Kummallisin ruokailukokemuksenne kylässä
Eli kun teidät on kutsuttu syömään jonkun luokse (ei ravintolaruokailu), niin mikä oli kummallista esim. ruoka, tarjoilu, paikka.
Ja kaikki positiiviset ja negatiiviset kokemukset!
Kommentit (580)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 03:09"]
Mä en jotenkin ymmärrä näitä ihmisiä, jotka syyttävät lihan/kanan syöjiä murhaajiksi ja moraalittomiksi, mutta vetävät tonnikalaa sun muita kaloja aivan onnessaan. Jos nyt eettisyydestä aletaan puhumaan, niin mielestäni esim. itseammuttu hirvi on paljon eettisempää syötävää, kuin purkkitonnikala.
Itselläni oudoin ruokakokemus oli uuden poikaystävän myötä hipiksi ryhtynyt kaveri, joka ei yhtäkkiä voinut syödä tyyliin muuta, kuin ituja ja porkkanaa. Ensimmäiset "kokeilut" kasvisruuan kanssa olivat aika mielenkiintoisia, puoliraakaa lanttua ja porkkanaa lillumassa vedessä suussa narskuvien linssien ja soijarouheen kanssa ilman mitään mausteita. Juomaksi orgaanista superhyperluomutyrnimarjamehutiivistettä, sekoitussuhde noin 1/30. Mikään ei maistunut juuri miltään, suutuntuma oli ainoa, mistä huomasi syömänsä jotain.
[/quote]
No syön kyllä riistaa, mutta en kehtaa siitä mainita, koska liha on kallista ja saan kuulla vinoilua siitä, että ethän sinä mikään kasvissyöjä sitten ole. Kalaa syön ihan vain siitä syystä, että jos en söisi sitäkään, alkaisi vielä jumalattomampi märinä siitä, että mitä sinulle voi tarjota, kun olet niin ruokavammainen. Jos ostan kotiin kalaa, on se kotimaista ja villinä pyydystettyä. Ja voisin syödä pientilallisen lihoja, josta tiedän, että eläin on saanut elää hyvän elämän. En siis lähtökohtaisesti pidä lihansyöntiä pahana, mutta tehotuotettua ja kidutettua ruokaa en halua syödä.
Ärsyttää se ihmisten asenne, että jos kehtaat miettiä tehotuotettujen eläinten asioita, et saisi sitten syödä yhtään mitään elävää. Tätä tyypillistä mustavalkoista ajattelua ja nillitystä, että kerta kehtaat tehdä tällaisen minun mielestäni typerän päätöksen, niin minulla on sitten oikeus arvostella kaikkea syömistäsi ja et saisi syödä mitään muuta kuin sitä porkkanaa.
Minä en arvostele kenellekään lihansyöjälle lihansyöntiä, mutta jostain syystä lihansyöjät katsovat oikeudekseen märistä ja arvostella sekä vaatia vastauksia omille valinnoilleni todella töykeäänkin sävyyn. Ihan kun en saisi tehdä omia, itsenäisiä valintoja ruoan suhteen vaan se on joko tai. Joko syöt pelkkää lihaa tai sitten sitä porkkanaa ja kasviksia, muuten olet tekopyhä ja muuta vastaavaa.
se 422
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 02:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2011 klo 16:21"]
väänny vauvaperheeseen kakaroidensa kanssa passattavaksi, kuten tuo yksi ämmi, joka odotti, että hänen kakaroilleen laitetaan välipalaa. Kun olivat jopa 60km ajaneet. 60km menee aikaa vähän yli puoli tuntia. Miksi hän ei ollut tunkenut kakaroitaan sapuskaa täyteen vaan meni odottamaan, että vauvaperheessä passataan hänen Nico-Pettereitään.
kaikille ei tämä rotinaperinne ole tuttu. Eli ei tarvitse jankata kuka ne h-tin pullat nyt hommaa. Varmaan jossain päin Suomea tämä on tapana, mutta ei tarvitse vetää hernettä nenään jos tässä on alueellisia eroja
Niin se rotinaperinne on KARJALAINEN tapa. Muualla Suomessa siitä ei ole kuultukaan, paitsi ehkä Pohjois-Savossa ja Pohjois-Pohjanmaalla, jotka on asutettu osin Karjalasta käsin.
Esimerkiksi itse olen Hämeestä, ja joku voisi ottaa jopa loukkauksena, jos vieras toisi omat "eväät" mukanaan, kun tulee vauvaa katsomaan. Ja vauvaa ei todellakaan paukata katsomaan kysymättä, vaan odotetaan kutsua, kunnes äiti jaksaa ottaa vastaan vieraita.
Olen lapsuuteni asunut Pohjois-Savossa, eikä rotina perinne ole millään tavalla tuttu. Jotain lahjoja on uudelle tulokkaalle ehkä tuotu, mutta ei ruokaa. Enkä muista, että pienempien sisarusteni synnyttyä olisi ihmiset tuoneet mitään sapuskaa tai tarjottavaa, jos vauvaa tulivat katsomaan. Ei tämä todellakaan ole kaikille tuttu perinne, edes täällä Pohjois-Savossa, joten ei ole mitään syytä vetää herneitä nenään, jos joku ei tiedä, että pitäisi toimia jonkun perinteen mukaan. Jos tuore äiti ei jaksa vieraita heti ensi viikkoina, on siitä ainakin meillä ollut tapana sanoa suoraan, eikä valittaa keskustelupalstoilla, miten oli niin töykeitä vieraita kun tulivat, ja heille piti vielä kahvitkin keittää. Eivätkä kaikki äidit osaa uhriutua synnytyksen myötä ja tajuta, että tässä nyt ei saisi vieraille keitellä tai laitella mitään. Jotkut tekevät sitä ihan tekemisen ilosta ja ne jotka eivät sitä halua tehdä, osaavat kai avata suunsa ja sanoa asiasta ystävällisesti ja suoraan?
Ihmettelen tätä suomalaisten osaamattomuutta keskustella asioista. Ihan turhaan jäätte märehtimään päänne sisälle jostain sellaisista asioista, joista selviää suoraan puhumisellakin. Tapoja on monia ja millään ei kaikkia voi järkeillä edes sillä maalaisjärjellä, sekin kun on kaikilla omanlaisensa. Ihan aikuisilla ihmisillä on todella suuria vaikeuksia keskinäisessä kommunikaatiossa ja sitten itketään vuosikausia selän takana ja jauhetaan, tehdään aloituksia internettiin, tai soitetaan kuumalle linjalle, että hei sinä naapurit nyt kyllä teit rumasti...voi jösses!
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 15:44"]Olen gluteeniton kasvissyöjä, mutta aika usein minulle tarjoillaan mm. pastaa, leipää, keksejä sekä kalaa ja kanaa. Vähän siitä saattaa joku loukkaantua, kun kieltäytyy, mutta useimmat menevät kyllä vaan itse sitten noloiksi, kun ovat tehneet sopimatonta ruokaa. Aina joutuu vakuuttelemaan, ettei haittaa, pärjään kyllä salaatilla.
Aika outoa on, että tätä kanan ja kalan tarjoamista kasvissyöjille tapahtuu erittäin usein myös ravintoloissa.
[/quote]
Olen tarjoilijana ja hoidan myös ryhmämyyntiä, ja tiedän, että tämä kalan ja kanan tarjoaminen johtuu siitä, että todella monet ilmoitttavat esim. Ryhmäruokailuiden tilauksiin olevansa kasvissyöjiä, ja sitten ihmettelevät miksi tarjotaan kasvispihviä tai muuta kasvisruokaa. Olin katsokaas tarkistanut vaan syökö tämä kasvissyöjä maitotuotteita tai kananmunaa, mutta nykyisin kysyn ihan suoraam, että syötkö kalaa tai kanaa
[/quote]
Tää on kyllä totta! Monta kertaa on leuka loksahtanut auki kun moni ihminen ilmoittaa olevansa kasvissyöjä, kun oikeasti nämä rajoittaa ainoastaan punaisen lihan käyttöä. Kanaa ja kalaa syövät. Erikoista vegetarismia, mutta nykyisin siihenkin törmää...
[quote author="Vierailija" time="03.09.2011 klo 09:44"]Sukulais ukkeli tarjosi kalakeittoa, jossa siis pikkuiset järvikalat killluivat pestyjen, kuorittujen ja pilkottujen juuresten joukossa. Siinä irronneet suomut ja kalansilmät kelluivat pinnalla ruokahalua herättelemässä.
Oli kuitenkin sentään suolestanut ne kalat.
[/quote]
Tarkoitat varmaankin kapakeittoa, tehtiinhän maitoon?
ananaksesta pizzassa... Olimma tuossa parisen kuukautta sitten
pariisissa, Champs Elyseellä. Poikkesimme lounaalle Italialaiseen ravintolaan, jossa söin maailman parasta kinkku-ananaspizzaa. Ananas oli tuoretta, ei purkitettua. Ihan vain jo sen pizzan vuoksi voisi käväistä Pariisissa uudestaan :)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 18:45"]Mentiin kaverille kutsuttuina 40-vuotisjuhliin joiden teemana oli oluen maistelu. Meitä oli siinä sitten 4 avioparia maistelemassa. Heh. hehehheheh. Naurattaa vieläkin se maistelu. Eli aina yksi pullo kutakin lajia jaettiin jokaisen meidän kahdeksan kesken. Eli ei edes puolta desiä tullut per nokka kutakin lajia. Ja niitä lajeja viisi. Ja siinä ne juhlat sitten oli.
Nauretaan t
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 18:45"]Mentiin kaverille kutsuttuina 40-vuotisjuhliin joiden teemana oli oluen maistelu. Meitä oli siinä sitten 4 avioparia maistelemassa. Heh. hehehheheh. Naurattaa vieläkin se maistelu. Eli aina yksi pullo kutakin lajia jaettiin jokaisen meidän kahdeksan kesken. Eli ei edes puolta desiä tullut per nokka kutakin lajia. Ja niitä lajeja viisi. Ja siinä ne juhlat sitten oli.
Nauretaan t
Nauretaan t
VAnha ketju joten en muista olenko jo vastannut.
Tämä on oudoin. Olimme kylässä ja ruoka-aika tulossa, uuniruokaa.
Kauhea nälkä ja sitä ruokaa ei tarjottu kuin ehkä tunnin kuluttua kun se oli valmis, pöydällä lojui. Outoa. Haaleaa oli.
Tää on jäänyt jotenkin erityisen hyvin mieleen. Anoppi oli kutsunut meidät syömään ja tiesin, että siellä olisi isompi porukka koolla samaan aikaan. Soitin sitten etukäteen ja kysyin vieraiden lukumäärän, koska halusin viedä mukanani itse tekemiäni suklaakonvehteja. Tein vielä samana aamuna jokaiselle vieraalle kahta erilaista konvehtia maisteltavaksi, koristelin ne kauniisti ja pakkasin mukaan vietäväksi.
Saavuimme anopin luokse ja vein ison rasiallisen konvehteja keittiöön. Sanoin, että tein ne itse aamulla ja toin kahvin kanssa kaikille tarjottavaksi. No, anoppi otti rasian käteen ja naureskellen tokaisi, että "en minä näitä tarjolle pistä, näyttää niin hyviltä että säästän kaikki itselleni." Luulin sen olevan vitsi, mutta kun anoppi tosiaan laittoi rasian keittiön kaappiin niin tajusin sen olevan totta. Ja niitä suklaita ei sitten kukaan muu saanut, vaikka sanoin vielä uudestaan että toin ne tosiaan kaikille yhteiseksi.
Tää tapahtui joskus minun ja mieheni suhteen alkuaikoina ja vielä yhä edelleenkin jaksan tätä asiaa ihmetellä. Aika röyhkeää käytöstä mielestäni :D
Toinen tapaus oli vuosia myöhemmin kun meidät oli taas kutsuttu samaisen anopin luokse syömään. Tiesin, että paikalle oli jälleen tulossa enemmänkin porukkaa. Ja koska tykkään leipoa, tein raikkaan juustokakun viemisiksi ja kahvin kanssa tarjottavaksi. Anopin reaktio, kun vein kakkua keittiöön "eikä! olisit voinut etukäteen ilmoittaa että tuot kakkua niin minun ei olis tarvinnut hommata mitään, ihan turhaan nyt tuon kakun teit." Ja tosiaan hän oli itse ostanut levyn tummaa suklaata kahvin kanssa tarjottavaksi, joten kakusta taisi jäädä ehkä yksi pala syömättä :)
Mielenkiintoinen ketju! Itse olen onnistunut välltämään nämä kaikista tökeröimmät tapaukset mutta tässä nyt muutama outo kokemus, joka mieleen tuli:
- Serkkuni vaimoineen muutti asumaan samalle paikkakunnalle ja kutsuivat meidät syömään. Olin kuullut vaimon olevan todella hyvä kokki ja että kannattaa mennä käymään kuulemma pelkän ruoan vuoksi. Kuinkas sitten kävikään... Ruokaa oli kyllä paljon, mutta emäntä oli saanut samana päivänä jonkun nuhan, ja nenä oli ollut tukossa koko ruoanlaiton ajan, eikä hän maistanut mitään. Kaikki ruokalajit olivat joko täysin mauttomia (suolattomia, mausteettomia), tai sitten niin täynnä jotain yhtä makua (kuten valkosipulia) ettei niitä pysytynyt syömään. Liha-perunavuoka tuotiin pöytään puoliksi raakana ja kaikkien todettua, että raakaa on, jouduttiin laittamaan se vielä uuniin ainakin 20 minuutiksi ja odottelemaan… No joo, ei tämä nyt niin kauhea kokemus ollut, onhan sitä vaikea kokata kun ei maista mitään ja käyhän sitä kömmellyksiä paremmillekin kokeille. Mutta todella outo olo oli, kun suurten ennakkokehujen saattalemana tultiin, eikä yksikään ruokalaji ollut onnistunut.
- Yksi ystäväni ”järjestää” välillä juhlia, mutta laittaa jo kutsuun hyvin tarkat ohjeistukset siitä, mitä kaikkea vieraiden tulee tuoda mukanaan. Ja laittaa vielä, ettei sitten sitä halvinta vaihtoehtoa tästä. Viimeksi järjesti jonkun ”ranskalaisen illan”, jossa talon tarjoamana oli ainoastaan patonkia, kaikki muu ruoka oli vieraiden tekemää - ja laittamaa. Ei sillä, etteikö vierailta voi pyytää mitään, mutta jotenkin tällä henkilöllä tuntuu emännöinti olevan vähän hakusessa. Ymmärrän, että kyseessä on pienituloinen, mutta onko sitten pakko järjestää juhlia, jos ei ole niihin varaa?
- Yksi kaverini tuo kyllä yleensä jotain pientä jos on tulossa, mutta ottaa aina mahdolliset ylijäämät mukaan. Minusta jotenkin tökeröä. Vähän kuin antaisi vaikkapa syntymäpäivälahjan, mutta veisi sen pois mennessään. Itse en ikinä kehtaisi.
- Olin 16 v. kun siskoni poika täytti 2v. Menin sitten juhliin, mutta minut käskettiin ruokailun alussa pois aikuisten pöydästä istumaan lasten pöytään. Varsin oli rattoisaa istua lastenjakkaralla matalan pöydän ääressä 3-4-vuotiaiden kanssa. Huoh.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 12:02"]Siis oletteko te ihmiset oikeesti niin nössyköitä, että ette uskalla päin naamaa sanoa, jos joku vaatii teiltä 200 euroa juomista jota ette ole juoneet? Sama juttu, ette siis mainitse asiasta mitään, jos joku piilottaa teidän yhteistä iltaa varten valmistetut tuomiset johonkin kaapin perälle?
Kyllä minä ainakin sanoisin ihan suoraan, että kun olen raskaana, enkä voi alkoholia juoda, niin en kyllä tasan niistä mitään maksakkaan. Ja jos ei tuomiseni kelpaa illan istujaisissa, niin sanon kyllä, että vien ne sitten takaisin kotiin kun ei tähän pöytään kelpaa.
Mielestäni ihan turha tulla AV:lle märisemään asiasta, jos ei suutaan auki saa siinä tilanteessa, vaan maksaa vaan tyytyväisenä itsensä kipeäksi.
[/quote]
joo,sama juttu siinä kun joku valitti maksaneensa hirveät summat siitä että juhlien isäntäväki piti kaikki tähteet ja useat ylijääneet viinipullot.varmaan kannattais sanoa jotain sillon eikä täällä valittaa jälkikäteen
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:10"]Naapurissa asuva prätkähemmo (siis liivikavereita) oli kärttänyt monesti päivälliselle luokseen. Noin kymmenennellä kysymiskerralla myönnyin, sovittiin aika, jolloin tulen luokseen.
Koti oli ihan siisti man cave, jossa oli ihan ruokapöytäkin ja kattaus eripariastioilla kahdelle;). Ja ne tarjottavat...
Pussista tehtyä jauhoista ja klimppistä herkkusienikeittoa, paahtoleipää tuorejuustolla. Juomana koffia tölkistä. Kehui vielä, että ajatteli sienikeiton sopivan, kun ei tiennyt syönkö lihaa.
Nätti ajatus, toteutus ontuva. Ei alettu seukkaa ;)
[/quote]
Jotenkin silti tosi herttaista. :D Oli selvästi ajatellut sinua!
Kaverini luona on yleensä kahvin kanssa keksiä, todella kuivia pieniä pullia tms. Kaverin lapsi 5v. haluaa aina omatoimisesti tarjoilla näitä "herkkuja" minulle omilla paskaisilla käsillään. Hyvä ettei suoraan suuhun työnnä. Ja kaverini vain kannustaa vierestä että oi miten ihana ja suloinen ja kohtelias tämä meidän Irmeli on. Kerran heillä ollessani myös tämä lapsukainen halusi välttämättä itse siirtää vastaleivotut (palaneet) piparit keittiötasolta pöytään. Täysi lautasellinen pipareita lensi likaiselle keittiön lattialle, mutta eipä hätäpäivää, tyttö likaisilla käsillään taas keräsi ne sieltä ja eikun pöytään ja herkuttelemaan. Ja äiti katsoo vierestä ja hymyilee vaan.
Toisen kaverin mies on käynyt aikoinaan hetken kokkikoulua ja on olevinaan oikein master chef. Kaikki hänen tekemänsä ruoat ovat lähtökohtaisesti helvetin paljon parempia kuin esimerkiksi minun tekemäni, koska "hänellä on alan koulutus". Oikeasti hänen tekemänsä ruoat ovat todella perusmättöä. Kerran yövyimme toisen pariskunnan kanssa heidän luonaan monen sadan kilometrin päässä kotoamme. Illalliseksi oli pakastekalaa ja ranskalaisia. Kun ruoka oli valmista, isäntä itse kävi vain pöytään ja alkoi lappamaan ruokaa suuhunsa. Me muut uskalsimme hetken päästä kysyä varovasti että olikohan ruoka valmista ja saako istuutua pöytään. Isäntä vaan nyökytteli ja nyökki ottamaan lautaset kaapista. Kaiken lisäksi tämän master chefin pakastekala oli sisältä raakaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 02:48"]
Kyllä on kummallisia ruokatarinoita. :o Joka paikassa, missä mä olen ollut syömässä, on ollu vähintään kunnollinen riittävä pääruoka ja jälkiruoka. Kaikki sukulaiset/ystävät osaavat kokata ja ruokaa on riittämiin.
Meillä on pidetty miljoonat rapujuhlat ja aina on ollut ensin pienet alkupalat (4 jokaiselle varattuna) ja tervetulomaljat, sitten alkuruoka (esim. keitto tai salaatti), joka on siis valmiiksi katettu. Sitten on ravut paahtoleipien sun muiden sörsseleiden ja kalojen kanssa, ja sitten vielä sen jälkeen kunnon pääruoka, joka on yleensä jotain lihaa ja perunaa jossain muodossa (yleisimmin kermaperunat). Ja sitten vielä jälkiruoka, usein joku torttu tai piirakka. Ja snapseja koko ajan ja muuta juotavaa, tarjotaan valko- ja punaviiniä sekä olutta. Ihan mitä vieraat ikinä haluavat juoda. Eli vieraat ovat kyllä kylläisiä ja juomat eivät missään tapauksessa lopu kesken eikä lasien anneta olla hetkeäkään tyhjiä, ellei sitten sano, ettei juo enempää. :D
Ja synttäreillä, rippijuhlissa sun muissa on aina notkuvat pöydät, aina ei ole kunnon ruokaa tai sitten on vain keitto. Tarjolla on aina suolaista piirakkaa, voileipäkakkua, täytekakkua, torttua, keksejä, pullaa, pasteijoita. Juoma kahvia, likööriä, konjakkia...
[/quote]
Olen opiskelija. Tarvitseeko sanoa, vai kerronko, mitkä ajatukset tätä ketjua lukiessa tulee? :D
Saisinpa edes noita huonojen kokemusten ruokia syödä!! Olen aivan persaukinen ison vuokran kanssa, että tulisin varmasti mielelläni syömään :) jopa perunaa spagetin kanssa.
Paitsi niitä ökököitä en minäkään mahaani laittaisi, hyh.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2011 klo 18:53"]ja ruokailu on pian heidän saavuttuaan, viinin lämpötila ei ole sopiva. Siksi en haluaisi vieraiden tuomaa pulloa heti avata vaan jäähdyttää sen sopivaksi. Ehkäpä sitten illan mittaan se aukaistaan :).
Olen kyllä joutunut tästä toiveestani joustamaan jonkin kerran kohteliaisuuden takia. Kyllähän se lämminkin punkku meni alas :)
[/quote]
Punkun ei kuulu olla kylmää.
[/quote]
Joku varmaan tähän jo vastasikin, mutta vastaanpa silti :)
Punkun ei kuulu olla kylmää, varsinaisesti, muttei kyllä ihan huoneenlämpöistäkään. Tarjoilulämpötila vähän vaihtelee punkkujen osalta, mutta osa esim. on parhaimmillaan 18 asteisina :). Osa taas ei. Näin esim. kesällä punkku voi ihan oikeasti olla liian lämmintä, jos sattuu olemaan sen tyyppinen punaviini.
Itse en hifistele tuolla tasolla, meillä on ihan huoneenlämpöistä punaviiniä tarjolla, mutta osa hifistelee toki.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2011 klo 18:53"]ja ruokailu on pian heidän saavuttuaan, viinin lämpötila ei ole sopiva. Siksi en haluaisi vieraiden tuomaa pulloa heti avata vaan jäähdyttää sen sopivaksi. Ehkäpä sitten illan mittaan se aukaistaan :).
Olen kyllä joutunut tästä toiveestani joustamaan jonkin kerran kohteliaisuuden takia. Kyllähän se lämminkin punkku meni alas :)
[/quote]
Punkun ei kuulu olla kylmää.
[/quote]
Joku varmaan tähän jo vastasikin, mutta vastaanpa silti :)
Punkun ei kuulu olla kylmää, varsinaisesti, muttei kyllä ihan huoneenlämpöistäkään. Tarjoilulämpötila vähän vaihtelee punkkujen osalta, mutta osa esim. on parhaimmillaan 18 asteisina :). Osa taas ei. Näin esim. kesällä punkku voi ihan oikeasti olla liian lämmintä, jos sattuu olemaan sen tyyppinen punaviini.
Itse en hifistele tuolla tasolla, meillä on ihan huoneenlämpöistä punaviiniä tarjolla, mutta osa hifistelee toki.
[/quote]
"Myös punaviinejä kannattaa hieman viilentää ennen tarjoilua. Yleensä oikea lämpötila on 16–18 astetta, kevyillä ja nuorilla viineillä jopa pari astetta alempi. "
Lähde nyt ihan netistä http://www.mikaviini.fi/fi/Viiniopas/Pieni+viinikoulu/Osa+7.+Viinien+tarjoilulampotilat/? googlella löytynyt :)
Anoppilassa on aina tarjolla jääkaappikylmää (tai itse asiassa parvekekylmää, siellä säilyttävät) muutaman päivän - viikon vanhaa pullaa, usein samassa pöydässä myös suolakurkkua ja vaikkapa retiisejä. Aina odotan mielenkiinnolla, mitä kahvipöydässä tällä kertaa on ;) Alussa olin oikeasti ihan kauhuissani näistä tarjoiluista, mutta nyt olen tottunut ja pistelen retiisit ja valmiiksi kuoritut, jo vähän kuivettuneet mandariininsiivut suuhuni kahvin kanssa tyynen rauhallisesti ;)
Äitini tykkää laittaa ruokaa, mutta mitoittaa aina alakanttiin määrät, tai sitten ollaan vaan tosi isoruokaisia. Kerran uhosi, että nyt on niin paljon ruokaa että varmasti riittää ja että hän sitten vaikka pakastaa loput, jos me ei oteta loppuja mukaan. Hän oli keittänyt 10 perunaa, eli jokaiselle keskimäärin 1,5 kpl ;) noin kilon paahtopaisti oli very well done, eli tietenkin kutistunut uunissa kovin pieneksi. Ei siinä mitään, mutta nauratti se höösäys että nyt kyllä on sitten suunnilleen armeijalle ruokaa ;) äiti on ihana kuitenkin, pus.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 17:12"]Minut kutsuttiin kerra Iranilaisen perheen kotiin syömään. Tarjolla oli kielikeittoa. Siis koknaisia vasikoiden kieliä leikeltynä liemeen. Kun sitä kohteliaisuudeksi maistoin tuntui ihan kun kielet olisivat nuolleet omaani. HYI. Vieläkin puistattaa.
[/quote]
Ne kielet kuuluu kuoria nahasta pois.