Oikeistolainen poliittinen ajattelu vs. käyttäytyminen
Olen entinen kokoomusäänestäjä. Nykyisen sosiaaliluokkani (korkeakoulutettu, hyvätuloinen, yrittäjä) kriteereillä minun pitäisi olla sitä edelleen, mutta en ole. En vaan pysty. Ajatus on vastenmielinen. Lopetin äänestämisen, koska osa oikeistosta on muuttunut niin tyhmäksi, etten häpeämättä sitä voi äänestää, ja myös siksi, että liberaalioikestolaisuus on enää hiuskarvan varassa Kokoomuksessakin. Esimerkkejä, joiden vuoksi lopetin äänestämisen, enkä tule sitä aloittamaan: Susanna Koski, Wille Rydman, Atte Kaleva ja Tere Sammallahti. Ja lukuisat muut kenttäkokkareet, joilla kyky ja substanssi eivät kohtaa.
Kuitenkin olen suurista teeseistä samaa mieltä: yksilöllä tulee olla vapaus mutta myös vastuu, talous on saatava kuntoon, julkisen sektorin koko tulisi minimoida (kuitenkin niin, ettei ideologisesti yksityistetä kaikkea toimivaa, eikä tehdä äkkiliikkeitä), markkinataloutta pitäisi tukea ja politiikassa tarvitaan ideologian sijaan realismia ja neuvottelutaitoja. Mutta eihän nyky-kokoomus tällaista aja. PS:ää en viitsi edes mainita, koska sen porukan tyhmyyttä ei kestä varmaan edes Halla-Aho itse.
Mutta esitän kysymyksen kaikille vihervassaria täälläkin hokeville aivokääpiöille: milloin lakkaatte tekemästä omalle ajatussuunnallenne valtavaa hallaa? Uskon, että suomalaiset ovat tolkun väkeä, ja oikeisto tulee kokemaan ennennäkemättömän mahalaskun teidän idiotismirummutuksenne tähden.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa näitä oikeisto-vasemmisto - väittelyitä. Molemmissa on omat hyvät puolensa ja omat huono puolensa.
Minä äänestän edelleen Kokoomusta pääasiallisesti siksi, että Kokoomus on yrittäjien ja yritysten puolella. Meillä muilla ei ole töitä, jos yrityksillä ei mene hyvin. Minusta politiikassa on ennen kaikkea kyse talouden hoidosta. Joku muu näkee politiikan perustelut toisin.
Se vaan, kun kokoomus ei todellisuudessa ole yritysten eikä varsinkaan yrittäjien puolella. Ainoastaan suuromistajien. Yrityksessään itse työskentelevä pienyrittäjä ei todellakaan hyödy vaan pelkästään kärsii kokoomuksen politiikasta.
- yrittäjä
Millä tavalla vasemmisto hoitaa yrittäjien asemaa kokoomusta paremmin?
Kiusallista kertoa esimerkki, mutta yksi on: koronatuet. Oikeisto tänäkin päivänä kritisoi "Sannaa" noista, vaikka niillä pelastettiin moni pienempi yritys.
Toteutus ei tietenkään ollut täydellinen, mutta aika hyvin lopulta meni. Saatiin valtavat tulonsiirrot aikaiseksi yksityisille ja yrittäjäriski monelta alalta nollattiin. Ei toki kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa näitä oikeisto-vasemmisto - väittelyitä. Molemmissa on omat hyvät puolensa ja omat huono puolensa.
Minä äänestän edelleen Kokoomusta pääasiallisesti siksi, että Kokoomus on yrittäjien ja yritysten puolella. Meillä muilla ei ole töitä, jos yrityksillä ei mene hyvin. Minusta politiikassa on ennen kaikkea kyse talouden hoidosta. Joku muu näkee politiikan perustelut toisin.
Se vaan, kun kokoomus ei todellisuudessa ole yritysten eikä varsinkaan yrittäjien puolella. Ainoastaan suuromistajien. Yrityksessään itse työskentelevä pienyrittäjä ei todellakaan hyödy vaan pelkästään kärsii kokoomuksen politiikasta.
- yrittäjä
Suomen keskiluokan ahneus ja avuttomuus on noloa. Yrittäjät nostavat kummallisia yritystukia, maanviljelijät mielisairaan korkeita maataloustukia, tuetaan taidetta, yms...He syövät jatkuvasti ilmaisia liikelounaita, jotka maksaa ay-liike tai Veikkaus merirastilalaisten mummojen rahoilla.Minä ja minun viiteryhmäni on se tärkein. Jokainen apurahalla tehty köyhyyttä kritisoiva taideteos on poissa samasta rahasta, joka voitaisiin antaa vaikka asunnottomalle. Ja 1970-luvun c-kasettiaan pyörittävä, köyhyyttä paheksuva Tampereen yliopiston kommunistidosentti käyttää samoja resursseja, joista voisi antaa talouden eheyttämiseen.
Suomalaisista on tullut pelkkiä naristeja.
Suomen ongelma on polarisaatio. Itse olen nykyään eri mieltä oikeiston sekä vasemmiston kanssa.
Oikeisto ja vasemmisto on nykyään pitkälti samaa unipartya, pienin eroin.
Kaikki ovat nykyään wokeja, kaikki ovat liberaaleja, kaikki haluavat lisää yöntimoja,
Erittäin hyvin sanottu ap. Olen itse vähän samoilla mielin. Kokoomusnuoret olivat sekaisin jo 20 vuotta sitten ja iso osa nykykokoomuslaisista on juuri tuota porukkaa. Järkevämmät ja sivistyneemmät ovat jo poistuneet areenalta.
Vierailija kirjoitti:
Suomen ongelma on polarisaatio. Itse olen nykyään eri mieltä oikeiston sekä vasemmiston kanssa.
Kaikki ovat nykyään wokeja, kaikki ovat liberaaleja, kaikki haluavat lisää yöntimoja,
Eli sä haluaisit lisää sortoa, lisää kyttäystä ja lisää sisäsiittoisuutta ja hiljalleen nääntyvää Suomea?
Minusta sinä AP kuulostat nykypäivän perusitsekkäältä ajattelijalta jonka mielestä puolueiden ja äänestäjien pitää muuttua, koska sinä et sopeudu muottiin ja vedät puoluetta koskevat linjaukset yksittäisten edustajien perusteella? Minusta se kuulostaa hyvinkin vasemmistolaiselta ajatukselta, loukkaannutaan ja sen jälkeen ei nähdä enää metsää puilta vaan se yksi hiertävä kivi peittää kaiken hyvän alleen.
En minäkään pidä kaikista edustajista enkä varauksetta hyväksy nykyisen hallituksen kaikkia toimia, siellä on tehty selviä virheitäkin, mutta sen verran realismia minusta löytyy, että en usko laivan kääntyvän vain siksi, että minä olen siitä eri mieltä - se vaatisi todella paljon samanmielisiä.
Aina on olemassa se mahdollisuus, että jätät äänestämättä tai vaihdat puoluetta, mutta voin luvata, että virheetöntä ja eettismoraalisesti ongelmatonta puoluetta et tästä maasta löydä. Kunhan valta vaihtuu niin seuraava oppositio tulee taas osoittamaan ja alleviivaamaan päätöksenteon virheet vailla ratkaisuehdotuksia paremmasta, se kun on opposition tehtävä.
Oikeistolaisuuden liputtaminen loppuu yleensä siinä kohtaa kun itse tai lähisukulainen, oma lapsi tms sairastuu vakavasti, vaikkapa syöpään ja todellinen todellisuus iskee päin naamaa. Yhtäkkiä sitä alkaakin arvostamaan, että saa tukea ja apua kun sitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- yrittäjä
Ei se raha näköjään kiinnosta sinua sittenkään tarpeeksi(ellei se tule jonkun muun taskusta) Rikastuminen on nimittäin Suomessa helpompaa kuin seksiseuran saaminen minkään puolueen risteilyllä. Suomessa rikastuu, kun myy jotain jollekin, joka ei käytä omia rahojaan. Siis julkiselle sektorille, kunnille, valtiolle ja sille maakuntahallinnolle, josta virkamiehetkin tajuavat yhtä vähän kuin sika abstraktista taiteesta.
Miksi luulet, että kokoomus lobbasi sotea porvarillinen penis jöpöttäen? Surullista on, että "yrittäjäpuolueen" yrittäjät ovat niin huonoja kauppiaita, että ne eivät edes halua myydä jotain oikeaa. Meidän "markkinataloutemme" on miinussummapeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- yrittäjä
Tiedän, mutta ongelma onkin, että mikään puolue ei ole pienyrittäjien puolella. Se on sääli.
En k
Ei se yritys hyödy siitä, että ulkomaiset eläkerahastot voivat nostaa yrityksen voitosta verotonta tuloa. Ei se kasvata yrityksen toimintaa eikä lisää sen työvoiman tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- yrittäjä
Tiedän, mutta ongelma onkin, että mikään puolue ei ole pienyrittäjien puolella. Se on sääli.
En k
Mistä jotkut ovat saaneet sen käsityksen, että valtio olisi jotain heille velkaa? Sitä voisi jokainen miettiä esim miksi 90-luvulla kannatti pelastaa pankit, eikä merirastilalaisten mummojen rahoja. Miksi nyt yritetään pelastaa valtiota nimeltä Suomi, eikä marisevia yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sä haluaisit lisää sortoa, lisää kyttäystä ja lisää sisäsiittoisuutta ja hiljalleen nääntyvää Suomea?
Suomi on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinä AP kuulostat nykypäivän perusitsekkäältä ajattelijalta jonka mielestä puolueiden ja äänestäjien pitää muuttua, koska sinä et sopeudu muottiin ja vedät puoluetta koskevat linjaukset yksittäisten edustajien perusteella? Minusta se kuulostaa hyvinkin vasemmistolaiselta ajatukselta, loukkaannutaan ja sen jälkeen ei nähdä enää metsää puilta vaan se yksi hiertävä kivi peittää kaiken hyvän alleen.
En minäkään pidä kaikista edustajista enkä varauksetta hyväksy nykyisen hallituksen kaikkia toimia, siellä on tehty selviä virheitäkin, mutta sen verran realismia minusta löytyy, että en usko laivan kääntyvän vain siksi, että minä olen siitä eri mieltä - se vaatisi todella paljon samanmielisiä.
Aina on olemassa se mahdollisuus, että jätät äänestämättä tai vaihdat puoluetta, mutta voin luvata, että virheetöntä ja eettismoraalisesti ongelmatonta puoluetta et tästä maasta löydä. Kunhan valta vaihtuu niin se
Suomessa valehdellaan kansalle, että politiikka ratkaisee kaiken. Ei ratkaise. Ihmisillä on aina maailmalle enemmän toiveita kuin maailmassa on resursseja. Poliitikko joka lupaa lisää uutta hyvää voittaa aina, vaikka kansalaiset tietäisivät, ettei lupaus voi pitää paikkaansa. Ja sitten petytään, ja vaihdetaan leiriä...
Vierailija kirjoitti:
Puolueet voisi ihan hyvin olla yksi ja sama puolue. Ei niiden ohjelmissa juurikaan eroja ole. Ja nekin särmät hioutuu yhteen joko hallistuksessa tai oppisiossa. Sitten voidaankin vedota mielipiteen tarkentumiseen tai puoluekuriin. Epä-älyllistä näytelmää kansalle joka on tuntetusti tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus EI ole pro yrittäjä markkinatalouspuolue, vaan pro pääoma puolue.
Kokoomus ajaa monopoleja, kartelleja, yritys- js maataloustukia, pääomaedullsia veroratkaisuja ja ennen kaikkea sellaista bisnestä jonka maksaa veronmaksajat.
Liberaalipuolue on ainoa aito yrittäjien puolue, joka on pro markkinatalous.
"Suomessa valehdellaan kansalle, että politiikka ratkaisee kaiken. Ei ratkaise. Ihmisillä on aina maailmalle enemmän toiveita kuin maailmassa on resursseja. Poliitikko joka lupaa lisää uutta hyvää voittaa aina, vaikka kansalaiset tietäisivät, ettei lupaus voi pitää paikkaansa. Ja sitten petytään, ja vaihdetaan leiriä..."
Tykkäsin tuosta tiivistyksestä "ihmisillä on aina maailmalle enemmän toiveita kuin maailmassa on resursseja" se on juuri näin.
Politiikka on melkein kuin juristin työtä, taiteilua siitä miten niitä sanoja asetellaan jotta et myöhemmin osoittaudu valehtelijaksi ja teit sitten niin tai näin niin vain sanomalla donnerilaisittain "Minä en lupaa mitään, mutta pidän sen minkä lupaan" voit olla äänestäjille täysin rehellinen.
Kun lähdet myymään itseäsi kunnanvaltuustoon, eduskuntaan tai vaikkapa europarlamenttiin niin joku teemahan sinulla on vaalikampanjassa oltava jotta äänestäjät ostavat sinut. Jos oletetaan, että valituksi tulee vaikkapa 20 edustajaa niin siinä on jo hirmuinen määrä erilaisia lupauksia. No ensimmäinen karsinta tehdään puolueen sisällä vaikkapa hallitusneuvotteluja varten ja siinä karsinnassa lupausten keosta putoaa jo paljon pois ja ensimmäiset lupausten pettäjät löytyvät. Toinen lupausten pettämiskierros tapahtuu hallitusneuvotteluissa kun eri puolueet tiivistävät hallituskauden asiat hallitusohjelmaksi. Lisää lupausten pettämisiä tapahtuu hallituskauden aikana kun erilaiset ulkomailta ja Suomen sisältä tulevat impulssit pakottavat allokoimaan resursseja uudelleen.
Ehdokkaan valilupaus voi siis muuttua petokseksi monessa eri kohtaa prosessia ja minusta valveutunut ja rehellinen ehdokas kertoo myös siitä, että valittunakin olen ratas monimutkaisessa koneistossa, mutta pyrin tekemään merkitystäni enemmän vaikuttavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- yrittäjä
Millä tavalla vasemmisto hoitaa yrittäjien asemaa kokoomusta paremmin?
Esimerkiksi tuki ja auttoi koronan ja energiakriisin aikana. Teillä yrittäjillä on vääristyneet käsitykset, ettekä ymmärrä kokoomuksen tuhoavan myös pienyritykset.
Lapsena olette kuulleet nuo puolueharhat ja kuvittelette vasemmiston jotenkin vihaavan yrittäjiä ja kokoomuksen jakavan mannaa.
Harhaisempaa käsitystä ei voi olla.
"Lapsena olette kuulleet nuo puolueharhat ja kuvittelette vasemmiston jotenkin vihaavan yrittäjiä ja kokoomuksen jakavan mannaa."
Tässä kolmisenkymmentä vuotta olen seuraillut politiikkaa ja nähnyt vallassa niin vasemmistoa kuin oikeustoakin niin kyllä se näkemys oikeasta ja väärästä on ihan omien korvien välissä muodostunut. Vasemmistoliikkeessä osalla on sellainen itänaapurin ote viestintään jossa asioita tykätään kääntää päälaelleen ja sumuttaa herkkäuskoisia. Se toimii usein kerran ja joidenkin-, ideologian ostavien kohdalla ehkä useamminkin.
En kuitenkaan näe huonona, että he ovat suuryrittäjien puolella, koska yksi yritys kumulatiivisesti lisää muita yrityksiä. Tyyliin mitä isompi yritys, sitä enemmän työpaikkaravintoloita yms yms