Uimataito ei pelasta hukkumiselta
Suurimmat syyt ovat harkintakyvyn puute: toimitaan ajattelemattomasti tai riskirajoilla, sairauskohtaus, pelastetaan toista ja uhri vetää pinnan alle, paniikki joka syntyy vaaratilanteessa ja lasten kohdalla aikuisten valvonnan puute.
Uimataito ei ole ratkaiseva asia. Ihminen, joka kokee ettei osaa hyvin uida, ei ota riskejä tai ui ollenkaan.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät osaa ilmeisesti nykyään kellua ollenkaan. Kun olet väsynyt etkä jaksa uida, voit kellua. Jos osaat kellua, ET HUKU. Kyllä ihmiset ovat uusavuttomia nykyään.
Nainen 55 vuotta
Mun muksu on surkea uimaan vielä. Jos alkaa tuntua hankalalta, hän joko sukeltaa rannalle tai kääntyy selälleen kellumaan tai uimaan selällään. Fiksu likka. Itse toki olen lähellä kyttäämässä koko ajan miten sujuu.
Miten olisi paukkuliivit uimareille pakollisena varusteena jos veden syvyys on yli 1,5 metriä.
Ensinnäkään uimataidoton ei mene sinne veteen tai veden lähelle yleensä hukkumaan koska ei osaa uida. Eli eiköhän suurin osa hukkuneista ole ollut uimataitoisia jotka menneet vapaaehtoisesti vesien äärelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaadi kuin jokun suonenvedon jalkaan tai krampin jos olet jossain vaikka 3m syvyydessä ja sellaiseen kohtaan matkaa missä jalat yltää pohjaan niin ei siinä kukaan kauaa pelkillä käsivoimilla jaksa uida.
Juo paljon kahvia, colaa tai energiajuomaa ja saa enemmän kramppeja ja suonenvetoja.
Vierailija kirjoitti:
Uimataito altistaa hukkumiselle. Hukkuneissa uimataitoiset ovat voimakkaasti yliedustettuina.
Hei pässit nyt sukelletaan, kyllä joku meidät ylös nostaa🙈
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään uimataidoton ei mene sinne veteen tai veden lähelle yleensä hukkumaan koska ei osaa uida. Eli eiköhän suurin osa hukkuneista ole ollut uimataitoisia jotka menneet vapaaehtoisesti vesien äärelle.
No näinhän sitä luulisi. Mutta näköjään tämäkin on asia, joka kuuluu vain meidän omaan kulttuuriin.
Ja varoituksia ei sitten lueta ollenkaan. Tässäkin tapauksessa oli ranta täynnä syvänteistä varoittavia kylttejä. Ulkomailla on kylttejä, joissa varoitellaan haista. Siltikin mennään uimaan valtamereen. Ymmärsin että poijaat menivät poijujen ulkopuolelle palloa potkimaan, eli varoitukset olivat kyllä kohdillaan. Pitäiskö nekin olla kymmenellä eri kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä pelasta, mutta ei se aiheutakaan, kuten uimataidottomuus.
Nimenomaan uimataito aiheuttaa onnettomuuksia, koska kun Suomessa ollaan niin pelkät tutkinnot merkitsevät kaikki kaikessa. Tämähän on juuri se syy, miksi koulussa nykyään kaikilta vaaditaan uimataitoa. Se, että opetettaisiin, että vaikka sait merkinnän uimataitoiseksi, et voi silti mennä uimaan virtauksiin, äkkisyvään, valtamereen tms. ei edes korosteta, että humalassa ei uida koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi hukkua omaan oksenukseen joten lissun lässyn luu.
Kurja kuulla, että tämä oli isäsi tapa poistua tästä maailmasta😢😢
Kaveri on iät hokenu tuota et jos osaat kellua et huku. Joutui tänä kesänä yllättävän virtauksen vietäväksi ja kellui tosi kauaksi rannasta. Luojan lykky siinä oli kauempana veneilijöitä ketkä huomasivat tilanteen ja pelastivat kyytiin. Vaikea on rantaan kellua jos oot kaukana ja voimat ei riitä enää uimaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vai ei uimataito auta ollenkaan vaikka ollaan vedessä. Vähän epä todennäköistä että 16 vuotiaat saisivat sydäninfarktin tms. vedessä ja heitä olisi kolme sairastunutta samaan aikaan.
Pitääkö ihmisen mennä veteen jos ei osaa uida eikä tunne vesistöä ollenkaan. Nykymeno alkaa olla melkoista riskinottoa aina kun lähdetään viihteelle kun kuolleita tulee niin uimarannalla, auto ajaessa, skuuttaille, kiipeillessä jne.
Jos ihminen on tyhmä tekemisissään niin ei yhteiskunta voi auttaa. Ei uimarantoja voi sulkea sen takia että vanhemmat eivät viitsi valvoa lapsiaan. Se on ajankohtaista vasta kun hait alkavat ahdistella uimareita.
Nykyään hukkuu selvästi vähemmän ihmisiä kuin 70-luvulla. Nykyään vain uutisoidaan kaikki ja suomalaisista poikkeava joukko ovat ulkomaalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on iät hokenu tuota et jos osaat kellua et huku. Joutui tänä kesänä yllättävän virtauksen vietäväksi ja kellui tosi kauaksi rannasta. Luojan lykky siinä oli kauempana veneilijöitä ketkä huomasivat tilanteen ja pelastivat kyytiin. Vaikea on rantaan kellua jos oot kaukana ja voimat ei riitä enää uimaankaan.
Silmiin osui varoitus Teksasista Meksikon lahden uimarannoille. Ensimmäinen ohje oli. Älä hätäänny tai ui virtaa vastaan jos joudut rannalta vetäytyvän aallon imuun. Ui rauhassa rannansuuntaisesti pois virrasta ja takaisin rannalle. Suomessa ei käsittääkseni ole tällaisia virtoja aikaansaavaa aallokkoa. Ainakaan silloin kun tulisi mieleenkään uida.
Kalajoen hiekkasärkillä mainittin olevan vefenalaisia virtoja ja pyörteitä. Ne kuulostavat kavalammilta kuin nuo isojen merten aaltojen paluuvirrat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät osaa ilmeisesti nykyään kellua ollenkaan. Kun olet väsynyt etkä jaksa uida, voit kellua. Jos osaat kellua, ET HUKU. Kyllä ihmiset ovat uusavuttomia nykyään.
Nainen 55 vuotta
Näin. Selälleen vaan ja hyvin mitättömillä liikkeillä pysyt pinnalla
Minusta koko uimataidon määrittely on hiukan omituinen. Suomessa käytetään uimataidon määritelmänä Pohjoismaista uimataitomääritelmää: Henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään uudelleen pinnalle, ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään, on uimataitoinen.
Ei kai tuossa kyse ole niinkään uimataidosta, vaan jaksamisesta. Kyllähän uimataitoinen on jo sellainen, joka kykenee sukeltamatta etenemään vedessä viisikymmentäkin metriä niin ettei jalat ota pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta koko uimataidon määrittely on hiukan omituinen. Suomessa käytetään uimataidon määritelmänä Pohjoismaista uimataitomääritelmää: Henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään uudelleen pinnalle, ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään, on uimataitoinen.
Ei kai tuossa kyse ole niinkään uimataidosta, vaan jaksamisesta. Kyllähän uimataitoinen on jo sellainen, joka kykenee sukeltamatta etenemään vedessä viisikymmentäkin metriä niin ettei jalat ota pohjaan.
Viime aikaisten hukkumisten jälkeen minä olen määritellyt uimataidon kellunnaksi. Jos fyysinen jaksaminen hupenee, niin aina voi kellua maailman tappiin asti. Ja samalla voi polskia jaloillaja käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Kellumisen idea on kerätä voimia.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon erinomainen uimari. Vastikään kävin eräällä louhoksella pulahtamassa ja päätin kokeilla pääsenkö sukeltaa pohjaan asti. Sinne menin, joku 5 metriä syvää ja ylös tulo kesti pitkään. Siinä ehti jopa miettiä asioita, esim sitä, jos nyt vaikka iskisi kramppi, ei kukaan tietäsi missä olen. Se olisi menoa sit. Jatkossa sukellan vain altaissa valvotuissa olosuhteissa.
Minäkin olen erinomainen uimari. Olen kerran etelä-Intiassa leikkinyt isoissa aalloissa. Yksi aalto hetii minut pohjaan niin, että lapaluuni hiertyi hiekasta ruvelle, ja aalto lähti viemään minut pois rannasta. Siihen loppui minun leikkiminen valtamerissä.
Pointti kuitenkin on, ettei Suomessa ole tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Merivirrat on tietenkin oma juttunsa ja ne pitää aina huomioida tarkasti. Tietenkään paikoissa joissa on merivirtoja ei pidä lähteä yhtään rantaa kauemmas uiskentelemaan, se nyt on päivänselvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Nainen 55 vuotta
Se on helppo päteä ulkopuolelta, jos toinen paniikkiin mennyt vetää sinutkin hukuksiin tuolla.
Mä oon erinomainen uimari. Vastikään kävin eräällä louhoksella pulahtamassa ja päätin kokeilla pääsenkö sukeltaa pohjaan asti. Sinne menin, joku 5 metriä syvää ja ylös tulo kesti pitkään. Siinä ehti jopa miettiä asioita, esim sitä, jos nyt vaikka iskisi kramppi, ei kukaan tietäsi missä olen. Se olisi menoa sit. Jatkossa sukellan vain altaissa valvotuissa olosuhteissa.