65000e osakesalkku ja pois työelämästä 12 vuoden päästä sijoitusten avulla.
Minulla on 65 000e osakesalkku, asuntovelkaa 45 000e ja nettopalkka 2900e kuukaudessa. Sijoitan vajaan 1000e kuussa lisää osakemarkkinoille. Olen laskenut että pystyn jäämään poissa työelämästä 12 vuoden päästä, 14 vuotta ennen eläkeikääni. Olen kartoittanut silloin eläkettä tarpeeksi, jota alan saamaan vasta sitten kun olen eläkeiän saavuttanut. Tämän 14 vuotta pystyn elämään hyvin osakesalkun nousulla + myymälä pienen osan salkusta vuosittain. Osakesalkun arvo tippuu tämän 14v aikana n. 100 000e, vähän enemmän. En ole huomioinut että voin nostaa kuukausi sijoitusten määrää kun asuntolaina on maksettu kokonaan ja muutenkin menot tulevat tippumaan reilun 5 vuoden päästä. Elintason pystyn pitämään samana kuin nyt eli matkustelemaan ja elämään normaalielämää. Jopa paremmin koska pystyn hyödyntämään paremmin mm. äkkilähtöjä matkustelussa. On myös mahdollisuus muuttaa asumaan vaikka ulkomaille talveksi aurinkoon maahan jossa on edullisempaa elää.
Oletko miettinyt samanlaisia ratkaisuja?
Kommentit (230)
Minulla on 500-600 tonnin salkku, ja meinaan olla töissä normaaliin eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tällä hetkellä salkku 101 000. Ei riitä mihinkään. Olen 53 v. Asuntolainaa jäljellä hippasen alle 51 000. Arvioin tilanteeni uudelleen, kun asuntolaina maksettu eli noin 4,5 v päästä. Lyhennän aika reippaaseen tahtiin, joten voi olla lyhyempikin aika, että tuo maksettu.
N53
Täh? Ei mitään järkeä. Maksaisit sen velan pois ja sanoisit et sinulla on 50.000 salkku. Joka ei kyllä riitä mihinkään.
Niin, onko salkun tuotto verojen jälkeen isompi kuin asuntolainasi korko?
Jäin pois töistä 5 vuotta sitten eikä minulla ole kuin 120 kiloeuron salkku. Eläkkeeseen aikaa vielä ainakin 30 vuotta, noh katsotaan miten käy.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon siis salkkusi on kun jäät eläkkeelle? Miten paljon arvioit että saat tuottoa?
Netissä on laskureita. Yksi esim. täällä: https://www.sijoittaja.fi/laskurit-ja-vertailut/korkoa-korolle-laskuri/
Laita alkupääomaksi 65 000 euroa, kuukausisäästöksi 1000 euroa, ajaksi 12 vuotta ja arvioiduksi tuotoksi 7 %, saat lopputulokseksi 369 109 euroa. Siitä tuo 7%;n tuotto on noin reilut 25 000 euroa vuodessa, jolla kyllä pystyy elämään. Ei kovin leveästi, mutta pystyy kuitenkin. Kuten ap totesi, lisäksi täytyy ehkä kajota myös pääomaan. Vaikka pääoma pienenisi 100 000 eurolla, silti jäisi mukava 269 109 euron potti, josta saisi vuosittain noin 18 800 euron lisätulot eläkepäiville. Eli noin 1500 e/kk pääomatuot + eläke. Ei siis paha minusta.
Voit helposti kokeilla, miten säästöajan muuttaminen vaikuttaa lopputulokseen, siinä tulee korkoa korolle -ilmiö hyvin näkyviin, esim. 16 vuoden ajalla saat lopputulokseksi jo 539 105 euroa. Siitä tuollainen 7 %:n tuotto on jo liki 38 000 euroa vuodessa, ja sillä elää melko hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 500-600 tonnin salkku, ja meinaan olla töissä normaaliin eläkeikään asti.
Minulla on nyt 350 tonnin salkku. Tavoite on jäädä noin 13 vuoden päästä eläkkeellä. M47
Vierailija kirjoitti:
Jäin pois töistä 5 vuotta sitten eikä minulla ole kuin 120 kiloeuron salkku. Eläkkeeseen aikaa vielä ainakin 30 vuotta, noh katsotaan miten käy.
Saatko jotain tukea lisäksi? Jos tuohon saa esim. ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan, niin kyllähän tuo sitten riittää hyvin. Mutta jos yleistuki tulee ensi vuonna, niin sitä ei saa, jos sijoituksista on yli 311 euroa/kk pääomatuloja. Rahat joutuisi nostamaan nollakorkoiselle pankkitilille. Siinähän ei olisi siis mitään järkeä, joten jättäisin mieluummin yleistuen ottamatta ja pitäisin pääomatulot. Vaikka se menisi rahallisesti samoihin, niin vapaus säilyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on pääomatuloja, sehän ei vaikuta työttömyyspäivärahan määrään? Muihin sosiaali- ja asumisetuihin kyllä. Mutta ansiosidonnaiseen tai peruspäivärahaan ei vaikuta.
On sellainenkin asia kuin työmarkkinatuki. Siihen vaikuttaa osinkotulot. Jokaisesta tienaamastasi eurosta (esim. osa-aikatyön palkasta tai osinkotulosta) lähtee tuesta puolet pois.
Tällä hetkellä vielä on noin. Vuoden vaihteen jälkeen on tulossa yleistuki, ja pääomatulojen rajaksi on esitetty 311 euroa/kk, tämä koskisi työmarkkinatukea ja Kelan työttömyyspäivärahaa. Ansisidonnaista tuo ei pitäisi ensi vuonna ainakaan vielä koskea, mutta siihenkin on kaavailtu jo muutoksia, että sekin yhdistyisi aikanaan yleistukeen. Yleistukeen liittyy muitakin juttuja, entistä vahvempi kontrolli ja ohjaus työnhakuun. Jos on vapaaehtoises
Juuri näin jos saa sijoittamalla tarpeeksi rahaa eli enemmän kuin tuolla niin mielummin sitten jättää ne tukiroposet nostamatta ja välttää talutishihnat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko jotain tukea lisäksi? Jos tuohon saa esim. ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan, niin kyllähän tuo sitten riittää hyvin. Mutta jos yleistuki tulee ensi vuonna, niin sitä ei saa, jos sijoituksista on yli 311 euroa/kk pääomatuloja. Rahat joutuisi nostamaan nollakorkoiselle pankkitilille. Siinähän ei olisi siis mitään järkeä, joten jättäisin mieluummin yleistuen ottamatta ja pitäisin pääomatulot. Vaikka se menisi rahallisesti samoihin, niin vapaus säilyisi.
Olen eri vastaaja (se, joka puhui yllä työmarkkinatuesta). Noin 120 000 euron salkulla ei kovin paljon osinkoja tule ja jos on pudonnut peruspäivärahalle, osingot on kuitenkin pakko nostaa elämistä varten (eikä sijoittaa edelleen) ja maksaa korkeat verot. Kyllä siinä tilanteessa voi tehdä mieli hakea tukia, jos niitä vielä yhtään saa, vaikka joutuukin kyykytettäväksi.
Laita alkupääomaksi 65 000 euroa, kuukausisäästöksi 1000 euroa, ajaksi 12 vuotta ja arvioiduksi tuotoksi 7 %, saat lopputulokseksi..
Tuosta 7 prosentin vuosikorosta on nyt turha haaveilla..pistä realistisempi tuotto prosentti 4 tai 5 prosenttia ..siihen on mahdollisesti päästä...
Minun tuotto koko vuodelta on 0 prosenttia..rahastojen arvo on suunnilleen samalla tasolla kuin vuosi sitten .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koko aikana hakenut kuin asumistukea ja sekin pian loppuu, sen jälkeen muuttuu meno todella jännittäväksi ja aioin ihan pelkillä omilla rahoillani kitkuttaa. Osakekauppaa yritän käydä ja sieltä voittoja saada, mikäli sitä ei nyt pahemmin mene rys simään tai jopa tuuri potkaisee niin, noh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan koskaan menettänut kaiken olemalla mukana indeksissä?
Inflaatiokorjattuna sp500 oli miinuksella 1971-1984. Minusta aika hemmetin pitkä aika jos on laskenut sen varaan että nousee(!). Ei toki menetä mitään jos jaksaa odottaa.
Sijoitan itsekin. Hirvittää vain tämä yletön optimismi keskellä all-time-high markkinaa. Toivon ettei suomalaiset nyt ryssi vaan malttaa ja hajauttaa ajallisesti ja eri omaisuuseriin
Oikein hyvä varoitus yltiöpäisestä optimismista. Etenkin tuo muistutus tuosta 13 vuoden ajanjaksosta jolloin osakemarkkinat eivät todellakaan olleet tuottoisa valinta edes jenkeissä.
Jatkuvastihan se on all time high markkinat koska käyrät menee pakostikin yläviistoon inflaation ajamana. Ei pörssit voi enää esimerkiksi romahtaa minnekään vuoden 1980 tasoille kun sieltä on noustu niin valtavasti.
Tällä hetkellä miljoonan salkulla voisi jäädä eläkkelle. Jos elää riisillä ja perunalla ja asuu halvasti, niin 600 000 saattaa riittää maltillisella 5% tuotolla. Tällöin vuodessa tulee 30 000 tuottos miinud verot eli jotain 22 tonnis. Eli kuukausittain on käytössä 1800 euroa. 30 vuode kuluttua 1800 eur kuukaudessa ei riitä mihinkään. Eli 30 vuoden kuluttua varmasti oltava reippaasti 1,5 miljoonan salkku. Tuosta 1800 eurosta pitäis olla mahkut laittaa osa sijoituksiin, että systeemi toimii. Muuten on syötävä kuormasta ja sehän syö tulevaisuuden tuotot ja jossain vaiheessa kusi on puntissa.
Osmo
Niin ..10 vuoden aikajanalle mahtuu osakekursswihin nousija ja laskuja..
Se on tuurista ja taidosta kiinni että mihin kohtaan kursseja ostaa osakkeita että tuleeko vain tappiot kärsittävälsi vai saako nauttia noususta..
Rehellisesti olen odottanut jo 5 vuotta Amerikan pörssikurssien isoa romahdusta mutta vieläkään ei se väistämätön ole tullut vastaan.. mutta on selvää että iso romahdus tulee ja se johtui Amerikan ja Euroopan velkaantuneisuudesta..
Kun talous tipahtaa nii. Velalla ostettu talous ja velkasuhde leviää käsiin..ja sitten syösytään lujaa
Vierailija kirjoitti:
Laita alkupääomaksi 65 000 euroa, kuukausisäästöksi 1000 euroa, ajaksi 12 vuotta ja arvioiduksi tuotoksi 7 %, saat lopputulokseksi..
Tuosta 7 prosentin vuosikorosta on nyt turha haaveilla..pistä realistisempi tuotto prosentti 4 tai 5 prosenttia ..siihen on mahdollisesti päästä...
Minun tuotto koko vuodelta on 0 prosenttia..rahastojen arvo on suunnilleen samalla tasolla kuin vuosi sitten .
Aijaa, mulla on salkku tänävuonna noussut reilu 10%.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Kaikilla meillä täälä Suomessa on 100 000 vuosipalkka , nettona tietysti ja miljuunan salkku . Talon arvo vähintään 500 t. Mitäs vielä olis niin joo Autoja sanotaanko 250 t arvosta joka päiväisen ajos.Miksi ei me kaikki vaan jäädä viimestää 45 vuotiaina eläkkeelle.Kerta siihen on mahdollisuus. Yhteiskunta pyörii kun vaan rikkaita eläkeläisiä piisaa.
Mulla salkussa 180t ja osinkoja tulee nettona vuodessa noin 9t. Muita vastikkeettomia tukia saan noin 300e kuussa eli käteen jää kuussa noin tonni. Onhan tuo ihan kiva lisä tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Niin ..10 vuoden aikajanalle mahtuu osakekursswihin nousija ja laskuja..
Se on tuurista ja taidosta kiinni että mihin kohtaan kursseja ostaa osakkeita että tuleeko vain tappiot kärsittävälsi vai saako nauttia noususta..
Rehellisesti olen odottanut jo 5 vuotta Amerikan pörssikurssien isoa romahdusta mutta vieläkään ei se väistämätön ole tullut vastaan.. mutta on selvää että iso romahdus tulee ja se johtui Amerikan ja Euroopan velkaantuneisuudesta..
Kun talous tipahtaa nii. Velalla ostettu talous ja velkasuhde leviää käsiin..ja sitten syösytään lujaa
Tätä rommausta on moni odotellut jo vuosikausia. Varmasti ikävää ollut pitää rahoja sukassa koko tuon ajan odottelemassa tilaisuutta ostella dipistä.
Tällä hetkellä vielä on noin. Vuoden vaihteen jälkeen on tulossa yleistuki, ja pääomatulojen rajaksi on esitetty 311 euroa/kk, tämä koskisi työmarkkinatukea ja Kelan työttömyyspäivärahaa. Ansisidonnaista tuo ei pitäisi ensi vuonna ainakaan vielä koskea, mutta siihenkin on kaavailtu jo muutoksia, että sekin yhdistyisi aikanaan yleistukeen. Yleistukeen liittyy muitakin juttuja, entistä vahvempi kontrolli ja ohjaus työnhakuun. Jos on vapaaehtoisesti pois työelämästä, eikä ole tarkoituskaan enää saada uutta työtä, niin minusta on parempi jos pärjää omillaan eikä hae tukia ollenkaan.