Onko kuvataiteilijan AMK tutkinnolla mitään tekoa?
Kommentit (79)
Tämä on yhtä turhaa kuin media-assitenttien koulutus. Joku järki näihin turhiin koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yhtä turhaa kuin media-assitenttien koulutus. Joku järki näihin turhiin koulutuksiin.
Monet media-assistentit ovat tradenomeja. Tekevät visujen lisäksi markkinointia. Tuo on usein pieni osa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Moniin taidealan palkkatyöpaikkoihin vaaditaan alan korkeakoulutusta, etenkin jos on julkisen puolen homma. Jos taas tähtää freelanceriksi niin pärjää ilman papereitakin. Sillä puolella suhteet vaikuttaa eniten, seuraavaksi puhetaito ja sitten vasta piirtotaito.
Taidealan palkkatyöpaikkoihin edellytetään yleensä yliopistokoulutusta - siis Kuvataideakatemiakaan (vaikka onkin muodollisesti yliopisto) ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniin taidealan palkkatyöpaikkoihin vaaditaan alan korkeakoulutusta, etenkin jos on julkisen puolen homma. Jos taas tähtää freelanceriksi niin pärjää ilman papereitakin. Sillä puolella suhteet vaikuttaa eniten, seuraavaksi puhetaito ja sitten vasta piirtotaito.
Taidealan palkkatyöpaikkoihin edellytetään yleensä yliopistokoulutusta - siis Kuvataideakatemiakaan (vaikka onkin muodollisesti yliopisto) ei riitä.
Täh? Kuvataideakatemia on yliopisto. Eri asia on, onko osaamista tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jatkaa vaan yrittämistä, kun on kuvataiteilija. Tuotteistaminen on hyvä juttu. Keksiä, miten ainakin osa taiteesta tuotteistetaan. Koulun jälkeen suoraan yrittäjyyskoulutukseen.
Sellaiset ihmiset myy, joita on miellyttävä katsoa. Suosittelen liikuntaharrastuksia. Seuraan Suomessa paljon taiteilijoita. Ikävää sanoa, mutta menestyneet ihmiset ovat usein kauniita. Näyttävät kuvissa ja videoissa hyvältä.
Tuo nyt on ihan paskapuhetta että itse taiteilijan pitäisi olla hyvän näköinen. Aika harva menestyvä taiteilija on mikään missi. Nuoret toki yleensä näyttävät hyvältä ihan nuoruuttaan. Yleensä ne pikkumissit jotka leikkii taiteilijaa on jotain itseoppineita instapyllistelijoitä. Ainoastaan töiden hyvyys ja kiinnostavuus merkitsee. Ja sitten on näitä Kuvataideakatemiasta valmistuneita jotka saa kaikki palkinnot/apurahat koska ne on siellä sovittu niiden kesken jotka jakaa ne palkinnot ja jotka on valmistuneet samasta akatemiasta. Sosiaaliset taidot merkitsee varmasti paljon ja se kenen kassa ollaan kavereita. Varsinkin nyt kun ala naisvaltaistuu.
Toisaalta ehkä alan naisvaltaistuminen tosiaan laskee alan arvostusta ja tekee taiteilijoista enemmän jotain ulkonäön perusteella arvioitavia prostituoituja.
Kannattaa myös muistaa että taiteilijaa pidetään duunarina joiden teoksia arvioi ja joiden asioista päättää tylsät nynneröt taidehistorioitsija naiset. Ihan mikä tahansa humanistinen pelletutkinto lasketaan taiteiden maailmassa enemmän älylliseksi ja korkeampaa asemaan kuin taiteilijan työ. Että siitä ammatista on siksikin vaikea nauttia kun taiteilijaa kohdellaan jatkuvasti kuin lapsia tai tyhmiä duunareita näitten kuivien humanistiämmien puolesta jotka päättää ja varastaa taiteilijan rahoista joka organisaatiossa.
Itse olen opiskellut tuon tutkinnon eikä se ole tuonut elämääni mitään hyvää. Ehkä joillain muilla on toisin. Tärkeintä on olla taitava, teoreettinen ja huomionhakuinen. Ja on paras olla myös joku toinen ammatti jolla elättää itseään.
Jos ymmärrät taiteen oikean merkityksen niin totta kai on hyödyllistä päästä harjoittamaan ja syventymään siihen. Materialistisessa suomessa ei kannata juuri puhua näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jatkaa vaan yrittämistä, kun on kuvataiteilija. Tuotteistaminen on hyvä juttu. Keksiä, miten ainakin osa taiteesta tuotteistetaan. Koulun jälkeen suoraan yrittäjyyskoulutukseen.
Sellaiset ihmiset myy, joita on miellyttävä katsoa. Suosittelen liikuntaharrastuksia. Seuraan Suomessa paljon taiteilijoita. Ikävää sanoa, mutta menestyneet ihmiset ovat usein kauniita. Näyttävät kuvissa ja videoissa hyvältä.
Tuo nyt on ihan paskapuhetta että itse taiteilijan pitäisi olla hyvän näköinen. Aika harva menestyvä taiteilija on mikään missi. Nuoret toki yleensä näyttävät hyvältä ihan nuoruuttaan. Yleensä ne pikkumissit jotka leikkii taiteilijaa on jotain itseoppineita instapyllistelijoitä. Ainoastaan töiden hyvyys ja kiinnostavuus merkitsee. Ja sitten on näitä Kuvataideakatemiasta valmistuneita jotka saa kaikki palkinnot/apurahat koska ne on siellä sovittu
Taide on kenttä joka ei sovi kädestä suuhun eläjille. Taiteilija omistaa teoksensa koko elinikänsä ja perikunta tämän kuoleman jälkeen 70 vuotta. Se on pitkä aika tehdä teoksilla rahaa (tai muita asioita).
Ylipäätään kaikki korkeamman kognition hommat ovat sellaisia, että niitä ei yleensä ymmärrä ennen kuin omistautuu asialle itse.
Eikö ne OF-taiteilijoiksi erikoistu?
Taide on kenttä joka ei sovi kädestä suuhun eläjille. Taiteilija omistaa teoksensa koko elinikänsä ja perikunta tämän kuoleman jälkeen 70 vuotta. Se on pitkä aika tehdä teoksilla rahaa (tai muita asioita).
Ylipäätään kaikki korkeamman kognition hommat ovat sellaisia, että niitä ei yleensä ymmärrä ennen kuin omistautuu asialle itse.
Minulla on tuossa nenän edessä pelkästään yhdellä seinällä viiden tunnetun taiteilijan taulua, osan olen ostanut ja osan olen saanut lahjaksi, mutta jokaisen omistan tasan tarkkaan yksin minä. Taiteilijalla on tekijänoikeussuoja.
Tuo 70 vuotta koskee jälleenmyyntikorvausta. Korvaus maksetaan, kun teos myydään uudelleen taiteilijan ensimmäisen myynnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
"Vierailija kirjoitti:Kannattaa myös muistaa että taiteilijaa pidetään duunarina joiden teoksia arvioi ja joiden asioista päättää tylsät nynneröt taidehistorioitsija naiset. Ihan mikä tahansa humanistinen pelletutkinto lasketaan taiteiden maailmassa enemmän älylliseksi ja korkeampaa asemaan kuin taiteilijan työ. Että siitä ammatista on siksikin vaikea nauttia kun taiteilijaa kohdellaan jatkuvasti kuin lapsia tai tyhmiä duunareita näitten kuivien humanistiämmien puolesta jotka päättää ja varastaa taiteilijan rahoista joka organisaatiossa."
Kannattaa vielä muistaa että kyseessä ei siis ole mikään oikea korkeakoulututkinto, koska ne oikeat korkeakoututkinnot antavat jatko-opintomahdollisuuksia myös muualle alaa sivuaville aloille. Kuvataiteilija amk ei voi työllistyä juuri minnekään korkeakoulutusta vastaavaan työhön, eikä voi opiskella juuri mitään muuta jatkotutkintoa kuin kuvataiteen maisteri/yamk. Sekin on sitä samaa suorittavaa työtä josta ne alaa valvovat humanistit korjaa paremmat hillot. Yleensähän korkeakoulutuksella pääsee duunaria parempiin työoloihin ja asiantuntijatehtäviin mutta eipä kuvataiteilijana onnistu. Ellet sitten mene jonkin taidejärjestön johtoon ja niitäkin paikkoja on aika vähän, eikä niistä kaikista edes makseta XD
Saahan siinä oppia, mutta ei sillä kyllä työllisty. Parempi hankkia muu ammatti ja siinä ohella harrastaa kuvataidetta ja käydä vaikka kursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas, miksi ihmeessä meitä koulutetaan kortistoon lisää?
Jokainen lapsellinen typerä nuori valitkoon opiskelupaikkansa, mutta kyllä tämä taide- ja media-alan ylikouluttamisen lopettaminen on valtion vastuulla.
Terkuin kuvataiteilija (AMK), nykyään aivan eri alalla. Typeränä 19-kesäisenä piirtämistä harrastavana lähdin tätä alaa opiskelemaan. Kukaan opiskelukavereistani ei työskentele 10 v valmistumisen jälkeen vapaana taitelijana. Useampi jatkokouluttautui opettajaksi, osa ajaa taksia tai siivoaa, osa on työttömänä. Tällä tutkinnolla et tee mitään, ja vaikka osaisit kaikki graafisen alan ohjelmistot hyvin ja sun portfolio vakuuttaa, tutkinnolla on niin valtava stigma ettei edes mainostoimistot palkkaa sua.
Tyttäreni opiskelee Turun taideakatemiassa. Itken itseni uneen monesti iltaisin. Tiedän alan realiteetit ja yritin puhua hänelle järkeä. Mutta eihän 19-vuotias vielä ymmärrä elämästä mitään, he ovat ylimielisiä teinejä, mutta toisaalta vielä aivan pikkupalleroita Itken sitä, että hän joutuu elämään köyhyydessä ja alanvaihto on tehty vaikeaksi
Päästä nyt jo irti. Tyttäresi voi hankkia elämässään useita tutkintoja. Etkä voi tietää mihin hänen oma polkunsa johtaa. Noin mariseva äiti on kauhea. Mikäli et ole trolli.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen muutaman taiteilijan, jotka tekevät uraa amk-pohjalta. Itselläni tutkinto Kuvataideakatemiasta ennen Taideyliopistoa ja elän myös tällä työllä.
Kummallakin tavalla voi toimia ammatissa. Monet asiat ovat helpompia maisterintutkinnon kanssa.
Itse työskentelen kuvataiteilijana peruskoulu pohjalta. 33v tuli keväällä uraa. En koe että akateemisuudesta olisi ollut hyötyä omalla uralla.
Steve Jobs opiskeli taiteita ja eli boheemielämää nuoruudessaan. Oli visionääri. Sai insinöörit, markkinoinnin ja talouspuolen toimimaan kohti yhteistä päämäärää, Applen tuotteita.
Naurettava kysymys kun harvinainen ala jossa ainoa millä on merkitystä on lahjasi, kiinnostaako ihmisiä ostaa tuotoksiasi. Siinä joku tutkinto lähinnä näyttää cv:ssä hyvältä.
Mikä ammattinimike tuolta valmistuvilla on? Kai voivat työskennellä useissa eri tehtävissä. Jopa taiteilija-yrittäjinä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuossa nenän edessä pelkästään yhdellä seinällä viiden tunnetun taiteilijan taulua, osan olen ostanut ja osan olen saanut lahjaksi, mutta jokaisen omistan tasan tarkkaan yksin minä. Taiteilijalla on tekijänoikeussuoja.
Tuo 70 vuotta koskee jälleenmyyntikorvausta. Korvaus maksetaan, kun teos myydään uudelleen taiteilijan ensimmäisen myynnin jälkeen.
Taiteilija voi myydä niistä teoksista vaikka 500 kopiota ja sinulla ei ole siihen mitään sanavaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakemassa julkisen taiteen AMK-tutkintoon. En osaa tehdä julkista taidetta ilman koulutusta.
Idea on vain saada koulutuksen kautta nimi taiteilijamatrikkeliin ja sitä kautta saada taiteilija-apurahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taiteilija voi myydä niistä teoksista vaikka 500 kopiota ja sinulla ei ole siihen mitään sanavaltaa.
Ja koskee mitä kuvataidetta?