Lapsiperhe ravintolassa, ei muiden ruokarauhalla väliä kun tavaton perhe meluaa
Miksi näitä öykkäriperheitä on nykyään niin paljon? Ei näihin ennen törmännyt juuri missään!
Miten voi olla niin vaikeaa sanoa lapselle että nyt olet rauhallisemmin, puhu hiljempaa, älä huuda, älä riehu, muutkin ihmiset on otettava huomioon. Meneekö se koko maailman keskipiste todella siitä rikki, jos hän ei saa terrorisoida ravintolasalillista ruokailevia ihmisiä? Todella itsekästä ja ällöttävää käytöstä!
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustan isossa ruokaravintolassa kerran lounasaikaan yhden seurueen lapset niin pitivät hirveää älämölöä, hyppivät vaarallisesti sohvien selkänojilta alas, tappelivat, riehuivat, todella häiritsivät metelöinnillään muita asiakkaita. Äidit keskittyivät viininjuontiin ja seurustelivat rauhassa keskenään puuttumatta ollenkaan jälkikasvunsa käytökseen. Useampi kävi valittamassa henkilökunnalle, mutta henkilökunta ei puuttunut asuaan. Sanoivat vain, että heille on tervetulleita myös lapsiperheet. Pitäkää siis hoploppinne.
Mä luulen että nämä tällaiset vanhemmat ovat vahvalla nuppilääkityksellä, oikeasti. Monesti ovat ulkoisesti oikein siistiä väkeä, jos pitäisi arvata niin hyvin toimeentulevia ja kaikkea on, mutta käytös paljastaa ongelmat. Ollaan sellainen tyhjä ilme naamalla, täysin välinpitämättömiä eikä mitään normaalia reaktiota, ei kasvattamista, vaikka ne saa tanasta tulleet kakaransa suorittaisivat murhaa siinä vieressä. Sitten kittaavat vielä viiniä, vaikka rauhoittavien kanssa voi tulla äkkilähtö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua aika usein häiritsee enemmän se, miten perheen aikuiset käyttäytyvät. Lapset on lapsia, he vielä opettelevat, mutta aikuiset... lapset juoksevat ja hihitellään, vaikka tulisi ystävällisesti ohjata ettei ravintolassa saa juosta. Sitten JOS kommennetaan lapsia, se tehdään aina niin hirveän tylysti. Miksei lapsille puhuta ystävällisesti?
Meillä lapsi tottelee tosi hyvin kun ollaan ystävällisiä "hei pikku kiitäjä, muista että täällä ei juosta" ja pysyy tunnelma kivana. Ei tarvi koko ravintolan kuunnella kun vanhemmat tylyttää lasta. Ne äänensävyt millä lapselle puhutaan.. täytyy sanoa että vaikka Ruotsissa käydessä ei kuule sellaista.
Eri asia jos olisi joku lasten välinen tappelu tai lapsi olisi juoksemassa autotielle tms. vakava tilanne. Silloin vaikka huudetaan jos muu ei tehoa.
Mun mies on tuoll
Vai riippuiskohan lapsesta että toimiiko mikä linja.
Kävin mieheni kanssa kiinalaisessa ravintolassa syömässä. Siellä oli perheitä erikokoisine lapsineen ja myös nuoria. Ei kuulunut isommin ääniä. Kaikilla oli rauhallinen puhetyyli. Vajaa vuoden ikäinen vauva välillä kiljahteli. Ei häirinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan todella upeissa puitteissa hienossa hotellissa ulkomailla juuri nyt. Puolison teini-ikäinen tytär mukana ja olen nyt vähän kahden vaiheilla kiinnostaako olla mukana hänen elämässään enää ollenkaan. Niin tapakasvattamaton tapaus.
Eilen alkoi vaan yhtäkkiä huutamaan aamiaissalissa jostain rantapyyhkeistä että pitääkö hänen niitä kuskata uima-altaalle. Sitten illallisella hienossa ravintolassa aloitti provosoinnin ja haastoi isosti riitaa välittämättä lainkaan siitä missä olimme.
Puuttuiko puoliso teinin käytökseen?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, mitä jotkut vanhemmat tekevät sen sijaan että katse olisi niissä lapsissa?
Vinkki; Kapine, joka ennen oli tarkoitettu vain soittamiseen toisille ihmisille.
Mulla tuo vinkki kapine nyt kädessä ku kirjoitan. Makaan sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan todella upeissa puitteissa hienossa hotellissa ulkomailla juuri nyt. Puolison teini-ikäinen tytär mukana ja olen nyt vähän kahden vaiheilla kiinnostaako olla mukana hänen elämässään enää ollenkaan. Niin tapakasvattamaton tapaus.
Eilen alkoi vaan yhtäkkiä huutamaan aamiaissalissa jostain rantapyyhkeistä että pitääkö hänen niitä kuskata uima-altaalle. Sitten illallisella hienossa ravintolassa aloitti provosoinnin ja haastoi isosti riitaa välittämättä lainkaan siitä missä olimme.
Niillä puitteilla ny ei oo mitään tekemistä sen nuoren perseilyn kanssa. Edes Prismassa ei perseillä!
Vierailija kirjoitti:
Olen varmasti kasvattajana tehnyt paljon huonoja ja virheellisiä valintoja, mutta tyytyväinen kyllä olen siitä miten hyvin lapsemme ovat aina käyttäytyneen ravintolassa. Olemme käyneet paljon ravintoloissa ja erilaisissa ravintoloissa, ei pelkkää mäkkäriä ja heseä, siitä lähtien kun lapset olleet ihan pikkuisia. Asiaa on varmasti helpottanut toki myös se, että lapset eivät ole nirsoja, tykkäävät monenlaisista ja erilaisista mauista, eikä tarvitse erikseen olla lasten listaa ja ketsuppia joka ruokaan.
Toiset voivat ylpeillä lasten urheilusaavutuksilla, minä taas lasten hyvällä ja sivistyneellä ravintolakäytöksellä.
Ihanaa huomata, että on muita omankaltaisia. Olen elänyt kahden poikani kanssa. Olemme käyneet hienoissa ravintoloissa niin Suomessa kuin ulkomailla syömässä siis ala cartea, vein häntä sinne jo alle kouluikäisenä. En pidä buffetti ravintoloista vaan siitä että saan palvelua ja ruoka tuodaan eteeni pöydässä. Laatu korvaa määrän. Osasi käyttäytyä hyvin, koska minä vaadin sellaista. Olen opettanut, että kun liikutaan ihmisten ilmoilla, ei huudeta, ei juosta, otetaan MUUT IHMISET HUOMIOON.
Nyt poikani on 17-vuotias ja hän on kohtelias ja osaa käyttäytyä. Kaikki on kiinni vanhemmista. Huonoja näkee nykyään liian usein, siis huonoja vanhempia. Minulla ei ole ollenkaan lobotomia puhelinta, joten olen aina keskittynyt ihmisiin en mihinkään laitteisiin. Kun olen tietokoneella, olen yksin. Minusta on todella epäkohteliasta tuijottaa jotain lobotomia laitetta, jos on ravintolassa muiden ihmisten kanssa. Suosittelen kaikille, näin se oli ennen vanhaan miksi ei nyt.
Lasten kehitys näyttää isolta osalta jotenkin viivästyneen viimeisten vuosikymmenien aikana? Vai mitä sanovat päiväkodissa työskentelevät? Omia kokemuksia kesän sukujuhlista sekä kotimaan matkoilta eri lomapaikoista.
Isot lapset edelleen vaipoissa, siis yli 3-vuotiaat. Kun omat lapset olivat pieniä 2+ olivat kaikki vähintään päiväkuivia (muutamaa poikalasta lukuun ottamatta)
Epäselvä puhe isoillakin lapsilla, ilmeisesti juuri se ruutuaika jotenkin vaikuttaa? Tuntuu oudolta, että isojen puolelle tarhaan menee lapsia, joilla epäselvä puhe, eivät osaa tehdä puuhakirjaa (tai eivät kykene keskittymään), eivät tee väritystehtäviä jne
Lisäksi tämä jo täälläkin puheena ollut sääntöjen rikkominen, mihin vanhemmat eivät puutu ollenkaan. Esim. olin rippijuhlissa joihin tunkesi pihan kautta (rivariyhtiö) naapuriasunnon pihalla olevia lapsia! Siis mitä ihmettä, ne pyöri siinä pihalla vaikka kuinka pitkään, ei tullut kukaan hakemaan. Eivätkö aikuiset ihmiset kunnioita toisten omaisuutta sen vertaa, että puuttuisivat tilanteeseen? Ja opettaisivat lapsille pihojen rajat?
Eräässä kylpylässä puolestaan arviolta 4-5 -vuotias poika huusi äidilleen todella törkeitä sanoja ja lujaa. En ole aiemmin kuullut sellaista kieltä kuin teineiltä. Äiti ei reagoinut, jotenkin tuli mieleen että olikohan lapsi isältään oppinut....
"Ei ole laiskoja lapsia, on vain laiskoja aikuisia". Tämä todellakin pätee siihen, miten lapset opetetaan käyttäytymään julkisilla paikoilla, ravintoloissa jne.
Ja jos vanhemmat itse räyhäävät asiakaspalvelijoille niin mitä heidän voi kuvitella opettavan omille lapsilleen.
Lisäksi yleinen narsismin lisääntyminen, jos vanhemmat keskittyvät selfien ottamiseen eivätkä juttele lapsen kanssa niin lapsi oppii, että hän voi esim. ravintolassa tehdä mitä vaan.
Mä kävisin ihan sanomassa että anteeksi voisitteko olla hiljempaa, jos ravintola oikeasti on tasokas. Jossain räkäisessä rossossa ei varmasti ole tasolla väliä...
Vierailija kirjoitti:
Myös muilla on oikeus nauttia elämästä, kuin lapsettomilla pariskunnilla.
Pidän sinua aika erikoisena, jos nautit siitä että lapsesi huutaa, kiljuu, riehuu eikä osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Joka kesä pysähdytään eräässä kylpylässä yön yli, joka vuosi siellä on SE perhe, jonka lapset ensin illalla terrorisoi muita altailla, ja sitten kuulet kyllä selvästi kun tää perhe saapuu aamupalalle. Äidit ovat aivan mustasilmäisiä ameeboita, useimmiten leopardi-asussa, ja isät katselevat jämptisti muualle. Lapset saa tosiaan tehdä ja sanoa mitä huvittaa. Mukaan lukien esimerkiksi muiden lasten töniminen ja haukkuminen vesileikeissä, ravintolassa juokseminen, riehuminen ja huutaminen... Aina näissä perheissä on myös vähintään neljä lasta.
Ehkä ei sitten kannata joka kesä pysähtyä. Miksi mennä paikkaan, jonka on huonoksi todennut?
Vierailija kirjoitti:
Itse en juurikaan törmää ravintoloissa lapsiperheisiin, sillä käyn niissä lounasaikaan tai sitten iltaisin, eikä kumpikaan ole varmaan lapsiperheiden suosikkiaikaa ravintolassa. Eniten minua häiritsee ne kovaääniset, huutavat ja aivan törkykovaa naurua harrastavat kaveriporukat, jotka huutavat asiansa koko ajan toisilleen. Voisi ne aikuisetkin ottaa toisia huomioon.
Kerran sanoin yhdelle porukalle, että voisivatko he hiukan hiljentää voluumiaan, kun me omassa porukassa ei kuulla yhtään mitään mitä joku puhuu, niin sain vastaanoton, että kannattaa pysyä kotona, jos melu haittaa. Näinkö päin se tosiaan nykyisin on?
Tuollaisia mölyapinoita kehittyy niistä riehuvista ja huvikseen kirkuvista kauhukääpiöistä. Jos ei ole edes lapsena opetettu, niin ei aikuisena ole taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät osaa käyttäytyä ravintoloissa. Etelä-Euroopan maissa pikkulapsetkin osaa käyttäytyä.
Siellä lapset saavat ympäri korvia, jos eivät käyttäydy...
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuisetkaan osaa käyttäytyä missään ravintolassa yms NS normaalisti, usein näkee ihmisiä, jotka tuijottooooop omaa puhelintaan, kun syövät !!!!!!! Ja se melu niistä !!!!!! Joka paikas !!!! Jokainen hakee itse oman ruokansa, lapsetkin !!!! Kukaan ei saa auttaa, ellei laps ole liian lyhyt ottamaan itse. Tai jos he ovat esim Burger kingissä.......sielläkin kaikki hakee itse ruokansa, mut säästyy aikaa, jos ottaa sen pöytiin tarjoilu , se ei maksa mitään. Mä otan sen aina, ku se on mahdollista. Ja mun puhelin, jos se o Mukan, o aina 100 % hiljaisella, ei kuulu mitään !!! Enkä meteli syödessäni, hakiessani ruokaa.......se o muutenki aika noloa !!!!! Ja se, et kohta 20-v down-poika/mies ei osaa vieläkään hakea mitään ruokaa itse, vaan sen äidin pitää lähteä mukaan.........se ku o tottunut niin siihen, et sitä palvellaan.........että sitäkin saa hävetä ja paljon !!!!!!
Jestas. Oliko tuo vuodatus edes suomea. Jotain kuitenkin, muttei mitään ymmärrettävää. Tuttuja sanoja, mutta sanojen takana ei minkäänlaista älyä.
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä pysähdyttiin matkalla syömään ABC-buffaan. Selvisi, että paikalla on myös pizzabuffa. Voi elämä mitä meininkiä, aikuiset ihmiset käyttäytyi kuin porsaat. Ihmiset jonotti pizzaa ja kauan sai jonottaakin, kun aina jonon ekana ollut lappasi suunnilleen kokonaisen pizzan lautaselleen. Yhtään ei osattu ajatella muita ihmisiä, ahneudella ei ollut mitään rajaa ja kyllä se siellä pizzaa mättävien ihmisten ylipainon määrä valitettavasti pisti silmään.
Ei ABC ole mikään ravintola, se on sikalasyöttölä. Ei siellä ole edes mitään mitä voisi ruoaksi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Laivan buffetravintola kesäloma-aikaan ja jotkut Bamse-hotellien all-inc. ovat mulle ehdoton nounou. Ruuasta ei pysty nauttimaan, vaikka se olisi hyvää, se meininki on vaan niin karmaisevaa. Meteliä, huutoa, itkua, kiljumista, juoksentelua lasten osalta ja aikuistenkin välillä. Ja se buffetista ruuan ahnehtiminen ihan kun ei olisi ruokaa ennen nähty.
Meillä samantyylinen kokemus vuosien takaa. Oli hiihtoloma viikko ,miksi olimmekaan juuri silloin lähteneet risteilylle. Aamupalalla oli tungos , mutta löytyi pari paikkaa pöydästä jossa oli lapsiperhe. Voi sitä ruuan määrää mikä heillä oli, sämpylää, puuroa, lihapullia ym ja kaikilla omat lautasensa. Ja ne jäivät pöytään myös heidän lähdettyään ,tosin syömättä ja vielä levittivät ne niin kuin osa olisi ollut meidän jättämiä. Vähän siivoiltiin niitä lautasia toiselle puolen pöytää, mutta ei ikinä enää risteilyjä koulun lomien aikaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari opettajaa, aina kun he liikkuvat jossain lastenkin kanssa, siis omiensa, niin he huutavat. Ehkä ovat saaneet jonkin kuulovamman siellä koulussa.
Ja todnäk se sormiruokaileva lapsi on aivan hiljaa? Mutta sekään ei sit käy.. omat lapset oli pieniä aikaan ENNEN sormiruokailua, tai se oli korkeintaan jotain kurkun mutustamista, mutta minusta tuo ajatus on erinomainen, Lapsi maistelee kaikkea mikä kiinnostaa omatahtisesti. Paöjon parempi se kuin oma 70-luvun ruokakasvatus: siinä istut niin kauan että lautanen on tyhjä ruuasta, jonka joku muu on siihen lapannut. Sillä konstilla vasta ruokanirsoja kasvatettiinkin.
Näin sormiruokailua ensimmäisen kerran kun lapsenlapsi oli kylässä.
Ruoat lenteli ympäri lattiaa...Huomautin hänen vanhempiaan sotkemisesta.
Vastaus oli jotain että lapsi tutustuu ruokaan ja sen tuntumaan ym trendihömppää. Sanoin että kotonanne voitte sotkea vapaasti mutta täällä ette. Suuttuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailu se vasta "mukavan" näköistä onkin...
Mitä väärää siinä sitten on? Juu, ymmärrän, että joku 2-vuotias osaa jo syödä lusikalla ja haarukalla, mutta jos kyse pienemmistä...
Sormiruokailua voipi harrastella siellä kotosalla. Eikös niin?
Voi, mutta jos meidän 1v syö vaikka leipää ravintolassa niin millä sitä sitten pitäisi syödä? Haarukalla ja veitsellä...
Lienee eri asia tuo leivän syönti käsin, tai sormin, kuin lautasruuan syönti sormilla ....