Lapsiperhe ravintolassa, ei muiden ruokarauhalla väliä kun tavaton perhe meluaa
Miksi näitä öykkäriperheitä on nykyään niin paljon? Ei näihin ennen törmännyt juuri missään!
Miten voi olla niin vaikeaa sanoa lapselle että nyt olet rauhallisemmin, puhu hiljempaa, älä huuda, älä riehu, muutkin ihmiset on otettava huomioon. Meneekö se koko maailman keskipiste todella siitä rikki, jos hän ei saa terrorisoida ravintolasalillista ruokailevia ihmisiä? Todella itsekästä ja ällöttävää käytöstä!
Kommentit (95)
Olen varmasti kasvattajana tehnyt paljon huonoja ja virheellisiä valintoja, mutta tyytyväinen kyllä olen siitä miten hyvin lapsemme ovat aina käyttäytyneen ravintolassa. Olemme käyneet paljon ravintoloissa ja erilaisissa ravintoloissa, ei pelkkää mäkkäriä ja heseä, siitä lähtien kun lapset olleet ihan pikkuisia. Asiaa on varmasti helpottanut toki myös se, että lapset eivät ole nirsoja, tykkäävät monenlaisista ja erilaisista mauista, eikä tarvitse erikseen olla lasten listaa ja ketsuppia joka ruokaan.
Toiset voivat ylpeillä lasten urheilusaavutuksilla, minä taas lasten hyvällä ja sivistyneellä ravintolakäytöksellä.
Laivan buffetravintola kesäloma-aikaan ja jotkut Bamse-hotellien all-inc. ovat mulle ehdoton nounou. Ruuasta ei pysty nauttimaan, vaikka se olisi hyvää, se meininki on vaan niin karmaisevaa. Meteliä, huutoa, itkua, kiljumista, juoksentelua lasten osalta ja aikuistenkin välillä. Ja se buffetista ruuan ahnehtiminen ihan kun ei olisi ruokaa ennen nähty.
Ei aikuisetkaan osaa käyttäytyä missään ravintolassa yms NS normaalisti, usein näkee ihmisiä, jotka tuijottooooop omaa puhelintaan, kun syövät !!!!!!! Ja se melu niistä !!!!!! Joka paikas !!!! Jokainen hakee itse oman ruokansa, lapsetkin !!!! Kukaan ei saa auttaa, ellei laps ole liian lyhyt ottamaan itse. Tai jos he ovat esim Burger kingissä.......sielläkin kaikki hakee itse ruokansa, mut säästyy aikaa, jos ottaa sen pöytiin tarjoilu , se ei maksa mitään. Mä otan sen aina, ku se on mahdollista. Ja mun puhelin, jos se o Mukan, o aina 100 % hiljaisella, ei kuulu mitään !!! Enkä meteli syödessäni, hakiessani ruokaa.......se o muutenki aika noloa !!!!! Ja se, et kohta 20-v down-poika/mies ei osaa vieläkään hakea mitään ruokaa itse, vaan sen äidin pitää lähteä mukaan.........se ku o tottunut niin siihen, et sitä palvellaan.........että sitäkin saa hävetä ja paljon !!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailu se vasta "mukavan" näköistä onkin...
Mitä väärää siinä sitten on? Juu, ymmärrän, että joku 2-vuotias osaa jo syödä lusikalla ja haarukalla, mutta jos kyse pienemmistä...
Sormiruokailua voipi harrastella siellä kotosalla. Eikös niin?
Voi, mutta jos meidän 1v syö vaikka leipää ravintolassa niin millä sitä sitten pitäisi syödä? Haarukalla ja veitsellä...
Eikö ihmiset enää osaa menne sinne lapsen tasolle ja sanoa, että hei nyt häiritset tätiä, koitahan rauhoittua. Me kaikki aikuiset olemme samassa veneessä ja meillä on vanhemman velvollisuudet puuttua jos lapset perseilee.
Minua aika usein häiritsee enemmän se, miten perheen aikuiset käyttäytyvät. Lapset on lapsia, he vielä opettelevat, mutta aikuiset... lapset juoksevat ja hihitellään, vaikka tulisi ystävällisesti ohjata ettei ravintolassa saa juosta. Sitten JOS kommennetaan lapsia, se tehdään aina niin hirveän tylysti. Miksei lapsille puhuta ystävällisesti?
Meillä lapsi tottelee tosi hyvin kun ollaan ystävällisiä "hei pikku kiitäjä, muista että täällä ei juosta" ja pysyy tunnelma kivana. Ei tarvi koko ravintolan kuunnella kun vanhemmat tylyttää lasta. Ne äänensävyt millä lapselle puhutaan.. täytyy sanoa että vaikka Ruotsissa käydessä ei kuule sellaista.
Eri asia jos olisi joku lasten välinen tappelu tai lapsi olisi juoksemassa autotielle tms. vakava tilanne. Silloin vaikka huudetaan jos muu ei tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari opettajaa, aina kun he liikkuvat jossain lastenkin kanssa, siis omiensa, niin he huutavat. Ehkä ovat saaneet jonkin kuulovamman siellä koulussa.
Ja todnäk se sormiruokaileva lapsi on aivan hiljaa? Mutta sekään ei sit käy.. omat lapset oli pieniä aikaan ENNEN sormiruokailua, tai se oli korkeintaan jotain kurkun mutustamista, mutta minusta tuo ajatus on erinomainen, Lapsi maistelee kaikkea mikä kiinnostaa omatahtisesti. Paöjon parempi se kuin oma 70-luvun ruokakasvatus: siinä istut niin kauan että lautanen on tyhjä ruuasta, jonka joku muu on siihen lapannut. Sillä konstilla vasta ruokanirsoja kasvatettiinkin.
Omatahtisesti 🤦
Meillä kolmivuotias kakkasi vaippaan ja kun ei ollut puhdasta laittaa tilalle päätti pesun jälkeen karata ja kakkia ravintolan lattialle.
Musta voisi lopultakin tehdä ihan virallisen julistuksen, ettei Suomeen haluta enää lapsia koska me suomalaiset emme niistä pidä. 18 vuotta tuon jälkeen saisimme lopultakin elää rauhallisten ja hyvin käyttäytyvien aikuisten ihmisten muodostamassa paratiisissa.
Vähemmän rankkana keinona lapset voisi kieltää julkisilta paikoilta kokonaan.
Johan on taas ketju :D
Olen muutaman kerran koko elämäni aikana (nyt 54 vuotta täynnä) kuullut lapsen itkua ravintolassa. KAIKKI todella vmäiset kokemukset ulkona syödessä ovat olleet aikuisten ihmisten masinoimia.
Vain muutamia esimerkkejä mainitakseni: liian kännissä olevat uhkaavat ja/tai meluisat asiakkaat, tavalla tai toisella hullut tyypit, haisevat ihmiset, etuilevat lumihiutaleet, porsastelijat, kännykkäänsä huutavat idiootit jne. jne. jne.
Viime kesänä pysähdyttiin matkalla syömään ABC-buffaan. Selvisi, että paikalla on myös pizzabuffa. Voi elämä mitä meininkiä, aikuiset ihmiset käyttäytyi kuin porsaat. Ihmiset jonotti pizzaa ja kauan sai jonottaakin, kun aina jonon ekana ollut lappasi suunnilleen kokonaisen pizzan lautaselleen. Yhtään ei osattu ajatella muita ihmisiä, ahneudella ei ollut mitään rajaa ja kyllä se siellä pizzaa mättävien ihmisten ylipainon määrä valitettavasti pisti silmään.
Vierailija kirjoitti:
Minua aika usein häiritsee enemmän se, miten perheen aikuiset käyttäytyvät. Lapset on lapsia, he vielä opettelevat, mutta aikuiset... lapset juoksevat ja hihitellään, vaikka tulisi ystävällisesti ohjata ettei ravintolassa saa juosta. Sitten JOS kommennetaan lapsia, se tehdään aina niin hirveän tylysti. Miksei lapsille puhuta ystävällisesti?
Meillä lapsi tottelee tosi hyvin kun ollaan ystävällisiä "hei pikku kiitäjä, muista että täällä ei juosta" ja pysyy tunnelma kivana. Ei tarvi koko ravintolan kuunnella kun vanhemmat tylyttää lasta. Ne äänensävyt millä lapselle puhutaan.. täytyy sanoa että vaikka Ruotsissa käydessä ei kuule sellaista.
Eri asia jos olisi joku lasten välinen tappelu tai lapsi olisi juoksemassa autotielle tms. vakava tilanne. Silloin vaikka huudetaan jos muu ei tehoa.
Mun mies on tuollainen ystävällinen puhuttelija. Lapset ei yleensä tottele sitä. Lopputuloksena on, että minä komennon lapsia tylysti, ja tadaa, ne tottelee.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät osaa käyttäytyä ravintoloissa. Etelä-Euroopan maissa pikkulapsetkin osaa käyttäytyä.
En ole missään muussa maassa nähnyt niin paljon huonosti käyttäytyviä lapsia ja aikuisia ravintoloissa kuin Italiassa.
Täällä oli Raxissa sellainen leikkipaikka lapsille. Se poistettiin varmaan sen hirvittävän metelin takia. Ihmiset tuli sinne syömään eikä lasten kiljumista kuuntelemaan. Huomattavasti meno rauhoittui kun leikkipaikka poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari opettajaa, aina kun he liikkuvat jossain lastenkin kanssa, siis omiensa, niin he huutavat. Ehkä ovat saaneet jonkin kuulovamman siellä koulussa.
Ja todnäk se sormiruokaileva lapsi on aivan hiljaa? Mutta sekään ei sit käy.. omat lapset oli pieniä aikaan ENNEN sormiruokailua, tai se oli korkeintaan jotain kurkun mutustamista, mutta minusta tuo ajatus on erinomainen, Lapsi maistelee kaikkea mikä kiinnostaa omatahtisesti. Paöjon parempi se kuin oma 70-luvun ruokakasvatus: siinä istut niin kauan että lautanen on tyhjä ruuasta, jonka joku muu on siihen lapannut. Sillä konstilla vasta ruokanirsoja kasvatettiinkin.
Omatahtisesti 🤦
Jep. Koskaa arvaa mitä, se omatahtisuus opettaa myös OMATOIMISUUTEEN, ja sehän tämän palstan porukasta pitää olla johtava kasvatusohje jo 1v ikäisestä alkaen (vrt tuo yksi keskustelu siitä miten lukiolaisen pitäisi hoitaa jo koko elämänsä itse, vaikka ei edes alaikäisenä voi niin tehdä). Että MITÄ te nyt oikeasti niiltä lapsista haluatte?
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti arvostan, että lapselle annetaan puhelin, josta se saa kuunnella äänekkäitä lastenohjelmia ja pelata pelejä ravintolaillan ajan, kaikkien iloksi,
Siis nämä on pahimpia! Miten vaikeaa on antaa sille lapselle kuulokkeet. Omieni ollessa pieni eivät todellakaan saaneet käyttää mitään laitteita ilman kuulokkeita julkisella paikalla. Ne lasten kuulokkeet muuten myös maksaa joku 20€. Että ei kauhean kallista olisi ostaa sellaisia. Jotkut vanhemmat vaan on välinpitämättömiä kusipäitä.
Mulla ei ole lapsia, mutta tänä kesänä olen ihan tietoisesti tarkkaillut lapsiperheiden toimintaa eri tilanteissa. Linnanmäellä, Suomenlinnassa, Seurasaaressa, Ruotsin risteilyllä, ylipäätään ravintoloissa ja ostoskeskuksissa Helsingin suunnalla (käytännössä Tripla ja Kamppi).
Summa summarum: ihan älyttömästi suuret erot siinä, miten lapsiperheet toimivat. Parhaimmillaan pienetkin lapset toimivat niin hienosti, että itsekin nauttisin heidän seurassaan. Näissä perheissä aikuiset ja lapset juttelevat yhdessä kauniisti, mutta myös pitävät hauskaa asiallisesti, toiset huomioiden. Sitten on se ihan kolikon kääntöpuoli, eli kauhukakarat wt-vanhempineen, eli lapset HUUTAA, RIEHUU, MEKASTAA, ja vanhemmat ei tee mitään, tai ovat käytössä puhelimilla. Toki tuohon väliin mahtuu kaikenlaista ryhmä rämää, esim perheitä, joissa lapset sikailee, ja aikuiset yrittää puuttua, mutta vähän väärillä tavoilla. Esim "kulta jos lopetat huutamisen saat uuden kokiksen ja jäätelöö ja hattaraa"...
Täytyy sanoa, että noiden fiksujen ja kivojen perheiden lapset ovat kyllä niin etulyöntiasemassa tulevaisuudessa. Esim kesätyön löytäminen, hyvä koulumenestys, verkostoituminen muiden menestyjien kanssa, koulutuksen arvostus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on tuollainen ystävällinen puhuttelija. Lapset ei yleensä tottele sitä. Lopputuloksena on, että minä komennon lapsia tylysti, ja tadaa, ne tottelee.
Se ystävällinen ohjaus toimii varmaan paremmin, jos molemmilla on sama linja.
Siskoni ja miehensä antavat lapsensa aina möykätä kaikkien aikuistenkin päälle ja lapsi on opetettu, että kaikkien huomion pitäisi olla aina ja joka tilanteessa vain hänessä. On myös näennäisesti ruuduton lapsi, mutta oikeasti vaan jankkaa videoiden katselua kunnes jompi kumpi vanhemmista antaa periksi ja siskoni huokailee, kuinka nyt lapsen pienet aivot menee pilalle. Tyypillinen show on, että ensin kaikkien pitäisi katsoa ja kuunnella tämän lapsen juttuja, sekoilua ja mölyämistä innostuneena. Ja sitten kun lapsi kyllästyy, alkaa jankkaamaan sitä puhelinta. Tämä jatkuu 15-30min kunnes saa periksi. Sen jälkeen katsoo hetken videoita, kunnes jompi kumpi vanhempi alkaa maanittelemaan puhelinta pois. Lapsi ei tietenkään anna sitä helpolla ja pari kertaa on suuttunut ja heittänyt puhelimen.
Minulla on itselläkin vain yksi lapsi, mutta ei olle kasvatettu häntä huomion keskipisteeksi. Lapselle pitää pystyä sanomaan, että nyt olet hiljaa. Lapsen pitäisi myös ymmärtää, että kaikessa ei aina ole kyse hänestä. Muut pitää ottaa huomioon ja pitää käyttäytyä niin, että kaikilla on mukava olla.
Tämä olisi kyllä hermolepoa kaiken muunkin hulinan keskellä.