Kerokaapa oikeasti edullista ja terveellistä ruokaa jota saa myös talvella edullisesti
Kasviksia 800g päivässä? Saa siinä ravintoterapeutti hetken miettiä työttömälle ettei tarvitse joka päivä samaa syödä. Keskituloisellakin kauppalasku irvistyttää kun koettaa terveellisesti syödä.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kasvisten hinnoista ja laaduista rääkyjät ette ota hoitoonne kaupunkien viljelyspalatoja? Monessa kaupungissa niitä on tarjolla ja sieltä sitten saa sellaista kasvista kuin itse haluaa. Ai niin, liian vaikeaahan se on, samoin marjojen ja sienien keräys, jää taas joku valittamisen aihe pois repertuaarista eikä saa enää uhriutua.
Onko joka kaupungissa kaikille kaupunkilaisille viljelypalsta? Ilmaiseksi?
Oman kaupunkisi nettisivuilta ne tiedot ja linkit löytyvät. Meillä keskisuuressa kaupungissa on neljä ryhmäpuutarhaa ympäri kaupunkia, 4H hoitaa vuokrauksen 35 euroa/vuosi/palsta. Etsi itse tieto äläkä heittäydy avuttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Peruna, kaali, porkkana ja lanttu. Kaura, ohra ja ruis.
Kaikista noista saa tehtyä ruokaa.
Eipä tuo elämää ole noita pelkästään syödä.
1 omena 150 g
Porkkanaa (raasteena tai keitettynä) 100 g
Punajuurta (keitettynä tai uunissa) 100 g
Parsakaalia (pakaste, höyrytettynä) 150 g
Vihreitä papuja (pakaste, kevyesti keitettynä tai höyrytettynä) 150 g
Lanttua tai palsternakkaa (uunissa tai keitossa) 100 g
Pakastepinaattia tai sipulia (lisukkeena tai munakkaassa) 50 g
Yhteensä: 800 g
150 g hedelmää (omena) + 650 g kasviksia (juureksia ja pakastevihanneksia)
Tämä yhdistelmä on:
Edullinen (perustuu sesonkijuureksiin ja pakasteisiin)
Talvikelpoinen (säilyvät hyvin, saatavilla ympäri vuoden)
Monipuolinen (värikäs ja ravinteikas kokonaisuus)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kasvisten hinnoista ja laaduista rääkyjät ette ota hoitoonne kaupunkien viljelyspalatoja? Monessa kaupungissa niitä on tarjolla ja sieltä sitten saa sellaista kasvista kuin itse haluaa. Ai niin, liian vaikeaahan se on, samoin marjojen ja sienien keräys, jää taas joku valittamisen aihe pois repertuaarista eikä saa enää uhriutua.
Missä ihmeen maailmassa sinä elät?? Kuvittelet, että ihmiset voivat noin vain mennä ottamaan haltuunsa kaupunkien viljelyspalstoja?
Hyvää ja halpaa ruokaa saa, kun on hiukkasen omatoimisuutta. Esimerkistä käy vaikkapa tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.
Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia se pariskunta ei käyttänyt pisaraakaan. Eikä käyttänyt mummokaan ja mistä hän olisi sitä voinut saadakaan, kun oli vasta lapsi.
Kaikenlaista voi siis sattua ja joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa, kuten mummo aina opetti.
Porkkana, peruna, lanttu, kaali, omena, banaani
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ja halpaa ruokaa saa, kun on hiukkasen omatoimisuutta. Esimerkistä käy vaikkapa tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.
Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siit
Eläpä kehtoo ennee. Johan tuo räpellyksesi oli jo aidakin sadasviideskymmenes kerta, kun sen tänne oksensit.
Ei kannata syödä samaa ruokaa ympäri vuoden vaan satokauden mukaan. Linssit, pavut, herneet yms käytössä. Esimerkiksi keitot edullisia ja sen mukaan mikä milloinkin on edullista. Isoja satseja kerrallaan ja osan voi pakastaa. Teen itse ostoslistan kauppaan niin että lukee vaikka juures ja valitsen sitten siihen hinnan mukaan edullisimman sopivan. Vaatii paljon suunnittelua ja itsetehtyä, mutta eiköhän se työttömältä onnistu, jos näin pienituloiselta työssäkäyvältäkin. Ps marjastan ja sienestän myös. Ja haen raparperia ja omenoita mm torin annetaan kautta. Ja olen autoton Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Pakastevihannekset, esim. parsa-, kukka- ja ruusukaali on edullisia ja terveellisiä. Siihen kylkeen vielä edullinen proteiini, esim. broileri, sekä laadukasta rasvaa.
Pakastealtaasta saa myös kokonaisen broilerin alle 10e.
Peruna, kaali, lanttu, porkkana, jauheliha jatkettuna soijarouheella.
Possun kassler/lapa yms 5-6€ kilo. Siitä uuniin muhimaan ja edeller. pitalripien völiin, kastikkeeksi, wokkiin.... Kilosta saa vähintään 10 annosta.
Tomaattinen linssikeitto n 50cnt annos, todella hyvää!
Jauhelihasta, puuroriisistä ja kaalista laatikkoa. Terveellisempää kuin makaronilaatikko
Kaali ja perunat. Kaurapuurovärkit. Dyykkaamalla vaihtelua, pilkkimälläkin. ABC:n tms. tiskikärryssä joskus ökyjen jättämiä hyviäkin jämiä.
Miten te teette pakastekasviksista hyviä? Jossain keitoissa ja muhennoksissa niillä ei ole niin väliä, mutta jos se on vaan joku kanaa ja kasviksia ruoka, niin ne vettyneet kasvikset on ihan kauheita.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan jaksa vuositolkulla syödä kaalia... Alkaa käydä nopeasti tylsäksi ja kuka jaksaa kanniskella kaalia, ellei ole autokyytiä kauppaan.
Ihan tiedoksi, että kilo kaalia painaa saman verran kuin kilo muitakin vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Miten te teette pakastekasviksista hyviä? Jossain keitoissa ja muhennoksissa niillä ei ole niin väliä, mutta jos se on vaan joku kanaa ja kasviksia ruoka, niin ne vettyneet kasvikset on ihan kauheita.
Tunnustan. Ostan pakasteparsakaalini vain Urtekramin tuotteena. Tuo on minun makuaisteilleni parempaa kuin halvemmat. Tuore on aina tuore, ja neolisivat parempia, mutta kun kaikkea en jaksa tehdä itse. Itse paahdan uunissa, vähän öljyä, suolaa ja mausteita.
Köyhempänä ostin halvimpia merkkejä. Totuus on, että tein esim. sosekeittoa ja söin se alkuruokana. Pääruokana sitten se broileri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen maailmassa sinä elät?? Kuvittelet, että ihmiset voivat noin vain mennä ottamaan haltuunsa kaupunkien viljelyspalstoja?
Niin, ethän sinä taida olla edes niin omatoiminen, että osaisit etsiä mistään, esim. nettisivuilta oman kaupunkisi palstatilanteen. Nuo palstat ovat yleisempiä kuin luuletkaan. Minua taas ihmetyttää, mistä helkkarista on kehkeytynyt noin avuton aikuisporukka, mikä ei osaa googlettaa edes mitään perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei löydy. Se kannattaa työttömän tehdä koko parvekkeesta kasvimaa.
Ei kannata. Halvemmalla pääsee, kun ostaa perunat, porkkanat, kaalit ja sipulit kaupasta. Kohta niitä taas saa alle euron kilohinnalla.
Ja sitten kohta taas ei saa.
Pakasta
Luuletko että työttömän yksiöön mahtuu pakastin?
Miksei mahtuisi, kun mahtuu mun työssäkäyvänkin yksiöön? Viekö sun työttömyys paljonkin tilaa asunnossa?
Minulla työttömällä ei ole varaa asui kuin 14 neliön yksiössä, ei todellakaan mahdu mitään pakastinta tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastevihannekset, esim. parsa-, kukka- ja ruusukaali on edullisia ja terveellisiä. Siihen kylkeen vielä edullinen proteiini, esim. broileri, sekä laadukasta rasvaa.
Pakastealtaasta saa myös kokonaisen broilerin alle 10e.
Tolkuton hinta tuo on broilerille, koipireidet lihahyllyillä on hinnaltaan puolet tuosta tai jopa vähemmän. Oletko sinä näitä nykyajan syömäköyhiä?
Vierailija kirjoitti:
Laita pannulle jäisinä, levy kutosella ja rasvoja yms vasta sen jälkeen, kun neste on hävinnyt ja lämpö johonkin kolmoseen. Paistat tuon jälkeen kypsäksi. Keittoihin ja patoihinkin ne lisätään jäisinä.
Peruna, kaali, porkkana ja lanttu. Kaura, ohra ja ruis.
Kaikista noista saa tehtyä ruokaa.