Perintö vaimolle lasten sijaan
Jos tietää kuolevansa parin vuoden päästä syöpään ja aikoo huolehtia puolison pärjäämisestä, voiko tehdä niin, että lahjoittaa kaiken omaisuuden puolisolle nyt. Hän maksaisi siis lahjaveron.
Voivatko lapset vaatia jotain kuoleman jälkeen, jos tällainen järjestely on tehty? Kai ihminen voi eläessään tehdä rahoilleen mitä lystää.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuisiko täällä olemaan joku näistä asioista tietävä paikalla? Jos minä menisin mieheni kanssa naimisiin mitä oikeuksia miehen lapsella olisi meidän omaisuuteen? Jos minusta nyt mitään perittävää ikinä jää haluaisin ne sisarusteni lapsille.
Ai? Lapsen isän perintö pitäisi mennä jonkun random muijan =sun sisarusten lapsille. Olet varas tai provoat.
Eikö tuossa ole kyse siitä, että miehen osuus menee miehen lapselle ja vaimon sitten hänen sisarten lapsille?
Kyllä tuossa tilanteessa lapsilla on käsittääkseni mahdollista vaatia lakiosaa, kun koko omaisuus lahjoitetaan pois vähän ennen kuolemaa ja tehdään näin lapset perinnöttömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuisiko täällä olemaan joku näistä asioista tietävä paikalla? Jos minä menisin mieheni kanssa naimisiin mitä oikeuksia miehen lapsella olisi meidän omaisuuteen? Jos minusta nyt mitään perittävää ikinä jää haluaisin ne sisarusteni lapsille.
Ai? Lapsen isän perintö pitäisi mennä jonkun random muijan =sun sisarusten lapsille. Olet varas tai provoat.
Jis taas tarkoitit jotain sun suvun koruja tms arvoesineitä niin testamenttaa ne niille sisarusten lapsille.
Ei minulla ole mitään vastaavaa. Mietin vain miten naimisiinmenon jälkeen pystyy jakamaan lain mukaan sen naimisissaolon aikana kertyneen omaisuuden
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa tilanteessa lapsilla on käsittääkseni mahdollista vaatia lakiosaa, kun koko omaisuus lahjoitetaan pois vähän ennen kuolemaa ja tehdään näin lapset perinnöttömiksi.
Nämä ovat kyllä typeriä kiekuroita. Jokaisen pitäisi pystyä tekemään omaisuudellaan mitä lystää ilman että siinä on sukulaiset tai muutkaan sormet syyhyten kyttäämässä ja vaatimassa. Hommatkoot itse omansa ja muiden voi jättää rauhaan.
Tietenkin kannattaa lahjoittaa omaisuus vaimolle, jotta heti kuolinuutisesi jälkeen hän voi ryhtyä elämään villiä ja huoletonta leskenelämää.
No mun suvussa oli tapaus, jossa miehen lapsi ensimmäisestä avioliitosta tehtiin perinnöttömäksi lahjoittamalla koko omaisuus uuden vaimon ja serkun isän lapsille. Kyllä hän lopulta sai lakiosansa ja äitipuoli ja sisarpuolet maksoivat molempien lakimiesten palkkiot. Ja omaisuuden lahjoitus tehtiin juuri tuon pari vuotta ennen miehen kuolemaa kun selvisi, että hän tulee kohta kuolemaan.
Huhhuh! Onpa täällä tietämättömiä ja tyhmiä aloituksia ja ihmisiä.
Nuo kaikki asiat selviävät googlettamalla, mutta toki juristi tietää ne varmasti ja tekee tarvittavat asiakirjat.
Nostelet rahaa ja annat käteisenä. Osan voi siirtää ilman että siitä tarvitsee maksaa mitään. Riippuu toki miten suuresta omaisuudesta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jis taas tarkoitit jotain sun suvun koruja tms arvoesineitä niin testamenttaa ne niille sisarusten lapsille.
Ei minulla ole mitään vastaavaa. Mietin vain miten naimisiinmenon jälkeen pystyy jakamaan lain mukaan sen naimisissaolon aikana kertyneen omaisuuden
Sori, en aluksi lukenut kunnolla. Konsultoi jotain perintöasioiden lakimiestä, että kaikki menee oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, en aluksi lukenut kunnolla. Konsultoi jotain perintöasioiden lakimiestä, että kaikki menee oikein.
Vierailija kirjoitti:
Testamentilla varmistat toiveesi toteutumisen. Kannattaa tehdä testamentti virallisesti eli juristin/asianajotoimiston kanssa missä todistajat läsnä. Säilytys ja kopiot jne, no kyllä siellä tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään oikeudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuossa ole kyse siitä, että miehen osuus menee miehen lapselle ja vaimon sitten hänen sisarten lapsille?
Mikä osuus kun miehen osuus on lahjalla siirretty naisen omaisuudeksi. Se on sitten naisen omaisuutta ja hänen lapsensa perivät aikanaan hänet. Miehen lapsi tai lapset eivät saa mitään. Paitsi jos miehen lapset pystyvät osoittamaan, että naisen lapsia on suosittu heidän oikeuksiaan loukaten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toki. Lapset perivät sitten sen vaimosi.
Eivät silloin ainakaan jos eivät ole yhteisiä.
Jos ne lapset ovat sen vaimon, niin he kyllä perivät äitinsä.
Vaimo ei ole perillinen.
Vierailija kirjoitti:
Sit sun pitää pitää ainakin huoli siitä, että kuolet teistä kahdesta viimeisenä. Kun sulla ei ole lapsia, puoliso perii kaiken. Ja sit kun hän kuolee, puolison lapset perii vanhempansa, joka siinä vaiheessa sit omistaa sen sunkin omaisuutesi. Toki testamentilla voit tuota muuttaa halutessasi.
Lapset ovat oikeutettuja lakiosaan (puolet perinnöstä).
Yhteiseen asuntoon voi antaa leskelle elinikäisen nautintaoikeuden, vaikka lapset sen perisivätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä osuus kun miehen osuus on lahjalla siirretty naisen omaisuudeksi. Se on sitten naisen omaisuutta ja hänen lapsensa perivät aikanaan hänet. Miehen lapsi tai lapset eivät saa mitään. Paitsi jos miehen lapset pystyvät osoittamaan, että naisen lapsia on suosittu
Tässä keskustelussa on nyt kahta eri asiaa. Ap haluaa jättää kaiken vaimolleen ja toinen haluaa jättää oman perintönsä sukulaisilleen eikä halua miehensä aiemman liiton lapsen vievän hänenkin perintöään.
Aviopuolisoiden välinen dynaaminen testamentti, leski saa päättää minkä verran perinnöstä ottaa omistusoikeudella ja minkä verran hallinataoikeudella, verovapaa alaraja tänä vuonna leskelle110 000 euroa ja vuonna 2026 120 000 euroa mikäli lakiesitys menee läpi korotuksen osalta.
Mikäli leski on vähävaraisempi saa leski myös verovapaata tasinkoa mikäli niin haluaa.
Lapsilla on oikeus lakiosaan eli 50% perinnöstä ja sitä pitää vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kannattaa lahjoittaa omaisuus vaimolle, jotta heti kuolinuutisesi jälkeen hän voi ryhtyä elämään villiä ja huoletonta leskenelämää.
Siihen hänellä on oikeus !
Oletko kateellinen ?