Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?
Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?
Kommentit (7219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinulle on määrätty elinpäivät, eivätkä nekään ole omassa hallinnassasi. "
Eli jokaisen kuolema on valmiiksi Herran säätämää, joten esim. itsensä päättäminen tai murha ovat ylhäältä määrättyjä tapahtumia, jolloin paljon puhuttua vapaata tahtoa ei voi olla. Ja sitten Herra kuitenkin rankaisee, jos joku Herran itsensä pakottamana päättää toisen elämän, vaikka ihmisellä ei ole ollut vaihtoehtoa valita toisin?
Murha ja itsemurha on määrättyjen elinpäivien itse lyhentämistä.
Ei pidä paikkaansa. Jokainen kuolee tarkoituksenmukaisesti. Kukaan ei pääse kuolemaan ilman että asia olisi jo tiedossa.
No mimä olen eri mieltä.Jumalalla tiedossa kyllä on .
On kuitenkin muistettava arvostaa meidän ihmisten tunteita sekä ymmärrystä ja tuettava jokaista surijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jokaisen kuolema on valmiiksi Herran säätämää, joten esim. itsensä päättäminen tai murha ovat ylhäältä määrättyjä tapahtumia, jolloin paljon puhuttua vapaata tahtoa ei voi olla. Ja sitten Herra kuitenkin rankaisee, jos joku Herran itsensä pakottamana päättää toisen elämän, vaikka ihmisellä ei ole ollut vaihtoehtoa valita toisin?
Entä esim. Liikenneonnettomuus? Siinäkin jonkun ihmisen pitää olla määrätty toimimaan kuolemanaiheuttajana.
Ihmisen, liikennevälineen tai ilman/sään käytännössä.
Tai maastokin tähän käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Jokainen kuolee tarkoituksenmukaisesti. Kukaan ei pääse kuolemaan ilman että asia olisi jo tiedossa.
No mimä olen eri mieltä.Juma
Voit olla eri mieltä mutta luotan saamaani tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä esim. Liikenneonnettomuus? Siinäkin jonkun ihmisen pitää olla määrätty toimimaan kuolemanaiheuttajana.
Elintavoillakin voi lyhentää ennenaikaisesti päivänsä, muuta se ei ole määrättyä. Päinvastoin kehosta käsketään pitämään hyvää huolta.
"Voit olla eri mieltä mutta luotan saamaani tietoon. "
Mistä tietosi on peräisin?
Okei, seuraava käsiteltävä aihe. Saatu tieto. Tämä on ongelmallista. Saatu tieto on yleensä osittain oikein ja vaikuttaa siksi luotettavalta. Se ei kuitenkaan ole luotettavaa. Mikään ei ole täysin luotettavaa. Kaikki pitäisi arvioida kriittisesti ja kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Omilta oppailtani. Mielestäni olimme kuitenkin tavallaan vähän samaa mieltä. Enkelit ja oppaat työskentelevät Jumalalle, luojallemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintavoillakin voi lyhentää ennenaikaisesti päivänsä, muuta se ei ole määrättyä
"Elintavoillakin voi lyhentää ennenaikaisesti päivänsä, muuta se ei ole määrättyä. Päinvastoin kehosta käsketään pitämään hyvää huolta."
On näköjään todennäköisempää kuolla ennen sitä määrättyä päiväänsä, kuin selvitä sinne asti. Mikä edes olisi sellainen "hyväksytty" tapa kuolla, että voi sanoa, että kyseessä ei ole ennenaikainen kuolema?
Vierailija kirjoitti:
Okei, seuraava käsiteltävä aihe. Saatu tieto. Tämä on ongelmallista. Saatu tieto on yleensä osittain oikein ja vaikuttaa siksi luotettavalta. Se ei kuitenkaan ole luotettavaa. Mikään ei ole täysin luotettavaa. Kaikki pitäisi arvioida kriittisesti ja kyseenalaistaa.
On kyllä kyseenalaistettu. Arvostus unohtui kuitenkin ihan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatussahan on monia kohtia, joissa Jumala toimii todella julmasti, suorastaan sadistisesti. Jos vaikkapa joku ihmishallitsija tekisi samaa, häntä pidettäisiin psykopaattina. Nyt uskovaiset sanovat, ettei meidän kuulu miettiä sellaista, Jumala on Jumala ja Jumalan päätökset ovat oikein. Mutta miksi Jumala on sitten luonut meille niin vajavaisen moraalin, että emme pysty ymmärtämään miksi se, mikä olisi julmaa ja sadistista ja epäoikeudenmukaista ihmisen tekona, on oikein Jumalan tekona?
Tämä on minulle kauhea ongelma uskonasioissa ja siksi minä en haluaisi uskoa kaikkea mitä Raamatussa opetetaan. Jos se on totta, niin sittenhän en voi sille mitään, mutta en mitenkään pysty ajattelemaan, että sellainen Jumala olisi hyvä.
Otetaan nyt huomioon että Jumala vihaa syntiä. Se on tällähetkellä lähtökohta. Raamattu opettaa että synti
Mutta eihän tämä vastaa kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että on kyseenalaistettu. Arvostuksen unohtuminen on tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilta oppailtani. Mielestäni olimme kuitenkin tavallaan vähän samaa mieltä. Enkelit ja oppaat työskentelevät Jumalalle, luojallemme.
Kristitty ei tee kompromissejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että on kyseenalaistettu. Arvostuksen unohtuminen on tavallista.
On se mutta ainakin itse voin paremmin kun kohtelen muita hyvin.
Saa kyllä kyseenalaistaa jatkossakin mutta käytöstavat olisivat positiivinen lisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ei tee kompromissejä.
Aina on mitätön mahdollisuus olemassa joka pitää minut avoimena keskustelulle heidänkin kanssaan.
Aina on mitätön mahdollisuus olemassa joka pitää minut avoimena keskustelulle heidänkin kanssaan.
Kristittyjen tulisi ymmärtää, että on harhaa ajatella, että he olisivat pahan ulottumattomissa. Vastustaessaan jyrkästi pahaa he antavat sille enemmän vaikutusmahdollisuuksia. Älkää vastustako pahaa, vaan keskittykää hyvään niin kokonaisvaltaisesti, ettei pahalla ole tilaa vaikuttaa.
Raamatusta:
Iloitkaa aina. Rukoilkaa lakkaamatta. Kiittäkää kaikesta. Tätä Jumala tahtoo teiltä, Kristuksen Jeesuksen omilta. Älkää sammuttako Henkeä, älkää väheksykö profetoimisen lahjaa. Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää. Pysykää erossa kaikesta pahasta.
Minua askarruttaa se, että miksi Jumala ei näyttäydy? Ja toiseksi miksi hän antaa pahan tapahtua? On harvinaisen pelkurimainen ja epäoikeudenmukainen tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Minua askarruttaa se, että miksi Jumala ei näyttäydy? Ja toiseksi miksi hän antaa pahan tapahtua? On harvinaisen pelkurimainen ja epäoikeudenmukainen tyyppi.
Aihetta on käsitelty tässä ketjussa. Voit lukea aiemmin kirjoitettuja vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin Jumala on HENKI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatussahan on monia kohtia, joissa Jumala toimii todella julmasti, suorastaan sadistisesti. Jos vaikkapa joku ihmishallitsija tekisi samaa, häntä pidettäisiin psykopaattina. Nyt uskovaiset sanovat, ettei meidän kuulu miettiä sellaista, Jumala on Jumala ja Jumalan päätökset ovat oikein. Mutta miksi Jumala on sitten luonut meille niin vajavaisen moraalin, että emme pysty ymmärtämään miksi se, mikä olisi julmaa ja sadistista ja epäoikeudenmukaista ihmisen tekona, on oikein Jumalan tekona?
Tämä on minulle kauhea ongelma uskonasioissa ja siksi minä en haluaisi uskoa kaikkea mitä Raamatussa opetetaan. Jos se on totta, niin sittenhän en voi sille mitään, mutta en mitenkään pysty ajattelemaan, että sellainen Jumala olisi hyvä.
Otetaan nyt huomioon että Jumala vihaa syntiä. Se on tällähetkellä lähtökohta. Raamattu opettaa että synti
Otetaan nyt huomioon, että jumalasta ei ole mitään todisteita. Joten ei ole kellään mitään syytä huomioida uskomuksiesi mukaisia varoituksia.
Ihmisen, liikennevälineen tai ilman/sään käytännössä.