Mika Lankila teki suurimman sosiaalisen loikan, jonka Suomessa voi tehdä. Toimitusjohtaja kertoo, millaista on muuttaa pohjalta huipulle.
On vappupäivä 1980-luvun puolivälissä 65-neliöisessä vuokra-asunnossa Kotkan Karhuvuoressa. Alle kouluikäinen Mika Lankila seuraa suomalaista juhlakansaa televisiosta. Huomio kiinnittyy lakkimeren joukousta erottuviin tupsulakkeihin eli teekkaareihin.
"Tuollaisen lakin minä haluan," hän julistaa.
Nykyään hän usein ihmisille sanookin, että DI on miesten aatelia. Vaimolle hän tarjoilee usein kolmea eri leikkelettä 600 000 euron omakotitalossa meren rannalla. Vaimo on kaunis ja kiltti, tekee hyvää ruokaa. Kotirouvat tekevät tärkeää työtä myös.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko himotreenaava Mika laittaa kuntoon Sundsbergin luontopolun? Se on nimittäin aivan rappiolla. Paljon olen liikkunut luontopoluilla ympäri Suomen, mutta koskaan en ole yhtä huonosti pidettyä ja jopa vaarallista polkua missään nähnyt. On vähän outoa, että kummallakin puolella tätä metsää on Suomen kalleimpia asuinalueita, mutta luontopolkua ei ole ylläpidetty lainkaan. Ilmeisesti alueen ihmiset eivät tykkää käydä metsässä?
se 20 metriä riittää koiran paskottamiseen.
Ihmisen mielestä ehkä. Mutta kyllä koira tykkää, kun pääsee metsään kävelylle, varsinkin kuumalla ja haistelemaan metsän hajuja. Asfaltti on tällä kelillä polttavan kuumaa koiran tassuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kotka ole minusta mikään pohja. Tavallinen pikkukaupunki.
Ei se jutun pointti ollutkaan Kotka vaan sen Karhuvuori, joka on Suomen pienituloisin postinumeroalue. Eikä toinen pointti ollut DI eikä edes hänen liksansa vaan Sundsberg, joka on Suomen rikkain postinumeroalue.
Luulisin, että Sundsberg eroaa muista hyvätuloisista postinumeroista siinä, että se on niin uutta ja isoa rakennuskantaa, että eläkeläisiä ei ole. Eikä tietty niitä sossutaloja, mutta niitä nyt ei ole muillakaan vaurailla postinumeroilla.
Eli toisin sanoen klikki ankkauutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova kaveri urheilemaan eli ei kelpaa AV-mammoille. Tämä kaveri ei nimittäin nökötä sohvalla katsomassa Netflixiö vaan on varmaan kaikki illat treenaamassa ellei sitten tee töitä.
Jos ottaa puolisoksi himotreenaavan uraohjuksen, niin tuota se sitten on. Mies ei ole koskaan kotona ja hoidat kodin ja lapset yksin. Sitten tulee ero, koska läpi suhteen mies on priorisoinut omat treeninsä ja oman uransa.
Eli miehen pitäisi maata sohvalla juomassa kaljaa ja läpsytellä poskelle?
Eikö siinä keskellä ole mitään vaihtoehtoa? Joko mies treenaa ja tekee uraa, tai kittaa kaljaa sohvalla? Semmoista miestä, joka osallistuu perhe-elämään mahdotonta löytää vai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova kaveri urheilemaan eli ei kelpaa AV-mammoille. Tämä kaveri ei nimittäin nökötä sohvalla katsomassa Netflixiö vaan on varmaan kaikki illat treenaamassa ellei sitten tee töitä.
Jos ottaa puolisoksi himotreenaavan uraohjuksen, niin tuota se sitten on. Mies ei ole koskaan kotona ja hoidat kodin ja lapset yksin. Sitten tulee ero, koska läpi suhteen mies on priorisoinut omat treeninsä ja oman uransa.
Eikö siinä keskellä ole mitään vaihtoehtoa? Joko mies treenaa ja tekee uraa, tai kittaa kaljaa sohvalla? Semmoista miestä, joka osallistuu perhe-elämään mahdotonta löytää vai.
Hän varmistaa että lapsilla on ruoka, sähkö, vesi, sänky, lelut, katto pään päällä, harrastukset, lääkäri kulut... otetaanko näistä pois niin isi voi olla kaiket päivät kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän
Kuka hän? Ihan yhtä lailla naiset käy Suomessa töissä ja maksaa lasten menoja, on oikeastaan aina käyneet. Sen lisäksi naiset hoitaa kodin ja lasten asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän
No ainakin tämän jutun mies osallistuu nykyään perhe-elämään eri osoitteessa kuin lastensa äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä keskellä ole mitään vaihtoehtoa? Joko mies treenaa ja tekee uraa, tai kittaa kaljaa sohvalla? Semmoista miestä, joka osallistuu perhe-elämään mah
Ja sen myös huomaa lasten mielenterveystilastoissa ja nuorten rikostilastoissa. Äiti ei ole läsnä.
Sama. Olen antanut vaimoni jäädä kotirouvaksi.
Pääosin jutut fiksuja ja osaa analysoida asioita. Saa olla kotona täysin oma itsensä. Ei yritetä mihinkään muottiin.
Koti on siisti, on innokas ruuanlaittaja.
Olen kai kotirouva. Lapsia ei kyllä ole. Meillä tämä toimii, koska minä en ole kovasti materian perään ja molemmilla samat mielenkiinnonkohteet. Työskentelen projekteittain itse mutta viime aikoina vähemmän ja vähemmän tilauksien puuttuessa. Minun tienestini artesaanina eivät koskaan ole olleet kummoiset, ainakaan säännöllisesti, miehellä perus asiantuntijaduuni. Joku kuitenkin kysyy niin pieni omistuskolmio pikkukylässä kulkuyhteyksillä isoon kaupunkiin ja ei, ei avioehtoa. Ei kosmetologeja, uusia autoja eikä luojan kiitos ulkomailla ramppaamista. Saan kuitenkin kaiken mitä tarvitsenkin.
Hienoa kun löytyy tuollaisia miehiä kun ei noita työpaikkojakaan kaikille riitä. Menestyvän miehen takana onkin hyvä kotirouva.
💖
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kun löytyy tuollaisia miehiä kun ei noita työpaikkojakaan kaikille riitä. Menestyvän miehen takana onkin hyvä kotirouva.
💖
Niin
Vierailija kirjoitti:
Olen kai kotirouva. Lapsia ei kyllä ole. Meillä tämä toimii, koska minä en ole kovasti materian perään ja molemmilla samat mielenkiinnonkohteet. Työskentelen projekteittain itse mutta viime aikoina vähemmän ja vähemmän tilauksien puuttuessa. Minun tienestini artesaanina eivät koskaan ole olleet kummoiset, ainakaan säännöllisesti, miehellä perus asiantuntijaduuni. Joku kuitenkin kysyy niin pieni omistuskolmio pikkukylässä kulkuyhteyksillä isoon kaupunkiin ja ei, ei avioehtoa. Ei kosmetologeja, uusia autoja eikä luojan kiitos ulkomailla ramppaamista. Saan kuitenkin kaiken mitä tarvitsenkin.
Ihan järjettömän järkevää
Vierailija kirjoitti:
65-neliöinen asunto, oliko se nyt 80-luvulla jotenkin erityisen huonosti? Riippuu toki siitä, kuinka suuri perhe oli.
Sanna Marinin mielestä uusi rivitalokolmio oli kolmelle ihmiselle liian vaatimaton ja pieni asunto, 1990-luvulla!
Itse inhoan ns kotirouvan elämää. Sairauksien ja tyhmyyden takia en päässyt työelämään. Oma DI-mies hoitaa maksupuolen sitten. Kadehdin piikoja ja palvelijoita, jotka niiavat mielessäni kun palvelevat esim. kaupassa. Säälittävällä palkalla raatavat ja asuvat jossain läävässä. Ostavat halpaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
65-neliöinen asunto, oliko se nyt 80-luvulla jotenkin erityisen huonosti? Riippuu toki siitä, kuinka suuri perhe oli.
Sanna Marinin mielestä uusi rivitalokolmio oli kolmelle ihmiselle liian vaatimaton ja pieni asunto, 1990-luvulla!
Älä sössötä
Vierailija kirjoitti:
Sama. Olen antanut vaimoni jäädä kotirouvaksi.
Pääosin jutut fiksuja ja osaa analysoida asioita. Saa olla kotona täysin oma itsensä. Ei yritetä mihinkään muottiin.
Koti on siisti, on innokas ruuanlaittaja.
Jep
Vierailija kirjoitti:
Kotirouva mahdollistaa
Tiesitkö, että Suomessa ei jää kukaan tyhjän päälle. Kyllä sitä rahaa aletaan maksamaan yksin jäänneellekin avoleskellekin tai eronneelle yksin asuvallekin naiselle ilman elättäjäänsä. Se on joko työttömyyskorvaus tai leskeneläke tms. toimeentulotuki. Ole huoleti, älä väitä muuta.
Jos koulun käynti on lapsille työtä niin onko he palkansaajia?