65000e osakesalkku ja pois työelämästä 12 vuoden päästä sijoitusten avulla.
Minulla on 65 000e osakesalkku, asuntovelkaa 45 000e ja nettopalkka 2900e kuukaudessa. Sijoitan vajaan 1000e kuussa lisää osakemarkkinoille. Olen laskenut että pystyn jäämään poissa työelämästä 12 vuoden päästä, 14 vuotta ennen eläkeikääni. Olen kartoittanut silloin eläkettä tarpeeksi, jota alan saamaan vasta sitten kun olen eläkeiän saavuttanut. Tämän 14 vuotta pystyn elämään hyvin osakesalkun nousulla + myymälä pienen osan salkusta vuosittain. Osakesalkun arvo tippuu tämän 14v aikana n. 100 000e, vähän enemmän. En ole huomioinut että voin nostaa kuukausi sijoitusten määrää kun asuntolaina on maksettu kokonaan ja muutenkin menot tulevat tippumaan reilun 5 vuoden päästä. Elintason pystyn pitämään samana kuin nyt eli matkustelemaan ja elämään normaalielämää. Jopa paremmin koska pystyn hyödyntämään paremmin mm. äkkilähtöjä matkustelussa. On myös mahdollisuus muuttaa asumaan vaikka ulkomaille talveksi aurinkoon maahan jossa on edullisempaa elää.
Oletko miettinyt samanlaisia ratkaisuja?
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö 1 milj. oloneuvokseksi siirtymiseen?
Riittää, ja paljon vähempikin. Riippuu myös menoista, missä maassa asut, onko kallis asunto, paljonko menee veroja, pitääkö elättää perhettä vai oletko yksin.
Yli 50v, yksin ja ei tuhaileva elintapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin samanlainen projekti on hyvässä vauhdissa ja suomalaisen työelämän voi jo aika pian toivottaa sinne minne se kuuluu eli paikkaan mihin ei päivä paista eikä kuu kumota.
Kaikki menee nykyisin aivan pakollisten jälkeen säästöön ja salkkuun ja kyllä niistä saa laskukaudellakin hyvin osinkoja vaikka kurssit välillä laskisi joten ei väliä. Osingoilla sitten pääasiassa elellään. Ratkaisevaa on myös se että ikää on nyt jo 47. Eli neljän vuoden kuluttua on enää 15v viralliseen eläkeikään ja sitä odotellessa voi kyllä kuluttaa myös vähitellen pääomiakin tarvittaessa. Eläkettähän on kertynyt jo hyvin, itsellä n. 2200€ nyt, vaimolla 1700€ ja 4 v kuluttua jo taas enemmän kummallakin mikä riittää hyvin hyvään elintasoon etenkin etelämpänä mihin aiomme. Isommasta eläkkeestä menisi sitten vain hirveästi veroja. Kyllä sen 4v vielä voi kärvistellä, sitten koit
Kyllä, juuri näin. Etenkin miehille OVE on hyvin kannattava, koska elinikä jää isolla todennäköisyydellä sukupuolen vuoksi lyhyemmäksi. Miehille tuo on käytännössä no brainer ja kannattaa ilman muuta hyödyntää. Toivottavasti jaskiaiset eivät ala poistaa sitä vielä 10 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Luin alun ja ok. Oletko miettinyt mitä teet kun jäät työelmästä arviolta 53 v eli 14 vuotta ennen eläkeikää? Toki jos sinulla on jokin harrastus, joka täyttä elämäsi ja pitää sinut liikkeessä ja sosiaalisissa ympyröissä tai esim. lapset ja lastenlapset, joiden elämään kuulut aktiivisesti jo nyt.
Elämä voi tuntua hyvin tyhjältä jos jää töistä pois 53 vuotiaana ilman hyvää suunnitelmaa siitä mitä tekee ja miten aikansa viettää.
Minun elämänsusältöni ei ole työ. Se on ns välttämätön paha, oikea elämä on ihan muuta.
"Elintason pystyn pitämään samana kuin nyt eli matkustelemaan ja elämään normaalielämää. Jopa paremmin koska pystyn hyödyntämään paremmin mm. äkkilähtöjä matkustelussa. On myös mahdollisuus muuttaa asumaan vaikka ulkomaille talveksi aurinkoon maahan jossa on edullisempaa elää."
Noin minäkin joskus ajattelin, ennen kuin jäin pois töistä. Voin kokemuksesta sanoa, että ei noita äkkilähtöjä kuitenkaan enää tule katseltua. Äkkilähdot on vain jotain viikon tai parin turrematkoja, ja nykyään on mahdollisuus matkustaa reittilennoillakin koska haluaa, mihin haluaa ja niin pitkäksi aikaa kuin haluaa. Melkein missä vain maassa on edullisempaa elää kuin Suomessa, varsinkin jos hommaat majoituksen muualta kuin turistikohteesta.
Olen asunut talvet pois Suomesta jo joitakin vuosia. Käväisin viime vuonna jouluna Suomessa ja huomasin, että eihän minulla ollut enää talvivaatteitakaan, piti ostaa toppakengät ja toppatakki. Ensi talvena en kyllä aio käyttää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö 1 milj. oloneuvokseksi siirtymiseen?
Jos riittää vajaa 40 tonnia vuodessa elämiseen niin siinä tapauksesa kyllä.
Osmo
Niin, jos on välttämätöntä, ettei "syö" yhtään salkkuaan. Minä söisin. Lisäksi eläke tulee jossain vaiheessa, joten miljoonan salkulla pärjää hienosti eläkeikään, vaikka olisi 20 vuotta aikaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuon verran sijoituksissa (kaikki ei osakkeissa). Lähinnä mietin miten pärjään eläkkeellä niiden avulla, kun en enempää ole saanut kasaan. Takuulla joudun olemaan työelämässä loppuun asti.
Riippuu hyvin pitkälti säästöajasta. Tuo 65 000 on vain alkupääoma. Jos siihen sijoittaa 12 vuoden ajan 1000 e/kk lisää, kuten ap suunnitteli, niin sitten on kasassa jo paljon enemmän. Korkoa korolle. Laske itse, netissä on laskureita. Eläkkeellä pärjäät eläkkeen avulla.
Jos eläkepajatso palauttaa mitään takas. Ehkä 60-kymppinen voi olla varmalla fiiliksellä, mutta nuorempien kannattaa varautua että tuolta ei saa yhtään mitään. Maksajaksi kyllä kelpaa, mutta saako itse mitään niin ei välttämättä. Millä ne maksetaan jos työssäkäyviä ei ole tarpeeksi ja lapsia ei synny? Noi eläkesijoitukset jos myytäis pois niin silloinkin riittäis ehkä jotain 5 vuotta. Ei kestä eläkejärjestelmä ja vaikka pääsis eläkkeelle täydellä eläkkeellä niin ei sekään oo tae että saa koko eläkeiän samaa rahaa vaan voidaan sitäkin pakon edessä leikata. Pitää myös muistaa että hinnat nousee jatkuvasti, mutta nouseeko eläkkeet samaan tahtiin niin se onkin sitten eri juttu. Kokoomus otti eläkekassasta jo parin miljardin pikavipin eli hunajapurkki on korkattu ja voi olla että jatkossa lähtee lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuon verran sijoituksissa (kaikki ei osakkeissa). Lähinnä mietin miten pärjään eläkkeellä niiden avulla, kun en enempää ole saanut kasaan. Takuulla joudun olemaan työelämässä loppuun asti.
Riippuu hyvin pitkälti säästöajasta. Tuo 65 000 on vain alkupääoma. Jos siihen sijoittaa 12 vuoden ajan 1000 e/kk lisää, kuten ap suunnitteli, niin sitten on kasassa jo paljon enemmän. Korkoa korolle. Laske itse, netissä on laskureita. Eläkkeellä pärjäät eläkkeen avulla.
Jos eläkepajatso palauttaa mitään takas. Ehkä 60-kymppinen voi olla varmalla fiiliksellä, mutta nuorempien kannattaa varautua että tuolta ei saa yhtään mitään. Maksajaksi kyllä kelpaa, mutta saako itse mitään niin ei välttämättä. Millä ne maksetaan jos työssäkäyviä ei ole tarpeeksi ja lapsia ei s
Joo, ei voi olla varma, mitä sieltä tulee sitten aikanaan. Kun nyt kajottiin jo ansiosidonnaisiin työttömyystukiinkin, niin en ihmettelisi, jos tulevaisuudessa hallitus ryöstäisi myös työeläkkeistäkin. Varmaan seuraava suunnitelma on, että kaikille tulee jokin "yleis"eläke. Ihan sama, teitkö töitä tai maksoitko työeläkemaksua tai et, niin saman saat. Ja siihen tietenkin vielä jokin tuloraja, että jos yli x euroa pääomatuloja, niin ei heru.
No et sinä kyllä noilla napeilla mitään mukavia eläkepäiviä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkepajatso palauttaa mitään takas. Ehkä 60-kymppinen voi olla varmalla fiiliksellä, mutta nuorempien kannattaa varautua että tuolta ei saa yhtään mitään. Maksajaksi kyllä kelpaa, mutta saako itse mitään niin ei välttämättä. Millä ne maksetaan jos työssäkäyviä ei ole tarpeeksi ja lapsia ei synny? Noi eläkesijoitukset jos myytäis pois niin silloinkin riittäis ehkä jotain 5 vuotta. Ei kestä eläkejärjestelmä ja vaikka pääsis eläkkeelle täydellä eläkkeellä niin ei sekään oo tae että saa koko eläkeiän samaa rahaa vaan voidaan sitäkin pakon edessä leikata. Pitää myös muistaa että hinnat nousee jatkuvasti, mutta nouseeko eläkkeet samaan tahtiin niin se onkin sitten eri juttu. Kokoomus otti eläkekassasta jo parin miljardin pikavipin eli hunajapurkki on korkattu ja voi olla että jatkossa lähtee lisää.
Eläkejärjestelmä voi kusta, mutta oletus on, että siihen pitää voida luottaa. Jos jatkuvasti voi seurata eläkekertymäänsä kymmeniä vuosia ja sitten yhtäkkiä sanotaan, että sori, me muuten kusetettiin, että et saakaan mitään. Tai saat vain puolet. Niin ei tuollaisen oletuksen mukaan voi elää. Sitten voi yhtä hyvin olla luottamatta yhtään mihinkään ja alkaa vaikka rikolliseksi.
Pysy vaan töissä, pörssipeluri.
Pidetään hyvä keskustelu asiallisena. Mielenkiintoista kirjoittelua.
Kokoomusloiset perskärpäsineen ei varmasti ole seuraavassa hallituksessa. Ja sitten jos noihin jo kerrytettyihin palkoista pakolla perittyihin itse kunkin työllään ansaitsemiin eläkerahoihin alkaisi joku mätisäkki vilkuilla niin että ne oikeasti aiottaisiin pölliä niin siinä vaiheessa kansalaisten mitta täyttynee kyllä lopullisesti jo suomessakin. Ei tämä sentään mikään venäjä ole, vaan valta on edelleen kansalla eikä edes rikkaillekaan jää häävit oltavat jos polttavat ja tuhoavat koko yhteiskunnan lopullisesti. Kuten nyt kyllä näyttää tapahtuvan joten ei ole haitaksi siihenkin varautua, ratkaisu on siinäkin minimoida kulutus ja sijoittaa aktiivisesti itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkepajatso palauttaa mitään takas. Ehkä 60-kymppinen voi olla varmalla fiiliksellä, mutta nuorempien kannattaa varautua että tuolta ei saa yhtään mitään. Maksajaksi kyllä kelpaa, mutta saako itse mitään niin ei välttämättä. Millä ne maksetaan
Eläkejärjestelmä voi kusta, mutta oletus on, että siihen pitää voida luottaa. Jos jatkuvasti voi seurata eläkekertymäänsä kymmeniä vuosia ja sitten yhtäkkiä sanotaan, että sori, me muuten kusetettiin, että et saakaan mitään. Tai saat vain puolet. Niin ei tuollaisen oletuksen mukaan voi elää. Sitten voi yhtä hyvin olla luottamatta yhtään mihinkään ja alkaa vaikka rikolliseksi.
Aika moni luotti myös ansiosidonnaiseen, kun vuosia tai jopa vuosikymmeniä oli maksanut kassamaksuja. Myös mahdollisuus turautua elämän kriisitilanteissa asumistukeen käytännössä poistettiin jo keskilluokalta, kun sitä ei enää voi omaan asuntoon saada. Yhteiskuntaluottamus on siis rikottu jo, mutta en usko että keskiluokka alkaa rikollisiksi. Pikemminkin tässä käy niin, että osa äänestää jaloillaan.
Ei kukaan viitsi maksaa vuosikymmeniä veroja ja maksuja, jos ei siitä saa mitään vastineeksi. Ja ei, jotkut apteekkikorvaukset tai yksityislääkärin Kela-korvaukset ei ole se riittävä korvaus. Monessa maassa olen lääkkeitä joutunut ostamaan, ja ilman niitä kuuluisia Kelan apteekkikorvauksiakin ovat monessa paikassa paljon halvempia kuin Suomessa, lääkäripalkkioista nyt puhumattakaan. Kyllä keskiluokka tarvitsee myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan, työeläkkeet ja turvan sairastumisen varalle.
Mieluummin tiputetaan sellaiset pummit pois tukien piiristä, jotka eivät ole koskaan osallistuneet tämän yhteiskunnan rahoittamiseen.
Itse ajattelin irtisanoutua 60 v, ja ottaa 2 v ansiosidonnaista elämäni ensimmäistä kertaa, ja sen jälkeen ove. Mitään sijoituksia ei ole, mutta miljoonan verran kiinteistöissä ja tileillä reilut 60.000. Voisihan tileillä olevan rahan sijoittaa, jos osaisi. Ehkä sillä voisi vielä 2 v aikaistaa suunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin irtisanoutua 60 v, ja ottaa 2 v ansiosidonnaista elämäni ensimmäistä kertaa,
Milläs otat, jos ansiosidonnaista ei tuolloin enää anneta kuten nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkepajatso palauttaa mitään takas. Ehkä 60-kymppinen voi olla varmalla fiiliksellä, mutta nuorempien kannattaa varautua että tuolta ei saa yhtään mitään. Maksajaksi kyllä kelpaa, mutta saako itse mitään niin ei välttämättä. Millä ne maksetaan
Mieluummin tiputetaan sellaiset pummit pois tukien piiristä, jotka eivät ole koskaan osallistuneet tämän yhteiskunnan rahoittamiseen.
Toivottavasti sinulle käy huonosti jonkun pudotetun pummin toimesta.
Täällähän on talousosaavaa porukkaa. Pörssiromahdus Amerikassa on oikeasti tulossa, jo Trumpin aikana, keskellä nousukiitoa. Taloushistoria saa uuden luvun, 1930-luvun rinnalle.
Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän on talousosaavaa porukkaa. Pörssiromahdus Amerikassa on oikeasti tulossa, jo Trumpin aikana, keskellä nousukiitoa. Taloushistoria saa uuden luvun, 1930-luvun rinnalle.
Valitettavasti.
Mites on käynyt näiden rommausennusteiden kanssa viimeisen 10 vuoden aikana. Huvittavaa kun tubessakin jotkut videoillaan vuosi toisensa jälkeen huutaa miten nyt tulee olemaan se romahduksen vuosi. Entiset epäonnistuneet ennustukset sitten hipihiljaa häivytetään näkyvistä
Minä jäin 50-vuotiaana pois, kun rahaa oli jo riittävästi. Ei aika varsinaisesti käynyt pitkäksi, koska kyllä sitä tekemistä keksii, mutta vuoden kuluttua alkoi tuntua, että elämä muuttui liian merkityksettömäksi. Hankin sitten uuden koulutuksen ja palasin vielä töihin. Voi olla töissä muutenkin kuin rahan vuoksi. En ole koskaan asunut betonikuutiossa, mutta ei kaikille riitä elämän sisällöksi harrastukset ja ok-talo, ei edes vappaehtoistyö.