Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö rauhoittavia lääkkeitä saa enää mistään?

Vierailija
27.07.2025 |

Ei, en ole narkkari, väärinkäyttäjä tms.

Olen käyttänyt koko aikuisikäni Opamox 15mg lääkettä tarvittaessa annoksella puolikas/kokonainen tabletti tarvittaessa.

Käytännössä lääkettä menee max.1 tabletti viikossa, eikä käyttömäärät ole koskaan nousseet.

En pystyisi osallistumaan tiettyihin työelämässä pakollisiin kokouksiin ilman lääkettä. Kärsin inhottavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siihen liittyvästä paniikin tunteesta.

Olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkitykset, terapiat ja hypnoosit, enkä ole niistä mainittavaa apua saanut. Ainoastaan Opamox pitää minut jotenkin henkisesti ja fyysisesti kasassa kammoamissani kokoustilanteissa. Ei sekään toki 100 prosenttisesti auta, mutta jollakin lailla selviän tilanteista pyörtymättä tai pakenematta paikalta. 

Tähän asti olen saanut uusittua reseptini työterveydessä, mutta kiitos työnantajani säästösyistä heikentyneen työterveyssopimuksen, en saa reseptiä enää uusittua. 

Julkiselta puolelta on ihan turha yrittääkään. Kaikki rauhoittavia lääkkeitä tarvitsevat ovat heidän silmissään narkkareita ja väärinkäyttäjiä. Tyrkyttävät vain Sitalopramia tai muuta vastaavaa, josta ei saa mitään hyötyä, pelkästään inhottavia sivuvaikutuksia.

Aloin varaamaan aikaa yksityiseltä psykiatrilta ja hämmästykseni oli suuri. Kaikilla lukee kuvauksessa suurinpiirtein näin "En kirjoita, enkä uusi rauhoittavia lääkkeitä"

Kuka niitä reseptejä sitten enää uusii tai kirjoittaa, jos ei edes yksityiset psykiatrit?

Pitääkö tässä ottaa lopputili töistä, koska ei voi enää osallistua pakollisiin kokouksiin ja se tekee töissä käymisen mahdottomaksi.

Olen 56 vuotias ja vielä pitäisi lähes 10 vuotta pystyä töitä tekemään, mutta eipä taida onnistua.

Kertokaapa omista kokemuksistanne.

PS. Mitään moralisointia en kaipaa, koska kukaan joka ei ole tällaisista vaivoista kärsinyt ei pysty käsittämään miltä tämän kanssa eläminen tuntuu. Älkääkä myöskään kertoko kuinka joku luontaistuote/liikunta siihen auttaa. Uskokaa pois, että kaikki mahdollinen on vuosikymmenten saatossa tullut kokeiltua.

Kommentit (337)

Vierailija
301/337 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sekotatte päätänne pillereillä koska pelkäätte omia lajitovereitanne niin kertokaapa mitä pahaa ne ihmiset teille tekevät koska ette uskalla kohdata niitä muuten kuin mömmöissä?

Ihminen on laumaeläin, ei elämietkään tarvitse mömmöjä laumassa toimiakseen eikä totta vie tarvinneet luolamiehetkään kun yhdessä toimittiin.

Isäs sekoili pillereitten kans kun sua teki...

Vierailija
302/337 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pameja &repsun haet virosta niin voit tuoda laillisesti suomeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/337 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

F40.1 Sosiaalisten tilanteiden pelko. Mitä siihen sitten nykyisin määrätään, jos masennuslääkkeet eivät auta?

Ahdistaako?  Onko itkuinen olo?  Osta köysi, niin loppuu ruikutus.

Voi mamman pikkupoikaa. Sinäpä se vasta hassu olet.

Vierailija
304/337 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ameriiikasssa "nistit"  käyttävät hevosen rauhoitus ainetta päihteinä. 

Vierailija
305/337 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä selitin tilanteen työterveyteen, ja saan uusittua reseptin. Koska jännitys ja paniikki saattaa iskeä töissä.

Ikää 47v.

Noita samoja pillereitä menee ehkä 30-35 kappaletta vuodessa.

Itse käytin n 10 kpl vuodessa.  Ei uusita. Vanha ihana lääkäri jäi eläkkeelle,  ja seuraava jonka kohtasin, kertoi että kuitenkin kierrän lääkäriltä toiselle niitä hakemassa ja mitään en saa. 

Kun ei kiellä terveys- ja lääkitystietojensa jakamista ja näkymistä sekä yksityisellä että julkisella puolella, niin voi lääkäri asian helposti tarkistaa eikä tarvitse epäillä.

Vierailija
306/337 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä selitin tilanteen työterveyteen, ja saan uusittua reseptin. Koska jännitys ja paniikki saattaa iskeä töissä.

Ikää 47v.

Noita samoja pillereitä menee ehkä 30-35 kappaletta vuodessa.

Itse käytin n 10 kpl vuodessa.  Ei uusita. Vanha ihana lääkäri jäi eläkkeelle,  ja seuraava jonka kohtasin, kertoi että kuitenkin kierrän lääkäriltä toiselle niitä hakemassa ja mitään en saa. 

Eikö ne näy omakannassa kaikki eri lääkärikäynnit?

Näitä terveystiejensa salaajia on pilvin pimein ja sitten ihmettelevät kun lääkärit on nihkeitä kirjoittamaan reseptejä. Minulla ei ainakaan ole mitään syytä salata tietojani eikä ole myöskään koskaan ollut ongelmia eri lääkärien kanssa reseptien uusimisessa kummallakaan puolella kun näkevät diagnoosit ja aiemmin kirjoitetut reseptit. Eikä osaa resepteistä automaattisesti uusita omasta pyynnöstä muutenkaan vaan silloin on kontakti lääkäriin tarpeen. Koskee juurikin näitä pkv lääkkeitä ja useita muitakin lääkkeitä.

Vierailija
307/337 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sulla nyt selkeä riippuvuus on. Todennäköisesti lääkettä menee sulla myös alkon kanssa viikonloppuisin kun pitää rentoutua. Hyvä ettei uusita. Laihduta ja aloita liikunta. Lihava olet ja sen vuoksi ahdistunut.

ja mistähän sä ton kaikentiedät? 

Vierailija
308/337 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain rauhoittavia psykiatrilta, jonka tiedoissa oli tuollainen kielto. Hän totesi pitkän keskustelun jälkeen etten ole väärinkäyttäjä. Käytän lääkettä harvoin.

Vierailija
309/337 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuoltoni on ollut aikaisemmin Mehiläisessä ja nyt Terveystalossa. Kummastakin olen saanut ongelmitta uusintareseptin Opamoxiin - tosin 30 tablettia riittää minulle vuodeksi. 

Itse olen myös saanut aina yksityiseltä jännitykseen reseptin uusittua. Tosin 30 kpl kestää minulla 2-3 vuotta. Huolestuttaa kyllä tämä keskustelu, jos todella reseptiä ei enää uusita. Ja ihan työelämässä olen, pahimpiin tilanteisiin tarvitsen lääkkeen. En ole tyhjä kuori, kuten joku täällä nimitteli ja toivotteli k.uolemaa...

Vierailija
310/337 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitto, melkein toivon, että tämän ketjun pilkkaajat saavat jäätävän sosiaalisten tilanteiden pelon ja paniikkihäiriön. Katsotaan sitten, miten suu pannaan.

Vierailija
311/337 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai hitto, melkein toivon, että tämän ketjun pilkkaajat saavat jäätävän sosiaalisten tilanteiden pelon ja paniikkihäiriön. Katsotaan sitten, miten suu pannaan.

Niinpä! Taatusti heilläkin on jokaisella jokin sairaus/vaiva, josta voisi pilkata ja vittuilla maailman tappiin asti, jos alentuisi samalle tasolle.

Vierailija
312/337 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä totta? Mulla on Opamox-lääkitys myönnetty vuosia sitten, ja nyt ahdistavan elämäntilanteen takia ajattelin mennä työterveyteen uusimaan reseptin. Suostuvatkohan?

Päivitys tähän. Kävin lääkärissä ja sain reseptin uusittua helposti. Lääkäri halusi vain varmistaa etten ole ns. riippuvainen lääkkeestä, ja kun sain vakuutettua etten ole, niin oli heti suostuvainen uusimaan reseptin. Mulla oli ollut mm. usean vuoden tauko lääkkeestä, mikä itsessäänkin osoittaa ettei ole mikään riippuvuus, vaan tilapäinen ahdistuneisuus.

Vierailija
313/337 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä totta? Mulla on Opamox-lääkitys myönnetty vuosia sitten, ja nyt ahdistavan elämäntilanteen takia ajattelin mennä työterveyteen uusimaan reseptin. Suostuvatkohan?

Päivitys tähän. Kävin lääkärissä ja sain reseptin uusittua helposti. Lääkäri halusi vain varmistaa etten ole ns. riippuvainen lääkkeestä, ja kun sain vakuutettua etten ole, niin oli heti suostuvainen uusimaan reseptin. Mulla oli ollut mm. usean vuoden tauko lääkkeestä, mikä itsessäänkin osoittaa ettei ole mikään riippuvuus, vaan tilapäinen ahdistuneisuus.

Ja tilapäiseen ahdistuneisuuteen paras lääke on nimenomaan Opamox - ei mikään mielialalääke, jota pitää syödä jatkuvasti (eikä siltikään välttämättä auta). Mielialalääkkeisiin saa mielestäni liian helposti reseptin.

Vierailija
314/337 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kirjoittavat vain Ataraxia. Vaikka sanon etten voi sitä käyttää, koska olen hiton kiukkuinen aina seuraavana päivänä. Diapam olisi paras, olen osastolla saanut, ei nukuta mutta stoppaa psykoosin rajamailla laukkaavat ajatukset (lääkärin arvio, ei omani). Sairastan vaikeaa ahdistuneisuushäiriötä, hermostoni on ollut ylivirittynyt vauvasta asti jolloin jouduin pahoinpidellyksi useita kertoja. 

Olen harkinnut vakavasti meneväni sinne Kurviin. 

Vai niin. Oikea syyhän on toki se, ettei Atarax "pärähdä".

Sinäkö luulet, että Opamox "pärähtää"? Voi sinua.

Vierailija
315/337 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral ja muut betasalpaajat toki laskevat sykettä, mutta joillekin (kuten minulle) aiheuttavat sykkeen laskusta johtuen myös tosi huonoa oloa :( Nehän eivät varsinaisesti rauhoita ketään, mutta saattavat hillitä esim.vapinaa.

Vierailija
316/337 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä saisi olla? Päivystys Kurvin Lidlin edessä. Teinitytöille myös ilmainen majoitus tarjolla. T: Lääkäri

Vierailija
317/337 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä jotta sinä tarvitsisit Beetasalpaajaa rauhoittumiseen. Se ei ole psyykelääke, mutta kummasti rauhoittaa.

Se ei rauhoita muuta kuin pulssia.

Vierailija
318/337 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat kokeilla jotain tahoa, jota et ole vielä kokellut, ehdotan yksityistä yleislääkäriä. Toinen vaihtoehto on olla uudestaan yhteydessä terveysasemalle. Opamoxin pitkäaikaiskäyttöä ei kyllä kovin usein evätä silloin kun käyttömäärät on noin pieniä kuin sinulla, eli että yksi 30kpl pakkaus kestää n. vuoden. Mutta tosiaan sähköisen uusintapyynnön kohdistaminen terveysasema ei ole "yhteydenotto" ja sitä todennäköisesti ei hyväksytä, vaan ta:lle pitää soittaa ja kertoa tilanne. 

Vierailija
319/337 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella auttaa avantouinti ja kesällä muu liikunta. Opeta pääsi olemaan ilman lääkkeitä.

Ei jumalauta mikä ääliö olet!!!🤦

Vierailija
320/337 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kohta lähes 70-v:n haettava kaikki lääkkeensä ns. pimeältä puolelta. Bentsoja ja nukahtamisläkkeitä ei määrätä, ei myöskään paria muuta tarvitsemaani lääkettä. Tyrkytetään pakolla Ketipinoria ja mielipidelääkkeitä. Miten noloa! Käytän siis näitä lääkityksiä erittäin maltillisesti, jopa vähemmän kuin ohjeissa kerrotaan. Lisäksi olen joutunut kokeilemaan erilaisia lääkityksiä runsaan määrän, saanut allergisia reaktioita, tunne-elämän häiriöitä (tunteettomuus, välinpitämättömyys) sekä paniikkikohtauksia ja mikroaggressioita. EI näille lääkkeille, koska sivuoireet olivat todella kammottavat. Valviran saisi lopettaa!