Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

65000e osakesalkku ja pois työelämästä 12 vuoden päästä sijoitusten avulla.

Vierailija
28.07.2025 |

Minulla on 65 000e osakesalkku, asuntovelkaa 45 000e ja nettopalkka 2900e kuukaudessa. Sijoitan vajaan 1000e kuussa lisää osakemarkkinoille. Olen laskenut että pystyn jäämään poissa työelämästä 12 vuoden päästä, 14 vuotta ennen eläkeikääni. Olen kartoittanut silloin eläkettä tarpeeksi, jota alan saamaan vasta sitten kun olen eläkeiän saavuttanut. Tämän 14 vuotta pystyn elämään hyvin osakesalkun nousulla + myymälä pienen osan salkusta vuosittain.  Osakesalkun arvo tippuu tämän 14v aikana n. 100 000e, vähän enemmän. En ole huomioinut että voin nostaa kuukausi sijoitusten määrää kun asuntolaina on maksettu kokonaan ja muutenkin menot tulevat tippumaan reilun 5 vuoden päästä.  Elintason pystyn pitämään samana kuin nyt eli matkustelemaan ja elämään normaalielämää. Jopa paremmin koska pystyn hyödyntämään paremmin mm. äkkilähtöjä matkustelussa. On myös mahdollisuus muuttaa asumaan vaikka ulkomaille talveksi aurinkoon maahan jossa on edullisempaa elää. 

Oletko miettinyt samanlaisia ratkaisuja?

Kommentit (230)

Vierailija
21/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla onkin nettopalkka 20 000e, 20 000 000 miljoonan osakesalkku, 100,000 käteistä kaapissa ja mulkku 30cm! Ja lemmikkinä yksisarvinen joka paskoo raakatimantteja. 

Vierailija
22/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienosti olet asiat laskenut.

Sinulta jää huomioimatta ainoastaan yksi "pikku" muuttuja. Sinä voit kuolla jo tänään.

Tosin mikäli näin tapahtuu pääset pois työelämästä pois jo aiemmin kuin olet suunnnitellut.

Toivottavasti ymmärrät oikein kirjoitukseni sanoman. On vain tämä hetki. Tapahtuna sekunti sitten on mennyt ja tulevaisuutta ei vielä ole.

On vain tämä hetki! Tee siis kaikki nyt.

On tässä vielä yks mutta. Ja iso mutta. Jos 1930-luvun börssirommaus tulee kuten jo puhutaankin sinulla ei ole mitään. Jäit juuri pois työstäsi ja aloit katteleen mitä tässä aikuisena tekisi ja humps, börssi meni -100% miinukselle....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pääomatuloja, sehän ei vaikuta työttömyyspäivärahan määrään? Muihin sosiaali- ja asumisetuihin kyllä. Mutta ansiosidonnaiseen tai peruspäivärahaan ei vaikuta. 

Vierailija
24/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa sijoituksissa ei ole mitään riskiä ja tuotto loistava? 

Hienoa.

Kerro vielä sijoituskohteet.

Vierailija
25/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tällä hetkellä salkku 101 000. Ei riitä mihinkään. Olen 53 v. Asuntolainaa jäljellä hippasen alle 51 000. Arvioin tilanteeni uudelleen, kun asuntolaina maksettu eli noin 4,5 v päästä. Lyhennän aika reippaaseen tahtiin, joten voi olla lyhyempikin aika, että tuo maksettu.

N53

Täh? Ei mitään järkeä. Maksaisit sen velan pois ja sanoisit et sinulla on 50.000 salkku. Joka ei kyllä riitä mihinkään.

Vierailija
26/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun myyt osakkeita, niin pitää maksaa verot. Oletko ottanut sen huomioon. 

Vierailija
27/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tällä hetkellä salkku 101 000. Ei riitä mihinkään. Olen 53 v. Asuntolainaa jäljellä hippasen alle 51 000. Arvioin tilanteeni uudelleen, kun asuntolaina maksettu eli noin 4,5 v päästä. Lyhennän aika reippaaseen tahtiin, joten voi olla lyhyempikin aika, että tuo maksettu.

N53

Täh? Ei mitään järkeä. Maksaisit sen velan pois ja sanoisit et sinulla on 50.000 salkku. Joka ei kyllä riitä mihinkään.

On minulla pankkitileilläkin noin 100 000 (osa toiminimiyrityksen tilillä), joten kevyesti pystyisin jäljellä olevan lainan maksamaan pois, vaikka tänä päivänä, mutta näkemykseni mukaan ei kannata. Tällöin jäisi pois sijoitusten arvonnousu ja osingot isolta osin. Lainan korkoon ei kauheasti mene, sillä lyhennystahti sen verran reipas. 

Minulla on oma sijoitus- ja taloussuunnitelmani, jota sinun ei tarvitse ymmärtää ja sinä voisit toimia toisin. Minä toimin näin.

N53

Vierailija
28/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vero menee vain voitosta (myyntihinta - ostohinta), ei koko myyntihinnasta. Ja jos osakkeen hinta on noussut moninkertaiseksi ostohintaan verrattuna, voi käyttää myös hankintameno-olettamaa.

Eri

Vierailija
29/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vero menee vain voitosta (myyntihinta - ostohinta), ei koko myyntihinnasta. Ja jos osakkeen hinta on noussut moninkertaiseksi ostohintaan verrattuna, voi käyttää myös hankintameno-olettamaa.

Eri

Mikä on hankintameno-olettama?

Vierailija
30/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosin vahvasti indeksejä ja etf. Kannattaa tutustua tarkemmin osakemarkkinoihin jos romahdusta pelkää. Fiksu ostaa lisää kun pörssit notkahtaa ja muita hirvittää. Siellä ne voitot tehdään. Toki suoriakin osakkeita on ja laatuyhtiöitä. Olen laskenut että 400 000e salkku riittää, jos on valmis myös myymään salkkua eli salkku pienenee vuosien saatossa. Yleisesti puhutaan että pitäisi olla 700 000e salkku jotta voi jäädä elämään osingoilla. Kyllä varmasti jos ei ole valmis salkkua pienentämään yhtään vaan elää osingoilla ja samalla jopa kasvattaa salkkua. Ja tietenkin verotus huomioidaan. Moni ei ymmärrä että osakesijoittaja voi myös myydä tappiollisia sijoituksia ja hyödyntää tappiot verotuksessa. Kannattaa tutustua aiheeseen enemmän. 

Vierailija
31/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Jos olet omistanut osakkeet tai rahasto-osuudet yli 10 vuotta, voit niitä myydessäsi laskea verotuksessa niiden ostohinnaksi 40 % myyntihinnasta, vaikka todellinen ostohinta olisi paljon tätä pienempi. Käytännössä hankintameno-olettaman käyttö kannattaa, jos osakkeiden hinta on noussut yli 2,5-kertaiseksi ostohinnasta.

Vierailija
32/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa vaan että pörssi rommaa kohta reippaasti.

Vierailija
33/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun pörssi romahtaa, ostetaan lisää ja paljon. Vuosi ja kurssit tekee uusia ennätyksiä. Seuratkaa romahdusta pelkäävät. Entä jos asuntosi arvo romahtaa kuten 90 luvulla? Kuka sitä pelkää? Kauanko kestää että asunnon hinta palaa entiselleen? Aika hiljaista on asuntomarkkinoilla. 

Vierailija
34/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Jos olet omistanut osakkeet tai rahasto-osuudet yli 10 vuotta, voit niitä myydessäsi laskea verotuksessa niiden ostohinnaksi 40 % myyntihinnasta, vaikka todellinen ostohinta olisi paljon tätä pienempi. Käytännössä hankintameno-olettaman käyttö kannattaa, jos osakkeiden hinta on noussut yli 2,5-kertaiseksi ostohinnasta.

Voiko hyödyntää osakerahastoissa?

Vierailija
35/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo 12 vuotta poissa työmarkkinoilta ja elellyt sijoituksilla ja muulla varallisuudella.

On siellä sitten riskejäkin enemmän, kuin positiivisia mahdollisuuksia.

Miten AP huomioinut tämän sijoituksissaan?

Mailma voi olla ihan erillainen 10-15 vuoden päästä ja kukaan ei voi sitä ennustaa, se on ihan lottoa.

Vierailija
36/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Voiko hyödyntää osakerahastoissa?

Kyllä voi.

Vierailija
37/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet osakemarkkinoilla indekseillä mukana, on riskit melko pienet pitkässä juoksussa. Ja kun nekin on hajautettu. Mik on osakeyhtiön tarkoitus? Tuottaa voittoa osakkaille ja jos tätä ei tapahdu, osakeyhtiö on arvoton. Kun olet indeksissä, olet aina mukana parhaimmissa yhtiöissä esim suomen 25 parasta yhtiöitä tai Amerikan 500 parasta.  Kun aina olet mukana vain parhaissa, mikä on riski? Yksittäisessä osakkeessa voit toki voittaa paljon mutta hävitä kaiken. Onko kukaan koskaan menettänut kaiken olemalla mukana indeksissä? Jos elämässä pelkää hallittuja  riskejä niin ei kannata kotoa poistua ja katsoa mitä suuhunsa laittaa. Isoin riksi on olla säästämättä ja laittaa kaikki menemään. 

Vierailija
38/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle: Kannattaa ottaa huomioon osakemarkkinoiden heilahtelut, puskuria pitäisi olla sen verran ettei joudu pakkomyynteihin kovassakaan romahduksessa.

Omassa asunnossa kannattaa miettiä tulevaa korjausvelkaa, joka voi olla huomattavakin asunnon hintaan nähden, kun puhutaan kymmenistä vuosista.

Mun nähdäkseni suunnitelmasi on aavistuksen optimistinen, pahimmat skenaariot kannattaa myös laskea ja sen jälkeen päättää kuinka paljonko on valmis ottamaan riskiä noin varhaiseen eläkkeelle jäämseen.

'Voit kuolla lvaikka huomenna' tyyppiset risaperseiden hörhöilyt kannattaa jättää myös huomiotta, keskimäärin et kuole huomenna etkä edes 20 vuoen kuluttua, ja sen mukaan kannattaa tehdä laskelmansa. 

Vierailija
39/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla salkku on 94k ja käteistä 16k, josta 11k pistän markkinoille, jos tulee sopivia notkahduksia. En kuitenkaan ehdi kasvattaa salkkua tarpeeksi isoksi ennen eläkeikää. Nettopalkka nyt 2k ja ikää 53.

Vierailija
40/230 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pieni salkku.

Kyllä. Koko homma perustuu hellyttävään mantraan: aina on noussu. Niin on noussu mutta nyt ollaan all-time-high ja pisin aika joka on kulunut siihen takaisin pääsemiseen on 34v (Ref Japani) ja jenkeissäkin kesti 13v aika vasta. Näistähän ei indeksirahastokauppiaat huutele.

Pitää olla monipuolinen salkku joka kestää iskuja. Jossa osakkeet on vain yksi elementti. Jos tänään on 65000eur niin se on vasta alku. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän