Lapsiperhe ravintolassa, ei muiden ruokarauhalla väliä kun tavaton perhe meluaa
Miksi näitä öykkäriperheitä on nykyään niin paljon? Ei näihin ennen törmännyt juuri missään!
Miten voi olla niin vaikeaa sanoa lapselle että nyt olet rauhallisemmin, puhu hiljempaa, älä huuda, älä riehu, muutkin ihmiset on otettava huomioon. Meneekö se koko maailman keskipiste todella siitä rikki, jos hän ei saa terrorisoida ravintolasalillista ruokailevia ihmisiä? Todella itsekästä ja ällöttävää käytöstä!
Kommentit (95)
Olen itsekin äiti, mutta jouduin kerran poistumaan ravintolasta, koska jonkun lapset kiljui niin kovaa, että mun korviin sattui. Äidin yritykset hiljentää lapset oli olematon. Juttelu kaverin kanssa oli tärkeämpää. Viime viikolla olin yhdessä toisessa ravintolassa perheeni kanssa, ja siellä lasten leikkityyli oli niin itsekäs ja villi ettei kukaan muu lapsi voinut leikkiä leikkipaikalla. Jälleen kerran, ei mitään yritystä perheen aikuisilta. Erään kolmannen perheen lapset ovat ihan mahdottomia. En uskalla kutsua niitä kylään kun pelkään että ne joko satuttaa mun lapsia esim, työntämällä portaat alas, tai putoavat itse tyyliin katolla kiipeillessään. Ulkomailla katselin kun yksi lapsi ihan pokkana maistoi useita ruokia suoraan kauhasta. Mun on niin vaikea ymmärtää vanhempia, jotka ei valvo ja kasvata lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailu se vasta "mukavan" näköistä onkin...
Ja on sanomattakin selvää, että kyllästyttyään siihen syömiseen pennut juoksevat pöydästä ja länttäävät niitä tahmeita paskaisia käsiään joka paikkaan. Kaverini ovat joskus ihmetelleet, mikseivät heidän lapsensa ole tervetulleita minun kotiini. No juuri siksi. Lapsiperheissä ei tunneta minkäänlaista hygieniaa.
Ei pidä kuitenkaan yleistää. Omat lapset on jo isoja,mutta eivät koskaan ole toimineet mainitsemallasi tavalla. Puhdasta, siistiä ja hygieenistä on kotonakin aina ollut. Varmaan lapsissa on ylivilkkaita, joita on vaikea saada toimimaan haluamallaan tavalla, mutta kyllä ihan tavallisia lapsia voi opettaa istumaan paikallaan, pesemään kätensä ja toimimaan muutenkin muut ihmiset huomioon ottaen. Mutta heitä täytyy opettaa.
Pitää tässä kertoa tositarina yhdeltä huoltoasemalta viikko takaperin. Olin odottamassa ystävääni vessasta, kun sieltä tuli ulos pieni tyttö ja äitinsä siinä ulkopuolella kysyi, pesitko kädet. Tyttö valahti heti sen näköiseksi, että ei ollut pessyt, ja sanoi kovaan ääneen, että ei iskäkään koskaan pese. Äiti passitti tytön takaisin pesemään kätensä, mutta tuli mieleen, että voisiko vanhemmat näyttää ihan tavallistä esimerkkiä lapsilleen.
Tuli mieleeni erään tuntemani äidin " kasvatus" : Tuli vierailulle lapsineen, täysi villilauma, rikkoivat esim. isäni kalliit silmälasit, ei puhettakaan korvauksesta. Heidän äiti vain totesi että: lapset nyt on lapsia. Jumalavita, tälläisen kasvatuksen juuri saavat lapset joiden annetaan aivan vapaasti hyppiä muiden silmille.
Itse en juurikaan törmää ravintoloissa lapsiperheisiin, sillä käyn niissä lounasaikaan tai sitten iltaisin, eikä kumpikaan ole varmaan lapsiperheiden suosikkiaikaa ravintolassa. Eniten minua häiritsee ne kovaääniset, huutavat ja aivan törkykovaa naurua harrastavat kaveriporukat, jotka huutavat asiansa koko ajan toisilleen. Voisi ne aikuisetkin ottaa toisia huomioon.
Kerran sanoin yhdelle porukalle, että voisivatko he hiukan hiljentää voluumiaan, kun me omassa porukassa ei kuulla yhtään mitään mitä joku puhuu, niin sain vastaanoton, että kannattaa pysyä kotona, jos melu haittaa. Näinkö päin se tosiaan nykyisin on?
Suomalaiset eivät osaa käyttäytyä ravintoloissa. Etelä-Euroopan maissa pikkulapsetkin osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Joka kesä pysähdytään eräässä kylpylässä yön yli, joka vuosi siellä on SE perhe, jonka lapset ensin illalla terrorisoi muita altailla, ja sitten kuulet kyllä selvästi kun tää perhe saapuu aamupalalle. Äidit ovat aivan mustasilmäisiä ameeboita, useimmiten leopardi-asussa, ja isät katselevat jämptisti muualle. Lapset saa tosiaan tehdä ja sanoa mitä huvittaa. Mukaan lukien esimerkiksi muiden lasten töniminen ja haukkuminen vesileikeissä, ravintolassa juokseminen, riehuminen ja huutaminen... Aina näissä perheissä on myös vähintään neljä lasta.
Ehdotus: yöpykää jossain mualla ensi kerralla? Sellaisessa, jossa hintataso jo karsii moiset ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailu se vasta "mukavan" näköistä onkin...
Mitä väärää siinä sitten on? Juu, ymmärrän, että joku 2-vuotias osaa jo syödä lusikalla ja haarukalla, mutta jos kyse pienemmistä...
Sormiruokailua voipi harrastella siellä kotosalla. Eikös niin?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari opettajaa, aina kun he liikkuvat jossain lastenkin kanssa, siis omiensa, niin he huutavat. Ehkä ovat saaneet jonkin kuulovamman siellä koulussa.
Ja todnäk se sormiruokaileva lapsi on aivan hiljaa? Mutta sekään ei sit käy.. omat lapset oli pieniä aikaan ENNEN sormiruokailua, tai se oli korkeintaan jotain kurkun mutustamista, mutta minusta tuo ajatus on erinomainen, Lapsi maistelee kaikkea mikä kiinnostaa omatahtisesti. Paöjon parempi se kuin oma 70-luvun ruokakasvatus: siinä istut niin kauan että lautanen on tyhjä ruuasta, jonka joku muu on siihen lapannut. Sillä konstilla vasta ruokanirsoja kasvatettiinkin.
Eräällä pienellä kirppiksellä viikko sitten jouduin väistelemään juoksevia ja meskaavia lapsia. Perheen nuorin, pieni tyttönen oli riehakkain. Oletettu perheen mummi koetti epätoivoisesti hillitä tyttöä, joka juoksullaan ja äänekkyydellään häiritsi muita asiakkaita. Lapsen äiti tutkaili hyllyjä kaikessa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja porsastelevat.
Laivan buffassa oli nautinto kaukana kun siivoton kersaperhe melskasi ja rääpi viereisessä pöydässä. Vanhemmat söivät melun ja sotkun keskellä lauhkeina kuin lampaat. Kertaakaan eivät komentaneet mukuloitaan
Mä näin ketjun otsikon ja olin juuri tulossa kirjoittamaan samankaltaista kokemusta laivan (Silja serenade) buffasta tässä parin viikon takaa. Buffan ruoka oli positiivinen yllätys, mutta muu meiniki siellä totaalinen järkytys. Enpä kyllä enää taida mennä ruokailemaan sinne.
Kyllä ne kirkuvat kersat saavat niskakarvat pystyyn mutta vieläkin pahempia ovat ne äidit jotka eivät enää osaa puhua normaalilla äänellä lapsilleen vaan kiekuvat kurkku suorana joka asian. Koko ajan pitää olla kovassa äänessä ja kimittää kuin vähä-älyinen
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät osaa käyttäytyä ravintoloissa. Etelä-Euroopan maissa pikkulapsetkin osaa käyttäytyä.
Voi luoja, eivät kaikki osaa. Meillä on tuttuja Etelä-Euroopan maissa ja voin kertoa, että heidän lasten osalta meininki ravintolassa on järkyttävää perseilyä. Kun he ovat olleet Suomessa, niin oikeasti lasten käytöstä on todella saanut hävetä. Vanhemmat eivät komenna, vaikka lapset menevät buffatyyppisessä ravintolassa nuolemaan ottimia, ja ottavat sormin ruokaa yhteisistä astioista. Rohmuavat, mutta eivät sitten syökään. Sotkevat tahallaan. Lisäksi kiljuminen kuuluu vakiovarusteena settiin. Veikkaan, että ongelma ei ole yleistettävissä, kaikissa kulttuureissa löytyy hyvä- ja huonotapaisia. Toisekseen, ehkä kaikkien mielestä samat asiat eivät ole häiritseviä tai huonoa käytöstä. Kulttuurieroja kai.
Kuinka sitten suomalaisia haukutaan tuppisuiksi?
Olen kerran nähnyt kun henkilökunta puuttui lasten käytökseen. Siihen tarvittiin pari vaaratilannetta: tarjoilijaan törmääminen ja viimeisenä niittinä se, että lapset menivät keittiön puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, eivät kaikki osaa. Meillä on tuttuja Etelä-Euroopan maissa ja voin kertoa, että heidän lasten osalta meininki ravintolassa on järkyttävää perseilyä. Kun he ovat olleet Suomessa, niin oikeasti lasten käytöstä on todella saanut hävetä. Vanhemmat eivät komenna, vaikka lapset menevät buffatyyppisessä ravintolassa nuolemaan ottimia, ja ottavat sormin ruokaa yhteisistä astioista. Rohmuavat, mutta eivät sitten syökään. Sotkevat tahallaan. Lisäksi kiljuminen kuuluu vakiovarusteena settiin. Veikkaan, että ongelma ei ole yleistettävissä, kaikissa kulttuureissa löytyy hyvä- ja huonotapaisia. Toisekseen, ehkä kaikkien mielestä samat asiat eivät ole häiritseviä tai huonoa käytöstä. Kulttuurieroja kai.
Joo, näin mäkin sanoisin jonkun verran reissanneena ja esim sellaisissa perhehotelleissa majoittuneena joissa on muitakin kuin vain pohjoismaalaisia. Rakkaan itänaapurimme väki on suht karmeaa käytökseltään, ihan iästä riippumatta.
Pirkko-Paavali on tottunut olemaan huomion keskipisteenä joka paikassa. Ravintolakäynti ei tee poikkeusta. Ja vanhemmat myötäilee, ettei tule pettymyksen tunteita.
Ravintoloille voisi olla hyvä aika brändätä "hiljainen ravintola" konseptia. Kaikki syövät hiljaa. Sääntö koskee kaikkia ikään katsomatta.
Helsingin keskustan isossa ruokaravintolassa kerran lounasaikaan yhden seurueen lapset niin pitivät hirveää älämölöä, hyppivät vaarallisesti sohvien selkänojilta alas, tappelivat, riehuivat, todella häiritsivät metelöinnillään muita asiakkaita. Äidit keskittyivät viininjuontiin ja seurustelivat rauhassa keskenään puuttumatta ollenkaan jälkikasvunsa käytökseen. Useampi kävi valittamassa henkilökunnalle, mutta henkilökunta ei puuttunut asuaan. Sanoivat vain, että heille on tervetulleita myös lapsiperheet. Pitäkää siis hoploppinne.