Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?

Vierailija
29.07.2025 |

Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?

Kommentit (4709)

Vierailija
2801/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritättekö kiistää kärsimyksen olemassa olon ja epäreilut lähtökohdat vai mihin nämä kärsimyksen subjektiivisuusjutut pyrkivät? 

Ne eivät muuta sitä tosiasiaa, että ihmisiä syntyy onnettomiin olosuhteisiin heikoilla ominaisuuksilla, ja se on Raamatun mukaan Jumalan antama elämän lahja. Eli Jumala antaa onnettomia kohtaloita. Sitä ei muuta miksikään se, että joku on onneton linnassaan. Paremminkin korostaa sitä, ettei Jumalanne anna kaikille kykyä olla onnellinen, vaatisi se mitä tahansa. Ja rumuus, hyypiöys, sadismi tai mikä tahansa onnettomuutta aiheuttava on hänen luomaansa, mikäli hän on kaiken ainoa luoja, kuten myös opetatte.

Sama levy se vaan pyörii... Hauki on kala ja maailma on paha. Maailman epäreiluus on todettu jo monta viestiä sitten. Sellainen tämä syntiinlangennut maailma on, eikä se tule paremmaksi muuttumaan. Kaikilla ei tule ikinä olemaan

Eihän tässä se epäreiluus ollut pointti, vaan sen ja kärsimyksen tahallisuus. Jumala laittaa tahallaan ihmisiä kärsimään, toisia taas ei. 

Pelko täytyy olla valtavaa, että kieltäytyy pakonomaisesti pohtimaan Jumalaansa kriittisesti. Vaikka joka paikassa vastaan tulee päivänselviä todisteita, ettei voi olla hyvää ja kaikkivaltiasta Jumalaa, niiltä suljetaan silmät. Minut on kasvatettu uskontoon, tunnen paljon uskovaisia. He todella pelkäävät. He pelkäävät, että jos eivät pääsekään Taivaaseen. Pohjimmiltaan he eivät luota Jumalaansa, vaan varovat edes ajatuksen tasolla katsomasta Jumalansa tekemisiä kriittisesti. He pelkäävät Jumalaansa todella.

Vierailija
2802/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virressä veisataan Jumalan olevan kiivaus kiukkuinen ja julma hirmuinen. Sitten taas kohta väitetään toista. Ja Raamatussa lukee Jumalan itse itsestään antama määritelmä, että hän on kostaja ja hän lyö ja painaa ihmisiä alas tahtonsa mukaan. Uskoville tekisi hyvää tutustua uskontoonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2803/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuossa on se totuuden siemen. Uskovaiset katsovat ei uskovien olevan lähinnä sikoihin verrattavia. Ei ihme kun niitä ruumiita onkin matkan varrella tullut niinkin paljon.

Yrittäkää kyselijät ymmärtää, että monet, jotka teille vastaavat, omaavat hyvin rajallisen ymmärryksen asioista. Ei kannata takertua heidän vastauksiinsa, jos ne eivät tyydytä. Minä vastaan kysymyksiin enkä pidä sitä helmien heittämisenä sioille. Olen samaa mieltä siitä, että on törkeää pitää vilpittömiä kyselijöitä sikoina. Vilpittömät kysymykset voivat olla myös vaikeita eikä sekään tee kysymyksen esittäjästä sikaa, jolle ei pitäisi vastata. Käsittämätön ajatus. 

Vierailija
2804/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Sam. 12:11 "Näin sanoo Herra: Katso, minä nostatan sinulle onnettomuuden sinun omasta perheestäsi, ja silmiesiedessä minä otan sinun vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava sinun vaimojesi kanssa tämän auringonnähden."

Jes. 45:7 "Minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teenkaiken tämän."

Val. 3:38 "Eikö lähde Korkeimman suusta paha ja hyvä?"

2. Moos. 4:11 "Ja Herra sanoi hänelle: Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän taisokean? Enkö minä, Herra?"

Jer. 18:11 "... Näin sanoo Herra: Katso, minä hankin teille onnettomuutta ja pidän neuvoa teitä vastaan."

Hes. 20:25-26 "Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineetelää, ja annoin heidän saastua lahjoistansa ... jotta saattaisin heidät kauhun valtaan ja he tulisivat tietämään, ettäminä olen Herra."

Aam. 3:6 "Puhalletaanko pasunaan kaupungissa, niin ettei kansa peljästy? Tahi tapahtuuko kaupungissaonnettomuutta, jota ei Herra ole tuottanut?"

5. Moos. 32:23-24 "Minä (Herra) kasaan onnettomuuksia heidän päällensä, kaikki nuoleni minä heihin ammun. Henääntyvät nälkään ja menehtyvät ruttoon, kulkutautien poltteeseen; minä lähetän heidän kimppuunsa petojenhampaat ja tomussa matelevaisten myrkyn."

Joos. 11:20 "Sillä Herralta tämä tuli; hän paadutti heidän sydämensä, niin että he kävivät taisteluun Israelia vastaan,jotta heidät armotta vihittäisiin tuhon omiksi ja hävitettäisiin."

1. Sam. 16:14 "Mutta Herran henki poistui Saulista, ja Herran lähettämä paha henki vaivasi häntä."

Hebr. 12:6 "Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."

5. Moos. 28:63 "... niin Herra silloin iloitsee teistä, siitä, että hävittää ja tuhoaa teidät."

Joos. 10:11 "Ja kun he paetessaan Israelia olivat Beet-Hooronin rinteessä, heitti Herra taivaasta heidän päällensä isojakiviä, koko matkan Asekaan asti, niin että he kuolivat;"

Jes. 6:8-13

Vierailija
2805/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuossa on se totuuden siemen. Uskovaiset katsovat ei uskovien olevan lähinnä sikoihin verrattavia. Ei ihme kun niitä ruumiita onkin matkan varrella tullut niinkin paljon.

Yrittäkää kyselijät ymmärtää, että monet, jotka teille vastaavat, omaavat hyvin rajallisen ymmärryksen asioista. Ei kannata takertua heidän vastauksiinsa, jos ne eivät tyydytä. Minä vastaan kysymyksiin enkä pidä sitä helmien heittämisenä sioille. Olen samaa mieltä siitä, että on törkeää pitää vilpittömiä kyselijöitä sikoina. Vilpittömät kysymykset voivat olla myös vaikeita eikä sekään tee kysymyksen esittäjästä sikaa, jolle ei pitäisi vastata. Käsittämätön ajatus. 

Hauska lukea tuollaistakin tekstiä. Paljon tulee ohistelua ja sen perään haukkuja sioiksi. Kyllä se silti ihmetyttää, miksi vaikean kysymyksen kohdalla ei voi vain todeta, ettei osaa vastata sen sijaan, että lähtee ohjamaan keskustelua sivupoluille.

Vierailija
2806/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienestä pitäen olen aina ollut vain ja kääntänyt poskeani. 

Edes ammattinyrkkeilijät eivät ole osuneet kun käännän sopivalla hetkellä poskea ja lyönnit väistyy.

Tätä on ihmetelty useasti ja kyselty miten se tehdään. Miten näen lyönnin. 

En näe vaan aistin sen, sen lisäksi liikun kokoajan ja todellisuudessa on vaihtoehtoja vain 2 ilmansuuntaa, ja kaksi kättä. 

Vaihtelemalla 33 asteen kulmiin voit vähentää osuman vaaraa ja sitten tulee se posken kääntö. 

Posken kääntö onnistuu myös osumahetkellä siten että lyönnistä otetaan pois voimaa kääntämällä sopivalla osumahetkellä päätä. Tällöin voidaan tarvittaessa aiheuttaa ranteelle ikävä kulma ja ranne voi venähtää. 

Suurin on vaisto, kun pienen ikäsi otat lyöntejä päähäsi, niin opit tekemään kuin Jeesus kehoitti. Käännä aina poskea. 

t. Voittamaton

Eli päivät kuluu päätä käännellessä.

Vierailija
2807/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. Sam. 12:11 "Näin sanoo Herra: Katso, minä nostatan sinulle onnettomuuden sinun omasta perheestäsi, ja silmiesiedessä minä otan sinun vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava sinun vaimojesi kanssa tämän auringonnähden."

Jes. 45:7 "Minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teenkaiken tämän."

Val. 3:38 "Eikö lähde Korkeimman suusta paha ja hyvä?"

2. Moos. 4:11 "Ja Herra sanoi hänelle: Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän taisokean? Enkö minä, Herra?"

Jer. 18:11 "... Näin sanoo Herra: Katso, minä hankin teille onnettomuutta ja pidän neuvoa teitä vastaan."

Hes. 20:25-26 "Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineetelää, ja annoin heidän saastua lahjoistansa ... jot

Kun Raamatussakin kirjoitetaan noin, ihmetyttää vallan, miksi niin usein uskovat yrittävät väittää aiheesta vastaan. Eivätkö he oikeasti ole lukeneet Raamattua lainkaan?

Vierailija
2808/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se erikoista, että uskovat laittavat kaiken aina Saatanan syyksi, vaikka Jumala ilmoittaa itse omin sanoin olleensa kaiken takana. Jobin kohdalla oli jännä tarina, että Jumala antoi Saatanan kiusata Jobia testimielessä. Eikö Jumala tiedäkään kaikkea ennalta? Erittäin jännää oli se, että Jobia kiusattiin aiheuttamalla tuskaa ja kuolemaa täysin viattomille sivullisille, kuten Jobin perheelle ja työntekijöille. Löytyy Raamatusta kertomus. 

Vierailija
2809/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se erikoista, että uskovat laittavat kaiken aina Saatanan syyksi, vaikka Jumala ilmoittaa itse omin sanoin olleensa kaiken takana. Jobin kohdalla oli jännä tarina, että Jumala antoi Saatanan kiusata Jobia testimielessä. Eikö Jumala tiedäkään kaikkea ennalta? Erittäin jännää oli se, että Jobia kiusattiin aiheuttamalla tuskaa ja kuolemaa täysin viattomille sivullisille, kuten Jobin perheelle ja työntekijöille. Löytyy Raamatusta kertomus. 

Saatanahan ei Raamatussa ole ollenkaan sellainen, kuin miksi hahmo on myöhemmin kristillisessä mytologiassa muotoutunut. Ei Saatanan nimi edes ole Lucifer, sekin on väärinkäsitys. 

Vierailija
2810/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5. Moos. 28:63 "... niin Herra silloin iloitsee teistä, siitä, että hävittää ja tuhoaa teidät."

Olisko tuohon kohtaan uskovaisilta kommenttia? Ilmentääkö tuokin Herran täydellistä hyvyyttä?

Vierailija
2811/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä seuraa Jeesusta. Mutta on älyllisesti epärehellistä väittää sellaisen järjestelmän perustuvan vapaaehtoisuuteen, jossa uhataan ikuisella kidutuksella, jos valitsee väärän vaihtoehdon. Kyllä sellaista kutsutaan painostamiseksi ja pakottamiseksi. 

Meidän Jumalamme on kuluttava tuli (Hepr. 12:29)

Vierailija
2812/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatanahan ei Raamatussa ole ollenkaan sellainen, kuin miksi hahmo on myöhemmin kristillisessä mytologiassa muotoutunut. Ei Saatanan nimi edes ole Lucifer, sekin on väärinkäsitys. 

Ei tosiaan. Joissakin kohdissa he tekevät Jumalan kanssa yhteistyötä hyvässä hengessä, toisissa Saatanaa syytetään kaikesta pahasta. Raamattu on täynnä ristiriitoja, eivätkä uskovat selvästi tunne kirjaa, vain pelkästään valittuja ja huolella poimittuja kohtia.

Vierailija
2813/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset tapaavat kertoa, ettei kukaan ole koskaan nähnyt Jumalaa, eikä voi nähdä kuolematta. Katsotaanpa, mitä Raamattu aiheesta kertoo:

Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"

2. Moos. 33:20 "Ja Jumala sanoi vielä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.'"

1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."

Joh. 6.46 "Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän."

1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."

vs.

2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."

2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."

Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."

2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."

2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."

1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"

Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."

Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."

Vierailija
2814/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierkailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pari juttua kyllä! 

Kun en osaa sisäistää että mikä tolkku oli siinä että kun me (ihmiset) rääkättiin Jeesus hengiltä kauhean raakalaismaisesti, niin hänen isänsä siitä hyvästä antoi meille synnit anteeksi.

Eikö isän reaktion olisi pitänyt olla päinvastainen?

Ethän sinäkään antaisi lapsesi murhaajalle palkintoa!

Eikö Jeesus itse pyytänyt, ihmisten puolesta

En minä seuraa Jeesusta. Mutta on älyllisesti epärehellistä väittää sellaisen järjestelmän perustuvan vapaaehtoisuuteen, jossa uhataan ikuisella kidutuksella, jos valitsee väärän vaihtoehdon. Kyllä sellaista kutsutaan painostamiseksi ja pakottamiseksi.

Silti yllättävän moni vain valitsee itselleen epäsuotuisan vaihtoehdon.

Vierailija
2815/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Jaakob pystyi painimaan Jumalan kanssa ja vieläpä olla lähellä voittoa? Jumalahan voittaa lopulta viekkaudella ja vääryydellä lyömällä Jaakobia lonkkaan siten, että tämä ontuu lopun ikänsä. 

Ei jotenkin istu muihin Jumalakertomuksiin tuo.

Vierailija
2816/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"" Vierailija kirjoitti:

"En minä seuraa Jeesusta. Mutta on älyllisesti epärehellistä väittää sellaisen järjestelmän perustuvan vapaaehtoisuuteen, jossa uhataan ikuisella kidutuksella, jos valitsee väärän vaihtoehdon. Kyllä sellaista kutsutaan painostamiseksi ja pakottamiseksi." 

---------------------------

Silti yllättävän moni vain valitsee itselleen epäsuotuisan vaihtoehdon." ""

Koska ei ole mitään todisteita siitä, että se ikuinen kidutus tai se pelastus olisivat todellisia ja olemassaolevia. 

Vierailija
2817/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritättekö kiistää kärsimyksen olemassa olon ja epäreilut lähtökohdat vai mihin nämä kärsimyksen subjektiivisuusjutut pyrkivät? 

Ne eivät muuta sitä tosiasiaa, että ihmisiä syntyy onnettomiin olosuhteisiin heikoilla ominaisuuksilla, ja se on Raamatun mukaan Jumalan antama elämän lahja. Eli Jumala antaa onnettomia kohtaloita. Sitä ei muuta miksikään se, että joku on onneton linnassaan. Paremminkin korostaa sitä, ettei Jumalanne anna kaikille kykyä olla onnellinen, vaatisi se mitä tahansa. Ja rumuus, hyypiöys, sadismi tai mikä tahansa onnettomuutta aiheuttava on hänen luomaansa, mikäli hän on kaiken ainoa luoja, kuten myös opetatte.

Sama levy se vaan pyörii... Hauki on kala ja maailma on paha. Maailman epäreiluus on todettu jo monta viestiä sitten. Sellainen tämä syntiinlangennut maailma on, eikä se tule pa

Eihän tässä se epäreiluus ollut pointti, vaan sen ja kärsimyksen tahallisuus. Jumala laittaa tahallaan ihmisiä kärsimään, toisia taas ei. 

Pelko täytyy olla valtavaa, että kieltäytyy pakonomaisesti pohtimaan Jumalaansa kriittisesti. Vaikka joka paikassa vastaan tulee päivänselviä todisteita, ettei voi olla hyvää ja kaikkivaltiasta Jumalaa, niiltä suljetaan silmät. Minut on kasvatettu uskontoon, tunnen paljon uskovaisia. He todella pelkäävät. He pelkäävät, että jos eivät pääsekään Taivaaseen. Pohjimmiltaan he eivät luota Jumalaansa, vaan varovat edes ajatuksen tasolla katsomasta Jumalansa tekemisiä kriittisesti. He pelkäävät Jumalaansa todella.

Aiheuttaako urheiluvälinevalmistaja viharikoksia, kun joku skini päättää hutkia pesäpallomailalla kanssaihmisiä? Pesäpallomailan käyttö astalona on yleistä tietoa. Vai onko vastuu sittenkin rikoksen tekijällä? Eikö siten ihmisillä ole vastuuta käytöksestään? 

Mitä jumalanpelkoon tulee, niin Herran pelko on viisauden alku. 

Vierailija
2818/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaa tuskin on olemassa.

Vierailija
2819/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatusta:

Herran pelko on viisauden alku, Pyhän tunteminen on ymmärryksen perusta (Sananl. 9:10).

Vierailija
2820/4709 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama levy se vaan pyörii... Hauki on kala ja maailma on paha. Maailman epäreiluus on todettu jo monta viestiä sitten. Sellainen

Aiheuttaako urheiluvälinevalmistaja viharikoksia, kun joku skini päättää hutkia pesäpallomailalla kanssaihmisiä? Pesäpallomailan käyttö astalona on yleistä tietoa. Vai onko vastuu sittenkin rikoksen tekijällä? Eikö siten ihmisillä ole vastuuta käytöksestään? 

Mitä jumalanpelkoon tulee, niin Herran pelko on viisauden alku. 

Maistuuko kaurapuuro paremmalta sokerin kanssa? Onko lapintiira onnellinen Afrikassa? Tunteeko mustekala surua? Kaikkea voi kysyä, ehkä siten välttyy vastaamasta ja aikansa kierreltyään väittää, että vastattu on, mutta ei kelpaa. Varsinainen pointti on alleviivattu tarpeeksi usein, että enää jaksaisin, mutta onnea sinulle. Et tarttunut siihen kertakaan, mitä voi pitää suorituksena.

Kokeillaan uudella kysymyksellä. Tekeekö Jumala pahaa tahallaan? Vinkiksi kehotan lukemaan, kun joku oli lainannut Raamattua tälle sivulle.