Mika Lankila teki suurimman sosiaalisen loikan, jonka Suomessa voi tehdä. Toimitusjohtaja kertoo, millaista on muuttaa pohjalta huipulle.
On vappupäivä 1980-luvun puolivälissä 65-neliöisessä vuokra-asunnossa Kotkan Karhuvuoressa. Alle kouluikäinen Mika Lankila seuraa suomalaista juhlakansaa televisiosta. Huomio kiinnittyy lakkimeren joukousta erottuviin tupsulakkeihin eli teekkaareihin.
"Tuollaisen lakin minä haluan," hän julistaa.
Nykyään hän usein ihmisille sanookin, että DI on miesten aatelia. Vaimolle hän tarjoilee usein kolmea eri leikkelettä 600 000 euron omakotitalossa meren rannalla. Vaimo on kaunis ja kiltti, tekee hyvää ruokaa. Kotirouvat tekevät tärkeää työtä myös.
Kommentit (166)
Jostain syystä teillä on tarve todistella ja tuputtaa omaa valintaanne ihan kuin se kotiäitejä kiinnostaisi.
Luultavasti nuo kotiäidit on paljon vahvempia ja järkevämpiä kuin mitä uskotte. Todennäköisesti myös rautainen itsetuntokin, kun kestävät nämä ennakkoluulot ja vinkumiset.
Mikään ei saa voimaantunutta naista ilakoimaan kuin ajatus siitä, että "miehen armoilla" ollut nainen saisi köniinsä.
Mun äiti eleli kotirouvana, ja heille se sopi mainiosti molemmille. Mutta en mä kyllä uskaltaisi näiden nykymiesten varaan jättäytyä, niissä on hyvin harvat sellaisia kuin mun isä, joka on (ihan perus kirkko-)uskovainen, vakavamielinen mies, joka on sitä mieltä että avioliitto on kuolemaan asti, myötä- ja vastoinkäymisissä. Äiti esim. keski-ikään mennessä tuplasi painonsa nuoruuden painosta, eikä varmasti ollut enää seksuaalisessa mielessä viehättävä. Isä ei koskaan harkinnutkaan eroa. Juhlivat 50-vuotishääpäiväänsä viime joulukuussa. Mutta nämä nykymiehet, jotka voivat vaan jossain vaiheessa päättää että on kasvettu erilleen tai akka on rupsahtanut eikä enää kiihota tms, niin en mä kyllä näiden varaan jättäisi toimeentuloani. Kivahan sitä olisi varmaan 20-30 veenä olla kotirouva, mutta mitä jos sitten kun olet 40-50, se mies jättää eikä sulla ole koulutusta, työkokemusta, omaa rahaa, eikä mitään. Ei, en uskaltaisi. Täytyy miehen maksaa mulle ns. palkkaa kotona olosta niin suostun. Ja luulen, että tämä onnistuu.
Eihän tuo mikään pohjalta nousu edes ollut! Molemmat vanhemmat töissäkin. Aiemmin oli juttu huimekundista, joka oli vankilassakin. Hän luki itsensä lääketieteen tohtoriksi. Krister Wahlbäck tai vastaava oli nimi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo mikään pohjalta nousu edes ollut! Molemmat vanhemmat töissäkin. Aiemmin oli juttu huimekundista, joka oli vankilassakin. Hän luki itsensä lääketieteen tohtoriksi. Krister Wahlbäck tai vastaava oli nimi.
Mutta tehnyt Suomen suurimman luokkanousun. Siihen ei Wahlbäck pystynyt.
Vierailija kirjoitti:
"Vaimolle hän tarjoilee usein kolmea eri leikkelettä 600 000 euron omakotitalossa meren rannalla."
Mikan vaimoko se näitä tänne spämmää vuodesta toiseen?
Kirkkonummelta ei saa 600 000:lla taloa merenrannalta. Ihan vaan tiedoksi tulevia trollailuja silmällä pitäen. Ainakin ykkönen eteen.
600000 euroa? Saako nykyään edes merenrantatonttia tuolla hinnalla? En oikeasti tiedä sillä ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimi on Christer Lybeck. Nousi linnasta miljonääriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimi on Christer Lybeck. Nousi linnasta miljonääriksi.
Vierailija kirjoitti:
Onkin DI-miesten markkinat ja varsinkin koulutetut miehet ovat erityisen haluttuja. Siinä on helppo olla hankala, kun kysyntää riittää.
Onko jotenkin hyvä juttu että saa olla hankala? Haluatko olla hankala?
Eiköhän jokainen nainen saa itse päättää kotirouvaksi ryhtymisensä, kun se on mahdollista.
Olen huomannut, että eniten kotirouvia kadehtivat etenkin naiset, joilla itsellään ei ole nykytilanteessakaan, eikä edes ole koskaan ollutkaan mahdollisuuttakaan vaihtoehtoisesti ryhtyä kotirouvaksi miehensä elätettäväkseen.
Aivan pariskunnan keskinäinen yksityisasia, jääkö puoliso kotiin vai meneekö töihin. Ei kuulu muille.
DI, tj ja vielä ku olis dj niin jopas oliskin...
Vierailija kirjoitti:
Elämä on hyvää kun mies on toimitusjohtaja
Ihan hyvä positio, mutta omistajien juoksukoiriahan nuo on.
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinöörin tutkinto, karsii miehistä ne joilla on jotain hahmottamisongelmia tai matala ÄO. Jäljelle jää ehdottomia timantteja!
Vähän tylsiähän ne on, kiinnostuneet urheilusta ja autoista. Ostavat kyllä mamman käyttöön varmaan kyllä omakotitalon ja Audin, jos ne riittävät
DI on ihan ok. Niiden kanssa pärjää, kun antaa niiden katsoa telkkarista formulaa ja lätkää.
Ne tykkää syödä myös pihviä ja pullaa.
DI:n kanssa tulee aina toimeen ja ne uskoo järkipuhetta.
Joku soittajapoika olisi hankala.
Vierailija kirjoitti:
DI on ihan ok. Niiden kanssa pärjää, kun antaa niiden katsoa telkkarista formulaa ja lätkää.
Ne tykkää syödä myös pihviä ja pullaa.
Tämä! Formulaa, lätkää ja sitä pitää ruokkia. DI-mies ei lopulta paljoa vaadi. Ja jos se haluaa kotona seinälle jotain julisteita, esim rakennelmista, joista et ymmärrä hölkäsenpöläystä, mutta kun lujuuslaskelmat, kulmat ja kaaret, niin sekin kannattaa vaan sallia. DI on sitten onnellinen DI.
Naurut pääsee aina näistä "tarjoan X määrä leikkeleitä". Taitaa olla sama palstaretardi kyseessä.
Ihan kuin elettäisiin 50/60 lukua tai Neuvostoliitossa ja tuollainen olisi luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Naurut pääsee aina näistä "tarjoan X määrä leikkeleitä". Taitaa olla sama palstaretardi kyseessä.
Ihan kuin elettäisiin 50/60 lukua tai Neuvostoliitossa ja tuollainen olisi luksusta.
Ensimmäinen kateellinen ilmoittautui ketjuun. Onhan se varmasti kurjaa, kun on vain 1tä leikkelettä pöydässä.
Mika on ollut meille puhumassa konsernin yksikössä Lempäälässä moneenkin kertaan toimitusjohtajana 2020-luvulla. Ei ole enää TJ-asemassa, syytä ei kerrottu Lähtikö itse vai haluttiinko hänet pois konsernihallituksen painostamana, emme tiedä.
Mikan puheissa kuului kaikuja menneisyydestään. On helposti lähestyttävä henkilö, mainitsi usein olemaan valmis kuuntelemaan ajatuksiamme.
Energinen, selväsanainen, kannustava; tässä adjektiivejä kuvauksena.
Pituus yli 180cm