65000e osakesalkku ja pois työelämästä 12 vuoden päästä sijoitusten avulla.
Minulla on 65 000e osakesalkku, asuntovelkaa 45 000e ja nettopalkka 2900e kuukaudessa. Sijoitan vajaan 1000e kuussa lisää osakemarkkinoille. Olen laskenut että pystyn jäämään poissa työelämästä 12 vuoden päästä, 14 vuotta ennen eläkeikääni. Olen kartoittanut silloin eläkettä tarpeeksi, jota alan saamaan vasta sitten kun olen eläkeiän saavuttanut. Tämän 14 vuotta pystyn elämään hyvin osakesalkun nousulla + myymälä pienen osan salkusta vuosittain. Osakesalkun arvo tippuu tämän 14v aikana n. 100 000e, vähän enemmän. En ole huomioinut että voin nostaa kuukausi sijoitusten määrää kun asuntolaina on maksettu kokonaan ja muutenkin menot tulevat tippumaan reilun 5 vuoden päästä. Elintason pystyn pitämään samana kuin nyt eli matkustelemaan ja elämään normaalielämää. Jopa paremmin koska pystyn hyödyntämään paremmin mm. äkkilähtöjä matkustelussa. On myös mahdollisuus muuttaa asumaan vaikka ulkomaille talveksi aurinkoon maahan jossa on edullisempaa elää.
Oletko miettinyt samanlaisia ratkaisuja?
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä voi tuntua hyvin tyhjältä jos jää töistä pois 53 vuotiaana ilman hyvää suunnitelmaa siitä mitä tekee ja miten aikansa viettää.
Ei todellakaan tunnu elämä tyhjältä.
Tämä tilanne on ainoastaan heillä, joiden ihmiskohtalo on niin kurja, että työ on heille elämän mittari ja sisältö. Minä säälin heitä.
En myös usko elämän tuntuvan tyhjältä, mutta apn talous ei ole riittävän hyvä. Tai kai sekin riippuu, mitä tavoittelee. Mutta kuulostaa hyvin pieneltä pääomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin pois töistä 5 vuotta sitten eikä minulla ole kuin 120 kiloeuron salkku. Eläkkeeseen aikaa vielä ainakin 30 vuotta, noh katsotaan miten käy.
Saatko jotain tukea lisäksi? Jos tuohon saa esim. ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan, niin kyllähän tuo sitten riittää hyvin. Mutta jos yleistuki tulee ensi vuonna, niin sitä ei saa, jos sijoituksista on yli 311 euroa/kk pääomatuloja. Rahat joutuisi nostamaan nollakorkoiselle pankkitilille. Siinähän ei olisi siis mitään järkeä, joten jättäisin mieluummin yleistuen ottamatta ja pitäisin pääomatulot. Vaikka se menisi rahallisesti samoihin, niin vapaus säilyisi.
En ole koko aikana hakenut kuin asumistukea ja sekin pian loppuu, sen jälkeen muuttuu meno todella jännittäväksi ja aioin ihan pelkillä omilla rahoillani kitkuttaa. Osakekauppaa yritän kä
Tai no kyllähän minä tiän miten siinä käypi, heti kun asumistuki lakkaa niin koko maailman talous tietty romahtaa ja tulee finanssikriisit ja salkkuni hetkessä -80% eikä sieltä nousta vuosikausiin. Siinäpä sitä ollaan sitten. Toisaalta jos myy osakkeet jemmaan ja venttailee jotain romahdusta niin sitä ei koskaan tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ..10 vuoden aikajanalle mahtuu osakekursswihin nousija ja laskuja..
Se on tuurista ja taidosta kiinni että mihin kohtaan kursseja ostaa osakkeita että tuleeko vain tappiot kärsittävälsi vai saako nauttia noususta..
Rehellisesti olen odottanut jo 5 vuotta Amerikan pörssikurssien isoa romahdusta mutta vieläkään ei se väistämätön ole tullut vastaan.. mutta on selvää että iso romahdus tulee ja se johtui Amerikan ja Euroopan velkaantuneisuudesta..
Kun talous tipahtaa nii. Velalla ostettu talous ja velkasuhde leviää käsiin..ja sitten syösytään lujaa
Tätä rommausta on moni odotellut jo vuosikausia. Varmasti ikävää ollut pitää rahoja sukassa koko tuon ajan odottelemassa tilaisuutta ostella dipistä.
Nimenomaan ..varsinki
Höpöhöpö mitään häviä jos ei ole niin hölmö että myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tuurista ja taidosta kiinni että mihin kohtaan kursseja ostaa osakkeita että tuleeko vain tappiot kärsittävälsi vai saako nauttia noususta..
Rehellisesti olen odottanut jo 5 vuotta Amerikan pörssikurssien isoa romahdusta mutta vieläkään ei se väistämätön ole tullut vastaan.. mutta on selvää että iso romahdus tulee ja se johtui Amerikan ja Euroopan velkaantuneisuudesta..
Kun talous tipahtaa nii. Velalla ostettu talous ja velkasuhde leviää käsiin..ja sitten syösytään lujaa
Tätä rommausta on moni odotellut jo vuosikausia. Varmasti ikävää ollut pitää rahoja sukassa koko tuon ajan odottelemassa tilaisuutta ostella dipistä.
Ei oo mitään ostettavaa superkalliista kuplapörssistä. Vakta on se, että varsinkin ameriikan pörssi on ollut pitkään kallis kaikilla historiallisilla mittareilla. On ajan kysymys että tulee syväkyykky. Normaalisti 7 vuoden välein, mutta nyt on jo menty 17 vuotta eli 10 vuottaa yliaikaa. Seuraava kyykky on iso. Koronadippi ja vapautuspäivän hulinat oli pieniä kuoppia. Se on pahimmassa scenaariossa 50-70% hinnoista pois. Silloin tarjoushaukka pölähtää paikalle ja noukkii halpuutetut osakkeet pois kuljeksimasta.
Vierailija kirjoitti:
Tai no kyllähän minä tiän miten siinä käypi, heti kun asumistuki lakkaa niin koko maailman talous tietty romahtaa ja tulee finanssikriisit ja salkkuni hetkessä -80% eikä sieltä nousta vuosikausiin. Siinäpä sitä ollaan sitten. Toisaalta jos myy osakkeet jemmaan ja venttailee jotain romahdusta niin sitä ei koskaan tulekaan.
Pitää esim. 20% salkusta rahana saldossa niin on edes jotain jolla ostella jos romahtaa. Syöhän se sitten sieltä tuotoista mutta on jonkinlainen turvapuskuri.
Jos on kuten AP ja aikoo elää tuotoilla niin on vain pakko myydä jos aikoo saada rahaa vaikka tappiolla.
Vuoden vaihteessa kun oli iso notkahdus niin velka sijoittajille tuli pahasti takkiin kun pakotettiin halventuneet osakkeet myymään tappioilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mitään ostettavaa superkalliista kuplapörssistä. Vakta on se, että varsinkin ameriikan pörssi on ollut pitkään kallis kaikilla historiallisilla mittareilla. On ajan kysymys että tulee syväkyykky. Normaalisti 7 vuoden välein, mutta nyt on jo menty 17 vuotta eli 10 vuottaa yliaikaa. Seuraava kyykky on iso. Koronadippi ja vapautuspäivän hulinat oli pieniä kuoppia. Se on pahimmassa scenaariossa 50-70% hinnoista pois. Silloin tarjoushaukka pölähtää paikalle ja noukkii halpuutetut osakkeet pois kuljeksimasta.
Onhan hesulissakin vaikka mitä esim. pohjalla möyrivät metsä ja rakennusfirmat joiden nousuliito voi alkaa hetkenä minä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää esim. 20% salkusta rahana saldossa niin on edes jotain jolla ostella jos romahtaa. Syöhän se sitten sieltä tuotoista mutta on jonkinlainen turvapuskuri.
Juu mutta jos euro pahasti rommaa niin siinä häviää helposti säästöjen oatoarvo..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu mutta jos euro pahasti rommaa niin siinä häviää helposti säästöjen oatoarvo..
Sitten ei taida olla muuta tehtävissä kuin ostaa nyt koko rahalla hernekeittopurkkeja varastoon niin on hyvä mieli vaikka rommaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kuten AP ja aikoo elää tuotoilla niin on vain pakko myydä jos aikoo saada rahaa vaikka tappiolla.
Vuoden vaihteessa kun oli iso notkahdus niin velka sijoittajille tuli pahasti takkiin kun pakotettiin halventuneet osakkeet myymään tappioilla
Ei ole pakko myydä jos nostaa vain osingot salkusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei o
Ei se vielä vuosiin mene nurin, siinä menee sitten kaikki, maailmantaloutta asti. Jenkkipohatat menettää kaiken ja kansa säästönsä. Maailman rauhaa pitää yllä usa ja jos se kaatuu kriiseihin niin alkaa rytisemään. Uusi valta tulee idästä sen jälkeen, meinaan siis kiinaa ja suuri sotakin voi tulla kun historiassa on aina niin mennyt ja muutenkin monella maalla on vaatimuksia ja vanhoja kaunoja. Kannattaa vaan hajauttaa sijoitukset, on öljyä, teollisuutta, rahoitusta ja sotateollisuutta salkussa. Muutamia velattomia sijoituskämppiä myös. Virtuaalivaluuttaa myös löytyy. Kattoo mitä tapahtuu, ei niitä mukaan saa muutenkaan ja ottajat kyllä niillekin sitten löytyy.
Selvähän se on että tulee rommausten rommaus mutta sitten koko rahasysteemi kaatuu ja voittajia on ne jotka ajoissa laittaneet rahansa arvometalleihin tai muuhun hyödykkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ottanut huomioon että kaikissa suhdanteissa osakkeet eivät jatkuvasti tuota tasaisesti ja ruhtinaallisesti, kuten viimeisen 10v aikana on käynyt?
Minä muistan vielä sen ajan kun sijoittaminen oli tunnetusti riskibisnestä, saattoi hyvin menettää rahansa.
N43
Minä en muista tuollaista aikaa. Aina on ollut hyvä aika sijoittaa hajautetusti. Koskaan ei ole ollut hyvä laittaa kaikkia sijoituksia vain yhteen osakkeeseen. Se yksi yritys saattaa mennä konkurssiin tai menettää markkina-asemansa. Kilpaileva yritys saattaa tehdä merkittävän innovaation joka voi viedä asiakkaat. Sen vuoksi kannattaa sijoitukset jakaa useaan eri kohteeseen. Yrityksiin jotka toimivat eri toimialoilla ja joiden kotimaa ei ole sama. Tällöin yksittäisen yrityksen vaikeudet eivät vie kaikkia sijoituksiasi, vain pienen osan niistä. Samoin yhteen maahan tai maanosaan osunut taantuma ei vie kaikkea.
Sen sijaan muistan, miten ulkomaan valuutassa olevaa lainaa ei kannata ottaa. Varsinkin jos lainanottaja käyttää pientä epävakaata valuuttaa. Tällöin jos lainanottajan oma valuutta romahtaa, niin lainan reaaliarvo moninkertaistuu.
M42
Vierailija kirjoitti:
Selvähän se on että tulee rommausten rommaus mutta sitten koko rahasysteemi kaatuu ja voittajia on ne jotka ajoissa laittaneet rahansa arvometalleihin tai muuhun hyödykkeisiin.
Sitten teemme putkista ilmastointiteipillä piippupyssyjä ja kiillotamme ruskeat nahkatakkimme aavikon paahdetta varten
Minusta rahaa ei ole riitävästi.
Aika loppuu kesken, sori. Elä nyt.
Ylikulutus päivä meni jo. Eipä pahemmin tunnu kiinnostavan. Kunhan salkut kasvaa ja lisää ylihintaista roskaa markkinoille. Hävettäisi saada rahaa jostain firmasta, joka jatkuvaan kasvuun nojaten tuhoaa luontoa. Mutta näin sitä vaan luonnon riistäjä firman osingot laitetaan johonkin burgeri ateriaan ja luonto kiittää. Osakekurssien nousu loppu peleissä vaatii alati kasvavaa myyntiä ja tehostamista. Tarkoittaa sitä että tulee enemmän roskaa, valmistetaan huonoja tuotteita sellaisilla menetelmillä jotka tuhoavat luonnon. Että oletteko vieläkin iloisia osingoistanne? Minä en olisi. Lapsille ei jää tällä menolla mitään vaikka salkut kasvaisi tsiljoonaan.
Iki vihreä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti olet asiat laskenut.
Sinulta jää huomioimatta ainoastaan yksi "pikku" muuttuja. Sinä voit kuolla jo tänään.
Tosin mikäli näin tapahtuu pääset pois työelämästä pois jo aiemmin kuin olet suunnnitellut.
Toivottavasti ymmärrät oikein kirjoitukseni sanoman. On vain tämä hetki. Tapahtuna sekunti sitten on mennyt ja tulevaisuutta ei vielä ole.
On vain tämä hetki! Tee siis kaikki nyt.
Toinen hyvin mahdollinen skenaario on, että tämä nykyinen yli 16 vuoden nousumarkkina päättyy jossain vaiheessa isoihin kriiseihin, joista lasketellaan pitkään alaspäin ja pelkästään nykyiselle tasolle paluussa kestää 10 vuotta.
Esim. Itä-länsi matsi 🤼
Minulla on tuon verran sijoituksissa (kaikki ei osakkeissa). Lähinnä mietin miten pärjään eläkkeellä niiden avulla, kun en enempää ole saanut kasaan. Takuulla joudun olemaan työelämässä loppuun asti.
Nimenomaan ..varsinkin jos tässä vaiheessa innostuu sijoittamaan ja tulee iso romahdus niin häviää sukanvarsisäästöt