varsinkaan mitään totuutta ei ole kenelläkään tiedossa, vaan eri uskonnoissa on omasta uskostaan ehdottomalla varmuudella vakuuttuneita, jotka toinen toisiaan väittävät harhaoppisiksi. Ulkopuolelta katsoen kenenkään selitys ei pidä vettä.

Vierailija
3606/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko heteronormatiivisuus syntiä?

Vierailija
3607/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käännökset ovat erilaisia. Pidän jossain määrin enemmän 33/38 käännöksestä, 1992 on sovellettu enemmän nykykieleen se voi olla hyvä tai huono asia, 2020 käännöstä en ole viitsinyt lukea, tuntuu että jos sanoja aletaan vääntämään liikaa niiden merkitykset katoaa, mielestäni joitain kohtia on ehkä ajan kanssa väännetty enemmän ihmiselle mieleiseen tai järjellä ymmärrettävämpään suuntaan ja tulee oikeita väärinkäsityksiä jos vertaa vaikka johonkin ihan vanhaan Raamattuun.. itseä ainakin kiinnostaa tietää totuus, ei kääntäjän mielestä jotenkin "coolimmaksi"

Kieltä on nykyaikaistettu, mutta samalla on pyritty eroon vanhoista käännösvirheistä. Noita virheitä on tullut niinkin vähän aikaa sitten, kuin 50 vuotta sitten, kun Raamattuun tuotiin käsite homoseksuaalisuus vaikka se kohta tarkoittaa paljon todennäköisemmin "seksi-aloitteen tekemistä huvin vuoksi." Juutalaisten uskossa oli paljon samaa kuin vaikka Afrikan ympärileikkauksissa, eli pyrittiin estämään seksuaalinen nautinto. Se on juutalaisten tärkeimpien ajattelijoiden mukaan myös miesten ympärileikkauksen keskeinen tarkoitus, vaikka nykymuodossaan ympärileikkaus ei enää ole siinä niin tehokas. Kristinusko sai samaa ajattelua, vaikka pohjoiset pakanat olivat juutalaisia sivistyneempiä tuossa asiassa.

Vierailija
3608/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimainen enemmistö kristityistä ei ole koskaan lukenut Raamattua.

Vierailija
3609/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Minulla ei ole Raamattua kotona. Käytän Piplia-sovellusta. Raamattu fyysisenä kirjana ei siis ole minulle erityisen tärkeä.

Kaikki tarpeellinen kannattaa omistaa fyysisenä.

Vierailija
3610/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltä on nykyaikaistettu, mutta samalla on pyritty eroon vanhoista käännösvirheistä. Noita virheitä on tullut niinkin vähän aikaa sitten, kuin 50 vuotta sitten, kun Raamattuun tuotiin käsite homoseksuaalisuus vaikka se kohta tarkoittaa paljon todennäköisemmin "seksi-aloitteen tekemistä huvin vuoksi." Juutalaisten uskossa oli paljon samaa kuin vaikka Afrikan ympärileikkauksissa, eli pyrittiin estämään seksuaalinen nautinto. Se on juutalaisten tärkeimpien ajattelijoiden mukaan myös miesten ympärileikkauksen keskeinen tarkoitus, vaikka nykymuodossaan ympärileikkaus ei enää ole siinä niin tehokas. Kristinusko sai samaa ajattelua, vaikka pohjoiset pakanat olivat juutalaisia sivistyneempiä tuossa asiassa.

Juutalaiset tietää kyllä hyvin ,mistä ympärileikkaus on lähtöisin.Sehän on heidän kirjassaan.

Siinä kirjassa nimenomaan käsketään lisääntrymään .

Vierailija
3611/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Raamattu varmaan kiellä seksuaalista nautintoa kun yksi kirja on omistettu kokonaan asialle 

Vierailija
3612/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juutalaiset tietää kyllä hyvin ,mistä ympärileikkaus on lähtöisin.Sehän on heidän kirjassaan."

Ihan samoja tarinoita kristitytkin lukevat. Tunnetaan nimellä Vanha Testamentti.

Vierailija
3613/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Raamattu varmaan kiellä seksuaalista nautintoa kun yksi kirja on omistettu kokonaan asialle 

Kristinuskon yleisimmän näkemyksen mukaan kaikki seksi joka ei voi johtaa raskaaksi tulemiseen on syntiä. Nimenomaan ehdottomasti avioliittossa naisen ja miehen välillä. Kaikki muu on pelkkää sodomiaa.

Vierailija
3614/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimainen enemmistö kristityistä ei ole koskaan lukenut Raamattua.

Juuri tämä itseänikin hämmästyttää. Kuinka ihminen voi kutsua itseään kristityksi,uskovaiseksi tai minkään aatteen tai ismin edustajaksi,jos hän ei osaa lukea edes oppinsa perusteosta tai tutki sitä kriittisesti? Uskovaiset ovat tyhmiä-hokema kyllä pitää valitettavasti liian usein paikkansa.

Vierailija
3615/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kyselevät miksi Jumala sallii kärsimystä ja pahuutta, miksi hän ei hävitä ja lopeta pahaa heti. Mitä sinulle itsellesi tapahtuisi jos Jumala tulisi ja lopettaisi kaiken pahan nyt heti?

Jumala tuhosi ihmiskunnan lähes kokonaan jo kerran Nooan päivinä. Maa oli täynnä väkivaltaa ja ihmiset ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat. Kyllä Jumala hävittää pahan. Ihmisethän sen pahuuden saavat aikaan. Hän antaa ihmisille aikaa tehdä parannus eli kääntyä pois pahoilta teiltään. Ja jos joku on sitä mieltä että tuhota pitäisi vain se tai tuo, mutta enhän minä ole mitään pahaa tehnyt, en nyt mitään suurta ainakaan, niin kannattaa miettiä vielä uudelleen.

Mitä sanoisit Jeesukselle, jos hän tulisi tänään luoksesi istumaan iltaa? Hän olisi valmis tuhoamaan kaiken pahan ja pahuuden ja vääryyden maan päältä.

Nooa rakensi laivaa monta vuotta ja utelias väki kysyi mistä on kyse. Nooa kertoi, että Jumala tulee hävittämään maan ja nyt voi vielä katua syntejään ja pyytää niitä Jumalalta anteeksi. Nyt on ihan samanlainen tilanne. Ihmisellä on ollut aikaa tehdä parannus. Monet ovat kuulleet Jeesuksesta ja useat sen lisäksi vielä senkin, että syntielämä tulee jättää taakse. Syntielämää ei voi jatkaa. Väärä Jeesus ja väärä evankeliumi vain taputtavat päästä ja Jumalan armo on loputon. On vain armon ja rakkauden julistusta ilman sitä että tulee katua syntejä ja hylätä ne.

Ennen tuhoa tulee tuomio. Pahat ja synkät vuodet. Silloin monen sydän on jo paatunut eikä monikaan tunnusta syntejään vaan päinvastoin kiroavat Jumalan. Kuolema voi korjata tänäänkin kenet tahansa. Olethan valmis kohtaamaan Jumalan ja tuomion?

Vierailija
3616/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä Jumala hävittää pahan. Ihmisethän sen pahuuden saavat aikaan."

Eikö Jumala ole kaikkitietävä ja kaikkivoipa?

Sehän on tarinan mukaan ollut Jumalan tahto - luoda ihmisistä tämänlaisia. Kaikkitietävä välttämättä on tiennyt miten ihmiset tulee käyttäytymään ja kaikkivoipa on täysin kykenevä tekemään luomistyön haluamallaan tavalla. 

Vierailija
3617/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta totean, ettei egoilusi tee oikein vaikutusta, etenkään, kun et osaa edes kirjoittaa oikein. Minä en ole niin sanotusti kukaan, mutta useampi läheiseni on. Heidän kauttaa tunnen vielä useamman. Yksi keskeinen asia on minulle aina ollut selvää: jokainen olemme samanlaisia tallukoita, eivätkä edes fiksuimmat ole lähelläkään erehtymätöntä. Sinä olet heistä kaukana, sen nyt huomaa välittömästi teksteistäsi, vaikka kuinka olisit paisuttanut egoasi.

Vaikuttaa siltä, että vastailet itsellesi. Oletko harkinnut, että hakisit apua?

Vierailija
3618/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monet kyselevät miksi Jumala sallii kärsimystä ja pahuutta, miksi hän ei hävitä ja lopeta pahaa heti..."

Jos minä katsoisin vierestä kuinka ihmisiä rais--taan ja hakataan kuoliaaksi. Enkä puuttuisi tapahtuminen kulkuun vaikka pystyisin sormia napsauttamalla kaiken tämän pahuuden estämään niin kuka tahansa pitäisi minua hirviönä. Herää kysymys: onko jumala kykenemätön vai hirviö?

Vierailija
3619/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, onhan tuollainen noloa. Eihän totuuden kannalta ole väliä sillä, kuka sanoo, vaan mitä sanoo. Uskonnosta varsinkaan mitään totuutta ei ole kenelläkään tiedossa, vaan eri uskonnoissa on omasta uskostaan ehdottomalla varmuudella vakuuttuneita, jotka toinen toisiaan väittävät harhaoppisiksi. Ulkopuolelta katsoen kenenkään selitys ei pidä vettä.

Tällainen vänkääminen on ihan viihdyttävää seurattavaa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa.

Vierailija
3620/4605 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko heteronormatiivisuus syntiä?

Ev.lut.kirkon sivuilta:

Synti erottaa ihmisen elämän lähteestä, Jumalasta. Jumalan luomisessaan ilmaisema tahto on, että ihminen eläisi siinä rakkaudessa, jota Hän itse osoittaa.

Jumalan hyvää tahtoa ilmaisevat 10 käskyä sekä Kristuksen opetukset ja esimerkki. Niiden hylkääminen ja rikkominen niitä vastaan tuhoaa ihmisen oman elämän ja särkee hänen suhteensa niin Jumalaan kuin lähimmäiseen ja koko luomakuntaan.