Uimataito ei pelasta hukkumiselta
Suurimmat syyt ovat harkintakyvyn puute: toimitaan ajattelemattomasti tai riskirajoilla, sairauskohtaus, pelastetaan toista ja uhri vetää pinnan alle, paniikki joka syntyy vaaratilanteessa ja lasten kohdalla aikuisten valvonnan puute.
Uimataito ei ole ratkaiseva asia. Ihminen, joka kokee ettei osaa hyvin uida, ei ota riskejä tai ui ollenkaan.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaadi kuin jokun suonenvedon jalkaan tai krampin jos olet jossain vaikka 3m syvyydessä ja sellaiseen kohtaan matkaa missä jalat yltää pohjaan niin ei siinä kukaan kauaa pelkillä käsivoimilla jaksa uida.
Mä en ole koskaan saanut kramppia joten en ehkä tajua miten se kramppi hukuttaa. Eikös sitä sitten voi uida vain käsillä tai vaikka kellua? Miehelläni on kramppeja ja olen tuon hänelle opettanut, hyvin toimii.
Jos toinen jalka kramppaa(mitä ikinä se sitten onkaan) niin uimataitoinen pystyy aivan hyvin uimaan käsiään käyttäen ja "terveellä" jalalla potkien, ei mitään ongelmaa. Ja onnistuu myös ilman kummankaan jalan käyttöä, pelkillä käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaadi kuin jokun suonenvedon jalkaan tai krampin jos olet jossain vaikka 3m syvyydessä ja sellaiseen kohtaan matkaa missä jalat yltää pohjaan niin ei siinä kukaan kauaa pelkillä käsivoimilla jaksa uida.
Mä en ole koskaan saanut kramppia joten en ehkä tajua miten se kramppi hukuttaa. Eikös sitä sitten voi uida vain käsillä tai vaikka kellua? Miehelläni on kramppeja ja olen tuon hänelle opettanut, hyvin toimii.
Jos toinen jalka kramppaa(mitä ikinä se sitten onkaan) niin uimataitoinen pystyy aivan hyvin uimaan käsiään käyttäen ja "terveellä" jalalla potkien, ei mitään ongelmaa. Ja onnistuu myös ilman kummankaan jalan käyttöä, pelkillä käsillä.
Näin mäkin olen sen miettinyt. Olen uimahallissa testannut että jaksan uida pelkillä käsillä/jaloilla ainakin kilometrin, luulisi että siitä olisi avovedessäkin hetken apua.
Petteri Jussila osasi uida. Lähti auttamaan lastaan, jolla oli ongelmia uimarenkaan kanssa. Sai ilmeisesti krampin.
Minä osaan uida. Joskus uimahallissa sain sisäreiden krampin. Jokainen, joka on urheillut tietää, miten kivulias on sisäreiden kramppi. Jouduin polskimaan tuskissani altaan reunaan. Vesijuoksuvöissään pulikoiva akkalauma kaakatti, että noin vaan sieltä tullaan toisten tielle. Yksikään akoista ei varmasti olisi huomannut, jos olisin hukkunut. Saati tullut pelastamaan.
Tämän jälkeen olen aina luonnonvesissä uinut rannan myötäisesti ja niin, että minulla on kiintopiste, johon voin pelastautua. Muistan, että jos jostain syystä voimat elpyvät ja hätäännyn, pyrin uimaan selälläni lähintä pistettä kohti.
Vierailija kirjoitti:
Petteri Jussila osasi uida. Lähti auttamaan lastaan, jolla oli ongelmia uimarenkaan kanssa. Sai ilmeisesti krampin.
Minä osaan uida. Joskus uimahallissa sain sisäreiden krampin. Jokainen, joka on urheillut tietää, miten kivulias on sisäreiden kramppi. Jouduin polskimaan tuskissani altaan reunaan. Vesijuoksuvöissään pulikoiva akkalauma kaakatti, että noin vaan sieltä tullaan toisten tielle. Yksikään akoista ei varmasti olisi huomannut, jos olisin hukkunut. Saati tullut pelastamaan.
Tämän jälkeen olen aina luonnonvesissä uinut rannan myötäisesti ja niin, että minulla on kiintopiste, johon voin pelastautua. Muistan, että jos jostain syystä voimat elpyvät ja hätäännyn, pyrin uimaan selälläni lähintä pistettä kohti.
Ilmeisesti en ole urheillut kun en ole koskaan kramppia saanut. Täytyy palauttaa sertifikaatit ja palkinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeasti uintia harrastavat mihinkään kramppeihin huku, kun ne on niille ihan arkipäivää. Avovesiuimareilla on uimarin poijut mukana ja niiden kanssa on hyvä kellutella ja vaikka vähän hieroa jalkoja. Krampit on lähinnä sunnuntaiuimareille vaarallisia ja juurikin siksi, että niistä tulee paniikki. Ei siksi, että ne olisi varsinaisesti vaarallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti en ole urheillut kun en ole koskaan kramppia saanut. Täytyy palauttaa sertifikaatit ja pa
Onnea sinulle sitten. Koska niin ei ole tapahtunut sinulle, ei voi tapahtua muille. Kaikki muut ovat vain huonoja uimaan ja oma syy, jos tulee kramppi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi uit selälläsi jos hätäännyt? Minä olen monasti saanut allosta merivettä keuhkoihin ja joutunut pysähtymään yskimään sitä ulos. Silloin uin hiljalleen rintauintia kunnes olotila tasaantuu ja pystyn jatkamaan (vapaa)uintia. En ole uinut selälläni vuosiin, joskus huvikseni koettanut selkäuinnin käsivetoja harjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti en ole urheillut kun en ole koskaan kr
Mitään tuollaista en ole sanonut. Se olit sinä, joka kirjoitti että jokainen, joka on urheillut, tietää miten kivulias on sisäreiden kramppi. Ikävää että sulla on tuollainen kokemus takana, mutta minusta tuollaiset lauseet edistävät epätervettä asennetta urheiluun ja liikkumiseen.
Miksi uit selälläsi jos hätäännyt? Minä olen monasti saanut allosta merivettä keuhkoihin ja joutunut pysähtymään yskimään sitä ulos. Silloin uin hiljalleen rintauintia kunnes olotila tasaantuu ja pystyn jatkamaan (vapaa)uintia. En ole uinut selälläni vuosiin, joskus huvikseni koettanut selkäuinnin käsivetoja harjoittaa.
olen eri mutta ihmisillä on erilaisia vahvuuksia uintityylien suhteen, ja selällä uiminen saattaa rentouttaa. Mä ainakin tykkään selkäuinnista eniten, mutta se ei avovedessä ole aina kovin käytännöllinen.
Som alia n hengellinen boss ihmettelee, miksi kolmella vastaanottokeskuksessa asuvaa nuorella ollut mukana huoltajaa, vesille mentäessä.
Pitääkö kaikilla maamuilla olla oma hoitaja mukana?. Pitääkö olla aina hoitaja skootin takana myös?
Jos somppu lähtee skoottailemaan, niin tulkki, pari hoitsua ja tietty maksaja mukaan. Kaikki neljä potkuttelee rintarinnan!
Yle uutisoi aamulla että uimataito on nykyään rikkaiden etuoikeus. Yle on kyllä pihalla kuin lumiukko! 🤣
Tuhansien järvien maassa ennen vanhaan uimaopetus tapahtui luonnollisesti perheen pienimmille. Meille kaupunkilaisille uimaopetus annettiin meressä kesällä tai uimahallissa talvella. Uimahallin pääsymaksu on hyvin marginaalinen ja jokainen pystyy sen maksamaan. Pienet lapset pääsevät ilmaiseksi.
Voisiko yle ja muut lopettaa syyllisten etsimisen uimataidottomuuteen?!?!?
Vierailija kirjoitti:
Uimataito altistaa hukkumiselle. Hukkuneissa uimataitoiset ovat voimakkaasti yliedustettuina.
Jep. Uimataidoton, kuten minä, en mene edes veden lähelle kuin juomalasissa. Osaan kyllä uida mutta en jaksa pitkään eli en pidä itseäni uimataitoisena. Saattaisin selviä vahingossa haaksirikosta, sillä osaan kellua ja näin vaihdella uinnin ja levon välillä mutta siltikään en pidä selviytymistäni 100 varmana. Siksi en mene veneisiin enkä laivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Yle uutisoi aamulla että uimataito on nykyään rikkaiden etuoikeus. Yle on kyllä pihalla kuin lumiukko! 🤣
Tuhansien järvien maassa ennen vanhaan uimaopetus tapahtui luonnollisesti perheen pienimmille. Meille kaupunkilaisille uimaopetus annettiin meressä kesällä tai uimahallissa talvella. Uimahallin pääsymaksu on hyvin marginaalinen ja jokainen pystyy sen maksamaan. Pienet lapset pääsevät ilmaiseksi.
Voisiko yle ja muut lopettaa syyllisten etsimisen uimataidottomuuteen?!?!?
Ihan pska puhetta, että joku koulu tms. Opettaa uimisen. Itse ja kaikki keitä tunnen, ovat oppineet uimaan ihan itse jo lapsena. Kesäisin mentiin järven rantaa ja siitä sitten aloitettiin muitten mukana. Ketään ei erikseen vaadittu mutta eipä kukaan hukkunutkaan vaikka mukana oli reilusti alle kouluikäisiäkin. Sanoisin suomalaisilla ainakin olevan uintitaidot DNAssa. Helposti oppi kaikki uimaan. Nekin, jotka ei sitten muissa kouluasioissa kovin erinomaisesti pärjänneetkään. Esim. Jäivät luokalle ja parhaat kahdestikin.
Vettä ei tarvitse pelätä, samankaltainen luonnon elementti kuin muutkin- tuli, ilma, maa, vesi. Mitään näistä ei tarvitse pelätä mutta toimia sopivin tavoin ja olla rauhallinen.